Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä koirarotu näistä sopiva minulle?

K
10.11.2020 |

Olen 21v tyttö ja aion hankkia koiran 2-3 vuoden sisällä. Asuisin sillon omassa yksiössä kerrostalossa. Käyttäisin koiraa päivittäin 4 krt kävelylenkillä, 1-3 kertaa viikossa koirapuistossa ja opettaisin sille erilaisia temppuja ja kiinnostaisi myös harrastaa agilityä. Lisäksi kesäisin olisi jopa 10-27km metsässä kävelyreittejä vaellettavana.

Lapsuudessa mulla oli karjalankarhukoira-suomenajokoira sekaroituinen uros. Ja nykyään meidän perheellä on sekarotuinen leikattu uros, jossa on saksanpaimenkoiraa ja belgianpaimenkoiraa. Eka koira kasvatettiin pennusta asti, mutta se oli enimmäkseen pihavahti. Toinen koira tuli meille 7 vuotiaana, joten koiranpennuista minulla ei ole paljoo kokemista. Mutta olen katsonut kymmeniä eri koirankoulutusvideoita.

1. Uuden koirani pitäisi tulla sillein toimeen ihmisten ja muiden koirien kanssa, ettei haukkuisi ihan jokaiselle vastaantulijalle ja suhtautuisi ystävällisesti, jos joku koira häntä haistelee tai vieras ihminen silittää. Ovikellolle saa kyllä haukkua, se ei minua haittaa, eli en etsi mitään äänetöntä koiraa.

2. Rodun pitäisi olla pieni tai keskikokoinen
3. Turkki ei saisi olla trimmattava, karkeakarvainen eikä karvaton.
4. Ei mopseja yms, joilla hengitysvaikeuksia
5. Koira, joka kiintyy omistajaan, mutta osaa olla kotona yksin arkisin 4-6 tuntia, eli ei eroahdistusta eikä hajota paikkoja sillä välin kun olen koulussa. Toki jätän aktivointileluja yms että koiralle riittää tekemistä täksi aikaa.
6. Mielellään melko helposti tai kohtalaisesti koulutettava, ettei ihan vaikeimmasta päästä
7. Osallistuu innolla leikkimään yms, mutta osaa rauhottua myös sohvalle

Mikä tämän listan koirista sopisi minulle?

Otan mielelläni myös uusia rotuehdotuksia vastaan :) Sanokaa jos joku tämän listan koirista ei sovi yllä oleviin kriteereihin. Kiitos.

Beagle
Basenji
Shiba inu
Markiesje
Kooikerhondje
Sileäkarvainen kromfohrländer
Welsh corgi pembroke
Welsh corgi cardigan
Jackrusselinterrieri
Rottaterrieri
Islanninlammaskoira

Kommentit (74)

61/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta vaihtoehdoiksi jäi kooikerhondje ja kromfohrläbder. Tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta kuulostaa kooikerhondje, sillä kromfohrländerilla on enemmän taipumusta eroahdistukseen.

Suositteletteko kooikerhondje urosta vai narttua?

Vierailija
62/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basenji ja shiba eivät ole ainakaan koirapuistokoiria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listasi ulkopuolelta ehdotus: whippet. Mulla kokemusta 40 vuoden ajalta ko. rodusta eikä ole tullut mieleen vaihtaa rotua. Whippet sopisi sinun toiveisiin aika hyvin. Kannattaa tutustua!

Vierailija
64/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljitkin jo listaltasi pois beaglet. Mulla on ihania beagleja, mutta myös iso talo ja piha. Metsästysviettiset koirat ovat haukkuherkkiä ja ehkä pieni asunto ei oo paras ratkaisu tälle rodulle. Tosin nää koirat ovat ihanan luonteisia ja rakastavat ihmisiä. Paras koirarotu mitä olen tavannut, oikeasti. Toivottavasti löydät kivan koiran! Ootko miettinyt kissaa?

Vierailija
65/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kerrostalossa jackrussell, eikä se ole mikään räksyttäjä. Tuli meille entisestä elämästä, jossa ei ollut kehumista. Edes ovikelloa ei hauku. Innostuu haukkumaan lähinnä kiihtyessään leikissä, jolloin haukkuminen loppuu, kun leikin lopettaa. Toinen missä haukkuu, on jos minä ja mies halataan, on vissiin mustankipeä tai johtuu kurjasta entisestä elämästä. Päivät kuorsaa, olin konttorilla tai kotikonttorissa.

Mitä koulutettavuuteen tulee, niin ei ole tosiaan saksanpaimenkoira, enemmän saa töitä tehdä mutta on (ota huomioon ikä 8 v) oppinut meillä ollessaan sellaiset käskyt kuin maahan, oma peti, paikka, hyppää, odota, seuraa, etsi, väistä, hae, ei koske. Tullessa osasi istua ja antaa tassua.

Rotu on metsästysviettinen eikä ainakaan meidän koiraa voi pitää irti, ainakin meillä lähtee saaliin perään heti kun havaitsee. erityisenä mielenkiinnon kohteena jänikset ja rotat. Mökille piti laittaa aita tontin ympäri. Rottakoirana kyllä ahkera yksilö! :)

Pentuna ovat kuulemma riiviöitä, jos ei kouluta. Pentua ottaessa kannattaa valita ahne yksilö. Namien kanssa näkyy oppi menevän perille, mutta korvat on koristeena, jos nameja ei ole tarjolla. Eli lenkillä mulla on nameja taskussa koko ajan. No, hän on kunnon sosialisti, en minäkään töitä ilman palkkaa tee...

Vierailija
66/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä36607 kirjoitti:

Oon vakavissani koiran hankkimisesta. Beagle ja jackrussel ovat poissuljettu tälläkertaa, mutta ajattelin hankkia ne sitten, kun enemmän kokemusta ja isompi talo. Myös hyvä on tietää, etten ota basenjia enkä shiba inua ensimmäiseksi koiraksi.

Vaihtoehdoista jäljellä on markiesje, corgi, islanninlammaskoira, kooikkeri ja kromfohrländer. Pitkällä metsäreitillä pystyisin myös kantamaan esim corgia. Minä en ollenkaan juokse sellaisilla reiteillä vaan kävelen ja pidän taukoja.

Naapurissa asuu ihana ja ystävällinen islanninlammaskoira, mutta pitkän turkin hoito arvelluttaa ja tuleeko kesäisin liian kuuma pitkil

kävely lenkeil?

Haluaisin tietää kooikkerin ja kromfohrländerin eroista? Onko kromfohrländer riistaviettinen? Ovatko helpompi kouluttaa kuin shiba inu? Oon nähny instagramissa että jotkut pitää kooikkereitä metsässä vapaana ja silti eivät karkaa. Vai johtuuko riistavietin voimakkuus koiran vanhemmista?

Hetkinen. Onko sinulla käsitys että saisit pitää koiraasi irti metsässä?

Vierailija
67/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt ensin kyllä opiskella vielä koiran omistajuutta ja ymmärtää, että seuraavat asiat ovat koulutuksesta ja omistajasta kiinni; muiden koirien ja ihmisten kanssa toimeentuleminen, eroahdistus, rauhoittuminen.

Voin kokemuksesta ja varmuudella sanoa, että tämä ei pidä täysin paikkaansa. Mulla on 2 samanrotuista koiraa, molemmat leikkaamattomia n.arttuja, tulleet mulle pentuina ja koulutettu samalla tavalla.

Vanhempi on remmirähjä, ollut alusta asti, eikä siihen mikään koulutus täysin tepsinyt. Pelkäsin, että nuoremmasta tulee samanlainen, vaan eipä tullut. Se ei rähise ikinä, ei koirille, eikä ihmisille, eikä sitä koskaan ole tarvinnut tähän edes kouluttaa. Ei lähde vanhemman mukaankaan räyhäämään.

Vanhempi koira tulee loistavasti toimeen ihmisten kanssa, rakastaa kaikkia. Nuorempi juuri ja juuri sietää kaikkein läheisimpiä oman perheen ulkopuolisia ihmisiä, vieraita ei mene edes lähelle. Edelleen, sama sosiaalistaminen ja edelleen, nämä erot näkyneet ihan pikkupennusta asti.

Vanhemmalla koiralla ei ole mitään ongelmaa ollut koskaan jäädä yksin kotiin työpäivän ajaksi. Kun pentu tuli meille, mulla oli 2 vko vapaata töistä, jona aikana opetin hänet olemaan yksin kotona. Asuttiin rivarissa tuolloin; yhtään valitusta ei koskaan tullut, että koira metelöisi yksinollessaan. Mitään ei myöskään ikinä järsinyt kotona. Nuorempi taas... Lähtötilanne oli sama, olin pari vkoa vapaalla sen jälkeen kun pentu tuli, samalla tavoin opetin kuin vanhemmankin + vanhempi koira seurana aina. On nyt 3 v. ja edelleen järsii matonpäitä yms. kun jää "yksin" kotiin.

Koirat ovat yksilöitä, eivät mitään mekaanisia eläimiä, jotka kaikki toimivat samalla tavalla. Jokaisella niillä on oma perusluonne, joka ratkaisee, millainen tyyppi koirasta lopulta kasvaa. Koulutuksella voi ohjata tiettyyn suuntaan, mutta perusluonnetta sillä ei voi muuttaa.

Vierailija
68/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koikkeri on vahvasti metsäviettinen, eli ei irti pidettävä...

Suosittelisin tutustumaan seurakoirarotuihin, esim perhoskoira tai villakoira on pienestä koostaan huolimatta hyviä ulkoilukavereita ja usein helpompia kuin spanielit yms

Vierailija
69/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä36607 kirjoitti:

Oon vakavissani koiran hankkimisesta. Beagle ja jackrussel ovat poissuljettu tälläkertaa, mutta ajattelin hankkia ne sitten, kun enemmän kokemusta ja isompi talo. Myös hyvä on tietää, etten ota basenjia enkä shiba inua ensimmäiseksi koiraksi.

Vaihtoehdoista jäljellä on markiesje, corgi, islanninlammaskoira, kooikkeri ja kromfohrländer. Pitkällä metsäreitillä pystyisin myös kantamaan esim corgia. Minä en ollenkaan juokse sellaisilla reiteillä vaan kävelen ja pidän taukoja.

Naapurissa asuu ihana ja ystävällinen islanninlammaskoira, mutta pitkän turkin hoito arvelluttaa ja tuleeko kesäisin liian kuuma pitkil

kävely lenkeil?

Haluaisin tietää kooikkerin ja kromfohrländerin eroista? Onko kromfohrländer riistaviettinen? Ovatko helpompi kouluttaa kuin shiba inu? Oon nähny instagramissa että jotkut pitää kooikkereitä metsässä vapaana ja silti eivät karkaa. Vai johtuuko riistavietin voimakkuus koiran vanhemmista?

Hetkinen. Onko sinulla käsitys että saisit pitää koiraasi irti metsässä?

Nähtävästi... Ota ap ensin selvää koiranpitoa koskevista laeista ja asetuksista ennen kuin otat pennun. Se, mitä jotkut ihmiset tekee, ei aina ole sellaista, mitä olisi oikeasti ok tehdä. Koiraa saa pitää vapaana vain, jos jokin työ-/harrastustoiminta niin vaatii (koiran harrastus tai työ, ei sinun) ja silloinkin sen onoltava hallinnassa ja välittömästi kytkettävissä. Eli sun on oltava täysin varma, että koira tulee kutsusta luokse heti, vaikka olisi törmännyt mihin siellä vapaana säntäillessään.

Lähtökohtaisesti en itse hyväksy irtokoiria lainkaan, jolleivat ole irti jostain syystä esim. metsäkoira ajossa jne. Siellä metsäpoluilla on muitakin liikkujia kuin sinä ja sinun koirasi, koirakkojakin, eikä mikään ole inhottavampi tilanne kuin se, että pusikosta ryntää irtokoira sinun ja oman koirasi kimppuun. Sun koira voi olla vaikka miten kiltti ja koirasosiaalinen, mutta kannattaa muistaa, että sen vastaantulijan koira ei välttämättä ole.

Vierailija
70/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koiria kerrostaloon, se on eläinrääkkäystä.

Koiralla pitää olla oma piha jossa saa käyttää luontaisia vaistojaan ja vainujaan.

Vierailija
71/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koikkeri on vahvasti metsäviettinen, eli ei irti pidettävä...

Suosittelisin tutustumaan seurakoirarotuihin, esim perhoskoira tai villakoira on pienestä koostaan huolimatta hyviä ulkoilukavereita ja usein helpompia kuin spanielit yms

perhoskoira ja villakoira on ihan karmeita räksyttäjiä, ja villakoiran turkki vaatii trimmausta.

Vierailija
72/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääpiösnautseri voisi olla myös varteenotettava. On valpas, ystävällinen ja peloton.

Osa on, osa ei. Käppänä voi olla myös todella varautunut. Käppänä voi olla arka. Jne. Lisäksi on trimmattava rotu, jollaista aloittaja ei halunnut.

T. Se, jolla on 2 aivan erilaista samanrotuista, jotka ovat siis käppänöitä :)

Vierailija
73/74 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele turkinhoito ja ota Havannankoira.

Aivan loistavaluonteinen rauhallinen höpsökkä. Lenkkeilee kyllä pitkiäkin lenkkejä mutta osaa myös rauhoittua sohvannurkkaan illaksi.

Vierailija
74/74 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä koiranhankinta mielessä, niin mieti mitä kaikkea sinulla on tarjota koiralle. Kuinka paljon ulkoilua, aktiviteetteja, virikkeitä ja rodulle sopivaa elämää pystyt tarjoamaan. Mikä olisi aika, jonka koira joutuisi yksin viettämään ja miten paljon itse haluisit koirasi kanssa harrastaa. Ja sitten mahdollinen rotu pohdintaan. Löytyy myös eri ikäisiä, uutta kotia etsiviä.

Corgi oli yhtenä vaihtoehtona ja parhaimillaan ihana luonteinen onkin ja suht terveitäkin voi tuurilla saada. Valitettavasti molempien corgien terveys on surkea (selät, lonkat, polvet).

Tutki terveystilastoja Kennelliiton sivuilta! Ja jos et löydä kasvattajalta tutkittuja yksilöitä (selkä, lonkat, polvet), pohdi onko pentueessa tulossa terveyttä vai pentuja, joiden kohdalla pidetään kädet kyynärpäitä myöten ristissä, jotta ilman rakenteesta johtuvia terveysongelmia säilyttäisiin.

Onnea pitkäikäisen ystävän etsintään!