Lapsen takia myöhästymme joka paikasta
Ei suostu pukemaan ulkovaatteita millään ja nauraa vaan. Vaikka aloittaisin tuntia ennen lähtöä pukemisen, niin ei. Potkii ja riuhtoo vastaan ja nauraa vaan. Hirveen paljon voimsa 4-vuotiaalla. Joskus saan puettua väkisin.
Tämä ilmiö alkoi n.kk sitten.
Täyttu siis viime kuussa neljä.
En kerta kaikkiaan jaksa tuota rasittavaa ja kuritonta kakaraa. Onko kenelläkään samaa ongelmaa? Ei varmaan.
Vituttaa
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:27"]
Meillä kerätään kolmevuotiaan kanssa tällä hetkellä rasteja reippaasta aamulähdöstä. Kymmenen rastia kerättyään saa valita, jonkun kivan tekemisen. Nyt kerää rasteja uimahallireissuun ja aamut ovat helpottaneet huomattavasti. Itse pyrin toivottuun tulokseen mieluummin positiivisen kautta. Ilman vaatteita lähteminen kuulostaa siltä, ettei vanhemmat edes viitsi miettiä kasvatuksellisia keinoja vaan sorrutaan lapsen nolaamisen kautta oppimiseen, mikä ei kyllä kuulosta kovin fiksulta.
[/quote]
Niin. Ja entä kun:
- tarrojen keräys on käytössä
- herätty ajoissa ja vaatteet yhdessä katsottu valmiiksi edellisenä iltana
- kehuttu jos aamupala mennyt hyvin
- pyydetty rauhallaisesti lasta alkamaan pukemaan
- juteltu niitä näitä
- kaikessa tässä menee n. 1 h
- tarhaan mennään klo 8
- herätty varmuuden vuoksi klo 6.30.
- kaiken tämän jälkeen lapsi pukemishetkellä kieltäytyy pukemasta ja huutaa niin kovin, että tupa tärisee. Ei suostu kuuntelemaan mitään eikä kyllä mitään kuulisikaan, koska huutaa niin kovin.
- väkisin pukeminen ei onnistu, sillä on isokokoinen lapsi ja potkii ja repii vaatteita niin, että menevät rikki
Eli vaihtoehdot ovat nämä
a) jäämme kotiin ja lähdenme vasta kun rauhottuu. -> myöhästyn töistä n. 1,5 h - 2 h
b) lähdemme ilman vaatteita
Kerro vain, kumman valitset. Odotan jännityksellä, miten joustava ja myötätuntoinen sinun työnantajasi on. Minun valitettavasti ei kovin montaa aaamua tuota a-vaihtoehtoa katselisi.
Koitetaan nyt vain muistaa, että kas vain, ne lapset kun ovat aivan erilaisia ja se mikä toimii toiselle, ei toimi toiselle. Teillä kaikki onnistuu positiivisuuden kautta, meillä rutiinien. Eikö voitaisi antaa jo olla noiden syyllistävien kommenttien laukominen ??????
No, meillä auttoi mun myöhästelyyn se et aloin heräämään tuntia aiemmin eli lapsikin nousee tai itkee ja nousee joka aamu tasan kello 6. Yllättävän hyvin on toiminut ja lapsikin ollut paremmalla tuulella kun saa pukea rauhassa eikä tarvii pelätä et äidilltä menee hermo tms.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:37"]
Meillä kerätään kolmevuotiaan kanssa tällä hetkellä rasteja reippaasta aamulähdöstä. Kymmenen rastia kerättyään saa valita, jonkun kivan tekemisen. Nyt kerää rasteja uimahallireissuun ja aamut ovat helpottaneet huomattavasti. Itse pyrin toivottuun tulokseen mieluummin positiivisen kautta. Ilman vaatteita lähteminen kuulostaa siltä, ettei vanhemmat edes viitsi miettiä kasvatuksellisia keinoja vaan sorrutaan lapsen nolaamisen kautta oppimiseen, mikä ei kyllä kuulosta kovin fiksulta.
[/quote]
Niin. Ja entä kun:
- juteltu niitä näitä
- tarhaan mennään klo 8
- kaiken tämän jälkeen lapsi pukemishetkellä kieltäytyy pukemasta ja huutaa niin kovin, että tupa tärisee. Ei suostu kuuntelemaan mitään eikä kyllä mitään kuulisikaan, koska huutaa niin kovin.
- väkisin pukeminen ei onnistu, sillä on isokokoinen lapsi ja potkii ja repii vaatteita niin, että menevät rikki
a) jäämme kotiin ja lähdenme vasta kun rauhottuu. -> myöhästyn töistä n. 1,5 h - 2 h
Kerro vain, kumman valitset. Odotan jännityksellä, miten joustava ja myötätuntoinen sinun työnantajasi on. Minun valitettavasti ei kovin montaa aaamua tuota a-vaihtoehtoa katselisi.
Koitetaan nyt vain muistaa, että kas vain, ne lapset kun ovat aivan erilaisia ja se mikä toimii toiselle, ei toimi toiselle. Teillä kaikki onnistuu positiivisuuden kautta, meillä rutiinien. Eikö voitaisi antaa jo olla noiden syyllistävien kommenttien laukominen ??????
[/quote]
No eihän teillä uloslähtö onnistu niiden rutiinien kautta, jos lapsi silti joutuu ilman vaatteita lähtemään. Vai kuuluuko sekin rutiineihin? Jos, niin jotain on ehkä menetelmissä vialla. Onko hyvien aamujen palkkio tarpeeksi motivoiva? Onko tarrojen keräysaika liian pitkä lapselle, jolloin häneltä loppuu mielenkiinto asiaan, kun palkkio on liian kaukana?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:37"]
[/quote]
Niin. Ja entä kun:
- juteltu niitä näitä
- tarhaan mennään klo 8
[/quote]
No eihän teillä uloslähtö onnistu niiden rutiinien kautta, jos lapsi silti joutuu ilman vaatteita lähtemään. Vai kuuluuko sekin rutiineihin? Jos, niin jotain on ehkä menetelmissä vialla. Onko hyvien aamujen palkkio tarpeeksi motivoiva? Onko tarrojen keräysaika liian pitkä lapselle, jolloin häneltä loppuu mielenkiinto asiaan, kun palkkio on liian kaukana?
[/quote]
En sanonut, että meillä olisi tällaista tai että meillä olisi tällaista joka aamu jne.. Yksi esimerkki muiden joukossa. Rutiineilla viittasin ketjussa aiempiin viesteihini. Olen onnellinen puolestasi, että olet saanut helpon lapsen. Haastellisen lapsen kanssa kun tarvitaan vähän muitakin konsteja, kun niitä perinteisiä. Meidän lapsellemme konstit on mietitty yhdessä niin neuvolan kuin päiväkodin kasvatusvastuullisen kanssa. Ja kyllä ne alkavat pikku hiljaa puremaan. Joka kohdassa ei voi mennä iloisen lirkuttelun kautta. Hyvä kuitenkin, jos teillä onnistuu. Edelleen pointtina oli: lapset ovat erilaisia.
Meillä auttoi se että, tein pukemisesta leikin. Esim. Ehtiikö lapsi saada vaatteet päälleen sinä aikana kun lasken kymmeneen (laskin tosi hitaasti) tai sillä välin kun pesen hampaani tai sillä välin kun laulan jonkun laulun tms. Joskus kilpailimme keskenään siitä, kumpi saa takin ensin päällensä. Muitakin leikin tapaisia juttuja voit keksiä.
Penskalle luunappi otsaan ja kellariin itkemään. Sitte sanotte että jos et ala tottelemaan niin kellarin mörkö vie sut. Jo alkaa pentu tajuamaan.
Oikeesti, te nykyajan vanhemmat ootte niin lässynlää että ei ihme kun muksut ei tottele. Tiukka ja kova äänensävy käyttöön ja kunnon kuritukset ja rangaistukset, lelut pois jne. Se on toteltava ku sanotaan.
Ennen vanhaan penskoja sai risullaki lyödä paljaalle pepulle, nipistää vähän korvasta, tukistaa, jos ei tottele. Nykyään ei saada tehdä mitään, heti leimataan väkivaltaiseksi ja sossut on ovella.
Se on asia niin että kuri on oltava lastenkasvatuksessa. Te puhutte niin hempeällä lässytilää äänellä ETTÄ EI NE LAPSET SELLASTA TOTTELE !!!!!!!
Sitten niistä tulee eläimiä kiduttavia psykopaatteja, narkkareita ja koulukiusaajia kun kasvatus on ollu niin syvältä perseen uumenista. Sitten vasta märistään ja vingutaan netin palstat romaaneja täyteen kuinka mun mukulasta tuliki hirviöaikuinen !!!!!!!
Minua ihmetyttää alkupään ohjeet. Lapsi ilman vaatteita autoon? No, entä jollei ole autoa käytössä vaan mennäänkin kävellen? Lapsi kävelemään ilman vaatteita? Johan siinä naapurit yms. hälyyttää lastensuojelun paikalle alta aikayksikön. Ja minä en kyllä ole jaksanut nelivuotiaita raahata kainalossa. Entäpä mikä on ohje, jos on vielä (pienempiä)sisaruksiakin rahdattavana?
Itsellä oli aikoinaan samat ongelmat, nyt kuopus jo 14v.
Kaverin kanssa puhuttiin asiasta jokin aika sitten, niillä poika ei suostunut pukemaan, mutta muutaman kerran kun häipyi pihalle sukkasillaan tuli oikein pyytämään villasukkia ja kenkiä ym.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:46"]
Hirveitä akkoja. Mä en ikimaailmassa veisi lasta ulos paleltumaan!! On muitakin keinoja kun käyttää jotain noin lapsellista keinoa kuin viedä lapsi alasti ulos.
[/quote]
On, mutta etpä sinäkään kerro edes yhtä ainoaa.
Onneksi kohta on niin lämmintä, että voit ottaa lapsen vaikka yöpuvussa kainaloon ja vaatteet mukaan kassissa, pukekoon siellä minne olette menossa, jos ei kotona onnistu.
Tärkeintä on, että lapsi ei määrää milloin te lähdette ja minne te lähdette, aikuinen päättää.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 07:16"]
Minua ihmetyttää alkupään ohjeet. Lapsi ilman vaatteita autoon? No, entä jollei ole autoa käytössä vaan mennäänkin kävellen? Lapsi kävelemään ilman vaatteita? Johan siinä naapurit yms. hälyyttää lastensuojelun paikalle alta aikayksikön. Ja minä en kyllä ole jaksanut nelivuotiaita raahata kainalossa. Entäpä mikä on ohje, jos on vielä (pienempiä)sisaruksiakin rahdattavana?
Itsellä oli aikoinaan samat ongelmat, nyt kuopus jo 14v.
[/quote]
Näinkö autoit aloittajaa suurella viisaudellasi ja kokemuksellasi?
Noloa että aikuinen syyttää pikkulasta ja vielä käyttää noin rumaa kieltä. Ei ole lapsen vika, aikuinen käyttäytyy kuin aikuinen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:29"]ei se ole lapsen, vaan vanhempien vika. laittakaa se kakara kuriin ennen kuin on myöhäistä.
[/quote]
Onko kenelläkään hyvää neuvoa, että miten? Kun ei mikään auta!
[/quote]
Jännä kun sanot ettei mikään auta, kun et kuitenkaan ole kokeillut kun vaan yhtä ainoaa tapaa. Sulta puuttuu kuule mielikuvitus. :)
[/quote]
Olen sanont tiukasti,laittanut jäähylle, kieltänyt herkut, uhkaillut, lahjonut jne jne. Aina menee siihen että puen väkisin,
[/quote]
Tota kieltänyt herkut.. onko tämä kielto pitänyt, eli kun tulette tarhasta kotiin iltapäivällä voisit itse syödä jätskin ja todeta että huomenna saa tälläisen jos puet aamulla kiltisti päälle :)
1. kohta puetaan ja lähdetään, äidin täytyy ehtiä töihin
2. Nyt telkkari kiinni, haluatko sammuttaa myös valot ? ja sitten pukemaan, täytyy lähteä tarhaan ja töihin.
3. Jos et nyt tule niin äiti hakee sut ja pukee vai puetko itse ?
4. Viimeinen mahdollisuus, jälkiruokaa ei tipu tai lastenohjelmat jäävät tms. iltapäivällä jos myöhästytään.
5. haet lapsen ja puet sen ja siinä vaiheessa ei enää neuvotella vaan mahdollisuus meni jo ja yritetään huomenna uudestaan.
Nyt otat ihan erilaisen lähestymistavan asiaan! Asetat lapselle rajat. Ethän sinä voi töistä myöhästyä tuollaisen takia.
Ilmoitat lapselle, että nyt puetaan, et lähde mihinkään väkisin pukemiseen ollenkaan. Jos lapsi ei pue, sitten lähdetään niissä kamppeissa mitä päällä on, kun aikaraja tulee täyteen. Tästä tietenkin varoitus etukäteen.
En lukenut kaikkia vastauksia. Meillä ei ole ikinä ollut kummankaan lapsen kanssa isompaa ongelmaa tuosta asiasta yksinkertaisesti siksi, että jos eivät ole itse pukeneet, minä olen pukenut, ja jos lapsi on siis pistänyt kampoihin, se pukeminen on aika jämptiotteista, eikä lapselle mitään hassua leikkiä. En kannata mitään väkivaltaa, mutta sellaista otetta, mistä se lapsi ei pääse karkuun, eli täytyy sen nyt vähän silittelyä kovempaa olla. En ymmärrä, miten täällä av:llakin on välillä juttua, että joku kaksivuotiaskin on liian vahva, ei saada väkisin vietyä mihinkään. Lapselle on varmasti miljoona kertaa kurjempaa, jos äiti tunnin ajan houkuttelee pukemaan, jos uskotaan siihen, että lapsen on hyvä tuntea, että äiti kyllä osaa ja tietää miten maailmassa mikäkin asia tehdään. Hassuttelut ja kehumiset ovat tärkeitä nekin, mutta itse olen huomannut, että ison lapsen kehuminen jostain pikkulapsen taidosta on lapselle selvästi jotenkin nöyryyttävää. Siis ei 4-vuotiasta kannata ylenpalttisesti kehua taidosta, jonka on osannut 2-vuotiaana. Sanoit ap, että tuo vaihe alkoi joskus kuukausi sitten, ja luulen, että jos et asiasta tee sen suurempaa numeroa vaan runttaat vaan ne vaatteet lapsen päälle, jos ei itse pue, vaihe on pian ohikin. Ei tarvitse mikään natsiäiti olla, mutta ei nyt lapsen pukemiseen tarvi tuntia varata ja myöhästyä silti töistä, täytyy sinullakin jotain omanarvontuntoa olla. Muuten tietysti osoitat lapsellesi rakkautta ihan tavallisesti, älä mene mukaan mihinkään uhmailuihin. Elämä lasten kanssa on välillä vähän yllättävää...
Autoton ei voi viedä pk:n vaatteetonta lasta ilman että siitä seuraa lastensuojeluilmoitus ja sen jälkeen voit unohtaa nämä ongelmat.
"Aseta rajat"
on just sitä höpönlöpöä, joka käytännössä tarkoittaa mitä?
Eli, väkisin ei saa pukea, mutta jos se lapsi kerran ei itse pue, niin kuinka KÄYTÄNNÖSSÄ toimitaan?(jos ei mennä silole lahjomis linjalle?)
On se ihanaa kun ei tarvi pukea kuin shortsit ja T-paita / hellemekko päälle. Meidän 1v 3v 5v ja 7v ei edes tiedä mitä kurahousut yms vermeet on. Pitäisköhän esitellä?
Tiedoksi: kylmyyteen ei kuole, se vaan tuntuu ikävältä, ehkä niin ikävältä että alkaa pukeminen maistua. Flunssat yms. On virustauteja, joihin täytyy saada tartunta, kylmässä oleminen ei sitä tartuta.
Ihan hyvin voi siis surutta kantaa ne vaatteet kassissa päiväkotiin
Mun täytyy myöntää, että ap:n tilanteessa, kun lapsi ei suostunut pukemaan hoitoon lähtiessa ulkovaatteita edes painien, jätin ulkovaatteet laittamatta ja mentiin (autolla) pakkaskeleillä hoitoon. Toisen kerran jälkeen tajusi, että aika kylmää touhua on ja sen jälkeen ei ole mutinoita pukemisesta ollut. Ei se lapsi siitä parin kerran palelemisesta kuole. Pienempi katsoi silmät selällään, kun isompi hytisi ilman vaatteita ja hänellä loppui isomman matkiminen tässä asiassa siihen. Jämäkkyyttä peliin!
Jaan tunteesi, tosin en ole ikinä myöhästynyt töistä, kun ollaan menty niskaperseotteella autoon, jos ei sovinnolla ole vaattet päälle mennyt. Kun pääsin töihin tuntui että oli maratonin juossut ja aivan puhki. Tästä on jo kymmenen vuotta aikaa ja lapsi nyt jo teini. Kamalaa kun on saanut lapsekseen Hämeen hitaimman, joka ei tule ikinä olemaan ajoissa, vaikka miten opettaisi. Itse olen toinen ääripää joka ei myöhästy koskaan.