Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookin kirppisten "av"-huutelut, miksi?

Vierailija
24.02.2014 |

Kysyttekö mieheltänne luvan 5€ ostokseen, soitatte äidille saisiko tuon summan lainaan vai mikä tuon alustavan varauksen tarkoitus on?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan av:n jos olen vaikka lounastauolla ja haluan pohtia esim. sopivuutta illalla mittailemalla muksua. Tai varailen siskoni puolesta, kysyn tarvitseeko. Av:n laitto tuo hyvin aikaa pohtia ostoksen tarpeellisuuden. Vähän niinkuin oikealla kirppiksellä; otat tuotteen käteen, tutkit kunnon ja mietit ostatko. Kukaan ei vie sitä, ennenkuin "purat varauksen " ja isket tuotteen takaisin hyllyyn.

Selventikö?

Vierailija
2/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaatteissa jotenkin ymmärrän jos kyseessä on joku tosi edullinen löytö, siskolle laittaisin linkin tuotteeseen ja antaisin varailla ihan itse. Oikealla kirpiksellä en pidä tavaraa kädessäni puolta vuorokautta, nettikirppiksillä myyjä kuitenkin usein haluaa tavarasta mahdollisimman nopeasti eroon ja nämä av:t vain hidastavat kaupankäyntiä. Myöskin jos olisin ahkera lastenvaatteiden nettikirppisostelija, pitäisin muksujeni mitat valmiiksi mukanani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle ei selventänyt. Miksi se ei samantien voi olla varaus, miksi alustava? Meidän kaupungin kirpparipalstalla av ei ole edes käytössä. Joko varaa tai ei, tosi yksinkertaista. Varauksenkin voi perua jos kokee että tuote ei ole sopiva. Esim näin: Varaan siihen saakka kunnes tarkistan siskoltani. 

Vierailija
4/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avn pystyn selvittämään nopeasti - esim esitän myyjälle kysymyksen. Varaus on taas sitovampi. Yleensä jos pistän yv niin joku riemuidiootti ilmoittaa että OTAN -> tuote menee hänelle. Eli siksi av

Vierailija
5/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan meidän av-mammojen oma salakoodi. Myydään mieluiten vaan toisillemme, joten huudellaan aaveetä heti kättelyssä, että toinen tietää mikä on homman nimi.

Jos sitten Nico-Janica tai narsisti-mies ei hyväksykään ostosta tai elarit eivät olekaan tulleet vielä tilille, perutaan varaus hissun kissun ja tullaan avautumaan niiden ongelmista av:lle tyyliin "ADHD-lapseni ei kosketusherkkyyden vuoksi suostu pukemaan vaatteita", "Mies ei anna ostaa lapsille talvihaalareita, koska haluaa käyttää tienaamansa rahat itseensä", "Exän nyxä ei anna exän maksaa elareita ajallaan". Nih!

Vierailija
6/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nyt ainakin huonekaluja pitää mittoa ennen kuin tekee päätöksen ja jos en ole kotona juuri sillä hetkellä mittomassa tms. Mutta minun maailma ei kaadu, jos jälkeeni tulee joku ilmoittamaan että ottaa sen ja hakee heti. Koska myyjä kuitenkin päättää itse kenelle myy ja kuinka nopeasti.

Vierailija
7/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä laitoin perjantaina myyntiin töitten jälkeen 10 tavaraa alueeni FB sivuille. Minuutteja laittamisen jälkeen tuli 3 av.ta samalta ihmiseltä. Laitoin kyselyn onko jotain kysymistä vai mitä av tarkoittaa, vallitsi vain syvä hiljaisuus. Kun 24 h tuli täyteen, otin yhteyttä seuraavaan hakijaan, joka noutikin ostoksen tunneissa.

Tänään oli tältä ekalta av.n lähettäjältä tullut viesti, jossa kyseli asiaa mikä selvisi kuvasta. Ilmoitin ilmoitus on jo poistunut ja tavarakin on vaihtanut omistajaa.

Seuraavalla kerralla kirjoitan en hyväksy pelkkää av.ta ilman selitystä, koska mielummin pääsen eroon kaikesta heti, kun roikutan tyhjänpanttina, kun joku ei osaa muka päättää.

Ja kyllä, kaikki maksoi 5- 15 euroa kpl.

Vierailija
8/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parhaita on nämä jotka kirjoittaa "Av, kysyn miehen mielipidettä" ja kyse siis muutaman euron tavarasta tai lapsen vaatteesta! *huutonaurua* :D

Vierailija
9/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmoitan aina että en hyväksy ensimmäistäkään av:ta tai muitakaan eri varausmuotoja, kuka maksaa ekana + noutaa saa pitää romun. En ala leikkimään hullujen kotien kanssa kirpputorilla, muutakin elämää.

Vierailija
10/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:17"]

Itse ilmoitan aina että en hyväksy ensimmäistäkään av:ta tai muitakaan eri varausmuotoja, kuka maksaa ekana + noutaa saa pitää romun. En ala leikkimään hullujen kotien kanssa kirpputorilla, muutakin elämää.

[/quote]

juurikin näin 

Vierailija
11/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av eli alustava varaus. Joskus jotain vaatetta alkaa jonottaa useampi ihminen ja tuolla nopealla av-huudolla pääsee ensimmäiseksi potentiaaliseksi ostajaksi, jos se vaate on sopiva. Myyjät eivät laita vaatteisiin aina kaikkia mahdollisia mittoja (kuka myyjä jaksaa edes mitata joka rätistä joka ikisen sauman pituuden, hohhoijaa :D). Niin nämä jotkut rasittavat ostajat huutavat "av... mittaatko vielä rinnanympäryksen, kun mulla tota rinnanympärystä on ;)))" Joo, ei mahdu, joten vapautan pienempitissiselle. Joissain ryhmissä nuo ry- eli rinnanympärysmitat käyvät hermoille. Pitäisikö itse alkaa vaatia joka rätistä lantionympärysmittaa? "Av, ry/ly?" ;)

Vierailija
12/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 12:03"]

No kyllä nyt ainakin huonekaluja pitää mittoa ennen kuin tekee päätöksen ja jos en ole kotona juuri sillä hetkellä mittomassa tms. Mutta minun maailma ei kaadu, jos jälkeeni tulee joku ilmoittamaan että ottaa sen ja hakee heti. Koska myyjä kuitenkin päättää itse kenelle myy ja kuinka nopeasti.

[/quote]

Huonekalut on tietysti asia erikseen. Oma havaintoni näistä turhista av-huuteluista koskee lähinnä halpoja tuotteita, joissa suurimmassa osassa mitoillakaan ei ole niin siirta merkitystä. Esimerkkinä nyt hajuvedet, tuikkukipot, ja käsilaukut. Enkä siis ole itse näitä ollut myymässä, liityin hiljattain parille Facebookin kirpparille, enkä oikein ymmärtänyt miksi se av pitää laittaa. Monesti vielä tuotteen myyjä kuuteen kertaan hoilottaa tuon av:n laittajan perään, eikä mitään kuulu, ja tuote vapautuu takaisin myyntiin. 

t.ap

Vierailija
13/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:40"]

No mulle ei selventänyt. Miksi se ei samantien voi olla varaus, miksi alustava? Meidän kaupungin kirpparipalstalla av ei ole edes käytössä. Joko varaa tai ei, tosi yksinkertaista. Varauksenkin voi perua jos kokee että tuote ei ole sopiva. Esim näin: Varaan siihen saakka kunnes tarkistan siskoltani. 

[/quote]

No tuo "varaan siihen saakka kunnes tarkistan" on ihan sama asia kuin av. Tuotahan sillä av:lla juuri tarkoitetaan.

Vierailija
14/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni av on hyvä juttu, koska silloin saa hetken aikaa tarkistaa esim. niitä mittoja, tai jos tuote sijaitsee lähellä, voi sovittaa. Voivathan muut kiinnostuneet jäädä jonoon, jolloin myyjä saa tuotteen nopeasti eteenpäin, jos ensimmäinen ei otakaan.

Asia erikseen on tietenkin se, jos alustavan varauksen tehnyt jää jumittamaan asian kanssa, ei saa mittailujansa tehtyä eikä pidä yhteyttä. Sellainen on tietenkin huonoa käytöstä nettikirpparilla, mutta mielestäni ongelma ei tällöin ole av-käytännössä vaan ihmisissä, jotka eivät viitsi noudattaa sääntöjä tai olla kohteliaita toisille.

Jos ei pidä av-käytännöstä, ei sitä ole tietenkään pakko sietää. Paljon näkee ilmoituksia joissa lukee, että ei alustavia varauksia, ja sehän on ihan ok. Joku toinen taas ei halua tehdä rajauksia vaan myy myös alustaville varaajille. On ihan oma valinta, miten tavaransa haluaa myyntiin laittaa, ei kai siitä nyt tarvitse ongelmaa lähteä tekemään?

Vierailija
15/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt alustavia varauksia silloin, kun ko. tuotteesta ei ole ollut tarkkoja mittoja. Eli olen pyytänyt samalla vaikka hihan pituutta. Sitten, jos pituus on ok, olen ostanut. Aina ei myöskään päiväsaikaan ole mahdollista mitata omaa kehoa :-D, joten av:lla tuotteen voi pitää hetken varauksessa, jotta voi varmistaa tuotteen sopivuuden itselle / lapselle. Ei mulla ainakaan koskaan av ole liittynyt rahapuoleen.

Vierailija
16/16 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-käytäntö on jees, jos jotain kysyttävääkin on, ja kysyy sen samantien.
Pelkkä av pistää vaan ärsyttämään. Av mitä? Miksi?
Tai "av laitan yv:n"
Eiku kysy vaan ääneen, niin saa muutkin sen vastauksen samalla. Eikä tarvitse toisen potentiaalisten ostajien arpoa, olikohan siinä nyt sitten kaupat vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme