Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kuulee ääniä päänsä sisällä

Vierailija
06.03.2014 |

Mies siis kuulee ääniä päänsä sisällä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun näin on käynyt, mutta ensimmäinen kerta meidän yhdessäolon aikana.

Monta vuotta sitten hän sairastui psykoosiin vaikeassa elämäntilanteessa ja alkoi "kuulla" ihmisten puhuvan pahaa hänestä tai sanovan kauheita asioita hänen läheisistään. Siis ihan vaikka yksinollessaan kotona. Hän meni hoitoon. Sama tuli uudestaan vuosia myöhemmin, mutta hän huomasi itse tämän ja sai lääkitystä ja kävi psykiatrilla, kunnes oireet hävisivät.

Nyt hän sitten sanoi, että on alkanut kuulla ääniä taas. On tällä hetkellä tosi stressaantunut. Stressi kai sen on aina laukaissut.

Hän on jo monen kuukauden ajan sanonut kuulleensa, mitä kaikkea naapurit puhuu meistä ollessaan yksin kotona (kerrostalo, ollaan riidelty aika kovaäänisesti välillä, joskus yölläkin, niin on ajatellut että ihan syystäkin marmattavat), mutta mä tuskin koskaan kuulen naapurien puhuvan. Nyt olen alkanut miettiä, onko hän "kuullut" "naapurien puheita" koko tämän ajan päänsä sisällä.

Mua itkettää ja tunnen syyllisyyttä, sillä hän on ollut todella ahdistunut meidän suhteen tilanteesta esimerkiksi. Me ollaan riidelty paljon, ihan typeristä asioista. Mies stressaantuu herkästi. Mä olen parhaani yrittänyt tämän suhteen eteen, mutta tää on kuin noidankehä. Olen viime aikoina alkanut olla todella väsynyt.

Ollaan oltu muutama vuosi yhdessä. Tää on ollut yhtä vuoristorataa jo toista vuotta, mutta tilanne pahentui viime vuonna. Välillä on rauhallista ja ollaan onnellisia, rauhallisia ja tyytyväisiä. Hän on tosi monta kertaa ollut jättämässä mua, ja sitten taas seuraavana päivänä on sovittu. Joskus harvoin mies on (jopa vainoharhaisen?) mustasukkainen tai aggressiivinen. Ja mua pelottaa se, hän on aikaisemmin yrittänyt tappaa itsensä ja kerran (tästä on jo aikaa) hän alkoi kännissä puhua itsetuhoisia ajatuksia.

Onko täällä ketään, joka olisi kokemusta parisuhteesta mielenterveysongelmista kärsivän kanssa? Vertaistuki kelpaisi.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä äänteen kuulemista. Psykoottisiin ääniin liittyy se, että ei tajua niihen olevan oman pään tuotetta... vai? Hän kuitenkin on tajunnut, ei ensimmäisellä kerralla, mutta seuraavalla, ja nyt... Mutta hän on nyt ehkä monta kuukautta "kuullut" puheita tajuamatta, ettei ne ole totta.

Onko täällä ketään, joka tällaisia ääniä kuulee/on kuullut, ja osaisi sanoa tähän jotain?

/ ap

Vierailija
2/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies äkkiä hoitoon ennen kuin menee pahemmaksi. Minun serkkuni kuuli ääniä; oli sairaalassa ja nyt pärjää lääkkeiden kanssa. Hän ei kuitenkaan ole läheinen minulle, joten sikäli en osaa vertaistukea antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mietinkin, että pitääköhän aloittaa taas lääkitys ja jatkaa sitä... loppuelämän? Lääkkeitä mies ei haluaisi syödä jatkuvasti, ja hän onkin silloin jotenkin tunteeton ja robottimainen. Itse olen sitä mieltä, että ehdottomasti pitää mennä psykiatriselle vastaanotolle mahdollisimman pian, mutta mies on jotenkin sulkeutunut asian kanssa, eikä ole vielä tehnyt mitään. Ehkä ihan osastohoito olisi hyvä ratkaisu. Mies on puhunut siitä aikaisemmin, kun on tuntenut olonsa masentuneeksi, mutta sitten asia on taas jäänyt ja pahin vaihe on mennyt ohi.

/ap

Vierailija
4/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua aloittaja, raskasta on. En kyllä sinuna tuohon jäisi, onneksi teillä ei ole lapsia. Elämästä kun ei stressi lopu ja vaikuttaa aina uusivan tuo miehesi tila. Huolehdi itsestäsi ettet itse sairastu.

Vierailija
5/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin, että psykoottisilla tai skitsofreenikoillakin on ymmärrys siitä, että heidän kuulemansa äänet eivät ole ns oikeita tai oikeita siinä mielessä, että kuvittelisivat niiden olevan jostain yliluonnollisesta lähteestä. Tuo sekoitetaan usein siinä mielessä, että kuvitellaan, että skitsofreenikot olisivat niitä, jotka eivät tajua äänien alkuperää eli omaa mielikuvitustaan/aivojaan. Ei se ole mikään erotusdiagnoosillinen peruste skitsofrenian/psykoosin ja sellaisen ihmisen välillä, joka joskus kuulee ääniä. Yhtä lailla se terve ihminen joka kuulee josku ääniä voi kuvitella äänet yliluonnollisiksi...

juttu on vaan se, että jos ihminen ei tule tietoiseksi tai halua uskoa sitä, että äänet ovat oman mielen sattumanvaraista tuotetta, niin silloin ihminen joutuu varmastikin sairaalaan tai ei pääse sieltä pois jos näin on. Skitsofreniassa on monia muita positiivisia ja negatiivisia oireita, joita pitää olla tietty määrä, että diagnoosin saa. Myöskin hallusinaatioiden kesto lakkaamatta pitää olla tietynpituinen ennenkuin voidaan ajatella kyseessä olevan skitsofrenia.

miehelläsi voi ap olla vaikka psykoottistyyppinen masennus tai jokin vastaava, diagnooseja on muitakin kuin terve tai skitsofreenikko. Paljon on siihen välille...

toistuva akuutti psykoosi voisi olla myös kyseessä, mutta silloin miehesi olisi muutenkin sekaisin kuin vain ääniä kuulisi.

Vierailija
6/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ollaan oltu muutama vuosi yhdessä. Tää on ollut yhtä vuoristorataa jo toista vuotta, mutta tilanne pahentui viime vuonna."
Täh, koska sitte oli hyvä olla yhdessä eli mitä järkeä? Joo miehelle apua saatava; itse asiassa miehellä tuntuu olevan ihan hyvä ymmärrys omasta tilastaan verrattuna puolisoonsa, jolla on taitaa olla itsellään olla vähän epävakaa persoonallisuus

Vierailija
7/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 03:59"]

Joo miehelle apua saatava; itse asiassa miehellä tuntuu olevan ihan hyvä ymmärrys omasta tilastaan verrattuna puolisoonsa, jolla on taitaa olla itsellään olla vähän epävakaa persoonallisuus

[/quote]

Hohhoijaa, siinäpä taas varsinainen psykiatri diagnooseja tekemässä. Jos miehellä on mielestäsi niin hyvä ymmärrys omasta tilastaan, niin miksi hän ei hae apua niin kuin aiemmilla kerroilla? Jos hänellä olisi hyvä ymmärrys, hän olisi jo hakenut apua.

Vierailija
8/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 03:23"]

Voi sinua aloittaja, raskasta on. En kyllä sinuna tuohon jäisi, onneksi teillä ei ole lapsia. Elämästä kun ei stressi lopu ja vaikuttaa aina uusivan tuo miehesi tila. Huolehdi itsestäsi ettet itse sairastu.

[/quote]

Mee äkkiä hoitoon ennen kuin menee pahemmaksi.

Vierailija
9/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 04:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 03:59"]

Joo miehelle apua saatava; itse asiassa miehellä tuntuu olevan ihan hyvä ymmärrys omasta tilastaan verrattuna puolisoonsa, jolla on taitaa olla itsellään olla vähän epävakaa persoonallisuus

[/quote]

Hohhoijaa, siinäpä taas varsinainen psykiatri diagnooseja tekemässä. Jos miehellä on mielestäsi niin hyvä ymmärrys omasta tilastaan, niin miksi hän ei hae apua niin kuin aiemmilla kerroilla? Jos hänellä olisi hyvä ymmärrys, hän olisi jo hakenut apua.

[/quote]

Hoh Hoijaa....http://keskustelu.suomi24.fi/node/11064579

Vierailija
10/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla tunttuu olevan paljon mielenterveysongelmia.

Eikä kysymys ole miehestäsi.

Vierailija
11/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa: Omaiset mielenterveystyön tukena.  Yhdistyksestä löydät apua ja vertaistukea.

Miehesi tarvitsee nyt apua ja sinä tukea!

Voimia!

Vierailija
12/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei hae apua varmaankaan sen takia, että pelkää jo saavansa pysyvän diagnoosin. Voi pelätä myös joutuvansa sairaalaan. jos ei jae apua harvemmin johtuu siitä, että ei tajuaisi tilaansa...

Vierailija
13/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei hae apua varmaankaan sen takia, että pelkää jo saavansa pysyvän diagnoosin. Voi pelätä myös joutuvansa sairaalaan. jos ei jae apua harvemmin johtuu siitä, että ei tajuaisi tilaansa...

Vierailija
14/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on "sitten" taas tämä "siis" tyyppi, keksii aina aika ajoin näitä trolleja. Aloitus on pitkä, aina täynnä noita sitten ja siis sanoja, juttelee itsekseen saadakseen ketjuunsa vauhtia.

Aihe on hyvä, mutta ei trollina. Mene hoitoon ja saatat päästä noista mielenterveydellisistä ongelmistasi.

Vierailija
15/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastanneille. 6, tämä selvensi asiaa, kiitos.

Aikaisemmin miehellä siis oli psykoosi, mutta en ole varma diagnoosista, mutta ymmärtääkseni skitsofrenia se ei ollut. Sairaudentuntoa ei ollut, hän luuli olevansa uhattu, ja äänet kertoivat tappavansa hänet ja hänen perheensä ym., ja tilanne oli niin hälyyttävä, että kaverit käskivät valkotakkisia hakemaan ja hän vietti pari kuukautta hoidossa.

Puhuimme nykyisistä äänistä lisää, ja hän sanoi niiden tosiaan kuulostavan siltä kuin naapurit haukkuisivat häntä keskenään. Ja nyt hän kuulee ääniä jatkuvasti, kodin ulkopuolellakin. Hän sanoo osaavansa kontrolloida niitä siinä mielessä, että tietää niiden olevan vain aivojensa tuotetta, mutta ei kuitenkaan saa ääniä loppumaan.

Psykoottinen masennus sopisi kuvaan mielestäni hyvin. Viimeksi samankaltaisista oireista hän sai diagnoosiksi F23 Akuutit ja ohimenevät psykoottiset häiriöt:

Kyseessä ovat nopeasti alkavat todellisuudentajua vakavasti vääristävät häiriötilat jotka saattavat joskus liittyä edeltävään voimakkaaseen stressitilanteeseen. Nämä häiriötilat saattavat muistuttaa oireiltaan skitsofreniaa tai harhaluuloisuushäiriötä mutta alkavat kahdessa viikossa (usein huomattavasti lyhyemmässäkin ajassa) ja menevät ohi muutamassa viikossa.

Ero nykytilanteeseen on se, että harhoja onkin saattanut olla jo monta kuukautta.

7: Jos ollaan oltu reilut kolmisen vuotta yhdessä, ongelmia ollut toista vuotta = noin 1,5 vuotta, niin kyllä tähän hyviä aikoja on ihan reilusti mahtunut. Siihen vuoristo-rataankin. Kiitos diagnoosista.

15: Kiitos palautteestasi. Voit leikkiä, että tämä on trolli, jos siltä tuntuu.

Ilmeisesti nämä samat ihmiset, jotka tulevat huutelemaan mua epävakaaksi persoonallisuudeksi ja mielenterveysongelmaiseksi ovat niitä, joilla on ilmeisen puutteelliset tiedot ja mustavalkoiset ennakkoluulot mielenterveyden häiriöistä.

Vierailija
16/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini Ville (keksitty nimi) kuuli aina tyhjistä huoneista psykoosissa, että: "Tapa ittes Ville, Tapa ittes Ville". Hengissä kuitenkin porskuttaa vielä.

Vierailija
17/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kaksi koiraa ja asutteko Etelä-Helsingissä, ap?

Meillä ainakin puhutaan miehen kanssa keskenään alakerran tappelevasta parista, ja välillä jutut kuuluu asuntojen välillä sanasta sanaan. :D

Vierailija
18/21 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:52"]

Onko teillä kaksi koiraa ja asutteko Etelä-Helsingissä, ap?

Meillä ainakin puhutaan miehen kanssa keskenään alakerran tappelevasta parista, ja välillä jutut kuuluu asuntojen välillä sanasta sanaan. :D

[/quote]

Ei ja ei. Hävettää kyllä, kun riidat on joskus paisuneet todella pahoiksi :( Mutta itseasiassa jo pitkään on ollut rauhallisempaa. Riidellään, mutta huutaminen on jäänyt pois.

Vierailija
19/21 |
10.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulen kanssa naapureiden ääniä mun päässä. Tai niin luulin kuulevinani kunnes kuulin naapurin keskustelevan talkkarin kanssa mun tupakoinnista liesituulettimeen. Menee savut kuulemma suoraan naapurin asuntoon. Olenko siis hullu vai onko minulla kolmas silmä joka aistii tuollaiset moitteet?

Vierailija
20/21 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi äänten kuuleminen ”naapurien äänistä”. Sen jälkeen siihen tuli monta muuta ääntä mukaan. Meni pitkän aikaa,kunnes tajusin kaiken tulevan omasta päästäni. Itse selvisin asiasta, kun lopetin äänten kuuntelemisen. Asiaa auttoi esim. musiikin kuuntelu. Mielestäni kaikki kohina vahvistaa pään sisältä tulevia ääniä. Jos niille antaa liian suuren vallan, niin homma menee vain hullummaksi. Aluksi itseni kohdalla äänet tuntuivat mielenkiintoisilta, mutta ajan myötä ne estivät yöunen ja muuttuivat uhkaaviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän