Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten uusperheessä jaetaan rahat, kun vain toisella on lapsi(a)?

Vierailija
23.02.2014 |

Missä suhteessa jakaisit, jos normaalisti laitetaan vaikka molempien tuloista 50% yhteiseen hyvään, niin entäpä toisen "kalliimpi" elämä lasten takia? Toki sen toisen tulotkin ovat suhteessa suuremmat elatusmaksujen ja lapsilisän takia.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhempi maksaa kaikki menot lapsesta. Tietenkin.

Vierailija
2/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:49"]

Lapsen vanhempi maksaa kaikki menot lapsesta. Tietenkin.

[/quote]

Juuri näin. Lapsella on huoltajat, joiden vastuulla elatus on. Lapsesta koituvat kulut on täysin mahdollista arvioida riittävällä tarkkuudella oman talouden suunnittelua varten. Lapsen vanhemmat voivat sitten keskenään sopia, miten nämä kulut jaetaan.

Uusperheessä tämä hoituu käytännössä niin, että se vanhempi laittaa taloustilille enemmän rahaa kuin se, jolla ei ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan noin yksioikoista ole, että vanhempi maksaa lapsestaan koituvat kulut. Esim. asunto voisi olla pienempi ilman lapsia, mutta onko se sitten järkevää että se lapsellinen vastaa asunnon kuluista esim. 75%? Ilman parisuhdetta voisi jopa saada asumistukeakin? ap

Vierailija
4/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat maksavat lapsien kulut ja aikuiset omat kulunsa, ja yhteiset kulut puoliksi.

Vierailija
5/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jonkun muun pitää aina maksaa? Ellei kumppani niin sitten yhteiskunta?

Vierailija
6/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:58"]

Ei se ihan noin yksioikoista ole, että vanhempi maksaa lapsestaan koituvat kulut. Esim. asunto voisi olla pienempi ilman lapsia, mutta onko se sitten järkevää että se lapsellinen vastaa asunnon kuluista esim. 75%?

[/quote]

Oliko tämä retorinen kysymys? Tietenkin on lapsen vanhempien asia huolehtia siitä, että lapsella on turvallinen koti ja esimerkiksi oma huone. Ei kukaan sanonut, että lapset tulisivat edullisiksi.

Vierailija
7/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:58"]

Ei se ihan noin yksioikoista ole, että vanhempi maksaa lapsestaan koituvat kulut. Esim. asunto voisi olla pienempi ilman lapsia, mutta onko se sitten järkevää että se lapsellinen vastaa asunnon kuluista esim. 75%? Ilman parisuhdetta voisi jopa saada asumistukeakin? ap

[/quote]Myös päivähoitomaksut olis tod. näk. pienemmät ilman puolisoa.

Vierailija
8/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä arkirahat on olleet aina yhteiset. Tilannehan olisi ollut ihan mahdoton muuten esim. silloin kun olin hoitovapaalla.

Vierailija
9/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei jaettu mitenkään.

Vierailija
10/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään kuin perhe: kaikki rahat yhteiselle tilille, josta sitten ammennetaan koko perheen kulut, talolainat ja harrastusrahat. Se mitä jää ylimääräiseksi käytetään sitten vuorotellen kullekin tarvitsijalle. Se vaihtelee kuka milloinkin tarvitsee enmmän kuin muut. Raha ei ole itseisarvo vaan vaihtokaupan väline, jolla mahdollistetaan eläminen ja nautintokin.

Vierailija
11/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ainakin olen mitoittanut elämisen omien tulojen mukaan. Jos perustaisin uusperheen, uusi mies maksaisi asumiskuluista 1/5 (vastike, sähkö, vesi). Ruokakuluista varmaan vähän enemmän, koska syö paljon ;) Muuten maksaisi vain omat menonsa. Esim. 150 euroa asumisesta vois olla passeli, sen verran mun tulot tippuisi yhkorotuksen poistumisen takia.

Vierailija
12/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli parempi erota sitten... ei tarvi kinastella rahasta. Muistakaahan naiset, että tehkää sen verran lapsia mihin rahat riittää. Kellään ei ole velvollisuutta elättää toisten lapsia.

Itse köyhän yh-äidin ja uusperheen kasvattina olen läksyni oppinut - vain yksi lapsi.

Vierailija
13/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyttävää hyväksikäyttöä taas havaittavissa, ap ilmeisesti on yh-nainen, joka on onnistunut pyydystämään lapsettoman miehen ja nyt pyrkii tämän rahoihin käsiksi. Miehen olisi fiksuinta pitää oma asunto ja rahat, ap:n kaltainen pyrkyrielätti voi sitten ravata sossun luukulla tai kerjätä ruoka-apua naapureilta, kuten yksi tietämäni yh- nainen tekee.

Vierailija
14/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:04"]

No mä ainakin olen mitoittanut elämisen omien tulojen mukaan. Jos perustaisin uusperheen, uusi mies maksaisi asumiskuluista 1/5 (vastike, sähkö, vesi). Ruokakuluista varmaan vähän enemmän, koska syö paljon ;) Muuten maksaisi vain omat menonsa. Esim. 150 euroa asumisesta vois olla passeli, sen verran mun tulot tippuisi yhkorotuksen poistumisen takia.

[/quote]

Jos kaikki yksinhuoltajat tekisivät näin, yksinhuoltajilla olisi paljon parempi maine. Hatunnosto sinulle!

Vierailija
15/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:08"]

Eli parempi erota sitten... ei tarvi kinastella rahasta. Muistakaahan naiset, että tehkää sen verran lapsia mihin rahat riittää. Kellään ei ole velvollisuutta elättää toisten lapsia.

Itse köyhän yh-äidin ja uusperheen kasvattina olen läksyni oppinut - vain yksi lapsi.

[/quote]

Älä viitsi olla tyhmä. Tiedät ihan hyvin, että puolison voi menettää vaikka sairauden takia tai talo tai työpaikka mennä alta vaikka kuinka olisi elämänsä suunnitellut.

Vierailija
16/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toikin on vielä totta, että monesti mies syö enemmän kuin nainen ja tämän kaksi lasta yhteensä. Onko siis kohtuullista että nainen joutuu maksamaan ruokakuluista puolet? Entä sähkö - kytätäänkö kuka käyttää mitäkin laitetta ja kuinka paljon? Päivähoito olisi edullisempaa ilman uutta miestä. En oikein tiedä miten te "Lapsen vanhempi maksaa kaikki menot lapsesta. Tietenkin." -ihmiset laskisitte kaikki nämä erot. ap

Vierailija
17/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin yh, mies saisi maksaa mulle ja paljon, että ottaisin nurkkiini haitolle. Lapsissa on ihan tarpeeksi tekemistä.

Vierailija
18/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan oltu 15 vuotta uusperhe (lapsi nyt 18 v), miehellä puolet isommat tulot kuin itselläni, jonka lapsi biologisesti on. Mies on AINA suhtautunut poikaani kuin olisi hänen omansa (vaikka poika tapaa biol.isäänsä myös). Siis kustantanut harrastukset, matkat ym. En kyllä muunlaista miestä olisi huolinutkaan :)

Vierailija
19/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei syö mies enemmän kuin pojat teini-iässä. Ja sähköäkin kuluu ihan varmasti enemmän noilla teineillä...

Puhumattakaan siitä että väänät ruoat lapsile ja peset heidän pyykkinsä.

Vierailija
20/101 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 14:08"]

[/quote]

Älä viitsi olla tyhmä. Tiedät ihan hyvin, että puolison voi menettää vaikka sairauden takia tai talo tai työpaikka mennä alta vaikka kuinka olisi elämänsä suunnitellut.

[/quote]

En olekaan tyhmä! Mulla on vain yksi lapsi ja enempää ei tule - koskaan kun ei voi tietää miten käy. Pärjään yksinkin yhden lapsen kanssa, jos tiukka paikka tulee. Lapsilauma ja yksi vanhempi = kaikkien elämä pilalla.