Kehtaako kultasepänliikkeessä käydä kysymässä sormuksen arvoa?
Minulla on kaksi kullattua sormusta, joissa timantteja. Olen pohtinut niiden myyntiä, koska rahasta on vähän tiukkaa. Missä voisin saada tietää niiden arvon?
Kommentit (10)
Sormus ei voi olla kullattu vaan on aitoa kultaa jos siinä on timantteja. Jos siis on kullattu, kivet on feikkejä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:44"]
Sormus ei voi olla kullattu vaan on aitoa kultaa jos siinä on timantteja. Jos siis on kullattu, kivet on feikkejä.
[/quote]
Aitoja ovat, eli siis kultaisia ilmeisesti. Mutta luulin, että yleensä ovat vain kullattuja. :)
Timantteja ei istuteta kuin jalometalliin. Jos sormus on kotimainen eikä kauhean vanha, kulta on todennäköisesti 14 karaatin. Vanhoissa sormuksissa voi olla myös 18 karaatin.
Vie panttilainaamoon ja saat ilmaisen arvion. Sun ei tarvii ees myydä heti vaan saat rahaa ja lunastaa ne takas jos myöhemmin haluat.
Helsingin pantilla on korkein ostokurssi täl hetkellä.
Suomalaisissa kultakoruissa on aina leimat. Katso niitä ja kerro mitä lukee. Voin suomentaa ne sulle ellet sit hae tietoa netistä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:56"]
Suomalaisissa kultakoruissa on aina leimat. Katso niitä ja kerro mitä lukee. Voin suomentaa ne sulle ellet sit hae tietoa netistä.
[/quote]
Ei niissä leimoissa taida kiviä olla, vai?
Kehtaa. Itse olen käynyt kysymässä timanttikorvakorujen arvoa (puhdistutin ne samalla).
Kehtaa käydä. Isäni oli kultaseppä ja arvioi ihan ilmaiseksi, paitsi jos tarvittiin virallinen arvio vakuutusta varten.
Hyvä kysymys, itsekin sain isoäidiltäni "rubiinisormuksen" ja tekisi mieli käydä kysymässä onko se aito. Ihan vaan kultasepänliikkeessä?