Opintotuen takaisinperintä?
Sain Kelalta kirjeen viime kuussa, että minulle on maksettu liikaa opintototukea ja se peritään takaisin. Ok, niin on tehty, mutta mulla ei todellakaan ole varaa maksaa laskua eräpäivään mennessä takaisin, eräpäivä on liian pian ja lasku on liian suuri. Kelan kirjeessä lukee, että maksusta voi sopia Kelan kanssa, mutta siinä on vain postiosoite! Pitääkö mun kirjottaa joku kirje niille :D Miten voi olla mahdollista, ettei v. 2014 anneta puhelinnumeroa tai edes meiliosoitetta, minne olla yhteydessä?
Onko kellään kokemusta tuosta maksuajan sopimisesta?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:32"]
En tajua. Opiskelija saa tienata kuukaudessa sen tonnin, ennen kuin menettää opintotukea. Siihen päälle se opintoraha ja laina. Ilman lainaakin siis kuukaudessa noin 1400€. Ja nyt itkette, kun kela perii takaisin? Voi helvetti mitä sakkia. Tämäkö on sitä köyhyyttä mistä aina vikisette?
[/quote]
No se on lukukauden aikana 1400 euroa ja kesällä 1000 euroa. Siitä tuhannen euron kuukausituloista maksetaan verot ja veroluonteiset maksut, joten kesäkuukausina nettona 900 eurosta, josta maksetaan vuokra.
Ja tosiaan, tuskin töissäkäyvät opiskelijat valittavat opintotuen pienuutta vaan ne, jotka elävät pelkän opintotuen varassa lukuvuodet.
Mä pyysin pienintä mahdollista erää ja se on 60e/kk. Maksan yli vuoden takas. Ja koska mun tapaukses virhe oli liiton kassan, sain alennusta kelan takaisin perintä maksusta, kun hain erikseen. mulla on myös muuta lainaa ja sairauksia jotka diagnosoitu. Eli jos muu virkataho tekee virheen, jouduin maksamaan takas, mutta sain joitain satasia hyvitystä. Mainittakoon vielä että liitto ei korvannut virhettään mitenkään, paitsi kehottamall tekemään oikeuteen asti käsitteyn, johon en tietty taviksena jaksanu alkaa...mutta mulle tuli liiton virheestä takkiin oikeesti 1500e. Reilu peli joissain liitoissa??
Omaa töpeksintää jos tulee takaisin perintää... Huoh ihmiset. Kyllä noiden valtion perintöjen kanssa saa maksun jäsenneltyä jne.
http://www.kela.fi/palvelunumerot
tuolta löytyy numerot aihealueittain.
Käsittääkseni maksuaikataulusta pystyy sopimaan ja maksun jakamaan eriin. Eikö tosiaan ollut puh.nroa kummallakaan puolella paperia?! Kummallista...
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:41"]http://www.kela.fi/palvelunumerot
Käsittääkseni maksuaikataulusta pystyy sopimaan ja maksun jakamaan eriin. Eikö tosiaan ollut puh.nroa kummallakaan puolella paperia?! Kummallista...
[/quote]
Minun piti maksaa myös takaisin opintotukea, mutta sen todellakin pystyi jakamaan osiin. Ota pikaisesti toimistoon yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:41"]
http://www.kela.fi/palvelunumerot
[/quote]
Ei ollut... Kirjeessä lukee ''... voitte neuvotella maksujärjestelyistä Kelan perintökeskuksen kanssa.'' ja PL osoite.
Minä kirjoitin kirjeen kelalle, jossa kerroin,että en pysty maksamaan summaa kerralla ja ehdotin maksujärjestelyä (esim 50-100€ kuussa). Sieltä tuli sitten maksuohjelma, oisko vuoden ajalle 50 € kuussa ja sit olisi pitänyt loput maksaa kerralla. kela peri sitten vielä toiselta vuodelta opintotuet ja silloin laitoin taas uudelleen kirjettä ja samalla mainitsin, etten pysy maksamaan edellisestäkäön viimeistä erää kerralla ja ehdotin uutta maksuohjelmaa, 100€ kuukausittain kumpaakin perittyä vuotta kohden eli 200 € kuussa. Jälleen kelalta tuli maksuohjelma ja tällä kertaa oli yli vuoden mittainen Ja viimeinen erä taisi olla sitten 150 tai jtn vastaavaa.
Kyllä ne siellö ihan joustavia on, ettö rohkeasti vaan yhteys kirjeitse kelaan!
Soita tuonne Opiskelijan tuet 020 692 209, antavat sähköpostiosoitteen johon voit tehdä maksusuunnitelman.
Tuleeko kaikille niille kirjeet, joiden pitää maksaa takaisin? Olen mielestäni tienannut liian paljon viime vuonna, siten että pitäisi maksaa 1-2kk takaisin, en ole ihan varma vielä kun olin monessa paikassa töissä ja joistain en saanut palkkakuitteja. En ole kuitenkaan saanut mitään kirjettä sieltä. Luulin että ne ei lähetä mitään vaan itse pitää laskea.
Miten paljon oikein joudutte maksamaan takaisin? Kuulostaa suurilta summilta kun maksuohjelmakin tehtävä. Ettekö opiskeluiden aikana lainkaan seuranneet tuloja? Miksi ylipäätään nostaa opintotukea jos tienaa noin paljon? Itse laskin tarkkaan aina tulot ja peruin tarvittaessa etukäteen opintotukea jos paukkui rajat, ettei tarvitse myöhemmin maksella.
Nyt postitetut kirjeet eivät koske viime vuotta, vaan vuotta 2012. Vuoden päästä sitten varmaankin laittavat kirjettä ja takaisinperintälaskua vuodesta 2013.
Mulle tuli kirje maanantaina kelasta. En ole uskaltanut avata :(
Onko se nyt sitten takaisinperintää mitä pelkäsinkin?
Ettekö osaa laskea tulojanne vai miksi saatte noin isoja takaisinperintävaatimuksia?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:33"]
Ettekö osaa laskea tulojanne vai miksi saatte noin isoja takaisinperintävaatimuksia?
[/quote]
Mulla oli ainakin niin, että olin alkuvuodesta 5 kk opiskelujen ohella töissä, josta tienasin suht paljon (en kuitenkaan niin paljon, että hirvittävästi olisi jäänyt säästöön). Loppuvuoden sitten pelkästään opiskelin. Tiesin kyllä, että tuloraja ylittyy, mutta oli kuitenkin pakko ottaa loppuvuonna opintotukea, koska ei niillä alkuvuoden tuloilla kuitenkaan koko vuotta elänyt.
Voit mennä kelan sivuille ja kirjautua esim. Verkkopankki tunnuksilla ja lähettää sieltä viestin missä pyydät ottamaan yhteyttä opintotuen takaisinmaksu asiassa, ja kirjoittaa vapaamuotoisen viestin toiveistasi. Näin itse olen hoitanut monet kelan asiat. Ja kelan sivuilta löytyy numeroita jossa varmasti jostain osataan auttaa. Viestissä parasta on se että se jää talteen sinne kelan sivuille ja pystyt todistamaan että olet ottanut asiassa yhteyttä. Kela soittaa 020 alkusesta numerosta takaisin.
Te, joilla on ollut maksuohjelma pitemmälle ajalle, onko se perittävä kasvanut lisää korkoa maksuohjelman aikana ?
Kyllä pystyy sopimaan maksuaikataulusta. Olettehan huomioineet että aloitus- ja lopetusvuonna otetaan huomioon vain opintojen aikaiset tulot, mutta niistä pitää tehdä selvitys kelalle?
En tajua. Opiskelija saa tienata kuukaudessa sen tonnin, ennen kuin menettää opintotukea. Siihen päälle se opintoraha ja laina. Ilman lainaakin siis kuukaudessa noin 1400€. Ja nyt itkette, kun kela perii takaisin? Voi helvetti mitä sakkia. Tämäkö on sitä köyhyyttä mistä aina vikisette?
Mitäs jos takaisinperintäkirjettä ei ole tullut? Vuosituloraja ylittyi, mutta Kelalta ei ole kuulunut mitään. Opintotukea en edes saa enää, vaan loppui jo 2013. Maksanko kysymättä laskurin ehdottaman summan takaisin vai odotanko yhteydenottoa?