Mitä tarkoitat jos sanot käyneesi lenkillä?
Mikä on etenemismuoto (kävely, hölkkä, juoksu), millä vauhdilla ja kuinka pitkä matka? Vai onko se vain matka sohvalta jääkaapille hakemaan HK:n sinistä?
Kommentit (60)
Miten te osaatte arvioida nuo lenkkien pituudet kilometreissä? Minä en osaa ollenkaan... Jos käyn lenkillä, niin se on yleensä sellainen n. 45 min hölkkää + juoksua vaihdellen ja sisältää lyhyehkön lihaskuntotauon. En tiedä paljonko kilometrejä tulee kun en osaa arvioida vauhtiani per km. Aika harvoin käyn kun en oikein tykkää lenkkeilystä, onneksi on muitakin liikuntamuotoja.
Hölkäten, sauvakävellen, maastopyöräillen tai maantiepyöräillen.
Mulla se tarkoittaa vähintään kahden kilsan reipasta kävelyä. Yleensä viitisen kilsaa läähättelen menemään.
Jotkut mieltää lenkkeilyksi jos vie koiran metsänlaitaan juoksemaan ja itse paikallaan töröttää hetken ja eikun pois. Että kävimpä tässä lenkillä. Hah. Itse en lenkkeilyksi alle tunnin settejä laske, ne on perusliikkumista. Lenkkeilyssä kuuluisi tulla hiki.
Lenkkihän se on kävelylenkkikin. Lenkki voi olla pikkulenkki, kunnon lenkki, pitkä lenkki, hikilenkki, räkälenkki (tämä on kyllä juoksua)... Itse kyllä puhun kävelylenkistä, jos olen vain kävellyt ja lenkistä jos olen juossut osaksi tai kokonaan.
Oliko AP:llä vähän sellaista ajatusta, että kävelijät hämäävät lenkistä puhuessaan ikäänkuin liikkuisivat muka tehokkaamminkin. Että pitäisi liittää se selventävä kävely-liite siihen, jotta suoritus asettuisi oikeaan nössöluokkaan.
Kun menen ulkoilemaan kuntoilumielessä, käyn lenkillä, ihan sama hölkkäänkö, pyöräilenkö, juoksenko vai kävelenkö sauvoilla vai ilman.
Kesto vaihtelee puolesta tunnista kolmeen tuntiin ja matka vaihtelee kolmesta kilometristä viiteentoista kilometriin (Fillarilla myös enemmän).
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:33"]
Lenkkihän se on kävelylenkkikin. Lenkki voi olla pikkulenkki, kunnon lenkki, pitkä lenkki, hikilenkki, räkälenkki (tämä on kyllä juoksua)... Itse kyllä puhun kävelylenkistä, jos olen vain kävellyt ja lenkistä jos olen juossut osaksi tai kokonaan.
Oliko AP:llä vähän sellaista ajatusta, että kävelijät hämäävät lenkistä puhuessaan ikäänkuin liikkuisivat muka tehokkaamminkin. Että pitäisi liittää se selventävä kävely-liite siihen, jotta suoritus asettuisi oikeaan nössöluokkaan.
[/quote]
Mä edelleen uskon, että mun päivittäinen sauvakävelyni vaihtelevassa maastossa on tehokkaampaa kuin monella ns. juoksulenkkejä harrastavalla, jotka käyvät parinkymmenen minuutin pyrähdyksellä pari kertaa viikossa.
t: tyytyväinen nössö (eli nro 10)
Silloin kutsun itse lenkiksi, kun olen tunnin tai enemmän kävellyt reippaastu ja välillä hölkkäillyt :)
5-10 km juosten joskus sauvalenkkinä jossa pidän kovaa vauhtia.
jotkut lenkit pidän sykettä matalana joskus juoksen kovaa.
On kävelylenkkejä, hölkkälenkkejä ja juoksulenkkejä.
Itselle tulee vahvin assosiaatio hölkkäämisestä, jos puhutaan pelkästä lenkistä. Tosin vanhusten kohdalla ehkä kuitenkin olettaa, että on kävelylenkistä kyse.
Reipasta, n. 1,5 h:n kävelylenkkiä, koska polvet eivät kestä juoksemista.
Joskus kävelen, joskus juoksen, joskus sauvakävelen, joskus juoksen vetoja; kaikkea tätä kutsun lenkkeilyksi.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:33"]
[/quote]
Mä edelleen uskon, että mun päivittäinen sauvakävelyni vaihtelevassa maastossa on tehokkaampaa kuin monella ns. juoksulenkkejä harrastavalla, jotka käyvät parinkymmenen minuutin pyrähdyksellä pari kertaa viikossa.
t: tyytyväinen nössö (eli nro 10)
[/quote]
48, jota lainasit ei siis ollut sijoittamassa kävelijöitä nössöluokkaan, tämä nyt vielä selvennykseksi.
Meidän perheessämme lenkillä viitataan aina juoksuun, muuten käydään hiihtämässä, kävelemässä, uimassa ja pyöräilemässä. Kätevää, eikö vain?
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:24"]
Miten te osaatte arvioida nuo lenkkien pituudet kilometreissä? Minä en osaa ollenkaan... Jos käyn lenkillä, niin se on yleensä sellainen n. 45 min hölkkää + juoksua vaihdellen ja sisältää lyhyehkön lihaskuntotauon. En tiedä paljonko kilometrejä tulee kun en osaa arvioida vauhtiani per km. Aika harvoin käyn kun en oikein tykkää lenkkeilystä, onneksi on muitakin liikuntamuotoja.
[/quote]
Ainakin parilta isommalta kaupungilta löytyy netistä karttapalvelu, joka yltää myös lähikuntiin. Siellä on sellainen mittaustoiminto, jolla mittaaminen sujuu kätsysti. :) Kyllähän noi jotkut kännykän sovelluksetkin kykenee kilometrit mittaamaan myös. Itse en tykkää raahata luuria mukana, kun käyn juoksemassa.
Mutta siis, lenkillä käyminen voi tarkoittaa kaikkea kävelystä juoksuun. Jotenkin en ehkä koe kävelyä oikeana lenkkeilynä, mutta mikäli joku tuota sanaa siitä käyttää, ei se multa pois ole. :) Mä puhun omalla kohdalla juoksemisesta, koska sitä se oma menoni tuolla on.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:30"]
Jotkut mieltää lenkkeilyksi jos vie koiran metsänlaitaan juoksemaan ja itse paikallaan töröttää hetken ja eikun pois. Että kävimpä tässä lenkillä. Hah. Itse en lenkkeilyksi alle tunnin settejä laske, ne on perusliikkumista. Lenkkeilyssä kuuluisi tulla hiki.
[/quote]
Sulla on tekniikassa pahasti jotain vikaa, ellet kykene saamaan hikeä pintaan alle tunnissa.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Sulla on tekniikassa pahasti jotain vikaa, ellet kykene saamaan hikeä pintaan alle tunnissa.
Minulle lenkki on sitä, että puen urheiluvaatteet päälle, liikun ulkona vähintään 45 minuuttia ja vauhtia on sen verran että hengästyn. Ihan sama menenkö kävellen, juosten, pyöräillen, hiihtäen vai rullaluistellen. Käytän lenkki-sanaa kertoessani muille perheenjäsenille mihin lähden, ei niille ole väliä miten liikun kunhan tietävät kauanko pysyn poissa ja että menen sen jälkeen suihkuun, sen jälkeen voidaan suunnitella jotain yhteistä. Ei minuakaan kiinnosta mitä muiden lenkit on, itseäni varten liikun.
Yleensä "lenkillä käyminen" on seksuaalinen metafora.
Minäkin käyn usein lenkillä ;)