Tämä kiltteydestä kipeä sanoi suorat sanat kusipäiselle työkaverille :)
Koko elämäni olen ollut ns. kiltti. En puolustaudu jos joku tölväisee, vaan olen vain hiljaa, tai vastaan sovittelevasti takaisin. En riitele kenenkään kanssa.
Duunissa on eräs eukko, joka jostain syystä vastailee ilkeilevästi ja ylimielisesti takaisin, ei vastaa asiallisiin kysymyksiin, ei tervehdi ym. Joskus hän vastaa vaikkei kysykään, tai kysyn joltain toiselta. Hän tulee heittämään nokkavia kommentteja väliin. Jos esim. kysyn toiselta työkaverilta, että mihin tulostimeen tämä tulostuu, niin tämä tulee väliin räyhäämään että etkö sä nyt sitä tiedä. Tai jos kerron nukkuneeni huonosti, hän kiiruhtaa sanomaan väliin, että asiat pitää pistää tärkeysjärjestykseen, että HÄNELLE lapset on ne tärkeimmät, että hän jättäisi työn jos väsyttäisi.
Tänään ryhdyin valmistelemaan päivän työtehtäviä ja ehdotin hänelle työlistaa. Sanoin että jos se on hyvä, niin ok, jos tarvitsee tehdä muutoksia, niin tehdään. Se ärsytti häntä jostain syystä suunnattomasti, ja sylki vaahdoten hän todellakin huusi, että tällaiseen listaan hän ei suostu ja mitä oikein kuvittelen ym. Muut ympärillä havahtuivat tuohon rähjäämiseen ja pyörittelivät silmiään. Joku sanoi mulle että älä välitä.
Mulla alkoi pitkään jatkuneen kuittailun jälkeen kiehua. Pyysin tyypin sivummalle ja kysyin että mikä sen ongelma on. Tämä hämmentyi ja rupesi juttelemaan ihan muista asioista. Tuijotin silmiin ja kysyin uudelleen. Vastauksena tuli sitten, että kun en tajua mitään! Sanoin että mun ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, ja että jos hänellä on tapana puhua ihmisille tuohon tyyliin, niin nyt on aika opetella uudet käytöstavat. Mulle voi puhua asiallisesti, ok? Hän rupesi sopertamaan taas jotain hämmentyneenä. Kysyin toistamiseen onko asia selvä. Vastauksena tuli äimistynyt joo. Sanoin hyvä, ja sitten pyyhkäisin ohi jatkaamaan hommiani.
Tiesin että kohta hän on avautumassa työpaikan röökipaikalla tästä kamaluudesta, ja kuinka hänen käytöksensä on ollut varmasti ihan oikeutettua jne. Ja niin hän olikin :) Olin järkyttynyt siitä, että sanoin näin, mutta tyytyväinen siitä että näytin etten ole mikään pahan olon kaatopaikka. Selvästikään tuolla lailla käyttäytyvällä ihmisellä ei ole kaikki ihan kohdallaan.
Kommentit (71)
Hyvä AP! Itse olen kanssa ylikiltti ja kierrän kaikenlaisten konfliktien mahdollisuudetkin kaukaa, ja tottakai ihmiset sitten välillä käyttävät tätä hyväkseen ja kävelevät ylitseni. Olen aina haaveillut siitä, miten joskus vielä haistatan jollekin ansaitusti v*tut ja sanon tosi suoraan mitä olen mieltä. Tämä on kuitenkin aina jäänyt haaveeksi, koska pelkään, että satuttaisin toista ihmistä ja omatunto kolkuttelisi jälkeenpäin. Pitäisi vaan itsekin sisäistää se, että jotkut ihmiset oikeasti ansaitsevat kuulla kunniansa!
Ap vielä lisää, että tällä rähjääjällä on taipumus myös lässyttää kuin pikkulapsi, räpytellä silmiä ja olla mielinkielin kun on tarpeellista. Hän myös vittuilee hymyssä suin, lässyttäen ja päätä kallistellen, silmät suurina. Ihan skitsoa! Hän puhuu minulle kuin lapselle. Se ärsyttää ehkä eniten. Näyttäisi tuo muutaman kanssa olevan hyvää pataa, niiden kanssa jotka ovat vähän samanmielisiä, hieman ilkeämielisiä seläntakana haukkujia. Heille puhuu normaalisti. Me muut olemme vetäytyvämpiä, ja siksi ehkäpä mainioita kohteita purkaa angstia.
Hyi olkoon mikä työkaveri! Alkais todella ahdistamaan. Hyvä, kun pistit vastaan. Kaikkea ei tarvitse sietää.
Olen vilpittömästi kiinnostunut tuollaisten ihmisten psykopatologiasta. Mikä mättää oikeasti? Onko se kateutta, puhdasta ilkeilynhalua vai mitä. Vai huomaako edes ihminen omaa käytöstään. Mietin joskus voiko käytös johtua siitä että olen nuorempi, - ja anteeksi vain - nätimpikin, korkeasti koulutettu. Mielestäni nuo on kuitenkin pinnallisia asioita, tuntuu uskomattomalta ajatella että ne olisivat jatkuvan vittuilun syynä. En ole tuonut itseäni mitenkään esille, olen enemmänkin ihminen, joka vastaa silloin kun kysytään, ja puhun asiasta. En esim. jaarittele tai juorua työpaikalla. Kai se sitten vituttaa ihmistä, joka on pettynyt itseensä. Mutta on mullakin sisimpäni. Tölväisyt sattuu. Ja varsinkin kun tyynen pinnan alla voi olla vaikka mitä. Vaikka rahahuolia, läheisen itsemurha ja ero :(
Ap
Vittu mikä ämmäke se työkaveri. Olisin antanut samalla mitalla.
Ei helvetti, nää lässyttäjät on pahimpia! Kohtelevat kuin tyhmää. Järkyttävää että tähänkin ketjuun on tullut kommentteja kuten "ehkä olet itse antanut aihetta siihen". Perus kiusaajien logiikkaa. Sairasta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 00:53"]
Hyvä AP! Itse olen kanssa ylikiltti ja kierrän kaikenlaisten konfliktien mahdollisuudetkin kaukaa, ja tottakai ihmiset sitten välillä käyttävät tätä hyväkseen ja kävelevät ylitseni. Olen aina haaveillut siitä, miten joskus vielä haistatan jollekin ansaitusti v*tut ja sanon tosi suoraan mitä olen mieltä. Tämä on kuitenkin aina jäänyt haaveeksi, koska pelkään, että satuttaisin toista ihmistä ja omatunto kolkuttelisi jälkeenpäin. Pitäisi vaan itsekin sisäistää se, että jotkut ihmiset oikeasti ansaitsevat kuulla kunniansa!
[/quote]
Ja sitten he syyttävät sinua kun et sano mitään. Omatunto on opittu asia, joten et ole oikeassa ikävä sanoa.
Oikein vaikea ihminen syyttää silti muita vaikka sata kertaa olisi todettu hänen itse olevan vikapää.
Hankalaa on mutta opi sanomaan - et tee mitään väärin, voit ehkä jopa pelastaa jonkun! Nähty sekin, hienous purkautuu väkivaltana.
Aivan selvä narsisiti, ikävä kyllä. Luonnehäiriöinen. Ja on minullekin ikävä kyllä työelämästä tuttua tuo vastenmielisen sairas naistyyppi.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 09:52"]
Aivan selvä narsisiti, ikävä kyllä. Luonnehäiriöinen. Ja on minullekin ikävä kyllä työelämästä tuttua tuo vastenmielisen sairas naistyyppi.
[/quote]
Siis tarkoitin narsisti, ja ihan todella, en nimittäin kirjoittanut vitsaillakseni väärin.
Sun on pakko olla mun työkaveri. Olet se, joka palavereissa puhuu muiden päälle, kertoo yhteistyökumppaneille selän takana valheita, nuolee kieli ruskeana pomoja ja sitten esittää, että hänelle ollaan ilkeitä ja hän on kiltteyden perikuva. Sama tyyppi myös jakaa töitä muille, vaikka ei ole esimies eikä siinä asemassa, että voisi töitä edes jakaa. Yleensä tekee sen vielä niin, että itselle osuu ne kepeimmät tekemiset. Kun tästä on huomautettu, niin tyyppi pyytää sivummalle ja kysyy, että mikä mättää. Kun sanoo suoraa, että se mättää, että osaamattomin, kouluttamattomin, ohjeista ja säännöistä piittaamattomin ryhtyy pomottamaan muita, niin on syytäkin ilmoittaa, että homma seis. Tästäkö työkaveri hermostuu ja menee esimiehen luo itkemään, että häntä ei arvosteta, hän haluaa kaikkien parasta, hän näkee, että homman voisi tehdä paremmin jne.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 08:52"]
Mulla oli kanssa tuollainen työkaveri. Lisäksi haukkui ihmisiä solkenaan selän takana jne. Kaikenlaista piiloveettuilua, jonka nyt tajusi heti. Mun meni kerran hermot ja sanoin kunnolla takaisin. Sen jälkeen lopetin puhumisen hänelle. Työasiat hoidin ja sen puhuin, mutta muuten aloin avoimeista dissata. Jos tuli kahvipöytään, nousin heti pois. Parin viikon jälkeen alkoi katsoa mua varovaisesti, koska oli tottunut siihen, että tältä kakaralta kaikki hyväksytään ja ihmiset ei ole pitkävihaisia. Minä olin. Viisi vuotta olin sitä touhua katsellut ja loput 3 vuotta olin käytännössä puhumaton hänelle. Se auttoi. Oli sen jälkeen varovainen aina mun seurassa.
[/quote]
Mulla aika lailla sama kokemus. Asialliset työasiat hoidetaan kyllä, ja sanon huomenta ja näkemiin. Siinä se. Mitään en kerro yksityiselämästäni, enkä turhaan vietä aikaa samassa tilassa (esim. kahvihuone) tämän henkilön kanssa. Pari kertaa saanut jostain käsittämättömästä syystä meidän avokonttorissa sellaiset raivarit että on alkanut suu vaahdossa huutamaan mulle, ja ihan puskista. Että jotain mt-ongelmaa hänellä varmaan. Sen toisen kerran jälkeen kävin itse rauhoittumassa etten olis alkanut samaan huutoon, ja sen jälkeen sanoin että tämä riittää, minulle et enää huuda. Jos on asiaa niin puhut niin kuin ihmiselle. Sen jälkeen on ollut aika viileet välit, ja hyvä niin.
Minä kohtasin eräässä työpaikassa kamalan työilmapiirin myrkyttäjän. Kohteli minua, nuorempaa ja ajankohtaisemmalla osaamisella valjastettua, kuin ilmaa. Ihan sama mitä kysyin, niin vastaus tuli kuin kylmiltä kiskoilta. Selvästi halusi kyykyttää ja "näyttää paikan". Jopa naisen pomo kertoi minulle siitä, kuinka raskas tyyppi hän on työyhteisössä. Todella tarkka siitä, että asiat tehdään just eikä melkein kuin HÄN haluaa, ei halua muutosta, todella joustamaton, jne. Kaikkeen vastaukset tiuskaisuja, huokailevan dramaattisia valituksia tai jonkin asian arvostelua. Osaa halutessaan olla todella mielinkielin ja teko-mukava. Olen niin onnellinen, ettei minun tarvitse olla hänen kanssaan samassa työpaikassa ja todellakin säälin tyypin työkavereita, muut olivat ihanaa porukkaa, joilla hyvä henki.
Minusta pomolta pitäisi löytyä sen verran munaa, että ottaisi asian puheeksi ja yrittäisi puhdistaa ilmaa. On kuitenkin osa esimiehen tehtäviä kannustaa hyvään ja tasa-arvoiseen työilmapiiriin.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 08:00"]
Meillä on töissä nainen, joka mielellään ystävystyy uusein työntekijöitten kanssa. On aluksi viehättävä persoona, mutta paljastuu sitten selkää puukottavaksi. Haukkuu muitten työntekoa ja jopa ulkonäköä. On perillä hyvin monien ihmisten asioista ja totuudet lipsahtelee puolivahingossa. Saattaa arvostella minulle ihmisiä, joitten kanssa on tiimissä ja sitten veljeilee näitten kanssa hymyssä suin.Haukkuu laiskoiksi ihmisiä, mutta istuu itse tauoilla liikaakin. Olen oppinut varomaan ja olen tekemisissä vain välttämättömän. Kehuu omia töitään ja ripeyttään. Saattaa haukkua sijaisia päin näköäkin. Kauhean raskasta, kun on sellainen näkyvä persoona, besserwisser (tosin toistaa muitten kommentteja, ei juuri omia mielipiteitä) ja saa aikaan ikävää ilmapiiriä. Eikö mun auta kuin alkaa vain tervehtiä ja pysyä pakollisissa työasioissa?
[/quote]
Kun aina puhutaan miellyttävyydestä, kuitenkin voi näinkin käydä se on vain kuorta.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 07:38"]
Ap. Jos olet hiljainen vetäytyjä niin oikeasti Se On Tosi ärsyttävää myös. Ei Se että jutustelee muille ole juoruilua tms. Joskus te sun tyyppiset itseään parempana pittävät introvertit voitte myös olla aika raskaita työyhteisössä (jos nyt tulkitsen oikein sun käytöstä) ei Tää yhteiskunta sillä lailla pyöri että kaikki on töissä hiljaa kahvipöydässä.
[/quote]
Tyypillinen kälättäjäekstovertin kommentti, Joka pälättää ja pälisee ja juoruilee ja jauhaa paskaa päivät pitkät. Näitä löytyy joka työpaikalta. Todella raskaita ihmisiä ja työteho nolla.
Ap voitti tappelun, mutta tappelu ei ole oikein. Aiheutit hänelle pahan olon :(
Miten Gandhi olisi toiminut tilanteessa tai Jeesus?
Onneksi olen kypsempi kuin parikymppinen ap. Osaan nähdä tilanteet monista eri näkökulmista.
Meillä myös samanlainen nainen töissä. Hoitoala vielä. On ylihoitajan tuttu, joten tuli meille töihin sitä kautta ohitse kauemmin talossa olleiden. Ensimäisenä tehtävänä alkoi rajun työpaikkakiusauksen ja vihjaili työkaveriaan vammaiseksi yms. mutta koska on ylihoitajan suosikkiystävä, sai tämä vammaiseksi kiusattu ja haukuttu (kenellä muuten oli parempi koulutus, kuin tällä kiusaajalla) lähteä.
Onneksi on tehnyt jo niin paljon virheitä ja rikkonut salassapitosäännöt yms, että ei edes ylihoitajan ystävyys pysty häntä suojelemaan. Toivottavasti lentäisi pian ulos. Varsinainen myrkytär.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:29"]
Onneksi olen kypsempi kuin parikymppinen ap. Osaan nähdä tilanteet monista eri näkökulmista.
[/quote]
Eikö se ollut vastapuoli joka tappeli?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 10:29"]
[/quote]
No mutta kerro sinä kypsänä, monipuolisesti näkevänä ihmisenä se oikea vastaus - miten tuossa tilanteessa olisi pitänyt toimia?
Veikkaan, että moni sitä juttua röökipaikalla kuunteleva tulee vielä taputtamaan sinua kuitenkin sitten myöhemmin selkään. Se, että jotain tällaista tyyppiä näennäisesti siedetään, ei tarkoita, että hänen käytöksensä hyväksyttäisiin.
Minulla oli juuri tällainen työkaveri, jonka mielestä kaikki oli aina ihan p*****stä, ja sen myös kovaan ääneen ilmoitti. Hän lähti jossain vaiheessa töihin yhteistyökumppanille, mutta teki satunnaista keikkaa meille sen jälkeenkin. Ilmeisesti oli sitten saanut yhden näistä kohtauksistaan myös ollessaan suorittamassa jotain työtehtävää, josta työnantajani oli hänen työnantajalleen maksanut. Minun pomoni, ja hänen entinen pomonsa, oli kylmästi siihen sanonut, että jos työskentely meillä on näin epämiellyttävää, paikalle ei tarvitse tulla. No, kaveria ei sitten meillä enää näkynytkään. Luultavasti lähti/sai potkut tästä toisesta firmastakin.