Uskaltaako lapset jättää yksin kotiin? ov
10v ja 7v lapset keskenään kesäksi kotiin. Nahistelevat ja pihalla on syvä uima-allas. puistoja tms ei ole lähellä. Palkkaisitko hoitajan vaikka sen jälkeen jäisi naurettava summa palkasta käteen..
Kommentit (39)
No ihan varmaan joka toinen ottaisi palkatonta lomaa. Minulla se tarkoittaisi sitä että kesällä ei syödä. Onneksi täällä on paljon tekemistä halvalla ja voin tehdä etänä töitä.
Kaikki ei vaa voi tehdä töitä etäänä vaa joutuu olemaan kesät palkattomalla vapaalla.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:55"]
Siis kukaan vastuulinen ihminen ei jätä ton ikäisiä lapsia yksin kotia.
Tosta pitäs ilmoitaa lasten suojeluu!!
[/quote]
Siis tiedoksi sinulle, että kouluikäisten on ajateltu jo pärjäävän yksinään. Saat ilmoitella kuinka paljon vaan haluat. Vaikka tää tietty oli tämmöinen provokaatio.
[/quote]Ei kyllä 10 vuotiasta ole tarkoitettu olemaan päivää yksin!
[/quote]
Kyllä itse asiassa on!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:35"]
[/quote]
Siis tiedoksi sinulle, että kouluikäisten on ajateltu jo pärjäävän yksinään. Saat ilmoitella kuinka paljon vaan haluat. Vaikka tää tietty oli tämmöinen provokaatio.
[/quote]
Kyllä itse asiassa on!
[/quote]Ja milläköhän perusteilla?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:41"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä itse asiassa on!
[/quote]
Montako kesätarhaa on järjestetty koululaisille?
En palkkaisi koko aikaista hoitajaa, mutta miettisin ratkaisuja, joiden avulla päivän yksinoloaika ei jäisi niin pitkäksi. Esim. meilläpäin on leikkipuistossa kesäkerho kesäkuussa pikkukoululaisilla eli siellä on ohjaaja aamupäivän ja lopuksi keittoruokailu. Samoin meilläpäin on erilaisia leirejä ja päiväleirejä, nekin katkaisee kivasti kesää.
Miettisin myös saisiko naapurinapuna tai pienellä palkalla, jonkun suotumaan varalle, että lapset saa apua, jos tulee jotain ylitsepääsemätöntä (olen itse hoitavapaalla, ja olen lupautunut varahenkilöksi naapurin 3 luokkalaiselle, toisen avarahenkilönä on naapurin eläkeläinen eli usimmiten on jompi kumpi kotona). Kerran on lapsi apua tarvinnut, kun avain unohtui kotiin, joten isoa vaivaa ei lapsesta ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:17"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä itse asiassa on!
[/quote]
[/quote]Täälä missä minä asun on ainakin seurakunnan kesäkerho joka on auki 07-15 ja sitten on myös yksytyinen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:19"]
En palkkaisi koko aikaista hoitajaa, mutta miettisin ratkaisuja, joiden avulla päivän yksinoloaika ei jäisi niin pitkäksi. Esim. meilläpäin on leikkipuistossa kesäkerho kesäkuussa pikkukoululaisilla eli siellä on ohjaaja aamupäivän ja lopuksi keittoruokailu. Samoin meilläpäin on erilaisia leirejä ja päiväleirejä, nekin katkaisee kivasti kesää.
Miettisin myös saisiko naapurinapuna tai pienellä palkalla, jonkun suotumaan varalle, että lapset saa apua, jos tulee jotain ylitsepääsemätöntä (olen itse hoitavapaalla, ja olen lupautunut varahenkilöksi naapurin 3 luokkalaiselle, toisen avarahenkilönä on naapurin eläkeläinen eli usimmiten on jompi kumpi kotona). Kerran on lapsi apua tarvinnut, kun avain unohtui kotiin, joten isoa vaivaa ei lapsesta ole ollut.
[/quote]Juuri näin :)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:09"]
10v ja 7v lapset keskenään kesäksi kotiin. Nahistelevat ja pihalla on syvä uima-allas. puistoja tms ei ole lähellä. Palkkaisitko hoitajan vaikka sen jälkeen jäisi naurettava summa palkasta käteen..
[/quote]Eikö ole mummoloita? Laita jonnekin leirille. Etkö voi pitää kesälomaa samaten isä vaikka eriaikoihin.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:09"]
[/quote]Eikö ole mummoloita? Laita jonnekin leirille. Etkö voi pitää kesälomaa samaten isä vaikka eriaikoihin.
[/quote]Tai viedä kesäksi jollekin sukulaiselle.
Eikö teistä kukaan ole itse ollut 7-vuotiaana päiviä kesällä yksin? Mä olin. Tylsää ja yksinäistä, mutta ei vaarallista.
Eihän työnantajan ole pakko antaa palkatonta lomaa? Omat ystävät kun kesäksi ovat koittaneet saada, niin sanottu ettei onnistu (lapsettomia, hoitoala)..
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:37"]
Eihän työnantajan ole pakko antaa palkatonta lomaa? Omat ystävät kun kesäksi ovat koittaneet saada, niin sanottu ettei onnistu (lapsettomia, hoitoala)..
[/quote]No varmastti sais ku selitää tilanteen että ei saa ketään hoitaa lapsia jos on semmonen tilanne.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:37"]
[/quote]No varmastti sais ku selitää tilanteen että ei saa ketään hoitaa lapsia jos on semmonen tilanne.
[/quote]
No, oikeasti en usko että työnantajat riemulla palkatonta vapaata antaa. Aika hassua itseasiassa kun moni kesäisin ilman lomaa oleva on opiskelija (ei toki kaikki, joillain ei vain lomaa ole ehtinyt kertyä, ja opiskelijoillakin voi olla tuon ikäisiä lapsia jos ne on nuorena tehty tms.). Opiskelija usein tarvii välttämättä kesätyön että on taas mahdollista syksyllä opiskella. Miettikää nyt, olet saanut tuiki tarpeellisen kesätyön ja työnantaja tarvii sun työpanosta vakkareiden lomien takia ja sitten tää kesätyöläinen pyytäisikin palkatonta vapaata kun ei ole lasten hoitajaa... haloo!
Tilanteita väkisinkin joillekin tulee että tuon ikäisten on oltava keskenään, yksinhuoltaja esim. suku asuu kaukana eikä isoa tukiverkostoa. Ystävien aikataulut eivät aina osu yksiin, että lapsia heillekään saisi. Kukaan aikuinen ei jätä tahallaan 7-10 keskenään jos sille on olemassa järkevä ratkaisu, palkaton vapaa töistä ei vaan aina ole edes mahdollista!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:17"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:37"]
[/quote]
No, oikeasti en usko että työnantajat riemulla palkatonta vapaata antaa. Aika hassua itseasiassa kun moni kesäisin ilman lomaa oleva on opiskelija (ei toki kaikki, joillain ei vain lomaa ole ehtinyt kertyä, ja opiskelijoillakin voi olla tuon ikäisiä lapsia jos ne on nuorena tehty tms.). Opiskelija usein tarvii välttämättä kesätyön että on taas mahdollista syksyllä opiskella. Miettikää nyt, olet saanut tuiki tarpeellisen kesätyön ja työnantaja tarvii sun työpanosta vakkareiden lomien takia ja sitten tää kesätyöläinen pyytäisikin palkatonta vapaata kun ei ole lasten hoitajaa... haloo!
Tilanteita väkisinkin joillekin tulee että tuon ikäisten on oltava keskenään, yksinhuoltaja esim. suku asuu kaukana eikä isoa tukiverkostoa. Ystävien aikataulut eivät aina osu yksiin, että lapsia heillekään saisi. Kukaan aikuinen ei jätä tahallaan 7-10 keskenään jos sille on olemassa järkevä ratkaisu, palkaton vapaa töistä ei vaan aina ole edes mahdollista!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:17"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä itse asiassa on!
[/quote]
[/quote]Täälä missä minä asun on ainakin seurakunnan kesäkerho joka on auki 07-15 ja sitten on myös yksytyinen.
[/quote]
Hyvä, että on, mutta ei sulta lasta viedä vaikka et tonne sitä ilmoittaisikaan.
Meillä 8 ja 11-vuotiaat tulevat olemaan ihan keskenäänkin kesällä kotona. Tehdään varmaan niin, että mies menee myöhemmin aamusta töihin ja ruuat aina lämmitystä vaille valmiina ja minä yritän irtautua suht ajoissa töistä. Jollekin viikolle on tarkoitus kehitellä päiväleiriä pienemmälle ja yöleiriä isommalle. Itselläni kesälomaa on kolme viikkoa, mutta otan lisäksi viikon tai pari palkatonta. jotta saadaan edes joku viikko koko perheen yhteistä lomailua järjestettyä. ongelma on se et lapset tappelee keskenään aivan mahdottomasti, eivätkä juuri keskenään tule toimeen.
Meillä nyt kesällä 14v täyttävä poika repee aina riemusta kun saa olla yksin, siis silloin jo 7-vuotiaana. Kävi vissiin ip-kerhossa vajaa kaksi viikkoa. Parasta on aina kun saa olla yksin (muistan kyllä itsekin lapsuudesta että se oli aina ihan parasta),
Vieläkin nautin olla yksin.