Listataan tuppukylien "totuuksia"!!
Mulle tulee mieleen:
Kaikki koulutetut ovat "herroja" ja heihin ei voi luottaa
Saunakaljan ostaminen tarkoittaa alkoholiongelmaa
Fyysinen työ on ainoa oikea työ miehelle.
Paras automerkki on mersu
Yrittäjät ovat ketkuja ja rikkaita tai persaukisia luusereita. Yrittäminen ei oikeastaan ole rehellisen ihmisen ammatti.
Kommentit (478)
Kyllä näissä on hyviäkin asioita. Yhdenmukaisuuden paine on huono mutta paljon on arvokastakin, esimerkiksi moraalin tärkeys, aito kanssakäyminen, rahan ja tavaran toissijaisuus arvona. Hyvin on ihmiset saaneet koottua kyläelämää. Kukaan ei ole maininnut seuraavia:
-Ainakin omalla kotikylällä 90-luvulle asti näkyneitä hilkkupäisiä mummoja. En muista tarkkaan, mutta osalla saattoi olla körttipukukin päällä.
-Vanhemmilla naisilla oli muutenkin paljon enemmän hameita, housut olivat liian modernia. Samoin farkkuja käytti harva yli 40v ihminen vielä 90-luvulla, ja vanhat miehet saattoivat pitää esimerkiksi rippipukua yhä päällä. Näkyi myös lättähattuja päähineinä.
-Syödessä otettiin aina lippalakki päästä ja pantiin penkille tai tuolin selkänojalle. Ahnehtiminen oli rumaa kylässä, samoin ruuan haaskaus kotona.
-Kyläillessä ainakin vielä 80-luvulla ei läheskään aina soitettu puhelimella ennakkoon, mentiin vaan käymään. Ovestakin usein astuttiin vaan sisälle kun ovikelloa oli kerran soitettu.
-Saatettiin myös kokoontua porukalla julkisesti jonkun pihassa esimerkiksi miesten kesken puhumaan politiikasta, vaihtamaan kuulumisia, joskus myös riitelemään.
-Ohiajavalle autolle tai joskus kävelijällekin nostettiin kättä, vaikka olisi tuntematonkin.
-Harrastuksiin ja musiikkiin ei hirveästi laitettu rahaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:44"]
Tuppukylässä leimaudut sen mukaan, mistä perheestä tulet ja kenen lapsi olet+mihin sukuun kuulut
Myös se ajattelu pätee, että jos olet vaikka jo lapsena tietynlainen(esim. ujo ja hiljainen), olet sitä lopun elämäsi.
[/quote]juuri nämä!
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 16:52"]
Olen asunut ikäni isommassa kaupungissa eteläisemmässä Suomessa, mutta isäni sattuu olemaan kotoisin Pohjoisesta pieneltä paikkakunnalta ja hänen isä eli pappa asuu siellä edelleen. Avioero kun isä oli ihan pieni, mummi päätti ottaa lapsen kainaloon ja lähteä sivistyksen pariin. Tutustuin sitten tältä samalta pikkupaikkakunnalta olevaan ikäiseeni naiseen työpaikalla ja hän sitten oli ihan innoissaan siitä että minäkin olen "lapin likkoja". Näköjään sitten jos perusteiksi riittää että isä on asunut siellä ehkä kaksi vuotta :D Ja sitä nyt tuskin tarvitsee edes mainita, että meidän papat tietysti tiesivät toistensa asiat vaikka eivät sen kummemmin tunteneetkaan.
[/quote]haha voi jumalauta toi viimenen lause :D
Tuppukylän vanhimmalla mummolla on paksu sairaskertomus. Kun tuppukylästä pitää päästä isommille kylille niin soitetaan mummolle taksi tai vaikka lanssi hengenahdistuksen yms. vuoksi ja tuppaudutaan mukaan saattajaksi. Mummon maatessa terveyskeskuspäivystyksessä ihmetellen mistä nyt on kyse voi saattaja piipahtaa oluella tai ainakin alkossa. Lääkärin vastaanoton jälkeen mummo todetaan kunnossa olevaksi ja eikun paluukyytilapun ja saattajan kanssa takaisin tuppukylään Alkon kassi viuhuen.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:43"]
Sen herkumpi mitä serkumpi.
"On ihan normaalia puhua neekereistä ja manneista."
Ei todellakaan ole. Täytyy olla aika juntti jos tuollaista kieltä käyttää.
[/quote]
Kyllä neekereistä puhutaan ihan joka puolella, eikä se edes ole haukkumasana paitsi joidenkin vihervassareiden ym yltiösuvaitsevaisten mielestä.
Mustalainen on vielä vähemmän arvolatautunut sana. Yleensä eteen vaan liitetään "vitun" tai "varasteleva".
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:28"]
No niin: tästä materiaalista koosto ja sarjaksi Ylelle, nimeksi esimerkiksi "Tuppukylä".
Vois kertoa vaikka mielenterveysongelmien vuoksi takaisin vanhempien nurkkiin muuttavasta nuorehkosta naisesta.
[/quote]
EI tää mitään käsikirjoituksia tms. tarvisi. Riittää kun kamerat seuraa muutaman tuppukylän perheen eloa ja siitä leikataan sarja. Tuloksena todellistakin todempi dokumentti, joka muistuttaa enemmän tragikomediaa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:34"]
Pakko korjata tuota mersuväittämää. Ainoa oikea auto on Toyota, mielellään harmaa tai muu neutraali väri. Nuorisolle sallitaan tuning-autot. Toyota ostetaan koska naapurin Pentilläkin on sellainen eikä kehdata olla erilaisia.
Mersulla ajelijaa katsellaan pitkään, että mikäs porvari se tuossa menee. Vaikka se Mersu olisi 10 vuotta vanha.
[/quote]
Asun tuppukylässä. Täällä ei ole yhtään Toyotaa, Fordeja, Volvoja ja Audeja löytyy, suurin osa 2010-luvulta.
[/quote]
Kauniainen?
Oikeassa tuppukylässä kylän "hienot" kantasuvut ovat maanviljelijäsukuja, jotka wannabe-kokoomuslaisia. Oikeita kokoomuslaisia kantasukuja (teollisuus- tai muu isompi yrityssuku tai virkamiessuku) ei ole. Kokoomuksen kannattajia siis on, mutta ovat kaikki maajusseja.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:50"]
Oon asunut koko elämäni tuppukylässä ja naurettavaa lukea näitä.
[/quote]
Samaa mieltä. Onkohan nuo kirjoitukset kirjoitettu Huovisen kirjojen perusteella tai jotain? Joskus 50-luvulla voi useimpia noita juttuja voinut olla, ei nyt enää.
[/quote]
Mä en ole lukenut mitään Huovisen kirjoja, mutta kahdessa eri tuppukylässä asunut ja vieraillut ja niistä olen nämä oppini saanut.
[/quote]
> Ovia ei pidetä lukossa
Kyllä ne ovet pidetään lukossa, kun ollaan poissa. Tuo oli urbaania legendaa jo 70-luvulla.
[/quote]
Niin mutta kaupungissa pidetään myös kun ollaan kotona. Siinä se ero.
Lähes kaikki miehet tupakoivat.
Tuppukylästä kotoisin ovat kaupunkilaiset saattavat myös tietyin väliajoin tuppukylässä käydessään ajella ympäriinsä kyttäämässä ihmisten pihoja ja hommia. Monet maaeudun pikkutiet esim. kulkevat ihmisten pihojen läpi, jolloin näiden pihojen kohdalla hidastellaan ja kyttäillään niin paljon kuin sielu sietää. Sitten voidaan muistella, kuinka tuossakin talossa tuli käytyä silloin 30v sitten. Lisäksi nähdään ihmisten uusia hankintoja tai vaihtoehtoisesti romukasoja, josita saadaan juorun aihetta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 22:07"]Olen aina miettinyt, miten sukulaisteni asuttaman tuppukylän baari voi olla keskellä peltoa, ei edes missään taajamassa, mutta ilmeisesti on ihan ok että siellä käydään autolla kun tätä lukee.
[/quote]
Mä opin vasta kaverin luona tuppukylässä käydessä, että kuskit saa aina ilmaset kahvit ennen lähtöä.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:32"]
Kyllä on mielenkiintoinen ketju! Olen jokaisen viestin lukenut. Voisitteko vastailla minälaisia teidän miehet on?
Jotenkin on sellainen mielikuva että kaikki parisuhteet maalla on hirmu kylmiä :D
Ja oletteko onnellisia elämäänne? Kuullostaa vieraan korvaan aika rajoittuneelta
[/quote]
Me ollaan täällä tuppukylässä silä lailla omituinen perhe, että ollaan asuttu muualla - ja minä olen ihan kaupungista kotoisinkin, huh huh!!
Minun mies on toki kotoisin tästä tuppukylästä, mutta siitä erikoinen, että ei rassaa autoja tai käytä kaikkea vapaa-aikaa taloa remontoiden. Kunnon juorut saimme heti tullessa aikaiseksi, kun mies piti pari kuukautta hoitovapaata (kaappihomo varmaan!). Onneksi sentään on ihan tavallisessa duunariammatissa. Tosin tossun alla se kyläläisten mielestä on, sillä vaimolla on parempi koulutus ja palkka. Se on myös hirvittävän erikoista, että ei kuuluta kirkkoon, eikä olla kepulaisia! Härregyyd! Lapsiamme kuitenkin on yritetty sopeuttaa tuppukyläläisyyteen esim. yrittämällä opettajan ja rehtorin voimin painostaa uskontotunnille.
Ollaan myös sillä lailla erikoinen alle 40v pariskunta, että me ei käydä lavatansseissa, vaikka ei olla uskovaisia.
Niin, miehestäni piti kirjoittaa. On sydämellinen, tuppukyläläinen siinä, että perhe ja suku on tärkein aina. Toisaalta kumma kala täällä päin, mutta minun kanssani sielunveli.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 22:18"]
Tuppukylän vanhimmalla mummolla on paksu sairaskertomus. Kun tuppukylästä pitää päästä isommille kylille niin soitetaan mummolle taksi tai vaikka lanssi hengenahdistuksen yms. vuoksi ja tuppaudutaan mukaan saattajaksi. Mummon maatessa terveyskeskuspäivystyksessä ihmetellen mistä nyt on kyse voi saattaja piipahtaa oluella tai ainakin alkossa. Lääkärin vastaanoton jälkeen mummo todetaan kunnossa olevaksi ja eikun paluukyytilapun ja saattajan kanssa takaisin tuppukylään Alkon kassi viuhuen.
[/quote]
Tämä on valitettavan totta. T: tuppukylien keskellä olevan ensiavun sh (parempaa väkeä, huom!)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:34"]
Pakko korjata tuota mersuväittämää. Ainoa oikea auto on Toyota, mielellään harmaa tai muu neutraali väri. Nuorisolle sallitaan tuning-autot. Toyota ostetaan koska naapurin Pentilläkin on sellainen eikä kehdata olla erilaisia.
Mersulla ajelijaa katsellaan pitkään, että mikäs porvari se tuossa menee. Vaikka se Mersu olisi 10 vuotta vanha.
[/quote]
Asun tuppukylässä. Täällä ei ole yhtään Toyotaa, Fordeja, Volvoja ja Audeja löytyy, suurin osa 2010-luvulta.
[/quote]
Kauniainen?
[/quote]
Sieltä noin 90 km pohjoiseen.
Jos kylätiellä ajaa auto, niin kaikki talon asukkaat kiirehtivät ikkunaan katsomaan kenen auto tiellä menee. Ja auta armias jos auto on ambulanssi tai poliisi, sitten arvuutellaan mihin se on menossa ja mistä tulossa ja soitellaan naapureille sekä suvulle. Tarvittaessa lähdetään autolla perään.
Kaikki tietävät mitä puoluetta kukakin kannattaa ja äänestää. Ainakin suurin piirtein. Kaikkein hyväksytyintä on keskustan kannattaminen ja äänestäminen. Jo nuorena liitytään keskustanuoriin koska se on maaseudun puolue. Jos perheessä äänestetään jotain muuta puoluetta niin siitä ei paljoa kehdata huudella. Näin ainakin vielä 90-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 23:37"]
Jos kylätiellä ajaa auto, niin kaikki talon asukkaat kiirehtivät ikkunaan katsomaan kenen auto tiellä menee. Ja auta armias jos auto on ambulanssi tai poliisi, sitten arvuutellaan mihin se on menossa ja mistä tulossa ja soitellaan naapureille sekä suvulle. Tarvittaessa lähdetään autolla perään.
[/quote]
Kuvasit juuri osuvasti alueen mökkiläisten (kotipaikka Vantaa, Helsinki, Espoo, Kirkkonummi) tavan: he todella ryntäävät välittömästi ikkunaan, kun joku ajaa mökkitiellä ja soittavat kunnan ympäristöpuolelle, jos ajopelinä on traktori. Naapurin Heikki sotkee likaisilla renkailla heidän tiensä! Ja aina välillä tuovat lapsensa meidän konesuojaan ihmettelemään koneita ihan niin kuin äes olisi joku ihmevempain. Eikä ne usko millään, että traktori maksaa saman verran kuin heidän mummonsa kaksio Kalliossa.
Muutimme 1000 asukkaan kylään ja en tunnista mitään näistä.
Olen asunut ikäni isommassa kaupungissa eteläisemmässä Suomessa, mutta isäni sattuu olemaan kotoisin Pohjoisesta pieneltä paikkakunnalta ja hänen isä eli pappa asuu siellä edelleen. Avioero kun isä oli ihan pieni, mummi päätti ottaa lapsen kainaloon ja lähteä sivistyksen pariin. Tutustuin sitten tältä samalta pikkupaikkakunnalta olevaan ikäiseeni naiseen työpaikalla ja hän sitten oli ihan innoissaan siitä että minäkin olen "lapin likkoja". Näköjään sitten jos perusteiksi riittää että isä on asunut siellä ehkä kaksi vuotta :D Ja sitä nyt tuskin tarvitsee edes mainita, että meidän papat tietysti tiesivät toistensa asiat vaikka eivät sen kummemmin tunteneetkaan.