Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja laihdutukseen entiseltä läskiltä

Vierailija
12.11.2020 |

Olin tukeva lapsesta saakka ja kuulin asiasta tosiaan usein. Vanhempani olivat sitä mieltä, että olen häpeällisen lihava, mutta muuta apua en heiltä sitten saanutkaan.

Olin nuoruuteni vuoroin tanakka vuoroin normaalipainon rajoissa. Lopullinen muutos tapahtui vasta lähempänä 30 ikävuotta. Ajattelin laittaa vinkkini jakoon, kun näitä laihdutusjuttuja on täällä paljon.

Ensimmäinen tärkeä oivallus on keksiä, miksi on lihava/tanakka/tukeva. Eli etsiä ne syyt. Pääsyy on kaikilla se, että syödään liian energiapitoista ruokaa kulutukseen nähden. Osa ihmisistä ei tiedä, miten lihottavia esim. valmiin patongit ovat. Ylipainoinen ystäväni kutsuu niitä sämpylöiksi ja syö monta päivässä. Moni lihava ei syö makeaa, mutta syö rasvaa taas aivan liikaa. Eli kannattaa kirjata ylös ruokailujaan, lainata vaikka kirjastosta kirja, josta näkee ruokien energiasisältöjä. Tämä voi jo tuoda monta ahaa-elämystä.

Eli voisi ensin karsia ruokavaliostaan pois epäterveelliset, liikaa energiaa sisältävät tuotteet. Itse jätin pois
leikkeleet ja vaihdoin rasvat terveellisempiin. Luovuin lisäksi rasvaisista tuotteista, ostin vain rasvatonta maitoa, jogurttia ym. Aamuksi keitin aina puuroa ja söin sen kanssa mehukeittoa. Normaalia kotiruokaa voi syödä, ja sen lisäksi kannattaa laittaa aina salaattia.

Päivään kannattaa rakentaa runko, eli mitä syö ja milloin. Itselläni on esim. leipäkiintiö, eli kuinka monta siivua leipää päivässä voi olla jne. Pieni yksi herkku mahtuu päivään silloin tällöin. Kun karkit, pullat ym. tottuu jättämään kauppaan, ei niitä edes halua. Ja kun on jonkun aikaa ilman juustoa, se maistuu vain rasvalta. Vähärasvaisuuteen myös tottuu, pizzat ym. alkaa suorastaan iljettää. (Syön siis kylässä sitä, mitä minulle tarjotaan kohtuudella. )

Toinen asia on miettiä, miten arkeen saisi liikuntaa joka päivä. Pari hikistä jumppaa viikossa ei riitä painonhallintaan, kyse on arkipäivän valinnoista. Itse päätin ajaa työmatkat pyörällä ja aloittaa lenkkeilyn. Lenkkeily on tehokasta eikä se ole sidoksissa aikatauluihin. Lenkille voi lähteä koska vain. Vähitellen pitensin matkoja. Houkuttimeksi voi ostaa kauniita lenkkivaatteita. Kun kunto kohoaa ja liikunnasta tulee tapa, uskaltaa mennä mukaan esim. lenkkiporukkaan tai jonkin palloiluryhmään.

Ja lopuksi ehkä ihan se kaikista tärkein asia: pitää ymmärtää, että kyseessä ei ole kuuri vaan elämänmittainen projekti. Itse en pitänyt itsestäni tukevana, tuntui, että häpesin itseäni, olin kuin kynnysmatto. Inhosin valokuvia, joita itsestäni näin. Moni ihminen on tukevanakin kaunis, minä en todellakaan.

Näillä konsteilla olen pysynyt hoikkana 15 vuotta. Kolme lastakin syntynyt sinä aikana. Poppakonsteja ei ole, ja totuus on myös se, että moni pysyy nuorena hoikkana, vaikka elämäntavat ovatkin pielessä. Olin siitä nuorena katkera, mutta nyt melkein kaikki tuollaiset ihmiset ovat ylipainoisia. He eivät osaa siihen puuttua, kun ovat niin tottuneet siihen, ettei heidän tarvitse vahtia painoaan.

Valvonta on myös tärkeä, eli vaa'alla kannattaa käydä säännöllisesti.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehkutat normaalia ruokaa, mutta kuitenkin panostat rasvattomuuteen. Se ei ole tervettä, ihminen tarvitsee rasvaa (eläinrasvaa) kehon toimintaan. Pitkä kirjoituksesi on aivan turha.

Vierailija
2/4 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvattomuuteen esim. maitotuotteissa. Syön paljon kalaa ja muutenkin terveellisiä rasvoja.  

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvattomuuteen esim. maitotuotteissa. Syön paljon kalaa ja muutenkin terveellisiä rasvoja.  

ap

Maitorasvat ja muut eläinrasvat ovat niitä ihmisen tarvitsemia rasvoja.

Vierailija
4/4 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei tarvitse maitorasvoja ollenkaan: "Rasvaisissa maitovalmisteissa on kuitenkin runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, sillä maidon rasvasta 2/3 on tyydyttynyttä. Tämän vuoksi on syytä suosia rasvattomia ja vähärasvaisia maitovalmisteita. Maito, piimä, jogurtti ja viili tulisi valita enintään 1 % rasvaa sisältävinä, ja juustoista tulisi suosia vähemmän suolaa ja enintään 17 % rasvaa sisältäviä tuotteita. Nestemäiset maitovalmisteet voi tarvittaessa korvata kasviperäisillä kalsiumilla ja D-vitamiinilla täydennetyillä elintarvikkeilla, kuten esimerkiksi soija- tai kaurajuomilla." (Ravitsemussuositukset 2014)

Toki voit syödä ja juoda maitorasvoja, jos haluat olla pullukka ja kohottaa kolesteroliarvojasi. Ap kirjoittaa ihan asiaa. Ensiksi kannattaa tosiaa ottaa selvää, mitä syö ja mitä siitä seuraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme