Kannattaako Suomeen muuttaa?
Olemme lapsiperhe ja asuneet vuosia ulkomailla kehittyneessä länsimaassa Euroopassa (en haluaisi kertoa maata ettei alettaisi väittelemään).
Meillä on ollut hyvät tulot, tilava talo vuokrattuna, sää yleensä mainio ja talvikin leuto. Oikeastaan suurempaa valittamista ei ole ollut kuin yleinen hierarkisuus liittyeen kaikkeen toimintaan tässä maassa. Tämä on alkanut kyllästyttämään ja elämän ns. helppous (asiat hoituvat sujuvasti), oma kieli ja kulttuuri Suomessa on alkanut kiinnostamaan kaikkia perheenjäseniä.
Puoliso sai työtarjouksen Suomesta; palkka huonompi kuin täällä + Suomen kalleus, verotus ja kieltopolitiikka vaikuttaa tulotasoomme selkeästi. Itsellä palkka (alle suomalaisen keskiarvon) pysyisi jotakuinkin samana, kun töitä löydän
Mitä positiivista Suomeen muutossa voisi olla ja elääkö siellä palkkatuloilla pääkaupunkiseudulla? Miten sopeutuu mm. käytöstavat, elämän laatu, seuraelämä yleensä ym?
Onko muilla vuosia ulkomailla asuneilla paluumuuttajilla omia kokemuksia; miten pääsitte takaisin Suomen elämän tahtiin ja toimintaan kiinni? Kaduitteko muuttoa ja oliko vaikeaa vain aluksi?
Pelottaa hiukan kuin olisin muuttamassa jonnekin Romaniaan....
Kommentit (184)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:23"]
Yhdyn tähän perin yksimieliseen kuoroon: miettikää vielä!
Suomi on insinöörien maa. Meillä osataan mitata, punnita ja optimoida mittauksien tuloksia, mutta kun pitäisi elää ja nauttia elämästä tunnetasolla, olemme aivan hukassa. Siksi menestymme noissa kaikenlaisissa mittauksissa. Todellisista onnellisen elämän edellytyksistä ne eivät kuitenkaan kerro.
Minun elämässäni tärkeintä on ihan arkielämään liittyvät, usein toistuvat/vaikuttavat jutut: ruoan laatu ja hinta, elämisen helppous (esim. lähikaupan sijainti työmatkan varrella ja mahdollisuus tehdä se työmatka pyörällä/julkisilla/kävellen), ympäristön miellyttävyys (ilmasto, arkkitehtuuri, kauppojen tarjonta, ihmisten pukeutuminen ja käytös), asioiden sujuminen sosiaalisesti (ihmisten maalaisjärjen käyttö ja halu elää sovussa muiden kanssa) jne. Jokainen näistä asioista on Keski-Euroopan useissa maissa paljon paremmin kuin Suomessa.
Kouluista en osaa sanoa paljonkaan, mutta hiljattain näkemässäni Adelen elämä -leffassa kyllä pisti silmään se, kuinka paljon kypsempää ja sivistyneempää ranskalaisen lukion opetus vaikutti olevan itse käymääni suomalaiseen huippulukioon verrattuna. Uskon, että elokuvassa esitetty vastaa todellisuutta, koska se oli muutenkin äärimmäisen realistisesti toteutettu.
Jos olisin sinun tilanteessasi, en missään tapauksessa muuttaisi nyt Suomeen, ihan lasteni vuoksi. Suomi on kovaa vauhtia taantumassa kehitysmaaksi vanhoihin eurooppalaisiin sivistysvaltioihin verrattuna, ja täällä kasvanut nuori saa automaattisesti huonommat lähtökohdat elämäänsä, varsinkin jos hän tulee ehdollistetuksi suomalaiseen vihamieliseen, kyräilevään, sulkeutuneeseen ja pessimistiseen ajattelutapaan. Olen itse tehnyt vuosien ajan kovasti töitä oppiakseni ajattelemaan myönteisesti, koska saatuani kosketuksen ulkomaailmaan, tajusin että perisuomalainen kielteisyys vie minulta menestymisen mahdollisuudet. Omille lapsilleni haluaisin tarjota paremman kasvuympäristön niin, että heillä olisi jo nuorina mahdollisuudet pärjätä elämässä omien todellisten taitojensa asettamissa rajoissa. Takapajuisen kulttuurin mukanaan tuoman kielteisen asenteen aiheuttamat lisärajoitukset voivat aiheuttaa todellisia hankaluuksia jatkuvasti yhdentyvässä maailmassa pärjäämiselle.
Kyseessä on niin suuri asia, että pelkään perheesi tekevän suuren karhunpalveluksen lapsillenne jos nyt muutatte tänne.
[/quote]
Kokemuksen perusteella ulkomaisissa kouluissa on suomalaisille lapsille lähinnä ongelmana melkoinen kyynärpäätaktiikka, opettajat eivät välttämättä opeta asioita vaan se pannaan myös vanhempien kontolle, ulkomaalaisille epäreiluiksi suunnitellut tehtävät ja kokeet kts. kielen osaaminen, puhdas kotimaan oppilaiden suosiminen (melkein rasismi), oppilaita rangaistaan helposti, vanhemmat eivät opettajille juuri mitään voi-> opettaja on aina oikeassa ym. saman kaltaiset asiat.
Suomen koulut eivät ole ainakaan vielä tällaiseen onneksi hirveästi sortuneet.
Taidan sitten oikeasti olla tämän ketjun ainoa tyytyväinen paluumuuttaja. Täytyy sanoa, että itseäni ei kyllä hirveästi ahdistanut Suomessa ennen ulkomaille muuttoakaan. Minulla oli täällä kuitenkin ihana suku ja ihanat ystävät.
Nyt olen Suomessa ollut taas lähes 10 vuotta, eikä muun Euroopan tämän hetkistä tilannetta katsoessa - matkustelen kuitenkin paljon- tai tulevaa tilannetta ennakoidessa tulisi mieleenkään lähteä sinne uudestaan ainakaan ansiotyöllä elämään. Koska sama rakennemuutos ja kestävyysvaje sielläkin on edessä kuin meillä, ja monessa maassa vielä rajumpana kuin Pohjoismaissa, joissa sosiaaliturva jarruttaa yksityisen kulutuksen laskun vaikutusta kansantalouteen. Ja sen Mersun ratissa, jolla ollaan ajamassa tiiliseinään, istutaan vielä side silmillä. Täällä Suomessa sentään keskustelu käydään sillä tasolla, että mitä 10-15 vuoden päästä tulee tapahtumaan, ja ollaan nätisti sanottuna realistisia. Jos ihan hirveimmät uhkakuvat realisoituvat, muutto ns. kehittyvän talouden maahan Euroopan ulkopuolelle ei ole täysin poissuljettu, mutta ihan juuri nyt en lähtisi sinne muuttamaan, koska sielläkin on omat ongelmansa, esimerkiksi turvallisuudessa.
Lapsen koulunkäynti toki vähän huolestuttaa, mutta hei, tässä keskustelussa unohdetaan nyt, että jos siellä ulkomailla on ns. hyviä kouluja, niin kyllä täällä Suomessakin on, ja meilläkin on onneksi mahdollisuus valita hyvä koulu, kun tämä on ajankohtaista, emme tällä hetkellä asu omistusasunnossa, joten pystymme suht' helposti muuttamaan alueella, jossa sellainen on. Av:llahan kyllä tiedetään, millaiset koulut kullakin asuinalueella on. ;-)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:14"]
Sanon että Suomeen ei kannata muuttaa.
Ilma on surkea suurimman osan vuotta eikä palveluita oikeastaan mainostuksesta huolimatta ole. Kaikki on todella kallista. Olen huomannut että aivan samat merkit ovat täällä Suomessa kaksi tai kolme kertaa kalliimpia joka suhteessa kuin länsimaisissa hyvinvointivaltioissa joihin en Suomen laske mukaan. Suomen hyvä sijoitus tilastoissa perustuu työttömien paapomiseen muttei se hyvä sijoitus tarkoita että normaalituloiselle palkannauttijalle Suomi olisi hyvä paikka. Olen huomannut että suomalaisista on tullut liioittelevia ja mahtailevia ja jos he eivät kohtuuden nimissä pysty sanomaan että heillä on kymmenen kertaa paremmin asiat kuin sulla niin sitten kyräillään ja ollaan ivallisia. Mulle ei nyt ihan heti, pienellä miettimiselläkään tule mieleen mikä täällä olisi paremmin kuin Saksassa tai Briteissä. Mä en oikein perusta Suomen huippulukemille jotka perustuvat sosiaalietuuksien runsaaseen tarjontaan tuottamattomalle ainekselle. Siinä Suomi peittoaa muut länsimaat mennen tullen mutta se onkin sosialismia.
[/quote]Hmmmmmmmmmm... mietitäänpä
Palkat
Lomat
Asunnot
Infra
Ilma
Sairaalat
Koulut
Vuodenajat
Makuasioitam utta onhan näitä tutkittu ihan riippumattomien mittaajien toimesta. Ei ne paras maa vertailut ihan väärässä voi olla
[/quote]
Kerrotko mikä tuossa sun listassa oli parempaa?? Palkat on pienemmät/verotus kovempaa, lomat lyhyempiä kuin useammissa maissa (laske mukaan myös bankholidayt!), asunnot on halvempia euroopan suurkaupungeissa kuin Helsingissä, vuodenajat - ne löytyy kyllä keski - ja etelä-euroopastakin. Ja terveydenhuolto - soitin juuri julkisen puolen hammaslääkäriin ja sanoivat että 2 kk kuluttua voin päästä tarkistukseen.. hoitoa ei luvattu eikä luvata.
Perusteluja - kiitos!!??
[/quote]
83 jatkaa vielä lomista:
Suomessa 30pv = 5 vkoa
muualla euroopassa 30pv = 6 vkoa
huomaatko eron??
[/quote]En koska Suomessa 40 päivää. Saksassa minimi 20 päivää
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:40"]
Ilma on surkea suurimman osan vuotta eikä palveluita oikeastaan mainostuksesta huolimatta ole. Kaikki on todella kallista. Olen huomannut että aivan samat merkit ovat täällä Suomessa kaksi tai kolme kertaa kalliimpia joka suhteessa kuin länsimaisissa hyvinvointivaltioissa joihin en Suomen laske mukaan. Suomen hyvä sijoitus tilastoissa perustuu työttömien paapomiseen muttei se hyvä sijoitus tarkoita että normaalituloiselle palkannauttijalle Suomi olisi hyvä paikka. Olen huomannut että suomalaisista on tullut liioittelevia ja mahtailevia ja jos he eivät kohtuuden nimissä pysty sanomaan että heillä on kymmenen kertaa paremmin asiat kuin sulla niin sitten kyräillään ja ollaan ivallisia. Mulle ei nyt ihan heti, pienellä miettimiselläkään tule mieleen mikä täällä olisi paremmin kuin Saksassa tai Briteissä. Mä en oikein perusta Suomen huippulukemille jotka perustuvat sosiaalietuuksien runsaaseen tarjontaan tuottamattomalle ainekselle. Siinä Suomi peittoaa muut länsimaat mennen tullen mutta se onkin sosialismia.
Palkat
Lomat
Asunnot
Infra
Ilma
Sairaalat
Koulut
Vuodenajat
Makuasioitam utta onhan näitä tutkittu ihan riippumattomien mittaajien toimesta. Ei ne paras maa vertailut ihan väärässä voi olla
[/quote]
Kerrotko mikä tuossa sun listassa oli parempaa?? Palkat on pienemmät/verotus kovempaa, lomat lyhyempiä kuin useammissa maissa (laske mukaan myös bankholidayt!), asunnot on halvempia euroopan suurkaupungeissa kuin Helsingissä, vuodenajat - ne löytyy kyllä keski - ja etelä-euroopastakin. Ja terveydenhuolto - soitin juuri julkisen puolen hammaslääkäriin ja sanoivat että 2 kk kuluttua voin päästä tarkistukseen.. hoitoa ei luvattu eikä luvata.
Perusteluja - kiitos!!??
[/quote]
83 jatkaa vielä lomista:
Suomessa 30pv = 5 vkoa
huomaatko eron??
[/quote]
Ei puhuta nyt mistään viranhaltija-loisista vaan ihan yksityisestä puolesta eli edelleen:
Suomessa 30pv = 5 vkoa
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:42"]
Palkat
Lomat
Asunnot
Infra
Ilma
Sairaalat
Koulut
Vuodenajat
[/quote]
Perusteluja - kiitos!!??
[/quote]
83 jatkaa vielä lomista:
Suomessa 30pv = 5 vkoa
huomaatko eron??
[/quote]
Ei puhuta nyt mistään viranhaltija-loisista vaan ihan yksityisestä puolesta eli edelleen:
Suomessa 30pv = 5 vkoa
[/quote]Edelleen minimi Saksassa 20 päivää. Yrityskohtaisia voi olla vaikka mitä lomia
Jos koulujen takia muutat niin harkitse vielä. Vai luuletko että Suomen teineillä menee hyvin? Ehkä koulumenestys pisan mukaan on hyvä mutta eipä nuo kovin onnellisia ole.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 11:39"]
Täällä yksi paluumuuttaja!
Miten sen nyt nätisti sanoisi... Olin unohtanut, miten etäisiä, ilmeettömiä ja sisäänpäinkääntyneitä 90% suomalaisista on. Tyhjä, tylsistynyt, iloton, hälläväliä -katse ja jotenkin sellainen zombiemainen olemus. Kanssaihmistä ei noteerata mitenkään, muutakuin aivan pakon edessä. Loput 10% on onneksi valmiita juttelemaan ja jopa hymyilemäänkin vieraammillekin!
Koulut ovat hyviä, mutta jos olet jotenkin "erilainen"... Ei hyvää seuraa. Koulukiusaamista esiintyy todella paljon enemmän kuin entisessä kotimaassamme, joka ei ollut mikään Euroopan rikkaimpiin kuuluva valtio. Siellä jäi kuitenkin myös enemmän käteen verojen jälkeen ja ihmiset olivat ihan kuin eri planeetalta: erittäin yhteisöllisiä, ystävällisiä, valmiita auttamaan ihan vieraitakin ihmisiä. Asuin siellä 12 vuotta, eli koin sekä hyvät että huonot puolet.
Mietin kyllä, että jokohan sitä kuitenkin palaisi sinne vielä... Mutta haluan lasten oppivan puhumaan parempaa suomea ja tuntemaan suomalaista kulttuuria nyt ensin kunnolla. Siksi me oikeastaan tänne palattiinkin, kun entisessä kotimaassa suomi alkoi lapsilta unohtumaan ja halusin heille kuitenkin hyvän kielitaidon sekä myös läheiset suhteet serkkuihin ja muuhun sukuun.
[/quote]Ja taas ei kehdattu sanoa sitä maata
[/quote]
Erittäin epäoleellinen asia kaikille muille paitsi vastanälvijä-asiantuntijälle aloittamaan kunnon epäoleellinen vittuilu ja muistelemaan vaikka II maailmansotaa.
[/quote]Jos kaikk on hyvin niin mitään hävettävää ei ole.
[/quote]
outo kommentti. Olen siis tuo paluumuuttaja tuosta ylempää.
En halua paljastaa maata, koska en halua tulla tunnistetuksi. Suomea köyhempi EU -maa on kyseessä. Sanon köyhempi, vaikka siellä jäi pienituloisellakin enemmän käteen kuin Suomessa.
Minulla oli hyvin ruusuinen kuva esim. kouluista Suomessa, mikä vaikutti paljonkin paluumuuttoomme. Todellisuus ei kuitenkaan vastannut ihan kuvaa, valitettavasti. Ilmaista koulutus toki on, mikä on hienoa! Suomessa on moni asia todella hyvin, mutta yleinen ilmapiiri ja ihmisten asenne toisia ihmisiä kohtaan... On suoraansanottuna järkyttävää. Ei mitään yhteisöllisyyttä, kaikki pyörii yksilön ympärillä. Sitten nämä yksilöt valittavat yksinäisyyttään netissä, istuessaan vaikkapa bussissa kolmenkymmenen muun yksinäisen ympäröiminä.
Koen tämän siis surulliseksi, enkä oikein ymmärrä, mistä se johtuu. Miksi Suomessa ollaan niin arkoja ja pelokkaita, eikä oteta kontaktia toiseen ihmiseen? Miksi on niin paljon yksinäisyyttä? Miksi hädänalainen jätetään selviytymään yksin, tai jopa kuolemaan yksin?
Palkat? Et oo tosissas... :D
Olen. Insinöörin keskipalkat ei päätä huomaa Saksassa. Parturi ei tienaa mitään. 10 miljoonaa tekee minijobeja, joista saa 2-5 euroa/ tunti. Saksassa eläkeikä 67, Suomessa 63. Suomessa valtio hoitaa vanhukset, Saksassa omaiset ( n. 3000 €/kk).
http://www.maatieto.net/saksa/toihin/tyontekijana_saksassa
Lomat, joo, on ihan ok:t.
Maailman parhaat
Asunnot on lämpimiä mutta TODELLA kalliita.
Ilmaistako se laatu pitää olla?
Infra on ihan yhtä hyvää Saksassakin jne.
Ei ole. Ei todellakaan ole kunnossa. Moottoritie Saksa http://goo.gl/maps/6TRpa ---> Ruuhkainen, turvaton, saastainen, siivoton, asfaltti repaleinen, kaiteet ruosteessa, keskialueet pienet, reuna-alueet pienet, reunat ja keskialue kasvaa vesakkoa, ruma. Kehitysmaa.
Moottoritie Suomi http://goo.gl/maps/ITCQH ---> Ei ruuhkia, turvallinen, puhdas, siisti, asfaltti hyvässä kunnossa, reunat leveät, keskialue leveä, reunat ja keskialue siivottu, kaunis. Sivistysmaa.
Suomen vesi maailman parasta. Saksassa: "juon pullovettä"---> http://www.hs.fi/kotimaa/a1391157818431
Ilma ööh?? mitä tällä tarkoitat, ilmanlaatua? No toki on hyvä, muttei se niin huono ole Keski-Euroopassakaan, jos ei asu suurkaupungin keskustassa.
On erittäin huono. Ruhrin alue tupruttaa paskaa ilmaan, on tehnyt sitä jo 300 vuotta. Laskeumina tuo vuosisatainen paska on nyt maassa, jossa viljellään "luomuruokaa". Nam nam.
Sairaalat on hyviä, mutta ei ne huonoja ole muuallakaan.
On huonoja muualla. Googlaa World MRSA-mappi: http://www.bioquell.fr/interface/assets/images/content/MRSA%20MAP.jpg
Koulut on hyviä.
Maailman parhaita
Vuodenajat - kyllä esim. Saksassakin on 4 vuodenaikaa, siellä se perhanan talvi vaan kestää 100x vähemmän aikaa :D
Ei Saksassa ole talvea eikä kevättä. Talvella on lunta, pakkasta, hanki. Keväällä on kevätaurinko, lumi sulaa, kuravaatteet.
Ok, myönnetään, oon jo muuttoa harkitseva joten en jaksa nähdä kaikkea superpositiivisesti vaaleanpunaisten lasien läpi :) Olemme mieheni kanssa kovasti pettyneitä elämään Suomessa. Vaikka mies käy töissä täyttä työviikkoa, niin perheemme rahat eivät riitä. Itse olen opiskelija, muuten menisin kyllä töihin mutta kokopäiväisen opiskelun lisäksi ei onnistu, kun haluaa lapsenkin kanssa viettää aikaa.
Googlaa paljonko opiskelijan elämä ja ruoka maksaa Saksassa: http://www.internationale-studierende.de/en/prepare_your_studies/financing/costs_of_living/
Oli mahdollisuus muuttaa ulkomaille, mutta en lähtenyt.
Suomi on hyvä maa, uskokaa tai älkää :-)
Täällä naiset ovat huomattavasti tasa-arvoisempia kun muualla Keski-Euroopassa. Täällä ei tarvitse naisena puolustaa sitä että käy töissä vaikka on lapsia. Lasten hoitopaikat on suht edullisia ja auki niin että sopivat suomalaiseen työelämään.
Muissa maissa saattaa olla tilanne että hoitopaikkaa ei vaan saa lapselleen. Sitä paikkaa pitää jonottaa. Ja vaikka saiskin paikan, niin hoitoaika on vaikka klo 8-14. Eli kokopäiväisesti molemmat vanhemmat eivät voi välttämättä olla töissä.
Ihmiset ovat peruluonteeltaan rehellisiä, eli ei yritetä vedettää joka hetki joka asiassa.
Työpaikoilla työtahti ei ole ihan niin hillitön että sun odotetaan tekevän töitä ihan säännöllisesti klo 19-20 saakka iltaisin.
Ehkä muualla Euroopassa on korkeammat palkat, mutta niiden eteen odotetaan työntekijän tekevän myös huomattavasti enemmän. Yleinen sluibailu tai osittainen sluibailu työpaikalla ei oikein onnistu. Töitä saattaa olla myös la joskus eikä siinä ole mitään lauantai lisiä välttämättä.
Yhteisöllisyyttä on enemmän kun Suomessa. Mutta myös enemmän kyttäystä ja juoruilua.
Lapsen sairaspäiviin ei välttämättä suhtauduta yhtä suopeasti kun Suomessa. Se saattaa olla tietty määrä päiviä vuodessa mitä saat pitää, ja jos sen jälkeen lapsi vielä sairastaa, noh...sit yrität keksiä jotain.
Sielläkin saa olla varuillaan rasistisia kommentteja eikä Suomalainenkaan niiltä aina säästy. Suomessa olet sentään suomalainen omassa maassa.
Että ei täällä Suomessa ihan kaikki ole ihan perseestä. Riippuu ihan siitä mitä haluaa elämältään ja mitä arvostaa.
Palkat
Lomat
Asunnot
Infra
Ilma
Sairaalat
Koulut
Vuodenajat
[/quote]
Perusteluja - kiitos!!??
[/quote]
83 jatkaa vielä lomista:
Suomessa 30pv = 5 vkoa
huomaatko eron??
[/quote]
Niin Suomessakin - 1. työvuonna saat lomaa vain 24pv = 4 vkoa = 20pv euroopassa:D Sama minimi....
Olet ilmeisesti julkisella puolella töissä jos lomasi on 40pv, yksityisellä ei koskaan ellet vaihda lomarahoja mutta siitä ei tässä ollut kyse.
Taas samaa sarjaa kuin "ulkomamma ihmettelee". Sitä vaan ihmettelen, miten perusnegatiivistä, katkerankuuloista väkeä niissä paratiisimaissa (luulisi, että kyse juurikin Romaniasta tmv.) vaan kasvaa loistavista olosuhteista huolimatta. Ei suomalainen pääse tuosta negatiivisyydestä sitten millään.
En suosittele, itsekin haluisin pois mutta meillä mies ei halua muuttaa.
Miinuspuolia...joita täällä on jo tullutkin, mutta
-Kalleus (kaikki järjettömän hintaista, mm. ruoka, sähkölaskut, yksityiset lääkärit, asuminen, autoilu)
Esim Berliinissä kun kävin keskustasta sai 300 eurolla vuokrattua asuntoja..mites Helsingissä? (mikä on paljon pienempi paikka)
-Työttömyys (todella vaikea saada töitä..yt-neuvotteluja joka alalla)
-Ihmisillä menee huonosti... masennuslääkkeitä käyttää iso osa kansasta ja monella löytyy mielenterveysongelmia joka lähtöön. Missään euroopassa en ole nähnyt tällaista määrää juoppoja/narkkareita mitä pyörii esim isommissa kaupungeissa, metroasemat täynnä epämääräistä jengiä yms... esim Helsinki ei ole enää kovin turvallinen. Missään ulkomailla ei tarvitse pelätä niinkuin pk-seudun julkisissa. Suomessa myös itsemurhat ja perhesurmat yms lisääntyneet jatkuvasti.
-Huono julkinen sairaanhoito..=> hammaslääkäreille vuoden jonot ja tavallisille lääkäreillekään ei kovin helpolla pääse, riippuu silti vähän kaupungista. Ainoastaan lapsille ilmaista.
-Huonot ja epävakaiset säät
-Suomi todella kaukana kaikesta. Esim Keski-Euroopasta paljon lyhyemmät välimatkat naapurimaihin, etelänkohteisiin yms jos haluaa matkustaa.
Tässä nyt muutama.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:02"]
Oli mahdollisuus muuttaa ulkomaille, mutta en lähtenyt.
Suomi on hyvä maa, uskokaa tai älkää :-)
Täällä naiset ovat huomattavasti tasa-arvoisempia kun muualla Keski-Euroopassa. Täällä ei tarvitse naisena puolustaa sitä että käy töissä vaikka on lapsia. Lasten hoitopaikat on suht edullisia ja auki niin että sopivat suomalaiseen työelämään.
Muissa maissa saattaa olla tilanne että hoitopaikkaa ei vaan saa lapselleen. Sitä paikkaa pitää jonottaa. Ja vaikka saiskin paikan, niin hoitoaika on vaikka klo 8-14. Eli kokopäiväisesti molemmat vanhemmat eivät voi välttämättä olla töissä.
Ihmiset ovat peruluonteeltaan rehellisiä, eli ei yritetä vedettää joka hetki joka asiassa.
Työpaikoilla työtahti ei ole ihan niin hillitön että sun odotetaan tekevän töitä ihan säännöllisesti klo 19-20 saakka iltaisin.
Ehkä muualla Euroopassa on korkeammat palkat, mutta niiden eteen odotetaan työntekijän tekevän myös huomattavasti enemmän. Yleinen sluibailu tai osittainen sluibailu työpaikalla ei oikein onnistu. Töitä saattaa olla myös la joskus eikä siinä ole mitään lauantai lisiä välttämättä.
Yhteisöllisyyttä on enemmän kun Suomessa. Mutta myös enemmän kyttäystä ja juoruilua.
Lapsen sairaspäiviin ei välttämättä suhtauduta yhtä suopeasti kun Suomessa. Se saattaa olla tietty määrä päiviä vuodessa mitä saat pitää, ja jos sen jälkeen lapsi vielä sairastaa, noh...sit yrität keksiä jotain.
Sielläkin saa olla varuillaan rasistisia kommentteja eikä Suomalainenkaan niiltä aina säästy. Suomessa olet sentään suomalainen omassa maassa.
Että ei täällä Suomessa ihan kaikki ole ihan perseestä. Riippuu ihan siitä mitä haluaa elämältään ja mitä arvostaa.
[/quote]
Ei kyllä kukaan sanonutkaan että Suomessa ihan perseestä olisi :D On paljon hyvää mutta itse nyt laitoit kyllä pari hauskaa perinteistä kliseetä. Harvassa maassa oikeasti pitää naisen työssäkäyntiä puolustella! Ja tuo hoitopaikka, niin useimmissa se on joko aamusta-14 saakka tai 16-18 saakka, riippuu tilanteesta.Vaihtoehtoja on ulkomaillakin paljon,pitää vaan ottaa selvää. Ja toi työtahti niin kyllä Suomi aika urakeskeinen on. Ihmistä luokitellaan liikaa sen perusteella missa asemassa on. Asun Espanjassa jossa siivoojaa ja lääkäriä arvostetaan silläperusteella minkälainen ihminen on. Paras kuitenkin on tuo väittämäsi suomalaisten rehellisyys :D
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:42"]
Palkat
Lomat
Asunnot
Infra
Ilma
Sairaalat
Koulut
Vuodenajat
[/quote]
Perusteluja - kiitos!!??
[/quote]
83 jatkaa vielä lomista:
Suomessa 30pv = 5 vkoa
huomaatko eron??
[/quote]
Suomessa 30pv = 5 vkoa
[/quote]Edelleen minimi Saksassa 20 päivää. Yrityskohtaisia voi olla vaikka mitä lomia
[/quote]
Edelleen Suomessa lasketaan lauantai lomapäiväksi.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:17"]
Esim Berliinissä kun kävin keskustasta sai 300 eurolla vuokrattua asuntoja..mites Helsingissä? (mikä on paljon pienempi paikka)
[/quote]Joo hienoja asuntoja =D
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:30"]Kokemuksen perusteella ulkomaisissa kouluissa on suomalaisille lapsille lähinnä ongelmana melkoinen kyynärpäätaktiikka, opettajat eivät välttämättä opeta asioita vaan se pannaan myös vanhempien kontolle, ulkomaalaisille epäreiluiksi suunnitellut tehtävät ja kokeet kts. kielen osaaminen, puhdas kotimaan oppilaiden suosiminen (melkein rasismi), oppilaita rangaistaan helposti, vanhemmat eivät opettajille juuri mitään voi-> opettaja on aina oikeassa ym. saman kaltaiset asiat.
[/quote]
Kyynärpäätaktiikan tarve ja joidenkuiden oppilaiden suosiminen eivät itse asiassa mielestäni ole kielteisiä puolia. Miksi eivät? Koska koulussa on hyvä oppia oikeasti elämään, eikä pelkästään niiden lukuaineiden oppisisältöjä. Maailmassa yleisesti ottaen meno ei ole sellaista tasapäistämistä kuin Suomessa, vaan oikeasti siitä omasta paikasta yhteiskunnassa pitää vähän taistellakin. Jos ei opi taistelemaan vaan odottaa kaiken tulevan kuin Manulle illallinen, jää heti jalkoihin. Tämäkin on yksi niistä läksyistä, jotka itse jouduin karvaasti ja kovalla työllä vasta aikuisiällä opettelemaan, ja siitä syystä olen nyt työmarkkinoilla samassa vaiheessa kuin muiden maiden kymmenen vuotta nuoremmat ihmiset. Olen silti onnellinen, että olen sentään onnistunut oppimaan nämä tärkeät asiat vaikka sitten myöhässäkin - moni suomalainen kun elää edelleen siinä hyvinvointivaltioharhassa, jonka mukaan itse ei tarvitse mitään vastuuta ottaa vaan kaikki tuodaan valmiina eteen. Näille ihmisille koittaa vielä hyvin kovat ajat tulevaisuudessa.
Eräs tärkeimmistä läksyistä jokaiselle kasvavalle ihmiselle on se, että pitää oppia tuntemaan itsensä, tietämään mitä haluaa elämältä, ja sitten nähdä vaivaa sen saavuttaakseen. Suomalaiset opetetaan edelleenkin vain sokeasti suorittamaan elämänsä ylhäältä tulevien ohjeiden mukaan (tasapäistävä, menestymisestä rankaiseva peruskoulu, erilaiset tukijärjestelmät jotka pakottavat jokaisen elämään samalla tavalla, tutkintotodistuksiin ja muuhun pilkunviilaamiseen keskittyvä rekrytointijärjestelmä, virkaikään perustuva palkkaus, jnejnejne). Tämä on mielestäni aivan kammottavaa, ja ilman itsenäistä elämänhallintaa ja vastuunottoa elävä ihminen ei oikeastaan ole edes täysivaltainen aikuinen! Kuitenkin se on Suomessa maan tapa ja aktiivisempia, eteenpäin pyrkiviä ihmisiä paheksutaan ja vihataan.
On juuri tuota ihmeellistä suomalaista tasapäistävää sosialismia vaatia, että jokaisen koulutehtävän pitäisi olla oppilaan lähtötasoon nähden jokaiselle yhtä helppo tai vaikea. Ei tuollainen paapominen opeta oppilaita suhtautumaan tosielämässä jatkuvasti eteen tuleviin haasteisiin, joita ei tosiaankaan millään tavalla kalibroida jokaiselle yhtä vaativiksi. On hyvä oppia jo nuorena, että joskus joutuu näkemään enemmän vaivaa kuin muut, jos sattuu olemaan lähtötasoltaan heikompi. Vaikeamman tehtävän tekemisestä oppii enemmän, ja jos tekee niitä jatkuvasti, niin kohta ne tehtävät ovat yhtä helppoja kuin muillekin, koska oppilas on päässyt samalle tasolle muiden kanssa.
Se, että opettaja ei opeta vaan olettaa vanhempien tekevän sen, kuulostaa puolestaan aidosti ikävältä piirteeltä. Mutta monissa maissa on onneksi selviä eroja koulujen välillä ja varmasti lahjakkaan lapsen saa laitettua myös hyvätasoiseen kouluun, jossa tuota ongelmaa ei ole.
T. Sama (en muista numeroani)
Sulla ollut aikanaan syyt muuttaa suomesta ja noiden vuosien ajan tämä maa on mennyt vielä alemmas esim yleinen ilmapiiri ja koulut.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:30"]Kokemuksen perusteella ulkomaisissa kouluissa on suomalaisille lapsille lähinnä ongelmana melkoinen kyynärpäätaktiikka, opettajat eivät välttämättä opeta asioita vaan se pannaan myös vanhempien kontolle, ulkomaalaisille epäreiluiksi suunnitellut tehtävät ja kokeet kts. kielen osaaminen, puhdas kotimaan oppilaiden suosiminen (melkein rasismi), oppilaita rangaistaan helposti, vanhemmat eivät opettajille juuri mitään voi-> opettaja on aina oikeassa ym. saman kaltaiset asiat.
[/quote]
Kyynärpäätaktiikan tarve ja joidenkuiden oppilaiden suosiminen eivät itse asiassa mielestäni ole kielteisiä puolia. Miksi eivät? Koska koulussa on hyvä oppia oikeasti elämään, eikä pelkästään niiden lukuaineiden oppisisältöjä. Maailmassa yleisesti ottaen meno ei ole sellaista tasapäistämistä kuin Suomessa, vaan oikeasti siitä omasta paikasta yhteiskunnassa pitää vähän taistellakin. Jos ei opi taistelemaan vaan odottaa kaiken tulevan kuin Manulle illallinen, jää heti jalkoihin. Tämäkin on yksi niistä läksyistä, jotka itse jouduin karvaasti ja kovalla työllä vasta aikuisiällä opettelemaan, ja siitä syystä olen nyt työmarkkinoilla samassa vaiheessa kuin muiden maiden kymmenen vuotta nuoremmat ihmiset. Olen silti onnellinen, että olen sentään onnistunut oppimaan nämä tärkeät asiat vaikka sitten myöhässäkin - moni suomalainen kun elää edelleen siinä hyvinvointivaltioharhassa, jonka mukaan itse ei tarvitse mitään vastuuta ottaa vaan kaikki tuodaan valmiina eteen. Näille ihmisille koittaa vielä hyvin kovat ajat tulevaisuudessa.
Eräs tärkeimmistä läksyistä jokaiselle kasvavalle ihmiselle on se, että pitää oppia tuntemaan itsensä, tietämään mitä haluaa elämältä, ja sitten nähdä vaivaa sen saavuttaakseen. Suomalaiset opetetaan edelleenkin vain sokeasti suorittamaan elämänsä ylhäältä tulevien ohjeiden mukaan (tasapäistävä, menestymisestä rankaiseva peruskoulu, erilaiset tukijärjestelmät jotka pakottavat jokaisen elämään samalla tavalla, tutkintotodistuksiin ja muuhun pilkunviilaamiseen keskittyvä rekrytointijärjestelmä, virkaikään perustuva palkkaus, jnejnejne). Tämä on mielestäni aivan kammottavaa, ja ilman itsenäistä elämänhallintaa ja vastuunottoa elävä ihminen ei oikeastaan ole edes täysivaltainen aikuinen! Kuitenkin se on Suomessa maan tapa ja aktiivisempia, eteenpäin pyrkiviä ihmisiä paheksutaan ja vihataan.
On juuri tuota ihmeellistä suomalaista tasapäistävää sosialismia vaatia, että jokaisen koulutehtävän pitäisi olla oppilaan lähtötasoon nähden jokaiselle yhtä helppo tai vaikea. Ei tuollainen paapominen opeta oppilaita suhtautumaan tosielämässä jatkuvasti eteen tuleviin haasteisiin, joita ei tosiaankaan millään tavalla kalibroida jokaiselle yhtä vaativiksi. On hyvä oppia jo nuorena, että joskus joutuu näkemään enemmän vaivaa kuin muut, jos sattuu olemaan lähtötasoltaan heikompi. Vaikeamman tehtävän tekemisestä oppii enemmän, ja jos tekee niitä jatkuvasti, niin kohta ne tehtävät ovat yhtä helppoja kuin muillekin, koska oppilas on päässyt samalle tasolle muiden kanssa.
Se, että opettaja ei opeta vaan olettaa vanhempien tekevän sen, kuulostaa puolestaan aidosti ikävältä piirteeltä. Mutta monissa maissa on onneksi selviä eroja koulujen välillä ja varmasti lahjakkaan lapsen saa laitettua myös hyvätasoiseen kouluun, jossa tuota ongelmaa ei ole.
T. Sama (en muista numeroani)
[/quote]Saksan kyynärpäätaktiikkakouluissa hyvät tulokset (20% oppii lukemaan)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:53"]
Sulla ollut aikanaan syyt muuttaa suomesta ja noiden vuosien ajan tämä maa on mennyt vielä alemmas esim yleinen ilmapiiri ja koulut.
[/quote]
Totta.
Sanotaan näin, että nykyinen asuinmaani oli minulle jonkunlainen unelma ja on sellaisena yhä pysynytkin vaikka melko pieniä säröjä pintaan on tullut.
Suomi taas oli muuttaessani se huonompi vaihtoehto, nosti mielessäni profiiliaan jossain vaiheessa, mutta on taas laskenut. Nyt mahdollisen muuton edessä on mieleen tullut ne Suomen pahimmat puolet taas ja mistä syistä melko paljon muutimmekin pois.
Vaikka nyt muuttoa kohti menen niin voihan se vielä peruuntuakin
- ap
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 12:53"]
Miksi kyselet kannattaako jos olet päätöksen tehnyt?
Itse tein aikanaan sen virheen että paluumuutin Suomeen, ei kannattanut, en enää viihtynyt eikä lapsetkaan. Parissa vuodessa lähdin taas pois. Totta Suomessa on paljon hyviä puolia mutta kannattaa muistaa syyt miksi olet aikanaan lähtenyt....
[/quote]
Etsin vaan ehkä rohkaisua ja niitä positiivisiä asioita Suomesta pitääkseni itseni lohdullisena :)
[/quote]
Enemmän on tullut kyllä rohkaisua jäädä :) Itse olen yli 15 vuotta asunut pois suomesta ja noin 5 vuoden jälkeen painin saman asian kanssa. Onneksi valitsin jäädä ja käydä lomilla Suomessa. Suomi edelleen rakas mutta en haluaisi lapsia siellä kasvattaa.