Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka jalankulkija seisoo ihan huvikseen suojatien reunassa?

Vierailija
06.03.2014 |

Hävetkää autolijat! Jos jalankulkija seisoo suojatien reunassa, hän kyllä takuulla haluaa ylittää sen tien! Ei kai siinä kukaan maisemia, lintuja, perhosia, lentokoneita ihan huvikseen ihastele.

Autoilen itse paljon ja aina kun näen suojatien, päästän jalankulkijat ensin. Näin sanoo Tieliikennelaki.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei pakosti tarvii antaa tietä, mä voin odottaa jos näytän siinä tien reunassa ihan rauhalliselta. Mut jos mul on hirvee kiire niin mä osaan kyl rynniä auton eteen ja sit voitte pysäyttää mutta muuten ei tarvii. Kiitos.

Vierailija
2/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oma-aloitteisuutta ap. Lähdet vaan ylittämään sitä tietä, jos kerran mielit yli! Pienet lapset ymmärrän seiskolemassa siinä tien reunassa odottamassa että autoilija pysähtyy varmasti, mutta haloo aikuinen ihminen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen Teppo-setää...äiti on kieltänyt minua ylittämästä yksin tietä.

Vierailija
4/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan seisoskele suojatien päässä vaan vilkaisen nopeasti kumpaankin suuntaan ja kävelen yli. Näin olen täällä ulkomailla tehnyt viimeiset 16 vuotta enkä kertaakaan ole joutunut jäämään odottelemaan saati että autoilijat olisivat tehneet äkkijarrutuksia takiani. Täällä osataan ajaa autolla sujuvasti, Suomessa ei vissiin osata?

minä teen (täällä Suomessa) ihan samoin, ja hyvin toimii. Oudoksi tilanne menee silloin, kun olen seuruessa, jonka on tarkoitus ylittää suojatie. Minä kävelen yli, ja toiset jäävät seisomaan. Sitten tien ylityksen jälkeen ällistyn että missä kaverit, kun ketään ei näy. Ovat edelleen tien toisella puolella. Hiukka erikoista. Miksi eivät voi tulla samalla yli, kun mahdolliset autot kuitenkin on pysähtyneet minun takiani?

- 4 -

Vierailija
5/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna autoilijoille jo anteeksi, että he ovat itsekkäistä kusipäitä. Pidä huoli, olet rakas!

Vierailija
6/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit korvausten toivossa...odotetaan autoilijaa, viitotaan menemään yli ja sitten kun auto liikkeellä astutaan ajoradalle.

Vierailija
7/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en todellakaan uskalla rynniä autojen eteen varsinkin kun olen usein lasten kanssa liikenteessä. Mä seison siinä reunalla, koska olen aikeissa menä yli ja odotan että autot pysähtyisi. 

Monet idiootit autoilijat tosin luulevat mun päästävän ne ensin, muttei kukaan näistä idiooteista ole koskaan kysynyt mun aikeista mitään. Olettavat vaan, että joko mä heittäydyn niiden eteen tai sitten seisoskelen huvikseni siellä reunalla. 

Vierailija
8/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:15"]

Mä taas en todellakaan uskalla rynniä autojen eteen varsinkin kun olen usein lasten kanssa liikenteessä. Mä seison siinä reunalla, koska olen aikeissa menä yli ja odotan että autot pysähtyisi. 

Monet idiootit autoilijat tosin luulevat mun päästävän ne ensin, muttei kukaan näistä idiooteista ole koskaan kysynyt mun aikeista mitään. Olettavat vaan, että joko mä heittäydyn niiden eteen tai sitten seisoskelen huvikseni siellä reunalla. 

[/quote]Koeta nyt sitten edes näyttää vähän kärsivältä tai kiireiseltä niin jos sit joku tajuais. = ) Heiluttele edes salkkua tai reppua kiukkuisesti. Tai sohi sateenvarjolla eteenpäin ajoradalle.

Vierailija
9/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet idiootit autoilijat tosin luulevat mun päästävän ne ensin, muttei kukaan näistä idiooteista ole koskaan kysynyt mun aikeista mitään. Olettavat vaan, että joko mä heittäydyn niiden eteen tai sitten seisoskelen huvikseni siellä reunalla.[/quote]

Et tietenkään "heittäydy auton eteen", höpsö. Se tehdään näin: Lähestyt suojatietä määrätietoisesti, yhtään vauhtia hiljentämättä. Katsot tietenkin onko autoja tulossa. Arvioit niiden mahdollisuuden pysähtyä/hiljentää riittävästi. Astut suojatielle. Kävelet ripeästi yli. Tarkkailet koko ajan tilannetta, valmiina väistämään. Tarkkailet erityisesti, onko lähestyvän auton takana toinen liian lähellä, ajamassa liian kovaa. Tarkkailet myös viereisiä kaistoja lähestyviä. 

Määrätietoista, valpasta, turvallista ja lainmukaista. Kaikki ovat tyytyväisiä. Ei ole vaikeaa, ei turhaan tehdä siitä vaikeaa.

-4- 

Vierailija
10/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit korvausten toivossa...odotetaan autoilijaa, viitotaan menemään yli ja sitten kun auto liikkeellä astutaan ajoradalle.

[/quote]

Saat tonnin lonkkamurtumasta... jee!!!!

Sikahianoo.

Vierailija
11/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikennesäännöt on tehty sitä varten ettei tarvitse arpoa eikä yrittää aavistella toisten ajatuksia. Noudattaa liikeennesääntöjä ja homma sujuu. On paljon maita joissa pitää osata arvioida erilaisten kulkuneuvojen oletettuja ajoratoja ja varauduttuva yllätäviikin tapahtumiin.

Vierailija
12/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:23"]

[/quote]

Saat tonnin lonkkamurtumasta... jee!!!!

Sikahianoo.

[/quote]

Mikää auto ei tuossa vaiheessa sellaista vauhia saa, että pahoja loukkaantumia sattuisi...

Vierailija
13/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen törmännyt jalankulkijaan, joka ihan todellisesti seisoi suojatien reunassa ihan muuten vaan. Tulin hänen kohdalleen ja pysähdyin, mutta nainen ei liikkunut senttiäkään. Hän ei myöskään tehnyt minkäänlaista elettä näyttääkseen minulle, ettei hän ole menossa tien yli. En ihan heti kehdannut lähteä liikkeelle peläten, että kyseessä on joku poliisin tutka, mutta lopulta jatkoin matkaa. Peruutuspeilistä sitten tiirailin, että sama toistui parin muunkin auton kohdalla.

Ymmärrän kyllä, että suojatien kohdalla saattaa ajatuksissaan odotella vaikka ystävää tai muuten vain viettää aikaa, mutta eikö vähän tyhmempikin tajua kolmen pysähtyneen auton jälkeen, että juuri siinä paikassa seisoskelu saattaa vähän hämätä autoilijoita. Ja jos kyseessä oli jonkin asteen empiirinen tutkimus, niin eiköhän hyvä ajatus vähän kaadu siihen, että joku asiasta suuttunut kuski saattaa jatkossa jättää suojatien eteen pysähtymisen useammin väliin.

Tietenkin ymmärrän, että kyseessä oli yksittäistapaus. En todellakaan ala tuon perusteella tekemään jonkinlaisia olettamuksia jalankulkijoista tai vähentää suojatien eteen pysähtymistä, koska jalankulkija muka vain seisoskelee siinä muuten vain.

Vierailija
14/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 lisää: onpa fiksua aloittaa ajamiseen ja jalankulkijoihin liittyvä viesti ilmaisulla "olen törmännyt jalankulkijaan". Kyseessä on ihan vain kuvainnollinen ilmaisu, en ole koskaan ajanut kenenkään päälle.

Vierailija
15/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:48"]

Kerran olen törmännyt jalankulkijaan, joka ihan todellisesti seisoi suojatien reunassa ihan muuten vaan. Tulin hänen kohdalleen ja pysähdyin, mutta nainen ei liikkunut senttiäkään. Hän ei myöskään tehnyt minkäänlaista elettä näyttääkseen minulle, ettei hän ole menossa tien yli. En ihan heti kehdannut lähteä liikkeelle peläten, että kyseessä on joku poliisin tutka, mutta lopulta jatkoin matkaa. Peruutuspeilistä sitten tiirailin, että sama toistui parin muunkin auton kohdalla.

Ymmärrän kyllä, että suojatien kohdalla saattaa ajatuksissaan odotella vaikka ystävää tai muuten vain viettää aikaa, mutta eikö vähän tyhmempikin tajua kolmen pysähtyneen auton jälkeen, että juuri siinä paikassa seisoskelu saattaa vähän hämätä autoilijoita. Ja jos kyseessä oli jonkin asteen empiirinen tutkimus, niin eiköhän hyvä ajatus vähän kaadu siihen, että joku asiasta suuttunut kuski saattaa jatkossa jättää suojatien eteen pysähtymisen useammin väliin.

Tietenkin ymmärrän, että kyseessä oli yksittäistapaus. En todellakaan ala tuon perusteella tekemään jonkinlaisia olettamuksia jalankulkijoista tai vähentää suojatien eteen pysähtymistä, koska jalankulkija muka vain seisoskelee siinä muuten vain.

[/quote]Se luultavasti odotti jotakuta. Joskus sitä joutuu seisomaan oudoissakin paikoissa ihan vaan sen takia, että siitä näkee johonkin tiettyyn paikkaan.

Vierailija
16/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, jos mulla ei ole kiire, niin mä voin hyvinkin päästää autoletkan menemään. Jos haluan ylittää heti tien, otan kontaktin autoilijaan ja kun hän hidastaa, alan ylittämään tietä.

Sä et taida ajaa paljon autoa? Mä teen molempia paljon, joten osaan ajatella asias molemmilta kanteilta.

Vierailija
17/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat päästä yli laita jalkaa sinne ajoradan suuntaan niin kyllä jarrut alkaa kiljua. Jos vaan seisot siinä tyhmänä niin et ikinä pääse yli. Monikin seisoo siinä katselemassa maisemia, eivät mene yli vaikka antaa tietä

Vierailija
18/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen joskus jämähtänyt suojatien reunaan, kun olen yhtäkkiä muuttanut mieltäni siitä mihin olen menossa ja harkitsen uutta reittiä. Tai olen saanut juuri tekstiviestin ja haluan lukea sen heti. Tai haluan päästää autoilijat ensin, koska minulla ei ole kiire ja haluan että liikenne sujuu hyvin. Tai olen huomannut, että suojatietä pitkin minua lähestyy ystävä, jonka kanssa haluan jutella ja jään odottamaan että hän pääsee yli luokseni. Tai näen jotain kiinnostavaa siinä missä olen: ilmoituksen sähkökaapissa, kevään ensimmäisen leskenlehden... näitä tilanteita voi olla vaikka kuinka paljon.

aja sinä vaan rauhassa eteenpäin äläkä jää odottelemaan minua turhaan, kun en kerran ole menossa suojatien yli.

Vierailija
19/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kulta pieni, en häpeä.

Annas kun selitän: Tietenkään se jalankulkija ei huvikseen seisoskele siellä tien reunassa. Hän luopuu oikeudestaan ylittää suojatie ennen autoja ja odottaa että autot ovat menneet.

Joko alkaa valjeta?

Tee nyt muutama aloitus lisää -jos se vaikka helpottaisi tukalaa oloasi. *taputtaa päähän*

Vierailija
20/25 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet seisoskelevat ihan piruuttaan. Ovat kehittäneet päässänsä jonkin fiksaation. Samanlaisia on myös autoilijoissa. Lähtevät ruuhka-aikaan tahallansa hidastelemaan ja "opettamaan" muita autoilijoita. Jonkinlaisella ristiretkellä kuvittelevat olevansa. Ylevä harrastus.