Sairaalaan loppuiäkseen joutuneen vanhuksen vuokrasopimus.
Monisairas yli 80-vuotias äitini sairastaa syöpää, hänellä on sydänvaivoja, jalat eivät kanna enää ja muistisairaus on edennyt niin pitkälle ettei hän enää pysty kommunikoimaan eikä ymmärrä edes syödä itsenäisesti. Hän tulee viettämään jäljellä olevan aikansa pitkäaikaissairaalahoidossa.
Hän on asunut tähän asti kaupungin vuokra-asunnossa. Pitääkö vuokrasopimus pitää voimassa niin kauan kun hän elää? Eihän siinä ole mitään järkeä kun hän tulee kuolemaan sairaalaan. En tiedä onko hänellä jäljellä muutamia päiviä vai kuukausia. Sairaalamaksut tulevat olemaan kalliit ja on järjetöntä että pitäisi vielä maksaa vuokraa asunnosta johon hän ei koskaan palaa.Tietenkin ongelmana ovat myös hänen huonekalunsa ja muut tavaransa. Ei kai niitäkään voi pois kärrätä vielä.
Ei ole mitään kokemusta tällaisesta ja muutenkin on raskasta aikaa elää tämän kanssa. Yöuneni olen jo menettänyt.
Onko jollain vinkkejä miten tässä pitäisi toimia.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistiliitossa eivät taida tietää, että muisti voi palautua kokonaan parissa viikossa!!!!?
Voi, mutta ei koskaan Alzheimerintautia sairastavan tai muun dementoivan sairauden vuoksi muistinsa menettäneillä. Eikä yleensä muutenkaan kuin elokuvissa.
Jalkojen kuntouttaminen on taatusti viimeinen homma, jota missään hoitolaitoksessa tehdään muistisairaalle syöpäpotilaalle. Eri asia silloin, jos potilas on vaikkapa 40-vuotias aivoinfarktipotilas.
Mutta kun itse olen nähnyt asian vierestä, että olikin kyseessä myrkytystila!
Ei ole syöpää eikä mitään muuta kuin makeanperso ihminen, joka syö hedelmiä ajankuluksi ja eteisvärinän takia on lääkitys, joka ei sopinut ollenkaan, laittoivat tahdistimen - sellaisen metallisen vaikka eihän se mitään lääkkeen hittoja voi hävittää. Mutta muisti palasi mun tekemällä ruoalla 2 kuukaudessa.
Syöpähän ja alzheimerin tuhoama aivokudos parantuu ruokavaliolla, eiku...
Äitini kohdalla kun todettiin, että osastohoito oli se loppuiän asia, tehtiin osoitteenmuutos terveyskeskuksen vuodeosastolle ja irtisanottiin vuokra-asunto. Se kävi silleen.
Turha jankata tuosta myrkytystilasta sun muusta, ihminen on kuolemansairas ja puuttuva muisti vain helpottaa olotilaa.
Jos olet ainoa lapsi tai muuten hyvät välit sisaruksiin, niin edunvalvonta valtakirja, jonka päiväätte muutaman vuoden päähän. Samoin valtakirja, joka aiemmin päivätty, jolla sinulle oikeus irtisanoa asunto.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaan asioiden hoito onnistuu useimmissa tapauksissa ilman edunvalvontaakin. Voit esimerkiksi pyytää vuokranantajalta kirjallisen irtisanomislomakkeen ja pyytää vanhusta allekirjoittamaan sen. Samoin voit hävittää arvotonta irtaimistoa tai lahjoittaa sitä kierrätyskeskukseen, isommat erät he noutavat joten et joudu niitä itse kuljettamaan.
Ei taida äidin allekirjoitus olla laillisesti pätevä jos hän on niin dementoitunut että ei ymmärrä maailmanmenosta mitään. Siis ei ymmärtäisi mitä sllekirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää selvittää kuka on virallisesti äitisi edunvalvoja, sillä kaiketi tietäisit jos olisit itse.
En ole edunvalvoja virallisesti. Emme ome tarvinneet sellaista koska hän on antanut tilinkäyttöoikeuden minulle jo pari vuotta sitten kun oli vielä muisti paremmassa kunnossa. Hänen pannkitilinsä on liitetty omani yhteyteen ja minulla on lupa maksaa sieltä hänen laskunsa.
Jos haen edunvalvontaa niin olen ymmärtänyt että sen käsittely kestää vähintään neljä kuukautta ja siksi ajaksi pankkitili jäädytetään eli ei mene vuokrat, sairaalamaksut, sähköt eikä mikään muukaan maksuun. Ei äiti edes tule elämään niin kauan. Vuokra tuolta ajalta kertyy kuitenkin maksettavaksi.
Onko muuten edes edunvalvojalla oikeus irtisanoa vuokrasopimusta ja hankkiutua eroon irtaimistosta?
Onko äidilläsi muuta omaisuutta? Jos ei ole ja hänen elinaikansa on todennäköisesti joitain kuukausia, harkitsisin edunvalvontaan hakua. Vaikka vuokria ja sairaalamaksuja ei maksaisi, ja ne menisivät perintään, sillä ei varattoman vainajan kohdalla ole merkitystä.
Jos perunkirjoituksessa todetaan, että velkoja on enemmän kuin varoja, kuolinpesä menee konkurssiin. Sinä et perillisenä veloista joudu vastuuseen, jos hoidat perunkirjoituksen oikein. Velat jäävät sitten velkojien tappioksi.
Voimia raskaaseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Irtaimistoa ei varmaan saa hävittää ennen vanhuksen kuolemaa. Varastoi ne jonnekin.
Näihän tuo on, voi joutua "edesvastuuseen" eli korvausvelvollisuuteen, jos hänellä on testamentti/perillisiä muitakin kuin ap.
Vaikka tavarat käytännössä olisivatkin 'jätettä'. Toisen romu on toisen aarre...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaan asioiden hoito onnistuu useimmissa tapauksissa ilman edunvalvontaakin. Voit esimerkiksi pyytää vuokranantajalta kirjallisen irtisanomislomakkeen ja pyytää vanhusta allekirjoittamaan sen. Samoin voit hävittää arvotonta irtaimistoa tai lahjoittaa sitä kierrätyskeskukseen, isommat erät he noutavat joten et joudu niitä itse kuljettamaan.
Ei taida äidin allekirjoitus olla laillisesti pätevä jos hän on niin dementoitunut että ei ymmärrä maailmanmenosta mitään. Siis ei ymmärtäisi mitä sllekirjoittaa.
Jonku täytyy vähentää lääkemääriä, koska aineenvaihdunta iän myötä hidastuu kaikilla! Jos kukaan ei sitä tee, noin se automaatti toimii. Nyt ei näe edes apteekissa tehdyn jakelun takia niitä valmisteita, vaikka ihminen turpoo silmissä, näkee, että liikaa on jotakin!!!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jo nyt tehdä osoitteenmuutos teille tai muulle perikunnalle. Ei jää kirjeet ja muut saamatta, ja pystyy perumaan kaikki lehdet yms.
Voi olla vaikeaa tehdä osoitteenmuutosta, jps ei ole nettipankkitunnuksia. Sekin tehdöän nykyään vain netissä ja vaik AP:llä onkin tilinkäyttöoikeus, ni APn äidin nettipankkitunnukset tarvitaan vahvaan tunnistautumiseen.
Joskus aikoinaan pystyi osoitteenmuutoksen tai postin kääntämisen tekemään paperilomakkeella,vaan ei pysty enää.
Periaatteessa elävän ihmisen puolesta ei voi tehdä irtisanomista vaikka olisi mikä lääkärintodistus, ellei ole valtakirjaa tai edunvalvoja. Joissakin tapauksissa kuitenkin se olisi ikäänkuin kaikkien etu, joten koko perikunnan kannattaa edistää asiaa yhdessä. Vuokranantaja ei välttämättä kuitenkaan suostu tai voi tätä tehdä, koska ollaan vähän laittomissa puuhissa. Edunvalvontaan hakeminen on taas monen kk projekti, joten ei ole nopea ratkaisu sekään.
Jos ei olisi niin ahne perinnön suhteen niin antaisi vaan rauhassa asioiden mennä oikeassa marssijärjestyksessä.
Eikö ihmisellä pidä olla virallinen osoite kuitenkin, ei hän voi asua sairaalassa. Voi tietysti muuttaa virallisesti vaikka sinun vuoksesi
rahat oli sitten säästetty kultaharkkoina byrån veto-laatikon alla. 10 kiloa a 90.000e/kilo. Semmoinen puoli litraa.
Onko muita perillisiä? Yksin ei kannata hävittää mitään