Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iskias + hieronta

Vierailija
06.03.2014 |

Itsellä on vähän monimuotoilen oireilu ollut viime viikkojen ajan. nivuseen piikitetty kortisoni-injektio on aiheuttanut nivushermoon hermovaurion (tutkittu enmg:llä). Aluksi injektion jälkeen vihlontaa oli nivusessa ja jouduin olemaan paljon oudoissa asennoissa ja kävelemään rajoitetusti. Pikkuhiljaa alkoi samanpuolen alaselkä/pakara kipeytyä, lääkärillä olen käynyt ja suurin osa ovat vain pyöritelleet päätään. Lopulta menin fysiatrille, kun pakarassa alkoi olevaan tunnetta että se on krampissa ja pahasti. Ei nähnyt minussa mitä'än vikaa, töihin vain ja liikuntaa. Sentään suostui lähettämään minut enmg tutkimukseen, jossa epäilykseni osui oikeaan. No, tänään sitten olin fysiatrilla kuulemassa tuloksia ja selitin, että toisinaan se nivunen on ok, mutta tämä alaselkä/pakarakipu, joka joskus tuntuu nilkkaan asti häiritsee kovin. Selitti sen olevan iskias tyyppistä vaivaa ja puhui jostain välilevynpullistumasta ym... Kysyinkin fysiatrilta voisiko tuota pakara-aluetta hieroa kun se tuntuu niin jäykältä ja rasittuneelta kaiken aikaan. Niin ei kuulemma apua. Vaikka viime viikolla hieroja hieroi sitä pakaraa ja puhui, että pinta ja syvät lihakset olisivat jumissa. Fysiatri vain jahkasi siitä pullistumasta ja käski liikkumaan. Ihan kun lihasjumeja ei olisi olemassakaan ja hierojat ja fysoterapeutit olisivat humpuukia. Netistä kun olen lukenut, niin toisilla iskias tyyppisen oireilut johtuvat lihasjumeista? Ja nämä lihakset tuntuvat oikeasti siltä että jokin kramppi on päällänsä. istuminen ja paikallaan seisominen on myrkkyä.

Vähän jäi muutenkin huono maku suuhun, kun yksityislääkäriaseman fysiatri motkotti minulle, että mun olis kuulunu sitä paitti mennä työterveyslääkärille, eikä hänelle. Johon ilmotin, että mulla on vakuutus ja käyn ainoastaan yksityisillä lääkäriasemilla.

Eli, mitä mieltä muut, voiko paikkaa hieroa? Viime kertainen hieronta tuntui pariksi päiväksi helpottavan oireita, mutta palautuu aina kun kävely ei ole normaalia tuon hermovaurion takia... Mitään lihasheikkoutta minulla ei ole, normaalisti pystyn kantapäillä ja varpasilla kävelemään.

Olen normaalipainoinen, 26 vuotias nainen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin hieronnasta on muuta apua kuin että se tuntuu vähän aikaa mukavalta. Ei paranna itse ongelmaa. 

Monipuolinen liikkuminen, myös lihaskuntoliikkeet selälle ja pakaroille/reisille on varmaan parasta, ne saa myös mahdollisia lihasjumeja rentoutumaan. Vaatii tietysti omaa vaivannäköä eikä tunnu niin kivalle, että sikäli ymmärrän jos vastustat.

eikä noin pitkiä viestejä, pliis.

Vierailija
2/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyllä sitä VOI hieroa, mutta ei siitä ole merkittävää apua, koska, kuten nyt on niissä enmgeissä todettu, sulla on hermorata puristuksissa, eikä se sieltä hieronnalla mihinkään irti pääse. Ja jos haluat, että sua hierotaan, mene ihmeessä hierojalle, äläkä fysioterapeutille, joka taas yrittää neuvoa sulle, millä fysikaalisilla jumpilla ja asentumuutoksilla voit parantaa itseäsi.

Se, mikä oikeasti auttaa, on selkälihasten vahvistaminen niin paljon, että ne pitää sitä liikkuvaa välilevyä paremmin paikallaan. Sitten ei tule pakarakipuakaan enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasjumeja ei olekaan olemassa. Kun lihas jännittyy, taustalla on aina toimintahäiriö nivelessä. Valtaosa niistä normalisoituu muutamassa päivässä mutta ei tokikaan kaikki.

Vierailija
4/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani lihasjumi kesti 1.5kk, eikä hierontaa suositeltu, vaan kevyttä liikuntaa kuten kävelyä tai uintia kivun sallimissa rajoissa. Iskias taas uusi vaiva ja siinäkin tulee välttää pitkäaikaista istumista, sekä makaamista. Iskiasvaiva lientyi vajaassa viikossa, olin töissä normaalisti, tosin välttelin raskaita potilassiirtoja. Molemmilla kerroilla olen syönyt vahvaa kipulääkettä, joka rentouttaa ns. lihakset ja edesauttaa paranemista. Iskiasvaivaani olen nyt aloittanut joogaamisen ja selkälihasten jumpan tutun fysioterapeutin ohjauksessa.

Vierailija
5/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aika ajoin voimakkaita iskiasoireita ja minulta fysioterapeutti kielsi hieronnat. Saattaa kyllä olla yksilökohtaistakin. Itse olen huomannut, että iskiaskipu helpottaa vähäksi aikaa huomattavasti, kun käyn avannossa ja olen siellä niin pitkään kuin pystyn.

Vierailija
6/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olen kivun sallimissa rajoissa yrittänyt liikkua, muttei kipu ole hävinnyt... kävellyt ja kävin jonain päivänä uilassakin. Tuntuu vain siltä että nivusen hermovaurio rajoittaa liikkumista siten, etten pysty liikkumaan niin paljon kun haluaisin. En siis varmasti edes tiedä onko tämä iskiasta vai mitä... ainakin tänään pakotin itseni kävelemään kunnolla ja nyt tuikkii nivusessa. Kipeää se teki kovin, mutta ei kai auta muukaan. Selästä ei ole sis enmg tä tutkittu, vaan nivusesta ja siinä oli hermovauriota joka aiheutunut kortisonipiikistä. Kamalaa tuo hermokipu... :/

Vierailija
7/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 16:35"]

eikä noin pitkiä viestejä, pliis.

[/quote]

Voi teitä nykyajan lapsia...

Vierailija
8/9 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet terve nuori ihminen, jolla ei ole todettu vikaa aikaisemmin, eihän sun selässä voi olla kulumaa. Oudolta tuntuu.

Ja jos joku lääkäri on pistoksellaan aiheuttanut hermovaurion, joka on pysyvä, niin täytyyhän sun ensin saada siitä korvausta potilasvakuutuksesta. Ja toiseksi päästä sen kanssa hoitoon, esim. kipukuntoutukseen.

Kuntoutuksen yhteydessä voidaan sitten tutkia miksi se "iskias" oireilee ja suunnitella sen hoito. Kyllähän ensi ajatus on että tuosta lihasten jumittumisesta se johtuu eikä kulumasta.

Kehtaako kysyä MISSÄ tuota sun vaivaasi on hoidettu noin epämääräisin tuloksin?

Vierailija
9/9 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen ainakin tähän päivään asti ollut aivan terve, mitä nyt vatsavaivoja sillon tällöin ja tälläkin hetkellä jatkuvaa ripulia. (stressi on KOVA ollut jo pidemmän aikaa).

Urheilulääkäri antoi pistoksen, alunperin menin valittamaan kipua polven yläpuolella ja lääkäri oli sitä mieltä, että minulla on hermopinne nivusessa. Ja sanoi että hoito siihen on kortisonipiikki nivuseen. Asiasta mitään tietämättä annoin luvan pistää nivuseen, ainut mitä taisin kysyä että kai sen jälkeen pääseen ajamaan itse kotiin. Lääkärin mielestä kipu on samantien ohi kun ovesta menen ulos. No, siinä autolle kävellessäni minulle tuli aivan järkyttävä vihlova kipu nivuseen ja häpykumpuun, en ole aikaisemmin moista kokenut! En meinannut kotio päästä ja rupesi kaiken kukkuraksi pyörryttämään ja huimaamaan. viikon kuluttua aloin epäilemään jonkun olevan vialla kun vihlonta jatkui ja jouduin varomaan jatkuvasti kunnon kyyristelyjä ja kehon suoristamista, koska vihlontaa tuli. Menin sitten toiselle lääkärille joka oli ihan asiallinen, ultrattiin nivunen tulehduksen varalta ja lääkäri kertoi nivusen olevan ärtynyt ja huonommassa tapuksessa voi olla myös hermovauriota, muttei hän usko siihen. Oli sitä mieltä että enmg on tarpeen jos kipu jatkuu vielä viikkoja. No, viikko taas eteenpäin alkoi pakarassa ja alaselassa tulemaan puutuneisuuden tunnetta ja tunnetta, että aluetta oli jatkuvasti paineltava ja hierottava, että helpottaa. Kävin taas lääkärillä, tällä kertaa taas sillä lääkärillä mikä tuikkasi sen kortisoni-injektion. Piti mahdottomana että nivusvaiva  voisi johtua siitä kortisoni-injektiosta. 

Kunnes eräänä yönä pakaraani tuli ikäänkuin kramppi ja se oli todella kipeä! Päätin etten mene enää yleislääkärille vaan fysiatrille jos se tietää tästä jotain. Kyllä siellä tutkittiin ja lausunnossa luki jotain että aristusta piriformislihaksen alueella. Sain lähetteen enmg tutkimukseen, jossa selvisi että pintahermo on vaurioitunut, pitäisi parantua itsekseen mutta vaatii aikaa. Ei suositeltu lääkkeitä koska vaiva on sinänsä lievä ja levossa kipua ei ole. Nivusen vihlomien on hieman helpottanut jo, se kumminkin on jatkunut jo tammikuusta lähtien.

Mutta nämä pakarat... Tai lonkat. Nyt pakarat on ihan ok:t, mutta vaivaa on lonkissa! Ihan varmasti mulla on epätasapainoa ollut lihaksissa ja varmasti myös asentovirheitä ja liikkuminenkin on jäänyt vähemmälle. Lonkat tuntuvat toisinaan hyvin kankeilta.

No, minua on ihan yksityisellä lääkäriasemalla hoidettu Porissa... Onneksi on sentään vakuutus ja kaikki rahat olen takaisin saanut! kovaa stressiä ja huolta on vain aiheutunut. Sekä unettomuutta... nyt oireilee jo vatsakin ihan kiitettävästi ja oman huolensa aiheuttaa sekin. Kyllä tässä on kaikki mahdolliset ja vähemmän mahdolliset tulleet mieleen ja epätoivoa on ollut ilmassa. :( mies kehottaa nyt jo vatsalääkäriinkin kun aamuista ripulointia on kestänyt jo kaksi viikkoa, en vain millään haluaisi enään rampata lääkäreissä mutta kai se pakko vaan on että saa mielenrauhan. :/ Mies on sitä mieltä että kolonoskopia olisi aiheellinen, mutten tiedä uskallanko mennä siihen ilman nukutusta tuon nivusen hermovaurion takia... äityy aina pahemmaksi kaikesta vatsan pullottamisesta ym. Kai sen yksityisellä sais nukutuksessakin, mutten tiedä saako vakuutusyhtiöltä maksusitoomusta...

Anteeksi nyt vain pitkä viesti, kun sellaisia ei kuulemma toivottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan