vauvakuume ja huonot hampaat
Vauvakuume on iskenyt oikein kunnolla. Minulla on kuitenkin vierähtänyt useampi vuosi edellisestä hammaslääkärikäynnistä ja hampaissa on varmaankin reikiä ja muuta kivaa. Pitäisikö suu hoitaa ensin kuntoon ennen mahdollista raskautta? Siinä menisi kyllä aikaa varmaan vuosi tai pari, julkisella olisi pakko käydä. Olen kuitenkin jo 36-vuotias, joten en halua kovasti venyttää lapsenhankintaa, jos se nyt edes onnistuu.
Mitä haittaa suun ongelmista on raskausaikana? Voinko kuolla? Entä lapsi?
Kommentit (26)
no ei tietenkään ole. Luuletko, että esim. kaikki syrjäytyneet, narkkarit ja masentuneet käy säännöllisesti hammaslääkärissä? Näissä on paljon raskaana olevia, joiden hammasongelmat ovat tietenkin pienimmästä päästä. Eikä kaikki "normaalit" äiditkään aina muista varata hammastarkastuksia.... Sun kannattais hoitaa toi pelko ihan itsesi takia. Et voi lykätä sitä käyntiä, vaikka jäisitkin lapsettomaksi! Myönnä pelkosi ja kysele, miten pelkopotilaita voidaan auttaa! Puudutettuna se ei edes satu ja tarkastuksessahan avataan vain suu. Et ole ensimmäinen pelkopotilas, kyllä ne osaa sinuakin hoitaa!
uskomatonta jos pelkäät noin paljon hammaslääkäriä, ettet pelkäisi synnytystä. mutta ehkä se on sitä, kun sitä ei tunne. eikä tarvitse pelätä kyllä. :) hae pikaisesti apua pelkoosi!
Kiitos avustanne!
Olen miettinyt synnytystä mutta kun en koskaan ole synnyttänyt, en ehkä osaa sitä pelätä. Sen sijaan kaikki hammaslääkärissä käynnit aina ovat olleet ihan silkkaa helvettiä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:49"]
Ei, mulla on ollut tämä hammaslääkäripelko jo parikymmentä vuotta, vauvakuume vasta pari kuukautta, luulin etten koskaan halua lapsia. En pelkää synnyttämistä.
Onko kaikilla raskaanaolevilla hampaat aivan tiptop?
[/quote]
Kuten itsekin varmasti käsität, kaikilla raskaana olevilla ei tietenkään voi olla hampaat aivan tiptop. Nyt arkajalka otat itseäsi niskasta kiinni, nipistät vähän niistä vauvasäästöistä ja soitat pelkopotilaisiin erikoistuneelle tekijälle ja menet väkisin paikalle. Ja sitten ei muuta kun vauvaa pusaamaan tähän maailmaan. Kyllä sinä selviydyt, usko pois!
Jos tiedät, ettet itse saa soitettua, niin pyydä joku soittamaan sun puolesta ja selvittämään tätä pelkoasiaa. Ottavat varmasti tosissaan, kun itse et edes uskalla soittaa.
On erittäin epätodennäköistä, että huono hammastilanne oikeasti vaarantaisi vakavasti raskautta, etkä varmasti kuole siihen hammaslääkärin tuoliin. Sen sijaan pahat infektiot voivat lopulta oikeasti johtaa kuolemaan, joten pelkosi on hoidettava, halusitpa jälkikasvua tai et.
En pelkää vain kipua, vaan myös sitä koko tilannetta, hajuja, valoa, tietoa, tukehtumista, tajunnan ja kontrollin menettämistä. Pelkään leukalukkoa, hampaiden poistoa, jälkitunteita, jopa sitä, että kuolen siihen.
Ei siis varmaan ihan peruspelkoa, vaan fobiahan tämä on. En uskalla edes ajatella soittavani aikaa. Ajatuskin saa sydämen hakkaamaan, itkun tulemaan ja paniikin yltymään.