Pef-arvoista tietävät?
Mittasin pef-mittarilla kolme kertaa ja arvoksi sain 450. Minulla ei ole astma diagnoosia. Pituuteni on 182cm ja olen nainen. Rasituksen jälkeen on ollut oireita joten päätin aloittaa seuraamaan pef-arvoja. Tuo arvo ei ole rasituksen jälkeen. Miltä vaikuttaa onko tuo yhtään alentunut?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 21:23"]
Paljonko teillä astmaatikoilla avaavalääke parantaa pef-arvoa? Minulla ei yleensä paranna kuin 10-20 (mikä se yksikkö on?), joskus on saattanut lukema parantua 30-40.
Nyt olen reilun viikon puhallellut ja ennen avaavaa lukema on yleensä 360-370 ja avaavan jälkeen vain 380, pari kertaa ollut 395. Joskus käynyt niinkin, että avaavan jälkeen saa puhaltaa monta kertaa ennen kuin edes nousee yli sen ennen sitä lääkkeen ottoa tullutta lukemaa. Pari kertaa meinannut jäädä jopa alhaisemmaksi luvuksi. Miten se on mahdollista?!
[/quote]
sulla ei todennäköisesti ole astmaa, vaan joku muu vaiva.
[/quote]
On mulla astma. Se on diagnosoitu vuosia sitten ja on lääkitys aamuin illoin siihen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 17:49"]
Minulla on vaikea astma. Pituuteni 174 ja hyvässä tasapainossa tulokseni noin 650-700. Kun tasapaino on mennyt huonoksi esim flussa, puhkun noin 550.
Kovin yksilöllistä ja riippuu keuhkojen koosta, urheilutaustasta ja hengitystekniikasta.
Oletko mies? Ei naisilla pitäisi olla tuollaisia arvoja.
Olen 30 v. nainen. Lääkärit todenneet että kilpaurheilutaustani lapsuudessa ja teini-iässä on kasvattanut keuhkojeni kapasiteettia ja hengitystekniikka on myös jäänyt tehokkaaksi. Saan oireita kovasti kun pef alle 600. Yksilöllistä on.
Valehtelet. Vaikka sinun PEF tuloksesi laskisi 500 niin sinulla ei yksinkertaisesti voi tulla oireita sillä se ylittää merkittävästi naisten normaalin tuloksen.
Ei edes tällä palstalla uskota mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kun mulla on PEF-arvo 470 olen todella väsynyt ja masentunut. Normaalisti puhallan 500-520.
Diagnoosina on kausiastma eli astmani pahenee varsinkin näin keväällä. Työpaikan lääkäri syyttää Histeciä mun väsymyksen syyksi vaikka syön sitä sitä koko ajan. Lääkäriä ei myöskään tunnu haittaavan kun sanoin, että välillä meinaa silmät mennä väkisin kiinni töissä, en tee kuitenkaan koko ajan mitään toimistohommia vaan paljon tarkempaa, jossa ei saisi silmiä ummistaa :/
Mitenköhän lääkärit saisi tajuamaan tämän mun väsymyksen??????
Ei lääkäreiden sitä tarvitse tajuta. Jokainen sairaus pitää olla mitattavissa. Sairaus ei ole mielipideasia.
Jos nainen on väsynyt 470 arvolla niin se on enemmän pään sisällä kuin mitään oikeata.
Nostellaan vanhaa ketjua. Astmassa yleensä lääkkeellä on aika voimakas vaikutus, mutta tässäkin ketjussa on pari tapausta joiden kannattaisi käydä tutkimuksissa ihan hiljaisen refluksin takia varsinkin kun PEF arvot heittelee vaan ihan 20 - 30, mutta silti väsyttää, ahdistaa ja ehkä vähän kuristaa. Refluksia ei välttämättä aina tunne tai huomaa, mutta pidemmällä aikavälillä hoitamattomana alkaa ärysttämään hengitysteitä.
Itselläni molemmat, jotka diagnosoitiin melkein samaan aikaan. Vaikea sanoa aiheuttiko refluksi lopulta astman vai oliko vaan omiaan pahentamaan sitä vuosien aikana.
Kun mulla on PEF-arvo 470 olen todella väsynyt ja masentunut. Normaalisti puhallan 500-520.
Diagnoosina on kausiastma eli astmani pahenee varsinkin näin keväällä. Työpaikan lääkäri syyttää Histeciä mun väsymyksen syyksi vaikka syön sitä sitä koko ajan. Lääkäriä ei myöskään tunnu haittaavan kun sanoin, että välillä meinaa silmät mennä väkisin kiinni töissä, en tee kuitenkaan koko ajan mitään toimistohommia vaan paljon tarkempaa, jossa ei saisi silmiä ummistaa :/
Mitenköhän lääkärit saisi tajuamaan tämän mun väsymyksen??????