Jos saisit 50000e perinnön, menisikö se yhteiseen hyvään
vai käyttäisit vain itseesi?
Mitä tekisit tuolla rahalla?
Kommentit (83)
Menisi puoliksi miehen kanssa, kumpikin saisi itse päättää mitä tekee omalla puolikkaallaan. Ottaisin Planilta kummilapsen ja laittaisin osan hyväntekeväisyyteen. Sitten ostaisin hyviä rintaliivejä ja vaatteita, niihin kun ei pienituloisena ole usein varaa. Osan pistäisin säästöön.
Menisi asunnon ostoon (nyt asutaan vuokralla ja säästetään asuntoa varten).
Sijoittaisin pahan päivän varalle. Se "paha päivä" on tavallaan odotettavissa ensivuonna , kun jään kotihoidontuelle. Jos nyt jotain kuluttamista pitää miettiä, niin varmaan kävisin kesällä säännöllisesti lymfahieronnassa (olen raskaana, joten turvotusta odotettavissa...)
Asuntolainan lyhentäminen ei olisi meille nyt järkevää ja muita lainoja ei ole. Ja on turvallisempi olo kun on kunnolla puskuria.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 10:56"]vai käyttäisit vain itseesi?
Mitä tekisit tuolla rahalla?
[/quote] remppaisin kämpän js ostaisin auton. siinäpä se oliskin.
Sijoittaisin tuottavasti eläketurvaa kartuttamaan. Itse asiassa tämä onkin kohdallani juuri ajankohtainen. Vanhemmillani on testamentissa lasten aviopuolisoiden avio-oikeuden poissulkeva lauseke. Voisin tietysti ostaa laiturin, joka on investointilistalla seuraavana, mutta en tiedä olisko se hyvä ajatus, koska sitten mies alkaisi hössöttää veneen hankintaa, ja miehen tuntien mikään jolla ei riitä vaan pitää olla 30 000 euron busteri vähintään.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:00"]
Asuntolainaa lyhentäisin tuolla summalla. Se olisi suuri hyöty, koska lainan kokonaissumma on ollu 100 000€ alkuunsa.
[/quote]No höpö höpö, asuntolaina on niin halpaa että se kannattaa ennimin laittaa lyhennysvapaalle ja käyttää tulonsa omaisuuden hankintaan.
Odottaisin ensin siitä ne verorästit, mitkä paukahtaa perinnöstä. Sitten kuitattais velkoja lähes koko rahalla, ja parisen tonnia käyttörahaa, ettei olisi tili aina miinuksella. Ei mitään isoja investointeja tuolla summalla voisi tehdä, kun on kerran lainaa.
Aika pieni summa tuo. Lyhentäisin kesämökkivelkaa koko summalla.
just sain perinnön. En noin isoo kyllä. Ostin itselleni taidetta josta haaveillut. Pieni reissu tehty perheen kesken. Ja lopuilla lyhennän yhteistä asuntolainaa. Mies on isompipalkkaisena sitä aiemmin lyhentänyt joten mun vuoro nyt. Yhteiset rahat on vaikka perinnöstä päätän minä.
Joo, antaisin kaikki SPR:lle, hyväntekeväisyysjärjestöille ja muille nigerialaiskirjeitten lähettelijöille.
Maksaisin enimmällä omia asuntovelkoja pois, mutta kustantaisin meille myös ihanan loman jonnekin kauas. :)
Säästäisin. Tai sanotaan, että kuluisi elämiseen. Tarkoituksena on säästää niin paljon, että ei tarvisisi käydä töissä, vaan voisi olla kotona. En ostaisi sillä mitään, en matkustelisi tms eikä ole velkoja, mitä pitäisi maksella pois. Materiaa en halua.
Oudolta tuntuu ajatuskin, että käyttäisin vain itseeni... kaikki perheen rahat on yhteisiä.
Ostaisin auton itselleni. Se tulis yhteiseen hyvään, joten tavallaan olisi panostus kaikille. Tehtäis myös matka jonnekin.
Ihan ekana teettäsin keittiöremontin äidilleni, on kipeästi sen tarpeessa. Maksaisin Visan pois ja tekisin kivan matkan lasten kanssa. Loput säästöön ja lasten ajokortteihin. Helpottaisi arkea kun olisi rahaa jemmassa, nyt eletään lasten kanssa kädestä suuhun.
Sijoituksiin tavalla tai toisella. Yhteisiä lainoja ei ole, miehen lainoja en ala maksamaan. Se haki tänään pankista 160 000 e (korko alle 1%, marginaali nolla) ja miettii nyt sen jatkosijoitusta.
perheen hyväksi menis verojen jälkeen. Pikku remppa, asuntovelka ja visa veks yht. 8000, säästöön rippunen ja uudet tietsikat kaikille jne. Makeeseen elämään. ;)
Maksaisin oman asuntolainani pois, eli eläminen jatkuisi entiseen malliin. Eli ei menisi yhteiseen hyvään.
Olen nyt parin vuoden aikana saanutkin reilusti tuon summa, mutta kiinteänä omaisuutena. Rahaa olen nyt saanut noin 20 000€ pääomatuloina. oken yksinhuoltaja, joten ei ole varsinaisesti mitään yhteistä hyvää. Nyt mietin kuumeisesti kummin tekisin. Lyhentäisin asuntolainaa vai laittaisin säästöön odottamaan mahdollista asunnon vaihtoa. Lainaa ei ole paljon ja se lyhenee muutenkin vaudilla. Uuden laina taas saisi paremmilla ehdoilla kun olisi enemmän omarahoitusta. Aion nimittäin myydä entisen asunnon vasta kun uusi on ostettu. Eli minun tapauksessa se siis varmaan jäisi säästöön uutta asuntos varten.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 13:15"]
Sain n. 15.000,00 euroa perintöä parisen kuukautta sitten.
Osan sijoitin, osan laitoin säästöön ja osalla tehtiin asuntoon pientä remonttia. Mutta tuo remontti kyllä meni miehen kanssa puoliksi, ei hänkään esim. osinkojaan jaa minun kanssani.
[/quote]
Eikö tunnu hassulta puolitella kuluja avioliitossa??
Meillä kaikki on yhteistä, toki potista saa ottaa omiin haaveisiin rahaa jos haluaa mutta toisaalta meillä on yhteiset haaveet.... samaan konkurssiin ne menee:) En osaisi kuvitellakaan tilannetta että haluaisin remontoida kotia ja saisin vain puolet tehtyä kun mies ei juuri silloin haluaisi investoida remppaan:D
[/quote]
Meillä on yhteistili sekä omat tilit.
Mies tosiaan saa osinkoja aika paljon (ja usein) joten hänellä yleensä on enemmän rahaa kuin mulla.
Mutta juu, kyllä me maksetaan kaikki puoliksi. Jäljelle jääneillä rahoilla kumpikin tekee mitä haluaa. Meillä tämä on toiminut hyvin :)
[/quote]
Ok, meillä on ystäviä jotka on olleet lähes yli 20v yhdessä ja vielä laskevat päivittäin mitä ovat toisilleen velkaa. Ei sopisi meidän hermoille....
Ehkä tämä meidän malli sopii meille hyvin siksi kun ei ole tarvetta hankkia/tehdä mitään vain itselleen. En edes tiedä mitä haluaisin jos mulla olisi ns omaa rahaa?? Matkan joo mutta sinnekin mieluiten mieheni tai perheen kanssa, en yksin:D Ja joka tapauksessa reissataan 5-6 vkoa vuodessa. Harrastuksiin ja shoppailuihin riittää rahaa näistä yhteisistäkin.
[/quote]
Meillä mies tuhlaa erilaisiin urheilukamppeisiin todella paljon rahaa ja ostelee myös pelejä jne.
Mun heikko kohta taas on kengät ja laukut joten nämä maksan kiltisti omasta kassasta.
Puolen vuoden päästä olen lähdössä tyttöporukalla reissuun joten en voisi kuvitellakaan että mies osallistuisi tämän reissun maksamiseen.
Eli tämä tosiaan toimivin ratkaisu meille. Ehkä silloin asia olisi eri jos meillä olisi lapsia ja tuloero olisi huomattavasti suurempi.
Mutta näin ainakin siihen asti :)