Jään yksinhuoltajaksi, apua kulujen laskemiseen!
Meillä ei ole ollut tähän mennessä mitään budjettia ruokaan tai muihinkaan laskuihin. Rahat ovat aina riittäneet kaikkeen tarpeelliseen. Nyt jään kuitenkin yksinhuoltajaksi, kun mies ottaa ja lähtee. Mulle jää toinen oma asunto jonka vastike on 310 euroa kuukaudessa. Ja toinen auto jää mulle myös, sen kulut ehkä n. 200 euroa kuukaudessa? En todellakaan tiedä. Lisäksi saan n. 700 euroa työmarkkinatukea, ja lapsilisää 150 euroa. Mies lupasi maksaa 250 euroa elatusmaksua. Puhelinlaskuun menee n. 50 euroa kuukaudessa, kuinka paljon sähköön? En ole ikinä nuita maksanut, siksi en tiedä.
Mutta jos ajatellaan noi tulot mitkä jo mainitsin, niin mitä muuta tulee vielä lisäksi? Jos ei muuta tule, niin 1140 miinus ruoka ja sähkö = pärjääkö sillä yhden päiväkoti-ikäisen kanssa? Vai tuleeko hirveän tiukkaa? Luulen että jos pian saisin vaikka vain osa-aikaisia töitäkin, joten sitten helpottaisi.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:24"]Hyvät ihmiset, eläkää aikuisena aikuisen elämää! Kyllä aikuisen ihmisen pitää tietää mitä mikin elämän pakollisuuksista maksaa, vaikka toinen puoliso ne yleensä hoitaisikin.
[/quote]
Niin pitääkin, mä aloitin sen opettelemisen nyt. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ap
Suomessa lapsilisä on yhdestä lapsesta 104,19.
Käy tarkistamassa kelan laskurilla se asumistuki, ennen kuin oletat mitään.
ps. kirjoita paperille tulot ja menot- älä osta mitään turhaa- jos ostat jotain isompaa, osta säästöillä/ käteisellä
itse en saa asumtiukea, kun tulot on yli 4000 e/ kk brutto t. toinen yh
Kaivapa vaikka viimeisin tiliote ja katso mitä mikin maksaa.
Miten voi nainen olla noin pihalla raha-asioista?
Töihin menokin voisi helpottaa tilannetta.
Autovakuutuksen hinnan näet vakuutusyhtiön laskurilla. Se, kuten muutkin vakuutukset, kannattaa kilpailuttaa. Hintaero voi olla monta sataa euroa vuodessa.
Onko lapsesi päivähoidossa? Ne menot puuttuu täysin. Ja mihin perustuu tuo lapsen isän maksama elatustuki. Päätös ei missään nimessä ole yksin hänen. Lupasiko lapsen isä maksaa myös muita lapsen kuluja? Jos lupasi, kirjatkaa ne elatusaopimukseen, koska jostain kumman syystä ihmisellä on taipumus unohtaa asioita.
Otathan näissä laskelmissasi huomioon myös yllättävät menot, esim auton huolto, renkaiden vaihto, sun mahdolliset sairaskulut jne....
Lapsilisään tulee myös yksinhuoltaja lisä. Tosi pieneltä toi kuitenkin kuulostaam varsinkin jos ja kun tulee isompia menoja, esim. lapsen harrastusvälineet (sukset tms.) Ei tuolla rahalla tosiaan paljon muuta tehdäkkään kun syödä. Toivottavasti saat töitä.
Minä väittäisin, että yksinhuoltaja ei 1100 euron nettotuloilla voi ylläpitää autoa. Se tulee ihan liian kalliiksi. Teillä ei jää asumismenojen jälkeen käyttövaraa kuussa edes sitä vertaa mitä toimeentulotuella eläessä jäisi, ja sillä tulolla ei kyllä kovin kummoista autoa voi pitää.
Jos sulla ei ole bonuksia niin pelkkä pakollinen liikennevakuutus maksaa 500-700e/vuosi. Mahdollinen kasko saman verran päälle. Käyttövero 100-200e. Katsastus noin 60e. Renkaiden vaihto ja säilytys noin 150e. Huollot käytöstä riippuen 200-500e, vähintään. Jo näistä tulee 100-200 kuussa. Siihen bensat päälle. Suosittelen harkitsemaan koko autosta luopumista, ei ole järkeä laittaa minimaalisista tuloista ~ 20% autoon.
Niin ja sitten vinkki tuohon rahankäyttöön. Jaa tuo 500 niin, että 100/ viikko ja sillä on pärjättävä. Se ylimääräinen satanen käytöön vain pakon edessä, esim lääkäri tai lääke. Jos saat säilymään koko kuukauden, niin puolet voit "tuhlata", vaatteita tai meikkejä tai jotain ja puolet säästöön. Tavoitteena säästää 500 ainakin, jotta kun jotain hajoaa, pesukone tai telkku, niin saa hankittua "uuden".
Niin ja autosta luopuminen on lähellä.
Asumistuki kymppiä enempää? Siihen lasketaan saamasi tulot ja tulosi näyttävät olevan aika lähellä köyhyysrajaa, katso laskurilla. Ja kuka pönttö tuli kertomaan että ei saa asumistukea 4000 euron tuloilla. Kyseessä olivat nyt 700 euron tulot. En minäkään saa 3400 euron tuloilla mitään tukia mutta miten se liittyy asiaan? t. toinen yh
Mun mielestä asumistukea ei saa omistusasunnon vastikkeisiin. Osaan asuntolainan koroista voisi saada.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:55"]
Mun mielestä asumistukea ei saa omistusasunnon vastikkeisiin. Osaan asuntolainan koroista voisi saada.
[/quote]Onneksi tämä ei ole mielipideasia: kela.fi: "Osakeasunnossa asumismenoiksi hyväksytään hoito- ja rahoitusvastike. "
Kannattaa ap laskea kelan laskurilla saatko asumistukea. Todennäköisesti saat. Esimerkkinä laskin Espoo, 1 lapsi, asunto vm 1980 ja 60 neliötä. Tuki reilu 200e/kk.
Kyllä se siitä järjestyy!! Ja vaikka elämmekin vuotta 2014 ei joka paikkaa voi tietää. Minunkin mieheni tilaa osan laskuista omaan netti pankkiinsa, ei minulla ole mitää tietoa että paljon oli viimeisin vesi lasku tai sähkö lasku. Tässä on vähän samaa miettinyt kun koko talvi on taisteltu. Oisko jo parempi erota...
Anteeksi inhorealismi, mutta sulla tulee olemaan taloudellisesti vaikeaa. Ei laskukaavojen vuoksi vaan siksi, että olet tottunut siihen että joku muu tienaa rahat ja sinä vaan käytät niitä. Sulle ei ole kehittynyt taloudellista tatsia pyörittää omia raha-asioitasi itsenäisesti.
Pärjätäksesi opettele nämä: säästötilillä pitää olla 2 kk nettotulojen verran pahanpäivänvaraa, ja sillä EI siis ostella mitään etelänmatkoja vaan pidetään se tallessa esim. sairauden varalta. Lisäksi sun pitää panna säästöön hieman rahaa joka kuukausi. Noin pienituloisena se summa voi olla vaikka 50 tai 100 eur.
Jos asut hyvän julkisen liikenteen ulottuvilla, myy auto. Mene töihin. Tai mene ensin hankkimaan koulutus ja sitten töihin.
Jos olet kouluttamaton ja työtön yksinhuoltaja ilman taloustaitoja, ei mene vuottakaan kun olet sotkenut itsesi luottojen ja pikavippien suohon ja olet menettänyt luottotietosi. Sitten olet pulassa. Ylsinhuoltajuudella en tarkoita tässä muuta kuin sitä, että on kalliimpaa elättää itsensä ja lapsi kuin pelkästään itsensä.
Tsemppiä kumminkin, hyvä että olet päättänyt opetella raha-asioissa vastuulliseksi.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:08"]
Meillä ei ole ollut tähän mennessä mitään budjettia ruokaan tai muihinkaan laskuihin. Rahat ovat aina riittäneet kaikkeen tarpeelliseen. Nyt jään kuitenkin yksinhuoltajaksi, kun mies ottaa ja lähtee. Mulle jää toinen oma asunto jonka vastike on 310 euroa kuukaudessa. Ja toinen auto jää mulle myös, sen kulut ehkä n. 200 euroa kuukaudessa? En todellakaan tiedä. Lisäksi saan n. 700 euroa työmarkkinatukea, ja lapsilisää 150 euroa. Mies lupasi maksaa 250 euroa elatusmaksua. Puhelinlaskuun menee n. 50 euroa kuukaudessa, kuinka paljon sähköön? En ole ikinä nuita maksanut, siksi en tiedä.
Mutta jos ajatellaan noi tulot mitkä jo mainitsin, niin mitä muuta tulee vielä lisäksi? Jos ei muuta tule, niin 1140 miinus ruoka ja sähkö = pärjääkö sillä yhden päiväkoti-ikäisen kanssa? Vai tuleeko hirveän tiukkaa? Luulen että jos pian saisin vaikka vain osa-aikaisia töitäkin, joten sitten helpottaisi.
[/quote]Omistusasuntoon saa myös asumistukea riippuen tuloista, tarvitko todella autoa? mikäli hyvät julkiset liikenneyhteydet niin et tarvi, puhelimeen menee ihan liikaa, mulla 17,00 saan puhua 500 min kkssa, rajoittamaton tekstiviesti, sähkö kulutuksen mukaan plus siirtomaksut mulla tekee n 79 eu oliko se nyt 3 kk välein.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 07:18"]
Kyllä se siitä järjestyy!! Ja vaikka elämmekin vuotta 2014 ei joka paikkaa voi tietää. Minunkin mieheni tilaa osan laskuista omaan netti pankkiinsa, ei minulla ole mitää tietoa että paljon oli viimeisin vesi lasku tai sähkö lasku. Tässä on vähän samaa miettinyt kun koko talvi on taisteltu. Oisko jo parempi erota...
[/quote]kannattaa opetella myös itse laskuja maksamaan ja ottamaan selvää mitä ylipäätään maksaa, hurjaa, asutaan sentään Suomessa
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 08:22"]
Anteeksi inhorealismi, mutta sulla tulee olemaan taloudellisesti vaikeaa. Ei laskukaavojen vuoksi vaan siksi, että olet tottunut siihen että joku muu tienaa rahat ja sinä vaan käytät niitä. Sulle ei ole kehittynyt taloudellista tatsia pyörittää omia raha-asioitasi itsenäisesti.
Pärjätäksesi opettele nämä: säästötilillä pitää olla 2 kk nettotulojen verran pahanpäivänvaraa, ja sillä EI siis ostella mitään etelänmatkoja vaan pidetään se tallessa esim. sairauden varalta. Lisäksi sun pitää panna säästöön hieman rahaa joka kuukausi. Noin pienituloisena se summa voi olla vaikka 50 tai 100 eur.
Jos asut hyvän julkisen liikenteen ulottuvilla, myy auto. Mene töihin. Tai mene ensin hankkimaan koulutus ja sitten töihin.
Jos olet kouluttamaton ja työtön yksinhuoltaja ilman taloustaitoja, ei mene vuottakaan kun olet sotkenut itsesi luottojen ja pikavippien suohon ja olet menettänyt luottotietosi. Sitten olet pulassa. Ylsinhuoltajuudella en tarkoita tässä muuta kuin sitä, että on kalliimpaa elättää itsensä ja lapsi kuin pelkästään itsensä.
Tsemppiä kumminkin, hyvä että olet päättänyt opetella raha-asioissa vastuulliseksi.
[/quote]työtön yh saa asumistukea, toimeentulotukea ja rasite jos pankissa rahaa, lapsilisät, elarit, yritä saada töitä, koulutus sulla kai on jo
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:18"]
Unohtuneita menoja: Vakuutukset, lehtitilaukset, internet, harrastukset, autopaikka/pysäköinti, vesimaksu.
[/quote]
Kiitos... Mitä perus kotivakuutus maksaa per kk? Netti maksaa kai n. 20 euroa kuukaudessa, lehtiä en tilaa ja veden laskin vastikkeeseen. Putkiremontti on tulossa viiden vuoden päästä, mutta sitten olen toivottavasti jo työelämäss, joyten on varaa maksaa korkeampaa vastiketta... Mitäs vielä... autopaikan (5e/kk) laskin tuohon 200 euroon vakuutuksen ja bensojen kanssa, en yhtään oikeasti tiedä mitä autoon todellisuudessa menee.
Eli:
+700,00 työttömyyskorvaus
+250,00 elatusmaksu
+150,00 lapsilisä
- 300,00 vastike (asumistukea ei varmaan kymppiä enempää tällaiseen vastikkeeseen saa?)
- 200,00 auto
- 50,00 sähkö
- 50,00 netti, vakuutus?