Robotti-imuri EI korvaa normaalia imurointia. Oikeassa vai väärässä?
Tuli kinaa miehen kanssa siitä, että koska pitäisi imuroida. Meillä on ollut nyt viikon tuollainen roboimuri ja se ajaa ohjelmoituna kerran päivässä alakerran läpi. Torstaisin on ollut muuten meillä siivouspäivä, mutta nyt mies sanoi, että yläkerran imurointi riittää, koska se robo jo imuroi alakerrasta. Minusta ei pidä paikkaansa, koska se ei pääse joka paikkaan.
Kommentit (37)
Imurointi muutenkin nostaa vain pölyn ilmaan ja laskeutuu takaisin.
Nihkeällä pyyhintä, matot ulos. Se on tehokasta siivousta.
Tuo roboimuri on lähinnä lakaisua.
Vierailija kirjoitti:
No miksi teillä sitten on se robotti-imuri, jollei se vähennä työtä?
Ylläpito siivousta, ei normisiivousta.
Meillä on tehokas eli laadukas robotti-imuri. Tavallista imuria käytän sitten suursiivouksissa, kun siivotaan kunnolla asunto. Robotti-imuri ei pääse kulmiin, mutta muuten siivoo sängynaluset yms pölyistä, eteisen hiekasta ja keittiön muruista. Koko ajan on siisti asunto ja ilmanlaatu selvästi parantunut.
Kannattaa satsata kunnon robotti-imuriin. Hetkeäkään en ole katunut, että laitettiin aikoinaan rahaa tuohon, olin ennakkoluuloinen ennen kuin näin sen tehon. Joudutaan joka imurointikerta tyhjentää robotti-imurin säiliö, sen verran se kerää aina pölyä vaikka joka päivä se käy meillä.
Riittää hyvin. Puolen vuoden välein teen "isolla imurilla" kevät ja syyssiivouksen, muutoin robotti hoitaa. Paksuja mattoja ei ole, joten robo pääsee joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Imurointi muutenkin nostaa vain pölyn ilmaan ja laskeutuu takaisin.
Nihkeällä pyyhintä, matot ulos. Se on tehokasta siivousta.
Tuo roboimuri on lähinnä lakaisua.
Kyllä sinne säiliöön aika paljon tavaraa jääkin.
Robotti-imuri ei pääse nurkkiin ja ihan kaikkien huonekalujen alle, eikä imuroi esim. jalkalistojen päältä. Mitä pidempään robotti-imuri tekee päivittäistä perussiivousta, sitä vähemmän huonepölyä on ja sitä vähemmän noihin hankaliinkin paikkoihin kertyy pölyä, ja muun imuroinnin tarve vähenee.
Meillä otetaan nykyään jalkalistan pääliset mikrokuituliinalla kerran viikossa samalla kun pyyhitään muutkin pölyt huonekaluista ja lampuista. Tarpeen mukaan otetaan tavallisella imurilla kerran-pari kuussa nuo hankalat kulmat ja samalla imuroidaan esim. sohvan uumenista pölyt ja murut. Jostain sitä pölyä aina kertyy, vaikka robotti-imuri hoitaakin hommiaan jokaisena arkipäivänä, mutta merkittävästi vähemmän kuin ennen robottia.
Ei se täysin korvaa, nurkkiin, mattojen reunoihin ja tietysti niihin paikkoihin mihin imuri ei pääse, jää aina vähän, eikä se varsinkaan paksuista matoista kunnon imurin veroisesti imuroi.
Aivan ehdoton kuitenkin varsinkin koirataloudessa perussiisteyden ylläpitoon. Oikealla imurilla imuroidaan silloin tällöin perusteellisemmin, tuo pitää päivittäisillä kierroksillaan huolen että kodissa säilyy suht siisti yleisilme koko ajan eikä villakoiria pyöri jaloissa heti jos ei yhtenä päivänä jaksa itse imuroida. En luopuisi tuosta enää kun mies minut ylipuhui tuollaisen hankkimaan, vaikka aiemmin ajattelinkin että ovat aika turhakkeita tai leluja.
Meidän malli oli aika kallis, muistaakseni noin 800e, mutta se osaa tyhjentää itse itsensä tukiaseman pölypussiin joten ei tarvitse jatkuvasti itse juosta perässä kun säiliö (joka on aika pieni) täyttyy koirankarvoista. Jonkin verran aikaa menee robotin huoltoon (lähinnä liikkuviin osiin kiertyneiden karvojen poistoon) viikottain, mutta mies on toistaiseksi tehnyt sen säntillisesti ja suorastaan nautiskellen, koska vihaa imurointia :-)
Näin on. Lisäksi se että voi itse olla poiss imuroinnin ajan on hieno lisä.
Mulla jäi robo pölyttymään kun hommasin kunnon varsi-imurin, se on jotenkin paljon kätevämpi.
Miksi AP:n robo ei imuroi yläkertaa myös?
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi robo pölyttymään kun hommasin kunnon varsi-imurin, se on jotenkin paljon kätevämpi.
Varsi-imurissa yhdistyy minusta lähinnä perinteisen imurin ja robotti-imurin huonot puolet: Itse joudut imuroimaan ja jälki on vähän sinne päin.
Imuria ei ole pakko käyttää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsi-imurissa yhdistyy minusta lähinnä perinteisen imurin ja robotti-imurin huonot puolet: Itse joudut imuroimaan ja jälki on vähän sinne päin.
Niin se varmasti jollain Electroluxilla olisikin.
Sanoisin että 90-prosenttisesti korvaa. Joskus kannattaa imuroida huolellisesti kunnon imurilla, mutta pääsääntöisesti robotti hoitaa. Itse pesen kerran kuussa lattiat niin samalla hoituu luontevasti tuo perusteellisempi imurointi myös.
Vierailija kirjoitti:
Imuria ei ole pakko käyttää ollenkaan.
Ihmisen ei ole pakko kuin kuolla.
Imurointi nyt on niin pieni vaiva muutenkin, koiralleko sekin pitää ulkoistaa. Olipa kerran eräs pariskunta, jolla koira ripuloi päivällä, oli kiva tulla kotiin kun paskaa pitkin asuntoa ja robotti-imuri käy ja kukkuu 😁
Vähän asunnosta riippuen. Robo imuroi hyvin avoimet lattiapinnat. Paljon jää kuitenkin huonekalujen ja muun tavaran vuoksi paikkoja siivoamatta. Ehkä neljäsosa lattiapinta-alasta on sellaita mikä jää hoitamatta.
Vähentää perinteisen siivoamisen tarvetta, muttei missän nimessä korvaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Imurointi nyt on niin pieni vaiva muutenkin, koiralleko sekin pitää ulkoistaa. Olipa kerran eräs pariskunta, jolla koira ripuloi päivällä, oli kiva tulla kotiin kun paskaa pitkin asuntoa ja robotti-imuri käy ja kukkuu 😁
Voihan sitä pestä vaatteet nyrkkipyykkinä pesuvadissa. Siivota pelkän harjan ja rikkalapion kanssa. Lämmittää talo hakkaamalla halkoja. Veden voi kantaa ämpärissä sisälle kaivosta.
Eihän nämä "nykyajan hömpötykset" mitkään varsinaisesti pakollisia ole. Helpottavat kuitenkin elämää ihan mielettömän paljon.
No miksi teillä sitten on se robotti-imuri, jollei se vähennä työtä?