Kuka maksaa opiskelijoiden alennukset bussissa
Olen sattuneesta syystä kulkenut lähes viikottain pitkänmatkan bussissa ja huomannut että olen usein bussissa ainoa joka maksaa matkasta täyden hinnan. Kaikki muut ovat yleensä opiskelijoita ja matkustavat puoleen hintaan. Saako liikenneöitsiä jostain rahaa näistä opiskelijoista, vai kuskaavatko omaksi huvikseen puoleen hintaan?
Ihmetyttää vain että jos matkan "oikea" hinta on 30€ ja 90% matkustajista maksaa 15€, niin oikea hinta taitaa olla se 15€, tai sitten rahaa tulee tukena jostain muualta.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:34"]
Mun mielestä työttömien ja opiskelijoiden välistä epätasa-arvoa voitaisiin vähentää tarjoamalla opiskelijahintainen lounas ja matka-alennukset molemmille ryhmille. Miksi työttömän pitäisi maksaa enemmän kuin opiskelijan?
[/quote]
Minustakin voitaisiin vähentää tätä työttömien ja opiskelijoiden välistä epätasa-arvoa: Maksimi opintoraha 298 euroa, minimi työmarkkinatuki 702 euroa.
[/quote]Opiskelija on oikeutettu lainaan ja asumislisään ja hän voi lisäksi käydä töissä. Työtön ei saa näistä mitään.
[/quote]
Työttömät on oikeutettu hakemaan sosiaaliavustuksia. Sen sijaan opiskelijat voi saada sossusta rahaa vasta, kun opintolaina on otettu. Opintolaina on tietenkin halpaa, mutta todellako työttömät haluaisi mieluummin oikeuden lainaan kuin mahdollisuuden saada sosiaaliavustuksia? Lisäksi työttömät on kyllä oikeutettuja yleiseen asumistukeen. Ja edelleen työttömyyspäiväraha on suurempi kuin reilun 200 euron opintoraha.
[/quote]Konaisuus ratkaisee. Työssäkäyvä opiskelija tienaa n. 2000e/kk, työtön alle puolet siitä. Kenen mielestä reilua???!
[/quote]
Työssäkäynnillä ja täysipäiväisellä opiskelulla pitäisi saada vähemmän kuin tekemättä mitään? :) Toisaalta missäköhän utopiassa opiskelija saa noin paljon työnteosta ja opiskelusta, edes noin suurilla bruttotuloilla saisi yhtää opintotukea koko vuodessa.
Tämän on pakko olla provo.
[/quote]Saavathan suojatöissä käyvät hyödyttömät ämmätkin tuon ja enemmänkin. Miksei sitten työtön?
[/quote]
Työttömille lisää rahaa!!1 Työttömille kaikki alennukset ja edut!! Samat tulot työttömille kuin työssäkäyville, työssäkäyvät hyödyttämiä loisia niinkuin lois-opiskeliat!! työttömät ovat nettomaksajia jotka kustantavat muiden elämisen ja loisopiskelioiden ruuat!!1
Työtön voi ruveta opiskelijaksi :) turhaa marinaa vaikka provoatkin.
Työtön voi ruveta opiskelijaksi :) turhaa marinaa vaikka provoatkin.
Ja tosiaan siis, jos opiskelija tienaa vaikka sen n. 900 euroa kuussa opintotuen lisäksi, niin tämähän on työn teolla tienattua rahaa. Miksi työttömille pitäisi jotenkin hyvitellä tätä rahaa? Miksi työttömille pitäisi maksaa suurempia korvauksia sen takia, että opiskelijat tekevät töitä?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:24"]
No mitähän helvettiä... Provohan tää varmaan on, mutta vastataan nyt kuitenkin. Opiskelijat voi tienata vuodessa vajaa 12000, jos tukia nostaa yhdeksältä kuukaudelta. Eli kuukaudessa voi tienata alle 1000 euroa, muuten opintotukia joutuu perumaan tai maksamaan myöhemmin takaisin. Lisäksi opiskelijan on saatava tietty määrä opintopisteitä, jotta tukia maksetaan.
Ja edelleen, myös työttömien on mahdollista tienata tietty määrä ilman että työttömyyskorvaus pienenee.
Työttömät saa siis lähtökohtaisesti enemmän tukia tuosta noin vaan kuin opiskelijat. Lisäksi työttömät on oikeutettu sossun rahoihin. Ei yhteiskunnan ole mitään järkeä maksaa työttömille rahaa saman verran kun palkkatöissä tienaisi.
[/quote]Ei yhteiskunnan ole mitään järkeä maksaa yhtään mitään julkisen sektorin suojatyöllistetyille naisille, hinteille, mamuille ja muille tyhjäntoimittajille.
Työssäkäyvä opiskelija ei kyllä todellakaan saa 2000e/kk. Jos saa, niin silloin hän saa tuon kaiken työnteolla eikä tukia tipu ollenkaan.
Opiskelija saa opintotukea max. 500e - verot (sisältää asumislisän). Lisäksi hän saa tukikuukautena tienata 660e - verot. Tämän lisäksi voi nostaa lainaa 300e. Yhteensä siis 1160e (- verot) ilman lainaa tai 1460e (- verot) lainan kanssa. Ainakin tuon verottoman summan työtön saa helposti tekemättä mitään, jos kuuluu sossun tuen piiriin.
Ei verottoman vaan lainattoman tarkoitin. Eli työtön saa helposti 1160e/kk rahaa, jos kuuluu sossun tuen piiriin.
-48
Pitkäaikaistyötön kantasuomalainen heteromieshän senkin viime kädessä maksaa, tavalla tai toisella. Kuten kaiken muunkin tässä femakkomafian johtamassa epäoikeusvaltiossa.
Olen opiskelija, mutta myös nuori, alle 24 v, ja maksan nuorten hinnan.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:44"]
[/quote]
Joka on siis tasan sama kuin opiskelijahinta.
Sinä. Odottelet vaan kiltisti laskua :)
[/quote]
Missä saa 24 ikävuoteen asti nuorisohinnalla? Eikös VR/Matkahuollolla nuorisohinnat lopu 16 tai 17 ikävuoden jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:46"]
[/quote]
Missä saa 24 ikävuoteen asti nuorisohinnalla? Eikös VR/Matkahuollolla nuorisohinnat lopu 16 tai 17 ikävuoden jälkeen?
[/quote]
Kaupungin liikenne, bussit.
Opiskelijat ja työttömät ovat aivan eri tilanteissa. Ei niitä voi verrata. Opiskelijalla on tulevaisuus ja edullinen opiskelumahdollisuus. Heillä on mahdollisuus ottaa lainaa ja usein työmahdollisuuksiakin. Lyhyt työttömyys pitkän uran jälkeen ei hirveästi heilauta. Pesukoneet, vaatteet yms. on kunnossa. Pieni väliaikainen ansionpudotus ja hyvin elämiseen riittävä ansiosidonnainen. Pidempi aikainen työttömyys kaikkinen epätoivoisine yrityksineen ja tulevaisuden näköalattomuuksineen taas on ihan eri luokassa. Et kuulu mihinkään sosiaaliseen luokkaan ja olet hylkiö. Kaikki on kallista ja kaikki hajoaa käsiin ja päälle. Pahinta ei ole rahattomuus vaan osattomuus. Olen noita kaikkia kokeillut. Sairastuin (fyysisesti) enkä kuntoudu koskaan täysin, eli en muutu halutuksi työntekijäksi. Pahalta tuntuu ja vielä pahemmältä ihmisten suhtautuminen.
Olen opiskelija, olen asentaja, olen työtön. Milotä kuulostaa?
Jos saisin valita, valitsisin opiskeluajan. Ihan sen tulevaisuuden ja yhteisöllisyyden, vapauden ja arvostuksen takia.
Työttömät saa 500e kuussa + 80% vuokrasta!
Opiskelijat saa 469e/kk käteen. Siitä pitää maksaa vuokra (opintotuki ja asumislisä kuuluu 469 euroon). Jos opiskelija haluaa enemmän, se on lainaa. Työtön saa ilmaiseksi, ei käsketä ottamaan lainaa.
Luojan kiitos saadaan edes bussiale.
Työttömät saa 500e kuussa + 80% vuokrasta!
Opiskelijat saa 469e/kk käteen. Siitä pitää maksaa vuokra (opintotuki ja asumislisä kuuluu 469 euroon). Jos opiskelija haluaa enemmän, se on lainaa. Työtön saa ilmaiseksi, ei käsketä ottamaan lainaa.
Luojan kiitos saadaan edes bussiale.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:47"]
Opiskelijat ja työttömät ovat aivan eri tilanteissa. Ei niitä voi verrata. Opiskelijalla on tulevaisuus ja edullinen opiskelumahdollisuus. Heillä on mahdollisuus ottaa lainaa ja usein työmahdollisuuksiakin. Lyhyt työttömyys pitkän uran jälkeen ei hirveästi heilauta. Pesukoneet, vaatteet yms. on kunnossa. Pieni väliaikainen ansionpudotus ja hyvin elämiseen riittävä ansiosidonnainen. Pidempi aikainen työttömyys kaikkinen epätoivoisine yrityksineen ja tulevaisuden näköalattomuuksineen taas on ihan eri luokassa. Et kuulu mihinkään sosiaaliseen luokkaan ja olet hylkiö. Kaikki on kallista ja kaikki hajoaa käsiin ja päälle. Pahinta ei ole rahattomuus vaan osattomuus. Olen noita kaikkia kokeillut. Sairastuin (fyysisesti) enkä kuntoudu koskaan täysin, eli en muutu halutuksi työntekijäksi. Pahalta tuntuu ja vielä pahemmältä ihmisten suhtautuminen.
Olen opiskelija, olen asentaja, olen työtön. Milotä kuulostaa?
Jos saisin valita, valitsisin opiskeluajan. Ihan sen tulevaisuuden ja yhteisöllisyyden, vapauden ja arvostuksen takia.
[/quote]
Ei yhteiskunnan tukia voida perustella sillä, että jollakin elämän tilanne on työttömänä huonompi kuin opiskelijana. Samalla tapaa työtön voi olla elämästään nauttiva, harrastaa, matkustella ja samaan aikaan opiskelija voi olla masentunut ja ahdistunut opiskelijataakastaan. Ei tuo ole mikään peruste maksaa toiselle enemmän tukea kuin toiselle.
Ei ole varmaan helppoa pitkäaikaistyöttömän elämä, mutta se nyt ei ole mikään peruste antaa toiselle enemmän tukea. Samalla tapaa rikas huippujohtaja voi olla masentunut ja alkoholisti, mutta ei yhteiskunnan tällöin pidä häntä tukea rahallisesti, koska sitä hänellä on.
Tukia ei voida alkaa jakaa sillä tavalla että "no tällä ihmisryhmällä on keskimäärin varmaan enemmän masennusta, annetaan niille eniten rahaa".
Mikäs pikku lassukka se tähänkin ketjuun tiensä löysi? Tuitui, menehän siitä, täällä keskustellaan nyt aikuisten asioista.
Opiskelijan pitää monessa tapauksessa päivittäin päästä sinne opiskelupaikalle. Työttömän ehkä työkkäriin silloin tällöin. Etuudet voitaisiin kylläkin kytkeä esim. vapaaehtoistyön tekemiseen. Kyllä opiskelija on se, jota tässä yhteiskunnassa on aina riistetty. Kun niillähän on tulevaisuus ja iso palkka edessään...
Muistuttaisin näitä katkeria työttömiä siitä, että opiskelijan tuet ovat merkittävästi työttömän tukia alhaisemmat. Ja mikäli nämä kotona makoilijat kadehtivat opiskelijoita niin kovasti, kannattaisi ehkä itsekin alkaa opiskelemaan. Silloin teilläkin olisi ehkä jotain sellaista osaamista jonka avulla työllistyä.