Mies saa perintöä
Summa on noin 18tuhatta euroa.
Meillä kaksi lasta, asuntolainaa noin 25tuhatta. Avioliitossa ollaan ja rahat yhteiset.
Minä pienipalkkaisessa työssä ja mies liiton rahoilla (aika lailla sen verran mitä itse tienaan). Muita velkoja ovat rästissä olevia yhtiövastikkeita 1500 euron edestä plus miehen törttöillyt eli suunnilleen saman verran sakon muodossa. Puhumattakaan että tässä kämpässä (yhteinen) tippuu jo esim. keittiön kaappien ovet (vanhat ja alkuperäiset, sielä 60-70-luvulta).
No nyt mies saa perintöä aluksi mainitun summan verran. Ja mitä hän meinaa tehdä summalla? Ostaa lapsille XBoxin ja koko perhelle purjeveneen! Ei puhettakaan siitä, että maksettaisiin vaikkapa rästissä olevat yhtiövastikkeet pois tai jotain muuta järkevää (ulosotossa on myös jokunen satanen).
Ei, pakko saada se purjevene. Tiedän, missä hinnoissa mennään (kun kohteena olisi vanhempi vene) mutta kaikki ne jokavuotiset huollot tms. (nyt meillä on yhteisenä pikku prutku jonka perämoottori vaatisi huollon ja siitäkin olisin ollut valmis luopumaan koska se toisi koska vene plus pikkuvialla oleva moottori --> ainakin 700e).
Okei, mies ei ole koskaan ollut mikään talousnero (en minäkään) ja tuntuu että tuo perintösumma sai hänet entistö holtittomammaksi --> rahaa löytyy.
Onko minun oikeasti nieltävä se, että mies vetää omien halujensa mukaan ja unohtaa vaikkapa asunnon?
Ja ei, ero ei ole mikään vaihtoehto. En todellakaan tämän takia riko perhettä kun kukaan ei ole hengenvaarassa tms. Jos vitutus ei sitten tapa. Minun puolestani saisi törsätä koko summan vaikka hevon paskaan jos meillä ei olisi yhteistä asuntoa, autoa ja venettä. Noh, kaikki on yhteistä.
Kommentit (60)
Ap taas
Olen kysynyt ja sama vastaus. Eli itse asuntoon (velkoihin tms.) ei ole menossa pesoakaan. Vain purjeveneeseen ja XBoxiin.
Ja hitto, kyseessä ei ole edes mikään 20v. vaan lähemmäksi 40v. jolle nyt isovanhemman kuoleman myötä avautui sellainen summa josta normaalisti saataisiin haaveilla.
Eli kait tää menee siihen, että mies rällää rahansa, minä mietin mistä maksaa vaikkapa yhtiövastikkeen. Ero olisi turhan radikaali mutta pian en näe muutakaan vaihtoehtoa. Tämä kämppä imee rahaa jo muutenkin (nyt hissiremppa, parin vuoden päästä putket).
nimim. olen ollut niiiin kyllästynyt tähän asuntoon ja pidemmän aikaa
Yritä nyt saada se maksamaan edes noi velat pois.
Kuulostaa siltä, ettei ihan se penaalin terävin kynä tuo mies. Eikö hän tajua yhtään mitä jonkun purjeveneen ylläpitäminen maksaa (huolto, vakuutus, talvisäilytys, venepaikka, vierassatamien maksut. Jos on jo valmiiksi ihan persaukinen ja ulosotossa velkaa.
Vene lähtee myynnin kautta ulosottoon, jos siellä on kerta saatavia.
Yhtiövastikkeita maksamatta, joten seuraavaksi on vuorossa asunnon haltuunotto taloyhtiön toimesta. No, eihän teillä siihen varaa olekaan, jos ette nyt laita rahaa sivuun taloyhtiön remontteja varten. Eli pyydä, että mies ostaa tilavan ja talviasuttavan veneen, teillä on kohta tarvetta sille.
Jos teillä on yhteiset rahat ja tilit, niin nosta "oma" puoliskosi siitä perinnöstä kylmästi sivun ja ole perheen aikuinen. Lapsille pitää turvata koti.
Mies vihdoinkin saa ostaa vähän jotain, joka voi tehdä hänen elämästään onnellisempaa. Anna sen nyt toteuttaa vaan itseään tämän kerran. Ette te asunnottomiksi jää, ja vaikka mies käyttäisi kaikki nuo rahat velkoihin, niin velkoja teillä on edelleen. Joku 12t veneeseen ja 1t lapsen kamoihin ja 1t sinulle, ja loput 4t velkoihin olisi minusta ihan tyydyttävä ja reilu kompromissi.
Jos miehellä on jotain ulosotossa, ulosotto ottaa omansa jo ennen kuin mies koskaan edes näkee rahoja.
Mut ehkä teidän muutenkin pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon, jos tähän kerran ei ole pitkällä tähtäimellä varaa? Myytte pois ja olette vuokralla? (Ette tosin kauaa, jos vuokriin suhtautuu kuten te nyt vastikkeisiin...)
Muista myös Suomen korkea perintövero, luulen, että se on vähän yli 30 prosenttia, jos ei ole kyseessä oma vanhempi, lapsi tai puoliso. Perintövero tulee maksettavaksi hyvin nopeasti perinnönjaon jälkeen.
Yksikään mies ei voi olla niin käsittämättömän typerä, että jättää sakot ja rästissä olevat vastikkeet maksamatta. Ostakoot niiden maksamisen jälkeen vaikka huuli-implantin itselleen, mutta joku tolkku pitää tyhmyydelläkin olla.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 04:33"]
Muista myös Suomen korkea perintövero, luulen, että se on vähän yli 30 prosenttia, jos ei ole kyseessä oma vanhempi, lapsi tai puoliso. Perintövero tulee maksettavaksi hyvin nopeasti perinnönjaon jälkeen.
[/quote]
Hyvä pointi muuten. Katso nyt ap että laittaa sen verran sivuun että saa noi verot maksettua. Meille tuli perintöverolaput vasta 6 kk isän kuoleman jälkeen vaikka verotoimistoon monta kertaa soitettiin ja ihmeteltiin että mikä kestää.
Olette tosi pulassa jos mies tuhlaa kaikki rahat johonkin ja sit pamahtaa vero maksuun.
Ulosotto ja taloyhtiö pääsevät käsiksi rahoihin ennenkuin hän saa ne. Yhtiövastikkeiden jäädessä rästiin otetaan asunto taloyhtiön haltuun.
[/quote] Eikö se summa josta vasta menee ole 20t?
Katso että saa rahat ja ostaa veneen keväällä. Ulosotto myy sen muutama kk myöhemmin jos siellä on saatavia ja ne yhtiövastikkeet menee sinne myös. Olisi ikävää jos ostaa veneen syksyllä ja jouluna ulosotto myy sen puoleen hintaan että mies maksaa sakkonsa ym.
Jos et voi vaikuttaa asioihin, olet parin vuoden päästä enemmän kuin kusessa tuon perinnön kanssa. Rahat hukattu ja perintöverot jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 02:51"]
Mies vihdoinkin saa ostaa vähän jotain, joka voi tehdä hänen elämästään onnellisempaa. Anna sen nyt toteuttaa vaan itseään tämän kerran. Ette te asunnottomiksi jää, ja vaikka mies käyttäisi kaikki nuo rahat velkoihin, niin velkoja teillä on edelleen. Joku 12t veneeseen ja 1t lapsen kamoihin ja 1t sinulle, ja loput 4t velkoihin olisi minusta ihan tyydyttävä ja reilu kompromissi.
[/quote]
Miksi eivät jäisi? Riippuu missä asuvat. Ainoastaan lapset eivät saa olla kodittomia.Jollei löydy kunnalta perheelle vuokra-asuntoa lapset huostaanotetaan ja vanhemmat voivat asua vaikka kaivonkannen alla. Niin se vaan menee.Mä luulin että mun mies on taloudellinen katastrofi mut ei se ihan noin paha ole, sentään kuuntelee minua...
Tuo raha on onnettoman pieni. Siis siinä mielessä, että sen saa hyvin nopeasti käytettyä eikä edes tunnu missään. Mutta miehesi perimä, joten unohda koko juttu. Ikävä kyllä et voi asiasta päättää vaikka sulla fiksuja ajatuksia onkin.
Se hyväpuoli että tuosta summasta ei mee veroa.
Ihme typeryksen olet kyllä rinnallesi valinnut.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 06:22"]
[/quote] Eikö se summa josta vasta menee ole 20t?
[/quote]
Joo, näinhän se taitaa ollakin, en tullut ajatelleeksi. Onneksi siis ap:n perheen kannalta :)
T: nro 11, hieman katkerana perintöverot maksnut, kun omaisuus hallintaoikeustestamentilla käytännössä äidin käytössä (käteisvarat jo varmasti tuhlattu ulkomaan matkoihin ja turkiksiin...)
Mut valtasi valkohehkuinen, turhautunut raivo.
Miten voi olla noin idiootti, itsekäs ja lapsellinen mies? Jos suhtautuu rästeihin, sakkoihin ja ulosottoon noin piittaamattomasti, niin, ja puolisonsa järkeviin ehdotuksiin, niin mikä siinä voi olla hyvää?
Millainen mies voi olla noin vastuuton elämänsä kanssa, ja pakottaa vielä puolisonsa alas samaan sotkuun?
Yritän rauhoittua ja miettiä ratkaisuja. Ei, en pysty, oon niin raivona!! Purjeveneen saa, jos hoitaa tolkun tavalla taloutensa ja säästää. Sit, jos asiat on kunnossa, perinnön voi laittaa harrastukseen. Jos taas on elänyt kuin pellossa, perintö menee velkoihin ja sakkoihin. Piste.
Harvoin oon toivonut, että joku ois provo, mut voi ku tää olis. Mulla hajoo pää, kun ajattelen ap-parkaa tilanteessaan :-/
Mietipä nyt ihan tosissasi, mitä sinä kirjoitat: " Eli kait tää menee siihen, että mies rällää rahansa" ja "Noh, kaikki on yhteistä."
Siis menot ovat yhteisiä, mutta rahat vain miehen omia?
Ratkaisu voi olla tietenkin se, että tuleva vene on vain miehen yksityistä omaisuutta -> ulosottoon sitten, kun oikein tiukka paikka tulee. Toivottavasti purjevene on sitten sellainen, että sen voi vaihtaa kätevästi rahaksi ja päästä siinä vaiheessa veloista eroon, tai ainakin niitä vähemmäksi.
KIireesti etsimään sopivaa venettä, että ehtii purjehtia ainakin kesän, jos ulosmitataan syksyllä. Saisi mies toteuttaa unelmaansa ja sitten aikanaan maksettais velkojakin.
Mitä mies sanois jos ehdottaisit kymppitonnin veneen ostoa ja loput velkoihin, keittiöremppaan ja asuntolainaan? Ootko kysynyt jo?