Uskaltaako lapset jättää yksin kotiin? ov
10v ja 7v lapset keskenään kesäksi kotiin. Nahistelevat ja pihalla on syvä uima-allas. puistoja tms ei ole lähellä. Palkkaisitko hoitajan vaikka sen jälkeen jäisi naurettava summa palkasta käteen..
Kommentit (39)
Siis kukaan vastuulinen ihminen ei jätä ton ikäisiä lapsia yksin kotia.
Tosta pitäs ilmoitaa lasten suojeluu!!
En palkkaisi hoitajaa. Mulla saman ikäiset ja ovat kesällä jonkun viikon päinensä.
En kyllä tuon ikäisiä jättäisi. Meillä osan kesästä viettää kotona kahdestaan tyttö 13v ja poika 6v (tosin täyttää 7v tänä vuonna) Tyttö saa palkkaa veljen hoitamisesta.
En jättäisi. Pienempi on liian pieni ollakseen yksin noin pitkiä aikoja, ja 10-vuotiaalle ei voi ladata noin suurta vastuuta pikkusisaruksesta. Täytyy löytyä joku vastuullinen hoitaja, tai sitten laitatte lapset esim. kesäleirille siksi aikaa kun ette itse ole lomalla.
meillä on kesällä miehen kanssa töitä aamusta iltaan. ei lomaa ollenkaan, ei sukulaisia tai muuta tukiverkkoa johon turvautua. lapset olisivat kaksistaan 2,5kk. kuopus 1v viedään hoitoon joka maksaa 200e/kk.
Et voi jättää koska kuitenkin tappelevat ja siihen kyllä joku reagoi, jos teillä on naapureita. Se vanhempi voisi pärjätä, mutta nuorempi ei.
Ja 10-vuotias ei osaa vielä huolehtia toisesta lapsesta eikä laitaa esim ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Siis tiedoksi sinulle, että kouluikäisten on ajateltu jo pärjäävän yksinään. Saat ilmoitella kuinka paljon vaan haluat. Vaikka tää tietty oli tämmöinen provokaatio.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Siis tiedoksi sinulle, että kouluikäisten on ajateltu jo pärjäävän yksinään. Saat ilmoitella kuinka paljon vaan haluat. Vaikka tää tietty oli tämmöinen provokaatio.
[/quote]Ei kyllä 10 vuotiasta ole tarkoitettu olemaan päivää yksin!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:01"]meillä on kesällä miehen kanssa töitä aamusta iltaan. ei lomaa ollenkaan, ei sukulaisia tai muuta tukiverkkoa johon turvautua. lapset olisivat kaksistaan 2,5kk. kuopus 1v viedään hoitoon joka maksaa 200e/kk.
[/quote] Oliko tämä ap? Jos tilanne on oikeasti tuo, niin teidän on palkattava hoitaja koko kesäksi. Mieti nyt itsekin miten kurja kesä lapsilla tulee olemaan, vaikka olisi hoitajakin. Kesän pitäisi olla tuon ikäisten parasta aikaa! Ja siihen vaaditaan myös vanhempien läsnäoloa. Mikä työ vie aikanne aamusta iltaan koko kesän? Joku matkailuyritys? Yritä nyt laittaa asiat tärkeysjärjestykseen!
Riippuu siitä, kuinka vastuullinen 10-vuotias on. Ja onko lasten mahdollista mennä pyytämään naapurista apua, jos tulee hätä. Kuinka nopeasti pääset itse töistä kotiin, jos jotain tapahtuu? Ei kai kyse olisi kuitenkaan kovin monesta viikosta?
80-luvulla ei kukaan olisi kysellyt tällaista, koska tuo olisi ollut ihan ok kaikkien mielestä. 30 vuodessa lapsuus on muuttunut paljon suojellummaksi. Ennenkuin joku tekee lastensuojeluilmoitusta, soita itse sossuun ja kysy niiden kantaa asiaan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:09"]
Riippuu siitä, kuinka vastuullinen 10-vuotias on. Ja onko lasten mahdollista mennä pyytämään naapurista apua, jos tulee hätä. Kuinka nopeasti pääset itse töistä kotiin, jos jotain tapahtuu? Ei kai kyse olisi kuitenkaan kovin monesta viikosta?
80-luvulla ei kukaan olisi kysellyt tällaista, koska tuo olisi ollut ihan ok kaikkien mielestä. 30 vuodessa lapsuus on muuttunut paljon suojellummaksi. Ennenkuin joku tekee lastensuojeluilmoitusta, soita itse sossuun ja kysy niiden kantaa asiaan.
[/quote]Joo kannataahan sitä sieltäkin kysyä mutta uskon että sanovat että 10 vuotias lapsi on liian nuori olemaan yksin päivää kotona ja huolehtimaan vielä pikkusisaresta.
Aina on mahdollisuus ottaa palkatonta vapaata. Koululaisille järjestetään myös kesäleirejä loma-ajaksi. Tai saisiko 7v:n edes joksikin viikoksi pienellä rahasummalla jonnekin kaverin perheeseen? Itse otan mielelläni omalle lapselle kaverin kesällä kun itse olen lomalla (lapsellani ei ole sisaruksia). Tai sitten teidän pitää tehdä etätöitä. Minustakin 7-vuotiaalle on liikaa olla 8 tuntia ilman vanhempia joka päivä.
Jos näistä vinkeistä mikään ei toimi, niin palkkaisin jonkun lukiolaisen valvomaan tai vaikka naapurin mummon. Maksaisin siis ehdottomasti hoidosta.
Ei kuullosta siltä, että voisivat olla kahdestaan. Meidän 10v. olisi innoissaan jos jättäisin hänet ja pikkusiskon 6v. kahdestaan, mutta meillä vanhemmat pidämme lomat osin eri aikaan ja loppuaika katetaan kesäleireillä (päiväleirit kodin lähellä) ja mummoloissa/sukulaisissa. Otan myös 2 viikkoa palkatonta lomaa, joten olen itse 6 viikkoa lasten kanssa. Kesäkuu lähinnä aiheuttaa haastetta, kun voin itse pitää lomani vasta heinä-elokuussa, eikä mieskään halua koko lomaansa käyttää eri aikaan. Eli loman alkuun leirit ja mummot avuksi.
Sama tilanne on monella perheellä. Voisitteko tehdä vaihtareita joidenkin muiden perheiden kanssa. Kai te nyt vähän lomaa voitte molemmat pitää?
Olen itsekkin sen puolella että palkaatte jonku valvomaan lapsianne.
Ehkä palkkaisin jonkun tytön joksikin aikaa tai mielummin ottaisin itse palkatonta vapaata. jos jättäisin kadestaan, niin selvät ja tiukat säännöt. Niillä pärjäisivät tai ainakin oppisivat pian pärjäämään. Kumpikin on vastuussa itsestään, mutta ei saa jättää toista yksin.
Itse jäisin varmaan palkattomalle lomalle. Ei mikään työ ole niin tärkeä kuin omien lapsien turvallisuus.
Pitääkö 11v. hankkia kesäksi hoitaja, kiinnostaa vaan tietää.
Äiti töissä ja isällä kuukauden kesäloma. Äiti puutarhuri ja kesät on pakko olla töissä.
up