Olen menossa vierailulle vauvaperheeseen - mitä vien?
Eräs ystäväni on saanut vauvan ja ilmeisesti perinteeseen kuuluu viedä jotain mennessään, kun menee ensimmäistä kertaa katsomaan vauvaa.
Kyseessä on ensimmäinen tuttavapiirini lapsen saanut, joten en tiedä miten tämä perinne menee. Mitä veisin? Jotain syötävääkö? Suolapiirakkaa, pullaa?
Kiitän avusta!
Kommentit (51)
Mulle taas ei kiitos kukkia! Muutenkin kädet täynnä töitä eikä ehdi joillekin kukille vesiä ja ravinteita siinä alkaa puljata, eikä nyppiä pois lakastuneita seuraavien päivien ajan, vaihtaa vesiä ym. Syömiset esim keksit paras vieminen, niin ei tarvii vauvan äidin itse ruveta kaikille vieraille leipomaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 17:30"]Eräs ystäväni on saanut vauvan ja ilmeisesti perinteeseen kuuluu viedä jotain mennessään, kun menee ensimmäistä kertaa katsomaan vauvaa.
Kyseessä on ensimmäinen tuttavapiirini lapsen saanut, joten en tiedä miten tämä perinne menee. Mitä veisin? Jotain syötävääkö? Suolapiirakkaa, pullaa?
Kiitän avusta!
[/quote]
Kaksi paria kuulosuojaimia, ison pullon kossua, ja paketin kortsuja.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 17:32"]Syötävästä ilahtuvat varmasti! Ehkä tulppaaneja tai muita kukkia... Lahjakortti esim. lastenvaatekauppaan tai markettiin (vaippojen ostoa varten).
[/quote]
Jaahas ja mikäs friikki sinä olet, kun tulppaaneja syöt!?!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 17:32"]
Syötävästä ilahtuvat varmasti! Ehkä tulppaaneja tai muita kukkia... Lahjakortti esim. lastenvaatekauppaan tai markettiin (vaippojen ostoa varten).
[/quote]Minä ainakin ihmettelisin, pitääkö ystäväni minua jonain sosiaalitapauksena, jos toisi Prisman lahjakortin vaippojen ostoon tms.. :D
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 17:30"]Eräs ystäväni on saanut vauvan ja ilmeisesti perinteeseen kuuluu viedä jotain mennessään, kun menee ensimmäistä kertaa katsomaan vauvaa.
Kiitän avusta!
[/quote] kuule soita äudille ja kysy suoraan. nykyihmisillä on vaikka mitä ruokarajoitetta joten pullapitko voi mennä hukkaan. Itselle tuli kyllä mieleen esim riisipiirakat ja erilaiset juustot. pikkupitsat itsetehtyinä voisivat maistua kahvilla. Joo, pikkupitsat ja kahvipaketti tai hyvää teetä. Vauvalle jokin pikku lelu.
Mä en kyllä veisi mitään, kun kaikieta tuntuu olevan niin paljon vaivaa tai harmia isäntäväelle.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 18:16"]
Mä en kyllä veisi mitään, kun kaikieta tuntuu olevan niin paljon vaivaa tai harmia isäntäväelle.
[/quote]
Onneksi meitä muitakin on olemassa. Meille saat tuoda ihan mitä haluat.
Jos sulla on nälkä ja odotat meillä saavasi syömistä, tuo se tullessasi, muuten olet sitten vesilinjalla.
Aika hurjia listoja täällä... Vai että oikein monen ruokalajin ateria, suklaata, lapselle lahja ja vielä kauneushoitolan lahjakortti (wtf?!) äidille! Olisin aivan pöllämystynyt tällaisista tuomisista, ehkä uudet isovanhemmat voisivat tähän tapaan lahjoa, ei todellakaan kaverit tai tutut. Normaali vieminen olisi mielestäni kahvi- tai keksipaketti ja vauvalle helistin tms.
Ja jos sillä on jotain väliä niin olen itse parhaillaan viimeisilläni raskaana, esikoista odotan.
Olethan sitten sopinut tuon vierailusi äidin kanssa etukäteen, yllärit ei ole kivoja kun on vastasyntynyt kotona.
Muista myös se, että jos olet yhtään sairas, tarttuvaa laatua, pysy kaukana tuosta kodista.
Ennen vanhaan oli tapana viedä joku vaate, tai jos oli paljon sisaruksia, niin sitten joku vauvan lelu. Tärkeintä oli ne ihmiset, se lahja oli vain muodollisuus. Itsekin kapaisin kovasti aikusita seuraa ja tärkeintä oli, että joku tuli.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 18:19"]Aika hurjia listoja täällä... Vai että oikein monen ruokalajin ateria, suklaata, lapselle lahja ja vielä kauneushoitolan lahjakortti (wtf?!) äidille! Olisin aivan pöllämystynyt tällaisista tuomisista, ehkä uudet isovanhemmat voisivat tähän tapaan lahjoa, ei todellakaan kaverit tai tutut. Normaali vieminen olisi mielestäni kahvi- tai keksipaketti ja vauvalle helistin tms.
Ja jos sillä on jotain väliä niin olen itse parhaillaan viimeisilläni raskaana, esikoista odotan.
[/quote]No onpa hyvä, ettei sun kavereiden tarvi sitten vaivautua! Mitä parempi suhde äitiin sitä kivempi muistaminen. kyllä jo Xtran kahvipaketti ja keksit on aika heikkoa muistamista mutta jokainen tyylillään...
Mä olen Helsingistä, ja olen aina vienyt jotain pientä vauvalle ja jotain vanhemmille, on voinut olla esim. kukkia, pullo kuohuviiniä, kahvileipää. Lähimmille kavereille oon ihan laittanut tekstaria että voin tulla kaupan kautta, mitä haluavat.
Itselläkin on lapsi ja samalla tavalla kaverit toimineet. En myöskään ole loukkaantunut jos joku ei ole tuonut mitään :) Ja onneksi kaikki ilmoittivat etukäteen tulostaan ja varmistivat että sopii! En tykkää muutenkaan yllätysvieraista, saati sitten pienen vauvan kanssa.
Sairaalaan toi lähipiiri ruokaa/herkkuja äidille. Sit myöhemmin kotiin tullessa, osa muisti lasta (villasukat, vaatetta, leluja tms.), itse ehkä liikutuin, kun sain miehen kaverilta (lapsen kummisetä) valkoisen orkidean saatesanoilla "pitäähän äitiäkin muistaa ja, että lapsi jo saanut varmaan paljon kaikkea". Ehkei tiennyt sitten mitä olisi vauvalle ostanut. Tykkään kukista ja tuossa se orkidea kukkii ties monetta kertaa, vaikka lapsi on on jo yli 2v. <3 Mut ihan hlö:stä riippuu ilahtuuko enempi siitä vaippapaketista vai vauvan villasukista vai jostain muusta. Ainakin jonkin perinteen mukaan ekalle käynnille vauvan luo vietiin rotinakakku. Siis syötäväksi sille äidille/perheelle, ehkä ne vieraatkin saivat siitä osansa? Eli hyviä vinkkejä tullut tässäkin topicissa monia, itse voisin läheistä ystävää muistaa vauvan lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 18:24"]
No onpa hyvä, ettei sun kavereiden tarvi sitten vaivautua! Mitä parempi suhde äitiin sitä kivempi muistaminen. kyllä jo Xtran kahvipaketti ja keksit on aika heikkoa muistamista mutta jokainen tyylillään...
[/quote]
Niinpä, ei tosiaan tarvi vaivautua! Kokisin kiusalliseksi, jos joku toisi tuollaisen määrän tuliaisia. Omille kavereille olen sanonut, että vauvaa saa sitten mieluusti tulla katsomaan (jos haluaa), kunhan tuo mukana omat syötävät, koska en kestitse lapsivuodeaikana vieraita. Se riittää oikein hyvin tuomisiksi. Toki jos ei mitään halua syödä, ei mitään tarvitse tuodakaan. Ei ole vieraiden tehtävä ruokkia isäntäväkeä, mutta tässä elämäntilanteessa ei myöskään päinvastoin.
29
Ketjusta tuli aika sekava. Anna kun kahden lapsen äiti, jolla on laaja lapsiperheellinen kaveripiiri, tiivistää:
-Kaverille/tutulle veisin joko hyvän suklaarasian+kortin TAI kukkakimpun+kortin TAI vauvanlelun/vaatteen+kortin
-Läheiselle ystävälle leipoisin jotain tai veisin jotain hyvää valmista syötävää ja lisäksi veisin vauvalle jotain pientä.
-Varsinaista ruokaa/salaattia tekisin vain läheiselle ystävälle ja jos asiasta olisi sovittu etukäteen (voisin myös sanoa vaan reippaasti tekeväni ruokaa, mutta siis tiedottaisin etukäteen)
-Vauvanvaatteeksi kannattaa usein ostaa vähän isompi esim. koko 68 tai 74cm, koska yleensä vanhemmat ovat varautuneen 50-56cm vaiheeseen ja niitä kokoja tulee myös eniten lahjaksi koska isovanhemmat, söpöys jne.
-Me ollaan saatu ihan hirveästi minikokoisia pehmoleluja, joten itse suosin vauvan leluksi jotain kovaa, helistintä tai purulelua (ei pehmoista mitään haittaa siis ollut ja olen kyllä ilahtunut kaikista lahjoista tietenkin).
-Ei ole niin vakavaa kuin jotkut täällä antavat ymmärtää, normaalit vanhemmat ilahtuvat kyllä ihan mistä tahansa muistamisesta (mutta koriste-esineet kannattaa varmasti jättää kauppaan)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 18:16"]Mä en kyllä veisi mitään, kun kaikieta tuntuu olevan niin paljon vaivaa tai harmia isäntäväelle.
[/quote] minä en edes uskaltaisi mennä, kun saisi pelätä, että haukutaan selän takana, että pilasin heidän pesimiskauden
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 18:58"]Ketjusta tuli aika sekava. Anna kun kahden lapsen äiti, jolla on laaja lapsiperheellinen kaveripiiri, tiivistää:
-Kaverille/tutulle veisin joko hyvän suklaarasian+kortin TAI kukkakimpun+kortin TAI vauvanlelun/vaatteen+kortin
-Läheiselle ystävälle leipoisin jotain tai veisin jotain hyvää valmista syötävää ja lisäksi veisin vauvalle jotain pientä.
-Varsinaista ruokaa/salaattia tekisin vain läheiselle ystävälle ja jos asiasta olisi sovittu etukäteen (voisin myös sanoa vaan reippaasti tekeväni ruokaa, mutta siis tiedottaisin etukäteen)
-Vauvanvaatteeksi kannattaa usein ostaa vähän isompi esim. koko 68 tai 74cm, koska yleensä vanhemmat ovat varautuneen 50-56cm vaiheeseen ja niitä kokoja tulee myös eniten lahjaksi koska isovanhemmat, söpöys jne.
-Me ollaan saatu ihan hirveästi minikokoisia pehmoleluja, joten itse suosin vauvan leluksi jotain kovaa, helistintä tai purulelua (ei pehmoista mitään haittaa siis ollut ja olen kyllä ilahtunut kaikista lahjoista tietenkin).
-Ei ole niin vakavaa kuin jotkut täällä antavat ymmärtää, normaalit vanhemmat ilahtuvat kyllä ihan mistä tahansa muistamisesta (mutta koriste-esineet kannattaa varmasti jättää kauppaan)
[/quote] minä en ilahtuisi liian isoista vauvanvaatteista, enkä suklaasta, kun yritän saada kiloja pois. Ei kaikki mammat halua olla läskejä ja ahmi suklaata
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 18:58"]Ketjusta tuli aika sekava. Anna kun kahden lapsen äiti, jolla on laaja lapsiperheellinen kaveripiiri, tiivistää:
[/quote] minä en ilahtuisi liian isoista vauvanvaatteista, enkä suklaasta, kun yritän saada kiloja pois. Ei kaikki mammat halua olla läskejä ja ahmi suklaata
[/quote]
No tuossahan oli suklaalle vaihtoehtoja kuten kukat (voin vielä lisätä ruokapuolesta: syöntikypsiä mangoja tai vadelmia ja pensasmustikoita).
Etkö käyttänyt vauvalla missään vaiheessa 68 tai 74cm vaatteita?
Ja suklaata voi syödä myös ahmimatta eikä kaikilla ole isoa määrää kiloja karistettavana - joillakin voi olla jopa päinvastainen ongelma! Itsellä tuli maitoa huikeat määrät ja ongelmana oli se että paino tippui liikaakin (ja normaalipaino oli 54 kg eli ei kovin hirveesti ollut varaa siitä enää laihtuakaan).
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 19:06"] minä en ilahtuisi liian isoista vauvanvaatteista, enkä suklaasta, kun yritän saada kiloja pois. Ei kaikki mammat halua olla läskejä ja ahmi suklaata
[/quote]
Ilahtuisin syömisistä tai vauvanvaatteesta. Raskaan työn tehneen äidin muistaminen vaikka suklaarasialla olisi upeaa. Mitään isoa lahjomista en kaipaa.
Vaipat haluaisin valita vauvalle itse.
Edellä mainittu käsienpesu heti vierailun alussa on hieno ele.