Jään yksinhuoltajaksi, apua kulujen laskemiseen!
Meillä ei ole ollut tähän mennessä mitään budjettia ruokaan tai muihinkaan laskuihin. Rahat ovat aina riittäneet kaikkeen tarpeelliseen. Nyt jään kuitenkin yksinhuoltajaksi, kun mies ottaa ja lähtee. Mulle jää toinen oma asunto jonka vastike on 310 euroa kuukaudessa. Ja toinen auto jää mulle myös, sen kulut ehkä n. 200 euroa kuukaudessa? En todellakaan tiedä. Lisäksi saan n. 700 euroa työmarkkinatukea, ja lapsilisää 150 euroa. Mies lupasi maksaa 250 euroa elatusmaksua. Puhelinlaskuun menee n. 50 euroa kuukaudessa, kuinka paljon sähköön? En ole ikinä nuita maksanut, siksi en tiedä.
Mutta jos ajatellaan noi tulot mitkä jo mainitsin, niin mitä muuta tulee vielä lisäksi? Jos ei muuta tule, niin 1140 miinus ruoka ja sähkö = pärjääkö sillä yhden päiväkoti-ikäisen kanssa? Vai tuleeko hirveän tiukkaa? Luulen että jos pian saisin vaikka vain osa-aikaisia töitäkin, joten sitten helpottaisi.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:18"]
Unohtuneita menoja: Vakuutukset, lehtitilaukset, internet, harrastukset, autopaikka/pysäköinti, vesimaksu.
[/quote]täytyy unohtaa lehdet, kirjastossa voi lukea, netistä saa tärkeimmät tiedot, joissain taloyhtiöissä on netti joka maksaa 5 eu , maksulliset harrastukset kannattaa unohtaa, uiminen kai ilmaista työttömälle päiväaikaan, kävellä voi, fillarilla ajaa, kirjastossa käydä,
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:59"]
No onko ero varma? Jos vielä kuitenkin...
[/quote]mies lähdössä pois joten mies kai jo löytänyt onnensa muualta
Sähkö voi tosiaan olla tuon 50 e kuussa. Asuin rivarikolmiossa, kaukolämpö, kylppärin lattialämmitys myös vesikiertoinen (jossain voi olla sähköllä ja se maksetaan itse sähkölaskussa). Sauna lämpesi joka toinen lauantai. Ei siis mitään erityistä, joka veisi paljon sähköä. Lasku aina yli 50 e/kk.
Älä sorru pikavippeihin eikä kannata ottaa mitään lainaa. Pärjäät kyllä jos et ole tuhlari ja auto ehdottomasti pois mikäli julkiset toimii, koluat kirpparit, käytät kirjastoa, teet itse ruokaa, unohda roskaruoka, teet itse sämpylät, pullat jne.
En myöskään ymmärrä miten joku itseään kunnioittava nainen ei tiedä kodin juoksevia kuluja. Työkaverini on ihan samanlainen. Tosin hän myös tokaisi kuultuaan tuttavan aviomiehen kuolleen tapaturmaisesti, perheessä pienet lapset: "En ymmärrä miten tuosta voi jatkaa. Pitää etsiä uusi mieskin". Muut olivat aika sanattomia. Hän olisi niin pulassa jos mies jättäisi, suoraan iskän helmoista siirtynyt nuoruudenrakkautensa huolehdittavaksi eikä mitään käsitystä raha-asioista. Tai monesta muustakaan arjen jutusta. Minua kyllä hävettäisi olla hän
Jos ap:lla on juuri uutena hankittu auto, niin se on kyllä toisaalta halvempi pitää. Se ei vaadi vielä mitään korjaushuoltoja, määräaikaishuollot eivät ole niin kalliita. Uutta autoa ei tarvitse vielä edes katsastaakaan, ainakaan joka vuosi.
Huhhu, ei pitäis kyllä olla mitään hätää!
Älä välitä noista miten aikuinen nainen voi -jutuista. Minusta ei ole mitään ihmeellistä siinä, ettei kaikkien laskujen suuruutta voi tietää. Tilanteita on erilaisia, jotkut eivät sitä vain ymmärrä.
Minulla on kuten sinullakin. En tiedä paljonko on kotitaloutemme vesilasku tai sähkölasku, vakuutusmaksut tai edes puhelinkulut. Noita ei tosin tiedä miehenikään.
Silti me kumpikin osaamme hoitaa talousasiamme erittäin hyvin, osaamme käyttää nettipankkia ja emme ole avuttomia tai muuten epäaikuisia.
Tsemppiä sinulle. Uskon, että sinä osaat pärjät pienellä marginaalillakin, vaikka varmasti siinä haasteita tulee vastaan. Ole ensin varmuuden vuoksi pari kuukautta ostamatta mitään ylimääräistä: ei mitään vaatteita itsellesi, lapsellekin vain jos on ihan pakko, ei autolla huvikseen ajelemista, ei hamppari- tai kahvilakäyntiä, ei kotiliettä lehtihyllystä. Parissa kuukaudessa alat näkemään, että kuinka tiukkaa niistä rahoista todellisuudessa on.
Ja kun sovit laskuja, niin yritä niin, että laskut osuisivat eri kuukauksille, ettei vakuutus- ja sähkölaskut ole samassa kuussa. Näin menot ovat mahdollisimman tasaiset, ettei tule sellaista solmukohtaa. Toki jos saat tilille kertymään pesämunaa, niin myös se auttaa näihin.
Asumistukea voit saada jopa 200 euroa kuukaudessa. Tuo on sen verran suuri raha, että kannattaa tosiaan selvittää, onko sinulla oikeutta siihen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:18"]
Unohtuneita menoja: Vakuutukset, lehtitilaukset, internet, harrastukset, autopaikka/pysäköinti, vesimaksu.
[/quote]täytyy unohtaa lehdet, kirjastossa voi lukea, netistä saa tärkeimmät tiedot, joissain taloyhtiöissä on netti joka maksaa 5 eu , maksulliset harrastukset kannattaa unohtaa, uiminen kai ilmaista työttömälle päiväaikaan, kävellä voi, fillarilla ajaa, kirjastossa käydä,
[/quote]
Ei nyt kannata sekoittaa yksinhuoltajan ja jonkun itsellisen köyhän opiskelijan tilannetta keskenään. Kun yhtälössä on pieniä lapsia ei kirjastossa juokseminen lehden lukua tai netin vuoksi päivittäin ole mahdollista. Toisinaan ärsyttää tällaiset neuvot, joita antavat ihmiset kuvittelevat, että kun heillä itsellään on kaikki maailman aika mielin määrin vapaana vetelehtiä jossain kaupungilla niin kaikilla muillakin on mahdollisuus samaan.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:19"]
Voisit ehkä saada asumistukea, (tai sitten et). Kelan sivuilla on laskuri.
[/quote]saa asumistukea omistusasuntoonkin