Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Määrittääkö miehen vai vaimon sosiaalinen asema perheen statuksen

Vierailija
05.03.2014 |

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, oikeesti, mammat, kyllähän meitä kaikkia nyt vähän kiinnostaa esim. naapuriin muuttaneen pariskunnan ammatit, puistotuttujen palkkatyöt, lapsen parhaan kaverin vanhempien duunit, lapsen tyttö/poikaystävän vanhempien ammatit.. Ja totta helvetissä me niiden tietojen perusteella määritellään perhe jonkinlaiseen lokeroon päässämme, ehkä vähän vatvotaankin asiaa miehen, siskon tai bestiksen kanssa. 

Vastauksena ap:n kysymykseen. Mun lokerointiin vaikuttaa kyllä pariskunnan molempien ammatit/oppiarvot yhdessä. Aika yleistähän on se, että toisella on korkeakoulututkinto ja toinen on keskiaste/duunaripohjalla. Sitten on puhtaasti duunariperheet. Kun molemmilla on korkeakoulututkinto, arvoasteikossani korkeimmalla ovat ns. perinteisesti arvostetut alat (oikis-, kauppis-, lääkis-, DI-tausta).

Siihen olen kiinnittänyt huomiota, että kun nainen on se matalammin koulutettu, hänellä on usein hirveä tarve tuoda miehensä koulutusta ja ammattia ilmi ihmeellisissäkin asiayhteyksissä, ikään kuin miehen koulutus korottaisi naisen itsensäkin arvoa. Jos nainen itse on se korkeasti koulutettu, hän ei juurikaan huutele omasta tai miehensä koulutustaustasta.

Vierailija
22/31 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:41"]

Hei, oikeesti, mammat, kyllähän meitä kaikkia nyt vähän kiinnostaa esim. naapuriin muuttaneen pariskunnan ammatit, puistotuttujen palkkatyöt, lapsen parhaan kaverin vanhempien duunit, lapsen tyttö/poikaystävän vanhempien ammatit.. Ja totta helvetissä me niiden tietojen perusteella määritellään perhe jonkinlaiseen lokeroon päässämme, ehkä vähän vatvotaankin asiaa miehen, siskon tai bestiksen kanssa. 

Vastauksena ap:n kysymykseen. Mun lokerointiin vaikuttaa kyllä pariskunnan molempien ammatit/oppiarvot yhdessä. Aika yleistähän on se, että toisella on korkeakoulututkinto ja toinen on keskiaste/duunaripohjalla. Sitten on puhtaasti duunariperheet. Kun molemmilla on korkeakoulututkinto, arvoasteikossani korkeimmalla ovat ns. perinteisesti arvostetut alat (oikis-, kauppis-, lääkis-, DI-tausta).

Siihen olen kiinnittänyt huomiota, että kun nainen on se matalammin koulutettu, hänellä on usein hirveä tarve tuoda miehensä koulutusta ja ammattia ilmi ihmeellisissäkin asiayhteyksissä, ikään kuin miehen koulutus korottaisi naisen itsensäkin arvoa. Jos nainen itse on se korkeasti koulutettu, hän ei juurikaan huutele omasta tai miehensä koulutustaustasta.

[/quote]

No ei kyllä rehellisesti sanottuna kiinnosta ollenkaan naapurien, puistotuttujen jne. ammatit ja "statukset". Tai no, toki jos puheeaiheena puistossa olisi esim. lasten päivähoito ja joku puhujista kertoisi olevansa lastentarhanopettaja, niin siinä tilanteessa asia varmaan kiinnostaisikin. Tuollonkin toki siksi, että hän voisi tuoda keskusteluun ammatillista näkökantaa.

"Statuksien" sijaan mua kiinnostaa se, miten ihmiset käyttäytyvät ja ottavat toiset huomioon. Yksikään omahyväinen, itsekäs tai muulla tavoin huonokäytöksinen ihminen ei nouse "arvoasteikossani" himpun vertaa, oli hänen "yhteiskunnallinen satuksensa" sitten mitä tähansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Status voi samalla perheellä olla eri piireissä erilainen. Esimerkiksi lapsen koulumenestys ja harrastusmenestys nostaa statusta niihin liittyvissä piireissä. Saman perheen statuksesta voidaan myös olla eri mieltä. Oma ammattini on monien arvostama, mutta varmasti on niitäkin, joiden mielestä se ei ole ns. tärkeä. Olen korkeammin koulutettu kuin mieheni, mutta miehelläni on paljon korkeampi palkka. Joissakin piireissä arvostetaan enemmän palkkaa, toisissa koulutusta tai jotakin muuta.

Vierailija
24/31 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:41"]

[/quote]

Voisiko tulla sinulle yllätyksenä, että kaikkia ei todellakaan kiinnosta? Johtuisiko kotikasvatuksesta tuollainen lokerointi ja nokkimisjärjestyksen luominen päässään? Aiheuttanee isommassa ryhmässä konflikteja. Olisiko perimmäinen syy myös koulu- ja työpaikkakiusaamistapauksiin?

Vierailija
25/31 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies on lääkäri ja nainen sh, puhutaan lääkäriperheestä

jos mies on duunari tai amk ja nainen vaikka juristi, ei kuitenkaan puhuta juristiperheestä

varmaan tähän vaikuttaa perinne siitä, että mies on töissä ja nainen kotona, ja siten mies määrittää perheen statuksen. lisäksi lapsuudenkoti vaikuttaa tyttärien statukseen enemmän kuin poikien.

Vierailija
26/31 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 16:21"]

jos mies on lääkäri ja nainen sh, puhutaan lääkäriperheestä

jos mies on duunari tai amk ja nainen vaikka juristi, ei kuitenkaan puhuta juristiperheestä

varmaan tähän vaikuttaa perinne siitä, että mies on töissä ja nainen kotona, ja siten mies määrittää perheen statuksen. lisäksi lapsuudenkoti vaikuttaa tyttärien statukseen enemmän kuin poikien.

[/quote]

Kuka muka puhuu "lääkäriperheestä"? Ihan oikeassa elämässä, eikä vain vanhoissa suomifilmeissä? Jos puistotuttu on lääkäri ja hänen miehensä sairaanhoitaja, tai päinvastoin, puhun heistä puistotuttuina, ja jos erikseen on ammateista kyse niin silloin sanon että toinen on lääkäri ja toinen sairaanhoitaja.

Eivät tuntemani ihmiset puhu tuttavaperheistä ammateilla. Ainoa poikkeus jossa puhuisin "lääkäriperheestä" olisi että molemmat pariskunnan puoliskot olisivat lääkäreitä, ja se olisi juuri sen jutun kannalta olennaista, esim. että "kun on lääkäriperheestä kyse niin ne ovat koko ajan diagnosoimassa toisiaan" tms.

Vierailija
27/31 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/31 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:15"]

Siis mitä tarkoittaa "perheen status"? Vääntäkää mulle sivistymättömälle rautalangasta. 

[/quote]

Yhteiskunnallista asemaa.

Vierailija
29/31 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen status mielestänne sitten luovilla hulluilla, taiteilijolla, muusikoilla ja mulla hihhuleilla on? Heitä ei ole mainittu vielä ollenkaan. Hehän voivat kai olla tänä vuonna pohjasakkaa ja ensi vuonna huippuasemassa, kun saavat vaikka jonkun arvostetun palkinnon? Riittääkö mammojen asiantuntemus asettamaan luovien alojen ihmiset täsmälleen oikeaan statuslokeroon?

Vierailija
30/31 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos nainen on korkeakoulutettu, päällikköasemassa oleva keskituloinen (yli 40 000e vuositulot) ja mies yo-duunari, mutta paljon parempi palkka (yli 55 000e vuositulot). Mikä on silloin yhteiskunnallinen asema?

Vierailija
31/31 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:05"]

Korkeampi asema määrittää mun mielestä, oli se sitten miehen tai naisen.

[/quote]Näin olisin itsekin vastannut.Tosin jos ääripäät niin sitten keskeltä.