Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies, lapset ja nukkuminen...

Vierailija
30.12.2013 |

Onko teidän miehet väsyneitä ja valittavat unen puutetta jos joutuvat yhden yön heräilemään lasten kanssa tai saavat nukkua "vain" 5 tuntia yhtäjaksoisesti? Olen itse nukkunut huonosti loppuraskauden aikana. Ja vauvan syntymän jälkeen harvoin 5 tuntia yössä yhtäjaksoisesti ja viimeiset 3 kuukautta herännyt 5-10 kertaa yössä. En siis saa nukuttua kuin maksimissaan kolme tuntia yhtäjaksoisesti ja senkin todella harvoin. Olen kohta vuoden kitkutellut näin. Miten yksi huonosti nukuttu yö voi haitata? Mies ei herää öisin lasten takia elleivät isommat sairastu. Tuntuu ihan naurettavalle, että samassa taloudessa toinen raskaana ollessaan heräilee yöt läpi ja käy töissä ja pitää jaksaa normaali arki mukisematta. Vauvan synnyttyä sama hoitaa vauvan yöheräämiset ja valvomiset. Ja kun miehen pitää yhtenä yönä tinkiä unistaan niin valittaa miten ei jaksa. Olen kuullut huhua miehistä, jotka hoitaa yölläkin vauvaa. Tai antaa joskus toisenkin nukkua aamulla pidempään. Onko sellaisia? Ja mitä he tekevät työkseen? Ja kerrotaan nyt sekin, etten pysty nukkumaan päivällä isompien lasten takia.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei valita mutta ei myöskään heräile yöllä tai nouse aamulla ja anna mun nukkua pitkään, ellen pyydä. Oon tullu siihen tulokseen et se ei vaan tajuu kuinka väsynyt olen ja kuinka rasittavaa on aina pyytää. Se osoittaisi mielestäni huomaavaisuutta ja arvostusta et huomioisi asian itse.

Vierailija
2/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä löytyy tuollainen samanlainen mies...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies antaa yleensä aamulla nukkua, jos ei menoja ole.

Vierailija
4/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies päästää päivällä päikkäreille (tarjoutuu vahtimaan vauvaa), mutta öisin tai aamuisin ei nouse. En oo vielä kyllä pyytänytkään, kun on itse jaksanut (vauva 3 kk).

Vierailija
5/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia meille ei tule toista lasta, mies ei ole herännyt lapsen takia kuin yhden kerran ensimmäisen 2 vkon aikana, kun oli isyyslomalla. Ei vaan tajua, vaikka miten sanoisi. Nyt ollaan molemmat töissä, ei vieläkään mitään apuja tule. Jaksaa kyllä valittaa miten väsyttää, vaikka nukkuukin toisessa huoneessa!

Vierailija
6/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 22:51"]

Onko teidän miehet väsyneitä ja valittavat unen puutetta jos joutuvat yhden yön heräilemään lasten kanssa tai saavat nukkua "vain" 5 tuntia yhtäjaksoisesti? 

[/quote]

Mieheni on taatusti väsynyt, jos saa nukkua vain viiden tunnin yöunet tai joutuu heräilemään keskellä yötä. Mies on "jo" 35, mutta tämä on tuskin on mikään ikään liittyvä juttu, koska anoppi kertoo miehen olleen jo lapsena tarkka unestaan. Itse olen myös huono heräilemään, mutta unentarpeeni on muuten vähän pienempi kuin miehellä. Yksilöllisiä juttujahan nämä ovat, mutta riittämätö lepo väsyttää ennen pitkää ihan kaikkia.

Onneksi meillä ei ole lapsia, joten saamme nauttia kunnon unista joka yö. :)

Vierailija
7/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä hoidin kaikki yöheräämiset, mutta mies lähti päivällä aina pariksi tunniksi vauvan kanssa jonnekin, jotta sain nukkua pitkät päiväunet. Vauva nukkui 9 kk:n iästä alkaen täyspitkät unet (jos ei pientä kitinää lasketa), n. 7-9 tuntia putkeen. Yökakkaamiset lopetti 4 kk:n iässä, jolloin ei tarvinnut enää nousta vaihtamaan vaippaa, ja yösyönnin 9 kk:n iässä, kun siirryin rintamaidon antamisesta vastikkeeseen.

Vierailija
8/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuja minäkin kuulen niistä yöllä heräilevistä miehistä ja yhden puolitutun tiedän joka heräilee öisin vauvan kanssa, vaikka lähtee aamulla töihin. En tiedä mitä työtä tekee. Meillä mies on kerran luvannut valvoa vauvan kanssa, että saan nukuttua. Tekikin sen, mutta en osannut nukkua, joten en pyytänyt enää. Lukuisia kertoja luvannut herätä aamulla, että saisin jatkaa uniani pidempään. Sitä ei ole vielä 3 vuoden aikana tapahtunut. Syystä, että mieheni herätteleminen on niin vaikeata, että siinä itse ehtii jo piristyä ja toinen ei ole edes huomannut, että häntä on herätelty. Tuo kyllä ottaa päähän, koska töihin herää ihan hyvin heti herätyskelloon, joten pakko kai sen on teeskennellä, ettei huomaa. Pari kertaa päivällä katsonut lapsia, että saisin nukkua päikkärit, mutta niistä olen tullut vain väsyneemmäksi tai en ole saanut edes unta, koska joka suunnasta tulee melua.

Vierailija
9/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorimmainen 1 vuotias valvottanut viime aikoina ja juuri tulin nukkumaan eri huoneeseen, mies nukkuu pojan kans. Nukun joka viikko yön tai kaksi toisessa huoneessa, mies huolehtii pojasta. Yöt sen verran hankalia välillä, että pakko saada nukuttua valvottujen öiden jälkeen kunnolla.

Ensimmäisen lapsen aikana väsymys meni siihen pisteeseen, etten nukkunut enää ollenkaan. Tai ainoastaan nukahtamislääkkeiden avulla. Mies tietää kuinka vaikeaksi tilanne voi mennä jos väsyn liikaa, joten nukkuu mielellään pojan kans aina kun tarve vaatii. Ja itseasiassa poika nukkuu isän kans paljon parempia öitä! Näin meillä jaksetaan ihan hyvin, kumpikin saa nukuttua kunnon yöunia. Viikonloppuisin nukutaan vuoro-aamuina pitempään. Yhdessä ne lapset on tehty ja yhdessä ne halutaan hoitaa. Tärkeintä meille on, että kumpikin jaksaa ja saa nukuttua!

Vierailija
10/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 23:23"]

Tärkeintä meille on, että kumpikin jaksaa ja saa nukuttua!

[/quote]

Jos kummankin jaksaminen olisi teillä tärkeysjärjestyksessä ykkösenä, ette olisi hankkineet lasta.

Vierailija
11/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo totta :( mua jo hävettää sanoa että mun mies heräsi joka yö syöttämään toisen syötön... kävi jääkaapista lämmittämässä vesihauteessa tissimaitoa että minä sain nukkua... en voi ymmärtää miehiä jotka ei pienen ihmisen takia voi uhrautua edes äidin jaksamisen takia yhtä syöttöä hoitamaan.. nyt naiset ei mitään sääliä miehille vaan pullo käteen ja itelle korvatulpat esim.

Vierailija
12/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no no no... esikoisen kanssa tein kaiken. Kun toinen syntyi, hoidin edelleen yöt yksin, mutta vaan päätin nukkua aamuisin pitempään aina kun mahdollista. En kysynyt tähän mitään lupia enkä neuvotellut, vaan ihan vaan jäin sänkyyn makoilemaan ja kuuntelin puolella korvalla kun mies keittää kahvia, laittaa esikoiselle aamun pikkukakkosen päälle yms. nyt on lopulta monta vuotta mennyt näin ja tämä on tärkeä henkireikä minulle.

Joskus on kaikenlaista pyytämistä ja kyselyä liikaa. Mieskään ei koskaan kysynyt miten jaksan öisin herätä imettämään/antamaan kuumelääkettä/silittämään painajaisia pois. niin miksi minä sitten kysyisin, miten jaksat aamulla herätä 30-60 minuuttia aikaisemmin...

Vierailija
13/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei yksinkertaisesti HERÄÄ. jos väkisin herätän niin vihaisena nousee ylös. Herätellä saa vaikka tunnin, kylkeä kääntää ja huokailee vittuuntuneena mut siinä se. Pyysin että saisin yhtenä aamuna nukkua joululomallani niin naamasta näki että vitutti. Kysyin mikä on ongelma, kuulemma on mielikuva et joutuu herätä tosi aikaisin.

Niin joutuukin verrattuna normaaliin, kun herää lomalla 11-12 aikaan ja töihin vasta 9 jälkeen. Mä herään arkisin 6.20 ja viikonloppuisin vasta 8 jälkeen. Meen aina miehen jälkeen nukkuu, kun usein on tiskit ja pyykin ripustaminen jäänyt odottaa. Ja mua ärsyttää herätä siivoamaan. Jos en siivoo niin tiskit ja pyykit homehtuu.

Vierailija
14/23 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 23:49"]

Mun mies ei yksinkertaisesti HERÄÄ. jos väkisin herätän niin vihaisena nousee ylös. Herätellä saa vaikka tunnin, kylkeä kääntää ja huokailee vittuuntuneena mut siinä se. Pyysin että saisin yhtenä aamuna nukkua joululomallani niin naamasta näki että vitutti. Kysyin mikä on ongelma, kuulemma on mielikuva et joutuu herätä tosi aikaisin.

Niin joutuukin verrattuna normaaliin, kun herää lomalla 11-12 aikaan ja töihin vasta 9 jälkeen. Mä herään arkisin 6.20 ja viikonloppuisin vasta 8 jälkeen. Meen aina miehen jälkeen nukkuu, kun usein on tiskit ja pyykin ripustaminen jäänyt odottaa. Ja mua ärsyttää herätä siivoamaan. Jos en siivoo niin tiskit ja pyykit homehtuu.

[/quote]

miksi? ei hyvältä kuulosta, vaan pommilta jossa sinä keräät vuosia katkeruutta ja miehesi ei koskaan opi ymmärtämään minkä työn teet, hän ei voi ymmärtää ellei kokeile.... 

Vierailija
15/23 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon kans iltaisin hereillä laittamassa pyykit kuivumaan, lasten vaatteet seuraavaa päivää varten jne. Mies lukee nettiä tai menee nukkumaan samalla kun isommat lapset. Mä sitten nukutan vauvan, teen kotihommia, herään yöt vauvan kanssa, herään aamulla laittamaan lapsia kouluun ja tarhaan. Mitäs mies... Lukee uutisia kun herää, syö, käy suihkussa ja lähtee myöhässä joka aamu. En kuulemma ymmärrä hänen tarvetta nukkua. Tekee toimistotyötä - ei fyysistä. Mielestäni 7-8 tuntia yhtäjaksoista unta usean lapsen perheessä on hyvin nukuttu yö! Ite en ole sellaista nukkunut vuoteen! Oon kysynyt suoraan et eikö voisi herätä ajoissa... Lisäksi jää suihkuun ikuisuudeksi = käyttää yhdessä aamussa aikaa suihkussa enemmän kuin minä viikossa. Mutta käyttäytyy kuin ei kiire mihinkään. Vaikka ei tarvisi viedä lasta tarhaan niin menee töihin myöhään. Ei puhettakaan, että voisi mennä ja tulla aikaisemmalla rytmillä. Ei osaa kiirehtiä, ei muuttaa aikataulua. Menee samalla rundilla päivästä toiseen. Oon sanonut et voidaan erota niin on pakko hänenkin nousta. Ei sytytä. Voin kuvitella, että lapset olis myöhässä koulussa, missä sattuu vaatteissa, ja varmaan olis lasten vika...

Vierailija
16/23 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää tommoiset miehet pihalle, itse laitoin kun ei mikään muuttunut. Kerran joutui mies heräämään ja kommentti oli että vittu ku ei saa nukkua. Itse olin valvonut kuukausi tolkulla 1-2h vuorokausiunilla.

Vierailija
17/23 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on nyt 3v kuopus joka on koko ikänsä nukkunut huonosti, vieläkin herää pari kertaa yössä vaatimaan sen silityksen ja peittelyn että jatkaa unia. Mä hoidin yöheräämiset vauvana, tietysti hoidin kun mies kävi töissä vaikka rankkaa olikin koska päikkäreitäkään tämä ipana ei nukkunut kuin puoli tuntia kerrallaan. Sitten kun kasvoi eikä enää tarvinnut ruokaa yms. yöllä tai aamulla, tuli kausi että isi ei kelpaa mihinkään, eli lapsi ei aamuisinkaan antanut mun nukkua pidempään (viikonloppuisin) vaan vaati että äiti nousee ylös. Nyt vasta ihan viime aikoina olen saanut jäädä sängyn pohjalle makaamaan ja lapsi on lähtenyt isin kanssa aamupuuhiin ja katsomaan lastenohjelmia.. Ihanaa, vielä kun se lakkais herättelemästä mua öisin.. ehkä viimeistään kouluiässä :)

Vierailija
18/23 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 04:05"]Ite oon kans iltaisin hereillä laittamassa pyykit kuivumaan, lasten vaatteet seuraavaa päivää varten jne. Mies lukee nettiä tai menee nukkumaan samalla kun isommat lapset. Mä sitten nukutan vauvan, teen kotihommia, herään yöt vauvan kanssa, herään aamulla laittamaan lapsia kouluun ja tarhaan. Mitäs mies... Lukee uutisia kun herää, syö, käy suihkussa ja lähtee myöhässä joka aamu. En kuulemma ymmärrä hänen tarvetta nukkua. Tekee toimistotyötä - ei fyysistä. Mielestäni 7-8 tuntia yhtäjaksoista unta usean lapsen perheessä on hyvin nukuttu yö! Ite en ole sellaista nukkunut vuoteen! Oon kysynyt suoraan et eikö voisi herätä ajoissa... Lisäksi jää suihkuun ikuisuudeksi = käyttää yhdessä aamussa aikaa suihkussa enemmän kuin minä viikossa. Mutta käyttäytyy kuin ei kiire mihinkään. Vaikka ei tarvisi viedä lasta tarhaan niin menee töihin myöhään. Ei puhettakaan, että voisi mennä ja tulla aikaisemmalla rytmillä. Ei osaa kiirehtiä, ei muuttaa aikataulua. Menee samalla rundilla päivästä toiseen. Oon sanonut et voidaan erota niin on pakko hänenkin nousta. Ei sytytä. Voin kuvitella, että lapset olis myöhässä koulussa, missä sattuu vaatteissa, ja varmaan olis lasten vika...

[/quote]

Vittu mikä kyrpä. Aattelit ihan kattoo tota, ei vois ITSEKESKEISEMPI enään olla! Ota ero.

Vierailija
19/23 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kattelis tuollaista miestä ollenkaan. Oma mieheni on aina tarpeen vvaatiessa herännyt yöllä jotta minä saa nukkua. Oma maajussini :)

Vierailija
20/23 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mä heräsin aina öisin. Mun mielestä olis ollut todella outoa, jos mies olis valvonut öisin ja mennyt vielä aamulla aikaisin töihin. Kuitenkin aika paljon fyysisesti raskaammassa työssä kuin lasten hoito kotona on. Me ratkaistiin asia niin, että mies heräs aina lauantai aamuisin lasten kanssa ja mä sain nukkua niin pitkään kuin halusin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan