Opintotuen takaisinperintä?
Sain Kelalta kirjeen viime kuussa, että minulle on maksettu liikaa opintototukea ja se peritään takaisin. Ok, niin on tehty, mutta mulla ei todellakaan ole varaa maksaa laskua eräpäivään mennessä takaisin, eräpäivä on liian pian ja lasku on liian suuri. Kelan kirjeessä lukee, että maksusta voi sopia Kelan kanssa, mutta siinä on vain postiosoite! Pitääkö mun kirjottaa joku kirje niille :D Miten voi olla mahdollista, ettei v. 2014 anneta puhelinnumeroa tai edes meiliosoitetta, minne olla yhteydessä?
Onko kellään kokemusta tuosta maksuajan sopimisesta?
Kommentit (28)
helvetti kun ärsyttää nämä kaikki-tietävät nälvijät. menkää muualle olemaan kaikkia parempia, saatana.
Myös Kelan asiointipalvelussa (netissä) voit laittaa viestiä ja maksusuunnitelman asiasta. Näin tein itsekin kun minulta perittiin takaisin.
Itse kävin siellä pari v sitten. 530 euroa piti maksaa takaisin ja sain sovittua 30e/kk maksutavan. Kelan työntekijä oli tosi mukava naishenkilö. Käy rohkeasti siellä juttusilla.
Outoa k yllä. Teillä on töitä ja saatte vielä opintotuet ettekä halua maksaa. Itellä on jo tukikuukaudet käytetty eikä ole töitä. Säästöillä eletään. Sossu ei anna mitään. Paljon te sitä massia oikeen tarttette elämiseen :D
Minä sain 16000 euron opintolainan korkoineen anteeksi. Luottotiedot pysyivät.
Se tuntu kyllä hyvälle!
Vierailija kirjoitti:
Outoa k yllä. Teillä on töitä ja saatte vielä opintotuet ettekä halua maksaa. Itellä on jo tukikuukaudet käytetty eikä ole töitä. Säästöillä eletään. Sossu ei anna mitään. Paljon te sitä massia oikeen tarttette elämiseen :D
Eihän tästä siitä ollut kyse että "ei haluta maksaa", vaan siitä että takaisinperittävät summat ovat monille liian suuria maksettavaksi kerralla.
Vinkkinä jos tietää, että on tienannut liikaa, voi tukikuukaudet maksaa ennalta takaisin kelalle ja tällöin maksettava osuus on vain se brutto osuus tuesta ilman korkoja. Lisäksi takaisin maksuaikaa on aika rutkasti, sillä esim. Jos viime vuoden tulot ylittää rajan, on tämän vuoden toukokuuhun asti aikaa maksaa.
Itse olen myös työssäkäyvä opiskelija ja näiden kanssa tullut paljon kikkailtua. En tienaa mitenkään hirveästi kuukaudessa, mutta jouduin silti viime vuoden tuista yhden kk maksamaan takaisin. Osasin jo etukäteen arvioida, että tulot menee yli, joten säästin muutaman kk takaisinmaksua varten. Pennin venyttämistähän se on, mutta tulee halvemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:32"]
En tajua. Opiskelija saa tienata kuukaudessa sen tonnin, ennen kuin menettää opintotukea. Siihen päälle se opintoraha ja laina. Ilman lainaakin siis kuukaudessa noin 1400€. Ja nyt itkette, kun kela perii takaisin? Voi helvetti mitä sakkia. Tämäkö on sitä köyhyyttä mistä aina vikisette?
[/quote]
Tuohan on siis bruttotulo. Siitä lähtee verot, eläkemaksut ja muut ihan samalla tavoin kuin muillakin työntekijöillä.
Varmasti noin paljoa töitä tekevä opiskelija ei kuulu siihen kovimpaan ääneen kitisevään sakkiin, vaan siellä on ne pelkällä tuella elävät. Huomioihan kuitenkin, että tuo menee yhä köyhyysrajan alapuolelle eli jos ei ole saanut edullista opiskelija-asuntoa, vaan joutuu maksamaan asumisestaan jopa yli 600e/kk (Helsingissä yksiön perusvuokra), niin ei tuossa rikastumaan pääse.
Mä oon aika varma, että jopa hanttihommia tekevä vikisisi rahojen vähyydestä, jos saisi palkkaa vain 1400e/kk brutto. Jostain syystä tämän työtä tekevän vikinää pidetään ymmärrettävänä, mutta jos opiskelija menee samoilla tuloilla sanomaan, että tiukkaa tekee, niin se on niiiiiin väärin.