Jos saisit 50000e perinnön, menisikö se yhteiseen hyvään
vai käyttäisit vain itseesi?
Mitä tekisit tuolla rahalla?
Kommentit (83)
Meillä käytettäisiin puolet asuntolainan lyhentämiseen ja puolella matkustettaisiin ja laitettaisiin kotia.
Ai niin, kysymys oli yhteiseen vai itseen. Mä en oikein osaa kuvitella mitä olis se itseen. Kodin laitto tuo hyvää mulle, matkustus tuo hyvää mulle, lainan lyhennys tuo hyvää mulle, mutta niin myös muulle perheelle.
Mä voisin sikamaisen pahoin, jos käyttäisin tuon esim. merkkilaukkuihin ja muuhun ylelliseen, kun meillä on "vajeita" niissäkin tärkeissä asioissa, joita itse arvostetaan
Joko lyhentäisin asuntolainaa tai vaihtaisin asuntoa isompaan lasten kanssa, eli yhteiseen hyväänhän se menisi. Jos siis yhteisellä hyvällä tarkoitetaan perhettä. En osaa edes kuvitella tilannetta, että itseeni käyttäisi 50 000. Miten se edes onnistuisi heijastumatta lapsiin? Reissaisin yksin? Olisi ihan pirun tylsää. Ostaisin vain itselle vaatteita tai jotain kulutushyödykkeitä? Mulla on jo se mitä tarvin, tosin jotain tietty olisi kiva ostaa, mutta kyllä palkkatulot siihen riittää. En oikein osaa edes ajatella, miten voisin käyttää rahan niin, ettei se näkyisi perheemme yhteisessä hyvinvoinnissa.
Ostaisin itselleni ja miehelle vähän uudemmat autot ja lopuilla lyhentäisin asuntolainaa.
Ostaisin meille kesämökin.
Se on nyt jo päätetty, että jos vaan jostain tulisi ylimääräistä rahaa tai asuntolaina saadaan maksettua pois tms, niin seuraava hankinta on joku pieni mökki.
Parin viikon perheloma kaukokohteessa ihan ensin, sitten voisin ostaa jotain kivaa kotiin ja itselle. Jos vielä jotain jää, sen voisi laittaa lainanlyhennykseen. Enemmän menisi koko perheella kuin itselle.
Minä käyttäisin tuon asuntolainan maksamiseen.
Maksaisin lopun asuntolainastani, kesällä tekisin mukavan reissun lasteni kanssa, loput. Ehkä päivittäisin autoni ehompaan.
Sain lähes tuon summan ennakkoperintönä ja ohjeella, että käytä omaksi iloksesi ja osta palveluita jotka helpottaa ruuhkavuosia. Näin olen myös tehnyt. Olen tukenut paikallisia yrittäjiä mm. ostamalla siivous-, puutarha-, huolto- ja ruokapalveluita ja saanut samalla itselleni ja lapsilleni lisää vapaa-aikaa.
"yhteiseen hyvään" menisi verojen muodossa :)
Loput käyttäisin itseeni ja perheeseeni eli matkusteluun, shoppailuun ja jos jotain jäisi niin voisin tehdä kylppärirempan tai vaihtaa auton.
Sain muutama vuosi sitten 150 000 €, en ole tehnyt niillä mitään. Makaavat määräaikaistileillä inflaation syötävinä. Aika hölmöä oikeastaan.
Niin ja nro 23 laski, ettei summaa kannata käyttää asuntolainan lyhennykseen. Tällä korkotasolla vaikutus olisi niin vähäinen, ettei siitä olisi iloa arjessa.
Tuo on loppujen lopuksi aika naurettavan pieni summa. Asuntoa sillä ei oikeastaan saa, auton ehkä - mutta auto ei ole mikään sijoitutus ja halvemmallakin saa menopelin.
Itse laittaisin tylsästi tuon tilille ja käyttäisin ihan vaan elämiseen. Kenties ensi alkuun voisin uusia omaa ja lasten vaatevarastoja ja hankkia uuden sohvan ja vähän muutakin sisustusta, hankkia pyykkikoneen ja päivittää läppärin vähän parempaan ja... Siihenhän se olisi jo kymppitonni mennytkin, kenties kaksikin.
Ja koskapa oma puskurirahasto on tällä hetkellä aika olematon, niin saisi se kolmekymppiä jäädä lojumaan säästöön.
Äidinäitini voitti (joo, silloin markka-aikaan) ihan huomattavan summan rahaa, olisikohan suunnilleen vastannut puolen vuoden palkkaa ja kas kummaa, miten se oli kolmessa kuukaudessa sileänä.
Ap, ensin asuntolainan jämä noin 15 000 e maksuun ja sitten loput omaan käyttöön. Meidänpesän suvussa perintöverot on maksettu aina pesän varoista.
No jos on rintaperillinen niin ei tuosta summasta tarvitse paljoa maksaa veroa kun suurin osa on verotonta.
Itse olen käyttänyt saamaani perintöä niin että äitini joka tykkäsi matkustaa olisi ollut iloinen.
Koko perhe on reissanut monet etelänmatkat ja hiihtolomat eli yhteiseen hyvään menee.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:37"]Niin ja nro 23 laski, ettei summaa kannata käyttää asuntolainan lyhennykseen. Tällä korkotasolla vaikutus olisi niin vähäinen, ettei siitä olisi iloa arjessa.
[/quote]
jos mahdollisuus elää velattomana, niin kyllä maksan pois, kun enää reilu kuustonnia jäljellä.
Verojen jälkeen maksaisin korttiluotot pois, sitten tehtäisiin jokin pieni reissu, uusittaisiin vähän vaatevarastoja, osan laittaisin säästöön ja ehkä jos löytyisi pieni parin-kolmen hehtaarin metsäpalsta voisin ostaa vähän metsää, ihan vaan harrastuskäyttöön, meillä kun on puusauna ja takka.
Yhteiseen hyvään menisi. 10 tonni menisi kesämökin remppaan.... sitä varten ei olla yhtään otettu lainaa ja tuolla sen about saisi valmiiksi. 10 tonnin varmaan pitäisin yhteisellä tilillä pesämunana....tehtäisi jossain vaiheessa matka ja saataisi lapsille leikkimökki pihalle. pari tonnia pitäisin itelläni, ostaisin jotain kivaa vähän luxusta - lopuilla sit lyhennettäisi asuntolainaa.
Asia keskusteltaisiin miehen kanssa yhdessä mihin raha laitetaan, näin on tehty hänen perheensä puolelta tulleiden perintöjen knassa, miksi siis ei minun puolelta tulleiden? Ja siis on tehtykin, olen perintörahoilla (pienillä) maksanut ilmalämpöpumpun kotiimme, ulkomaanmatkoja perheelle yms. Meillä ei ole avioehtoa, joten perintö on yhteinen.
ostaisin purjeveneen ja antaisin perheeltä mennä koti alta ulosottovelkojen ja vastikerästien takia.