Vaivatonta vaurastumista "hillopurkkimenetelmällä"
Uutinen on maksumuurin takana, mutta sen olennainen sisältö on tässä:
"Tekniikan voi aloittaa jakamalla tulonsa kuudelle eri pankkitilille – tai toki voi käyttää käteistä ja konkreettisia purkkeja.
Kuuden ”purkin” perustamisen jälkeen keskeistä on, miten rahansa jakaa prosentuaalisesti kuhunkin kategoriaan. Osuudet saa päättää itse, mutta kirjassa suositellaan jyvittämään tulot seuraavasti:
55 prosenttia välttämättömyyksiin (asuminen, ruoka)
10 prosenttia säästötilille (odottamattomat menot ja pitkän ajan säästökohteet, kuten lomamatkat)
10 prosenttia huvituksiin (mm. vapaa-ajan hemmottelu)
10 prosenttia opiskeluun (kirjallisuus, erilaiset kurssit, mentorointi)
10 prosenttia sijoituksiin (osakkeet, rahastot jne.)
5 prosenttia hyväntekeväisyyteen"
Suomalainen asiantuntija kommentoi, että esimerkiksi välttämättömyydet kannattaisi ehkä jakaa tarkemmin (asuminen, liikkuminen, ruoka) ja huomauttaa että esimerkiksi vaatteet eivät kuulu mihinkään kategoriaan. Hän myös muistuttaa, että pankki voi laskuttaa useista tileistä. Hän pitää myös hyvänä, että prosenttiosuudet voi määrätä itse.
Mitä ajatuksia sinulla herää? Kirjoitan omani erilliseen kommenttiin.
Kommentit (37)
Koska viimeksi sinua on mentoroitu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä säästämisvinkit ovat aina ihan pelkkää roskaa, kuten myös sananlasku "ei ne suuret tulot vaan pienet menot". Ihan täyttä shaibaa.
Jos tulot ovat tarpeeksi suuret, ei ne pienet menot haittaa mitään. Rahaa jää silti säästöön kun tienaa vaikkapa kuussa tuhat kertaa sen, mitä ehtii kuluttaa. Jos esim. palkka olisi 10 000 € / kk, tapahtuisi säästäminen ja vaurastuminen kuin itsestään.
Jaa, tuttava on säästänyt 40K€ kymmenessä vuodessa takuueläkkeestä.
Kiva hänelle. Joku tienaa saman summan joka kuukausi. Tai enemmänkin. Hän on kituuttanut 10 kokonaista vuotta saman eteen. Huh huh.
Mulla menee 70 % sijoituksiin ja 30 % tarkemmin budjetoimatta kuluihin. Ja sitten yli jäävät extrana sijoituksiin.
Tuossa esimerkissä tuo sijoituksiin menevä osa naurettavan pieni verrattuna etenkin tohon menttorihömppään. Itsensä kehittäminen on rahallisesti varsin halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyväntekeväisyyteen annetusta rahasta saa suomessa vain hyvän mielen. Rapakon takana siitä saa verohelpotuksia jolloin valtion ei tarvitse himoverottaa kansaa. Rikkaat lahjoittaa rahaa ihan eri tavalla, kun sitä ei ns. pakkoveroteta. Lisäksi lahjoittajalla on enemmän valtaa mihin lahjoitusrahat menee. Esim. lähikoulusta huolissaan olijat voivat rahoittaa koulun toimintaa ja estää koulun lopetuksen, mitä suomessa ei voi tehdä, kun kunnalla on rahat loppu ja koulu on pakko sulkea. Suomessakin voitaisiin otta alempi tulovero käyttöön niille, jotka antavat lahjoituksia hyväntekeväisyyteen.
Kyllä ne lahjoitusrahat menevät hyväntekeväisyysjärjestöksi naamioidun hyvä veli-kerhon kautta takaisin omaan taskuun, kunhan ne kirjataan ensin verovähennyksiin.
Itse en tulisi toimeen takuueläkkeellä saati säästäisi siitä. Maksan vuokraa 500 e/kk ja tähän päälle vesi-, sähkö-, puhelin- ja laajakaistamaksut, lääkkeet, vakuutukset, välttämättömät pesuaineet...Syödäkin pitää ja välillä jokin vaateparsikin ostaa. Kaikkea ei löydy kirpparilta.
Mulla jää joka vuosi esimerkiksi lääkemenot nippanappa alle sen Kelan lääkekaton (n. 45 e/kk). Sattuneesta syystä joudun käyttämään myös yliopistollisen keskussairaalan palveluita melko usein.
Äitini saa kyllä säästöön takuueläkkeestään, kun isä maksaa kaikki heidän menonsa. Tuttava säästää työttömyyskorvauksestaan, koska hänen asuntonsa on vanhempien omistama ja hän maksaa siitä vain 150 euron vastikkeen.
Kaveri puolestaan osti asunnon perinnöllään ja tulee varsin hyvin toimeen pelkällä Kelan työttömyyspäivärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä säästämisvinkit ovat aina ihan pelkkää roskaa, kuten myös sananlasku "ei ne suuret tulot vaan pienet menot". Ihan täyttä shaibaa.
Jos tulot ovat tarpeeksi suuret, ei ne pienet menot haittaa mitään. Rahaa jää silti säästöön kun tienaa vaikkapa kuussa tuhat kertaa sen, mitä ehtii kuluttaa. Jos esim. palkka olisi 10 000 € / kk, tapahtuisi säästäminen ja vaurastuminen kuin itsestään.
Menot kasvaa tulojen myötä. Hyvätuloinen saa olla todella tarkka, ettei lähde keulimaan.
Mulla on ollut vähän saman tyyppinen systeemi,mutta ei ihan noilla prosenteilla eikä noilla kuluilla. Mutta olen aina elänyt vaatimattomammin kuin mitä tuloni olisivat mahdollistaneet. Voisin esim asua paljon leveämmin ja hienommalla asuinalueella, mutta en ole kokenut sellaista tarpeelliseksi. Vuosibudjetin olen laatinut joka vuosi siitä lähtien, kun täytin 18 v. Ja olen nyt 59 v. Olen myös noudattanut budjettiani. Omat vanhempani muuttivat maalta Helsinkiin 1950-luvun alussa mukanaan koko omaisuutensa, joka mahtui yhteen matkalaukkuun. Vuosikymmenten aikana vaurastuivat, mutta heidän kuluttamisensa on ollut huomattavasti maltillisempaa kuin tulojen nousu. Ovat siis säästäneet ja sijoittaneet. Näin olen tehnyt itsekin. Edelleen joka palkkapäivä tililtäni menee suoraan rahaa sekä säästötilille että sijoituksiin. Arkielämäni mitoitan sen mukaan, mitä palkkatilille niiden ja juoksevien menojen jälkeen jää.
En ole sen tarkemmin perehtynyt, mutta voisin melkein väittää, että hyväntekeväisyys on mukana mm. sen vuoksi että sen katsotaan monessa kulttuurissa ikään kuin kuuluvan osana normaaliin elämään. Samoin on aika yleinen näkemys, että hyvä pitää laittaa kiertämään ja se palaa jossain muodossa takaisin antajalleen.
No itsellä on vähän tuollainen systeemi. Noin puolet palkasta menee pakollisiin: asuminen ja ruoka, vaatteet, hygienia.
20% sijoituksiin.
10% säästöön esim matkoja ajatellen.
10% harrastuksiin.
10% muuhun, sisältää esim ravintolat, leffat ja muut huvittelu, mutta myös itseni kehittämisen eli kursseja ja vastaavia.
Katsotaanpas. Omien tulojen jakautuminen tällä hetkellä, jos tekee laskelman vain nettopalkkatulojen perusteella.
Oma vuokra, lainojen korot, yhtiövastikkeet eli ihan pakolliset menot - 32 % Tähän pitäisi laskea mukaan myös kaikki vakuutukset, mutta suoraan sanoen ei ole mitään käsitystä paljonko niistä kertyisi vuositasolla. Netti, puhelin, sähkö, bensat ym. puuttuu myös. Ehkä tähän voisi arvioida 8 prosenttia eli eka luokka olisi kaikkiaan 40 prosenttia ilman ruokakuluja, jotka vaihtelevat.
Sijoitukset - lasken asuntolainan lyhennykset tähän luokkaan. 35 % nettotuloista.
Säästö - tällä hetkellä 14 % tuloista. Ensi vuonna tarkoitus nostaa 20 prosenttiin.
Ja hups, nyt ollaankin sitten jo n. 90-95 prosentissa.
Opiskelu - tähän en saa mitenkään käytettyä kymmentä prosenttia tuloista.
Huvi - harrastusvälineisiin menee joskus enemmän joskus vähemmän kuin 10 prosenttia
Hyväntekeväisyys - vaihtelee myös paljon mutta viisikin prosenttia olisi aika paljon
Ruokakulut puuttuu myös laskelmasta kokonaan. En budjetoi, mutta näin korona-aikaan on jäänyt paljon lounasruokailua pois.
Luulin että olisi ollut variaatio muumimukimenetelmästä mutta ei sittenkään :)
Ei mulla oo varaa mihinkään purkkeihin.
Amerikkalainen ohje, siellä hyväntekeväisyyteen annetut varat voi vähentää verotuksessa.
Mulle riittää kun maksan veroni, siinä on hyväntekeväisyyttä riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, tuttava on säästänyt 40K€ kymmenessä vuodessa takuueläkkeestä.
Takuueläke on 834€/kk. Eli 333€/kk on pitänyt säästää. Ystäväsi asuu ilmeisesti maakuopassa?
Kiitos hienon tukijärjestelmän takuueläkeläisen vuokran omavastuu on 150€/kk. Sille, joka puhui nuukailusta ja miten joku tienaa kuukaudessa 40K€; kovin moni ei varmaan tunne Fortumin tms johtajia, jotka tämän kuukaudessa tienaavat. Tuttava on tyytyväinen normaaliin elämään, en ole mitään nuukailua havainnut. Lenkkeilee, lukee, marjastaa ja on kasvissyöjä. Jotkut eivät vaan näe sitä kuluttamista omana juttunaan. Tämä oli kommentti siihen viestiin, jossa pidettiin "ei ne suuret tulot, vaan pienet menot"-sanontaa typeränä.
Olen itsekin säästäväinen enkä ajattele, että se olisi jostain muusta pois. Hyvin pienistä tuloista olen suhteellisen paljon säästänyt.
Ei mielestäni ole mitenkään mahdotonta jos on pienet asumiskulut