Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kuulee ääniä päänsä sisällä

Vierailija
06.03.2014 |

Mies siis kuulee ääniä päänsä sisällä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun näin on käynyt, mutta ensimmäinen kerta meidän yhdessäolon aikana.

Monta vuotta sitten hän sairastui psykoosiin vaikeassa elämäntilanteessa ja alkoi "kuulla" ihmisten puhuvan pahaa hänestä tai sanovan kauheita asioita hänen läheisistään. Siis ihan vaikka yksinollessaan kotona. Hän meni hoitoon. Sama tuli uudestaan vuosia myöhemmin, mutta hän huomasi itse tämän ja sai lääkitystä ja kävi psykiatrilla, kunnes oireet hävisivät.

Nyt hän sitten sanoi, että on alkanut kuulla ääniä taas. On tällä hetkellä tosi stressaantunut. Stressi kai sen on aina laukaissut.

Hän on jo monen kuukauden ajan sanonut kuulleensa, mitä kaikkea naapurit puhuu meistä ollessaan yksin kotona (kerrostalo, ollaan riidelty aika kovaäänisesti välillä, joskus yölläkin, niin on ajatellut että ihan syystäkin marmattavat), mutta mä tuskin koskaan kuulen naapurien puhuvan. Nyt olen alkanut miettiä, onko hän "kuullut" "naapurien puheita" koko tämän ajan päänsä sisällä.

Mua itkettää ja tunnen syyllisyyttä, sillä hän on ollut todella ahdistunut meidän suhteen tilanteesta esimerkiksi. Me ollaan riidelty paljon, ihan typeristä asioista. Mies stressaantuu herkästi. Mä olen parhaani yrittänyt tämän suhteen eteen, mutta tää on kuin noidankehä. Olen viime aikoina alkanut olla todella väsynyt.

Ollaan oltu muutama vuosi yhdessä. Tää on ollut yhtä vuoristorataa jo toista vuotta, mutta tilanne pahentui viime vuonna. Välillä on rauhallista ja ollaan onnellisia, rauhallisia ja tyytyväisiä. Hän on tosi monta kertaa ollut jättämässä mua, ja sitten taas seuraavana päivänä on sovittu. Joskus harvoin mies on (jopa vainoharhaisen?) mustasukkainen tai aggressiivinen. Ja mua pelottaa se, hän on aikaisemmin yrittänyt tappaa itsensä ja kerran (tästä on jo aikaa) hän alkoi kännissä puhua itsetuhoisia ajatuksia.

Onko täällä ketään, joka olisi kokemusta parisuhteesta mielenterveysongelmista kärsivän kanssa? Vertaistuki kelpaisi.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna miehellesi linkki yhdistykseen moniääniset.Minäkin kuulen ääniä,niien kanssa oppii elämään.Erona mieheesi minulla on se että en luule äänien olevan totta,mutta tietty kun niitä alkaa kuulemaan usein ensin ihmiset ova häkeltyneitä ja luulee niiden olevan tosia.asian kanssa oppii elämään,ammattiapua ja lääkitystäkin tarvitsee jos hänellä on ollut psykoosi.Mikäli miehesi jatkuvasti luulee että äänet on totta se tarkoittaa sitä että hänellä on psykoosi ja pitäisi päästä hoitoon mahd.pian.Itselläni on ollut skitsofrenia jo vuosi kausia,hyvässä hoitotasapainossa kaikki ok.Moniääniset yhdistys tukee ääniä kuulevia ja sieltä saa tietoa äänistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi