En uskalla jäädä lapsettomaksi
Hei kaikki! Minulla on ongelma koska en uskalla jäädä lapsettomaksi. Tiedän että en haluaisi elää äitinä, mutta en uskalla jättää lasta tekemättä. Minulla ei ole rohkeutta elää niin. Pelkään että jään ulkopuolelle ja että en pärjää vanhana yksin. Silti ajatus lapsesta inhottaa ja pelottaa. Olenko yksin ongelmani kanssa? Haluaisin elää rauhassa, enkä kaipaa mitään vastuksia elämääni, joita lapsi tuo. Voikohan tästä seurata mitään hyvää? Olenko ainoa joka miettii tällaista?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Tiedostan tavallaan sen, mutta huomaan olevani jotenkin kateellinen kuitenkin ihmisille joilla on lapsia. Näen ja ymmärrän että lasten kanssa on rankkaa monesti, mutta mietin olisiko se sen arvoista kuitenkin. Silti inhoan ajatusta etten ikinä voisi enää olla yksin tai tehdä niitä asioita mitä nyt ilman lasta pystyn tehdä. Tarkoitan että se elämä jota nyt elän ja josta nautin, menisi pauselle koko siksi ajaksi kun lapsi asuu kotona. Tiedän että pääsen paljon helpommalla kaikin tavoin kun ei ole lasta, mutta sosiaalinen paine lapsettomuudesta ahdistaa ja surettaa.
Sun kannattaisi mennä jutteleen psykiatrin/psykologin kanssa. On meinaan sen verran levotonta tekstiä sulla...
Mitä levotonta tuossa tekstissä on?
Adoptoi kehitysmaasta kouluikäinen: et joudu vaihtamaan vaippoja ja hän on sulle ikuisesti kiitollinen, kun pelastit hänet kurjuudesta ja hoitaa sua sitten vanhuksena kiitollisuudenvelassaan.
En saa adoptoitua kun olen tehnyt nuorempana abortin. Vai vaikuttaako se asiaan?
Ymmärrän ajatuksesi, mutta en osaa auttaa. Olen 40+ ja vuosi vuodelta tunnen jääväni yhä enemmän ulkopuolelle kaikesta, koska minulla ei ole lapsia. Paljon kuulen myös vähättelyä ja väitteitä, etten ymmärrä elämästä mitään, kun minulla ei ole lapsia. Toisaalta nuo vähättelijät ovat varmaan niitä samoja, jotka tuomitsevat lapsen haluamisen "väärien" syiden vuoksi.
Tuota juuri pelkään että mitä enemmän ikää tulee niin sitä vaikeampaa on perustella itselleen lapsettomuutta. Että alkaa jotenkin kokea elämän olevan turhaa ilman lasta tai jotain. En oikein osaa selittää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ajatuksesi, mutta en osaa auttaa. Olen 40+ ja vuosi vuodelta tunnen jääväni yhä enemmän ulkopuolelle kaikesta, koska minulla ei ole lapsia. Paljon kuulen myös vähättelyä ja väitteitä, etten ymmärrä elämästä mitään, kun minulla ei ole lapsia. Toisaalta nuo vähättelijät ovat varmaan niitä samoja, jotka tuomitsevat lapsen haluamisen "väärien" syiden vuoksi.
Onko sinulla miestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla miestä?
On kyllä. Parisuhteen myötä itse asiassa tulin hieman paremmin hyväksytyksi. Olin 38, kun ryhdyin seurustelemaan. Noin 30 vuotiaana olo vielä normaalia olla lapseton sinkku.
Minusta taas tuntuu että lapsettomuutta ymmärrettäisiin paremmin jos minulla ei olisi miestä. Nyt kun tavallaan kaikki puitteet on kunnossa lapsen tulolle niin tuntuu että se olisi vähän niinkuin pakko ja velvollisuus tehdä. Jos ei olisi miestä, saisi olla rauhassa lapseton vanhapiika.
en ole koskaan tavannut ketään joka vanhana katuu sitä että teki lapsia.
Sen sijaan olen tavannut monta yksinäistä vanhaa ja keski-ikäistä naista, jotka katuu koko elämänsä sitä etteivät tehneet lapsia silloin kun siihen vielä olisi ollut mahdollsiuus
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuntuu että lapsettomuutta ymmärrettäisiin paremmin jos minulla ei olisi miestä. Nyt kun tavallaan kaikki puitteet on kunnossa lapsen tulolle niin tuntuu että se olisi vähän niinkuin pakko ja velvollisuus tehdä. Jos ei olisi miestä, saisi olla rauhassa lapseton vanhapiika.
Minusta taas tuntuu, että kun on mies, ihmiset olettaa, että olemme esim. tahattomasti lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat hankkia lapsen ihan vaan sen takia, että olet valinnut ystäväksesi ihmisiä, jotka vähättelevät valintojasi? Siitä sitten, jos et asiaan muuta keinoa keksi. Lapsi parka.
Kuinka moni hankkisi hevosen jos niitten läheiset urputtais niille, ettei ilman hevosta voi ymmärtää maailmasta mitään? Ihan sairasta porukkaa täällä. Lapsi parat kun nää on syyt miksi niitä hankitaan. Ei jumalavita tarvi ihmetellä miksi kaduilla hakataan mummoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat hankkia lapsen ihan vaan sen takia, että olet valinnut ystäväksesi ihmisiä, jotka vähättelevät valintojasi? Siitä sitten, jos et asiaan muuta keinoa keksi. Lapsi parka.
Ikää on niin paljon, että myöhäistä. Vähättelijät eivät ole ystäviä, olen karsinut vähättelijät pois lähipiiristäni. Muita (kuten työkavereita) joudun sietämään. Tämän ilmiön myötä elämäni on yksinäisempää kuin sellaisella ihmisellä, jotka on tehneet normien mukaisia valintoja. Nuorena en tajunnut, että ihmiset tulevat olemaan näin ilkeitä minua kohtaan vain siksi, että olen lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni hankkisi hevosen jos niitten läheiset urputtais niille, ettei ilman hevosta voi ymmärtää maailmasta mitään? Ihan sairasta porukkaa täällä. Lapsi parat kun nää on syyt miksi niitä hankitaan. Ei jumalavita tarvi ihmetellä miksi kaduilla hakataan mummoja.
Kyse ei ole urputuksesta, vaan syrjinnästä ja lapsettomien ulossulkemisesta erilaisista sosiaalisista verkostoista.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut että kaipaisin itselleni mitään hoitajaa vanhana, vaan olisi mukava että voisi käydä vaikka kahvilla aikuistuvan lapsen kanssa ja laittaa sunnuntaisin hänelle ruokaa. Jättää perintö hänelle. Nähdä hänen onnistuvan unelmissaan. Pikkulapsiaoka ennen kouluun menoa ahdistaa eniten. Varsinkin se että et voi "elää" kotonasi. Naida, nukkua, ryypätä ja lähteä kesäyönä kalaan. Joudut "piilotella" kotonasi asioiden kanssa jotka nyt on ihan normisettiä.
Älä tee lasta (sikäli kuin se tuosta vaan onnistuisikaan). Kukaan ei halua kasvaa sen tiedon kanssa, että on olemassaolollaan pilannut äitinsä elämän, naimiset ja ryyppäämiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole urputuksesta, vaan syrjinnästä ja lapsettomien ulossulkemisesta erilaisista sosiaalisista verkostoista.
Nykyään tarkoituksella lapsettomaksi jääminen on niin yleistä, että alkaa tämä sosiaalisesta syrjään jättämisestä jankuttaminen jo vaikuttaa trollaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut että kaipaisin itselleni mitään hoitajaa vanhana, vaan olisi mukava että voisi käydä vaikka kahvilla aikuistuvan lapsen kanssa ja laittaa sunnuntaisin hänelle ruokaa. Jättää perintö hänelle. Nähdä hänen onnistuvan unelmissaan. Pikkulapsiaoka ennen kouluun menoa ahdistaa eniten. Varsinkin se että et voi "elää" kotonasi. Naida, nukkua, ryypätä ja lähteä kesäyönä kalaan. Joudut "piilotella" kotonasi asioiden kanssa jotka nyt on ihan normisettiä.
Älä tee lasta (sikäli kuin se tuosta vaan onnistuisikaan). Kukaan ei halua kasvaa sen tiedon kanssa, että on olemassaolollaan pilannut äitinsä elämän, naimiset ja ryyppäämiset.
Yksinkertainen moralisti, joka ei nyt tajua mistä puhutaan. Varmaan itsekin kaveeraat vain perheellisten kanssa? Haukut ne joilla ei ole lapsia ja ne jotka ovat sitä väärällä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tarkoituksella lapsettomaksi jääminen on niin yleistä, että alkaa tämä sosiaalisesta syrjään jättämisestä jankuttaminen jo vaikuttaa trollaamiselta.
Näin mäkin ajattelin, mutta todellisuus osoittautui toiseksi. Sen olen saanut katkerasti kokea.
Lapsen hankkimatta jättäminen ei ole kaduttanut, olen säästynyt paljolta murheelta ja isolta taakalta. Tiesin jo teininä, etten halua lapsia ja se ajatus on kantanut läpi elämän. Olen saanut tehdä elämässä juuri sitä mitä milloinkin haluan: reissata, vaihtaa paikkakuntaa, työpaikkaa, parisuhdetta oman mieleni mukaan eikä ikinä ole tarvinnut miettiä, miten lasten koulut, kaverit, hoitamiset, oma jaksaminen, ruuhkavuodet jne. Omaisuutta ei tartte kerryttää, kun sitä ei tartte säästää jälkikasvulle. Monet äidit suistuvat vuosiksi lapsiperheköyhyyteen, vaikka töissä käyvätkin ja ukkokin tienaa. Lapsen hankkiminen vaatii sitoutumista äitiyteen, se on 24/7-duuni, jonka päälle hoidat vielä palkkatyön. Täytyy hattua nostaa kaikille, jotka siihen rumbaan kiljuen ryhtyvät 🙂