Mikä koirarotu näistä sopiva minulle?
Olen 21v tyttö ja aion hankkia koiran 2-3 vuoden sisällä. Asuisin sillon omassa yksiössä kerrostalossa. Käyttäisin koiraa päivittäin 4 krt kävelylenkillä, 1-3 kertaa viikossa koirapuistossa ja opettaisin sille erilaisia temppuja ja kiinnostaisi myös harrastaa agilityä. Lisäksi kesäisin olisi jopa 10-27km metsässä kävelyreittejä vaellettavana.
Lapsuudessa mulla oli karjalankarhukoira-suomenajokoira sekaroituinen uros. Ja nykyään meidän perheellä on sekarotuinen leikattu uros, jossa on saksanpaimenkoiraa ja belgianpaimenkoiraa. Eka koira kasvatettiin pennusta asti, mutta se oli enimmäkseen pihavahti. Toinen koira tuli meille 7 vuotiaana, joten koiranpennuista minulla ei ole paljoo kokemista. Mutta olen katsonut kymmeniä eri koirankoulutusvideoita.
1. Uuden koirani pitäisi tulla sillein toimeen ihmisten ja muiden koirien kanssa, ettei haukkuisi ihan jokaiselle vastaantulijalle ja suhtautuisi ystävällisesti, jos joku koira häntä haistelee tai vieras ihminen silittää. Ovikellolle saa kyllä haukkua, se ei minua haittaa, eli en etsi mitään äänetöntä koiraa.
2. Rodun pitäisi olla pieni tai keskikokoinen
3. Turkki ei saisi olla trimmattava, karkeakarvainen eikä karvaton.
4. Ei mopseja yms, joilla hengitysvaikeuksia
5. Koira, joka kiintyy omistajaan, mutta osaa olla kotona yksin arkisin 4-6 tuntia, eli ei eroahdistusta eikä hajota paikkoja sillä välin kun olen koulussa. Toki jätän aktivointileluja yms että koiralle riittää tekemistä täksi aikaa.
6. Mielellään melko helposti tai kohtalaisesti koulutettava, ettei ihan vaikeimmasta päästä
7. Osallistuu innolla leikkimään yms, mutta osaa rauhottua myös sohvalle
Mikä tämän listan koirista sopisi minulle?
Otan mielelläni myös uusia rotuehdotuksia vastaan :) Sanokaa jos joku tämän listan koirista ei sovi yllä oleviin kriteereihin. Kiitos.
Beagle
Basenji
Shiba inu
Markiesje
Kooikerhondje
Sileäkarvainen kromfohrländer
Welsh corgi pembroke
Welsh corgi cardigan
Jackrusselinterrieri
Rottaterrieri
Islanninlammaskoira
Kommentit (74)
Kannattaa myös muistaa, että koiraa ei hoideta muiden verorahoilla julkisessa terveydenhuollossa. Tätä varten pitää tilillä olla hätärahastona mielellään ainakin tonni - pari. Ettei eläin joudu kärsimään sen takia ettei sen omistaja ole osaannut hoitaa asioitaan. Tätähän ei suurin osa koiran hankkijoista jostain syystä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että koiraa ei hoideta muiden verorahoilla julkisessa terveydenhuollossa. Tätä varten pitää tilillä olla hätärahastona mielellään ainakin tonni - pari. Ettei eläin joudu kärsimään sen takia ettei sen omistaja ole osaannut hoitaa asioitaan. Tätähän ei suurin osa koiran hankkijoista jostain syystä ymmärrä.
Koirien hankinnan pitäisi olla luvallista ja luvan saadakseen pitäisi suorittaa koe missä testattaisiin, että edes aivan perusasiat on kunnossa.
Koirakokemukseni ja tuntemieni koirien perusteella suosittelisin sinulle ehdottomasti Kooikerhondjeta tai Islannin lammaskoiraa. Beagle on perusluonteeltaan metsästyskoira, eikä sitä kannattaisi kerrostaloon ottaa, vaikka kivan näköinen koira onkin. Myös metsässä vapaanapitämisen kanssa voi tulla ongelmaa. Itse terrierin omistavana sanoisin myös, että terriereiden kanssa kouluttamisen taidot ovat hyvin tärkeät. Ehdottamasi rodut ovat vilkkaita, aktiivisia ja muiden koirien kanssa saattaa tulla ongelmaa, ellei koulutus mene putkeen. Ihmisellehän terrierit ovat mitä parhaimpia kavereita!
Corgit ovat ehkä paremmassa maineessa, kuin millaisia oikeasti ovat, lisäksi rakenne ei ole mikään paras mahdollinen lyhyine jalkoineen.
Kooikerhondje ja Islannin lammaskoira ovat kumpikin hieman harvinaisempia rotuja Suomessa, mutta ovat aivan mahtavia, lempeitä ja kohtalaisen helposti koulutettavia koiria! Joudut ehkä pulittamaan näistä vähän enemmän kuin monesta muusta? Sopeutuvat kerrostaloelämään, mutta nauttivat varmasti vapaana luonnossa kulkemisesta myös, eikä karkailutaipumusta ole. Kumpikin rotu on listasi "yhteiskuntakelpoisin" kaupunkilaiselämään. Kaikissa roduissa on yksilöeroja, mutta monet perusasiat pitävät kuitenkin keskimääräisesti paikkansa eri rotujen kesken.
Olet Ap hyvin pohtinut koiravalintoja ja koiran kanssa elämistä. Onnea teille uuden koiran kanssa, mihin rotuun nyt sitten päädytkin.
Varmaan menet töihin opintojen jälkeen? Työt yleensä 7-8 tuntia per päivä.
Tuossa on joitain rotuja, joita en lähtisi jonottamaan. Esim. Shiba inu on kuulemma niin harvinainen ja suosittu, että ei helpolla löydy Suomesta. Tosin täällä päin näin juuri yhden, ensimmäisen, shiban. Kannattaa kuitenkin mielestäni miettiä, että tykkäsikö sitä mahdollisesti esim. akitan luonteesta? Jos ei tykkää niin ei shiba paljon parempi ole. Etuina pidetty kauneutta, helppoa turkkia, hiljainen, ei rähise... Mutta sitten samat vaikeudet kuin akitassa, eli arvokas, ei näytä piittaavan vieraista mutta oikeasti on koko ajan epäluuloinen. Epäluuloisuus ei minusta useimmille omistajille sovi. Itse katselisin buhundia jos koiran ulkonäkö kiinnostaa, on myös paljon sosiaalisempi eikä yhtä kovaääninen kuin pystykorvat yleensä. Vaikka vähemmän minusta haukahtelu on paha kuin tuo epäluuloisuus. Mietin myös, että kuinka ihmeessä pääset joka päivä neljälle pitkälle lenkille.? Vai normaalille ja joskus pidemmälle?
Vierailija kirjoitti:
"Asuisin sillon omassa yksiössä kerrostalossa". Ei siis mikään.
Mihin koira niitä neliöitä sisällä ollessa tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Isompi koira voi olla rauhallisempi ja pärjätä pienessä asunnossa yksin pientä ja energistä rotua paremmin. Kunnon lenkkejä, ulkoilua ja töitä koiralle sitten muut ajat. Ehkä voisi miettiä kotimaista kodinvaihtajaa. Rodulla ei niin väliä, terveys ja luonne tärkeämpiä.
Iso koira ja pieni asunto kerrostalossa... Todella hyvä yhdistelmä koiran kannalta ;p
Myös Shetlannin lammaskoira voisi olla hyvä valinta. Lukaise vähän siitä.
t. 24
Islanninlammaskoira tuosta joukosta ehdottomasti varmin. Terrierejä ei ensimmäiseksi koiraksi eikä russeleita. Paras olisi kuitenkin lapinkoiranarttu. Onnea ja menestystä koiran omistajuuteen. Koira on kiva ja paras kaveri ihmiselle.
Yli 30 vuoden koirakokemuksella, yli 20 vuoden kasvattajakokemuksella tämä neuvo.
Islanninlammaskoirat haukkuvat. Ja haukkuvat. Ja haukkuvat. Ei ehkä paras valinta kerrostaloon. Corgeilla vähän sama juttu ja lisäksi ovat sairaita.
Oon vakavissani koiran hankkimisesta. Beagle ja jackrussel ovat poissuljettu tälläkertaa, mutta ajattelin hankkia ne sitten, kun enemmän kokemusta ja isompi talo. Myös hyvä on tietää, etten ota basenjia enkä shiba inua ensimmäiseksi koiraksi.
Vaihtoehdoista jäljellä on markiesje, corgi, islanninlammaskoira, kooikkeri ja kromfohrländer. Pitkällä metsäreitillä pystyisin myös kantamaan esim corgia. Minä en ollenkaan juokse sellaisilla reiteillä vaan kävelen ja pidän taukoja.
Naapurissa asuu ihana ja ystävällinen islanninlammaskoira, mutta pitkän turkin hoito arvelluttaa ja tuleeko kesäisin liian kuuma pitkil
kävely lenkeil?
Haluaisin tietää kooikkerin ja kromfohrländerin eroista? Onko kromfohrländer riistaviettinen? Ovatko helpompi kouluttaa kuin shiba inu? Oon nähny instagramissa että jotkut pitää kooikkereitä metsässä vapaana ja silti eivät karkaa. Vai johtuuko riistavietin voimakkuus koiran vanhemmista?
Vierailija kirjoitti:
Lapinkoira. Kilttejä ja itsepäisiä😏
Lapparit on ylihypetettyä paskaa paskaa ja paskaa. Vain nolo säälittävä lammas ottaa saman rodun kuin kaikki muutkin.
Lisäksi ajattelin kissan hankkimista koiran seuraksi, mutten tiedä kannattaako kissanpentu ja koiranpentu ottaa samaan aikaan vai sitten kissanpentu, kun koira on 1v. Miten nämä rodut tulee toimeen kissojen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Myös Shetlannin lammaskoira voisi olla hyvä valinta. Lukaise vähän siitä.
t. 24
EI OLE. Luonne on ihan kuralla kun hermorakenne olematon. Pelästyvät jo pelkkää ihmisen yskimistä ja omia pierujaankin.
Lampaita olette!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nyt ensin kyllä opiskella vielä koiran omistajuutta ja ymmärtää, että seuraavat asiat ovat koulutuksesta ja omistajasta kiinni; muiden koirien ja ihmisten kanssa toimeentuleminen, eroahdistus, rauhoittuminen.
Ensimmäinen viisastelija hännystelijöineen bongattu. Koiran omistaminen ei ole rakettitiedettä pöljät, mullakin on : D
Käyttäjä36607 kirjoitti:
Lisäksi ajattelin kissan hankkimista koiran seuraksi, mutten tiedä kannattaako kissanpentu ja koiranpentu ottaa samaan aikaan vai sitten kissanpentu, kun koira on 1v. Miten nämä rodut tulee toimeen kissojen kanssa?
Ah. Pelkkä trollihan tämä olikin...
Käyttäjä36607 kirjoitti:
KUOLEMA KISSOILLE!
Koira on AINOA oikea lemmikki sekä perheenjäsen ja 99,9% palstalaisista on samaa mieltä kanssani!
EI KISSOJA PALSTALLE!
EI KISSOJA MINNEKÄÄN!
Corgi voi painaa 20 kiloa tai ylikin, lisäksi se on aika isokokoinen. Ei sitä ihan noin vaan huvikseen metsässä kanniskella 😀
https://www.hankikoira.fi/rotutesti