Kiusasivatko opettajat sinua koulussa?
Muutama aito sadisti on tullut tavattua matkan varrella, enemmän varmaankin sellaisia, jotka eivät tienneet kuinka pahasti kommentit ja käytös voivat satuttaa, esimerkiksi liikkamaikan ivailu ja silmien pyörittelyt vuosien ajan kun en yksinkertaisesti pärjännyt missään lajissa.
Kommentit (29)
Mun ruotsinope pikkitteli useita oppilaita, myös minua. Ne oli aika inhoittavia painosta, uskonnosta, punastumisesta ja jopa ihottumasta. Usein piti kääntää joku lause, joka just sattuvasti sattuivat lapsiin. Adventisti kääntämään joululaulun sanoja, lihavalle ruokaohjeita, punastuville meikkausvinkkejä, kuinka peitän punaiset posket. Mutta sitten oli hienojakin opettajia.
Kyllä, kettuili koko luokan kuullen lähes tyhjästä. Samaa teki ystävilleni, ei pitänyt meistä lainkaan. Jos hymyilimme jollekin asialle tunnin aikana, pilasimme kuulemma hänen päivänsä.
Sanoi myös minulle, että jos isäni kuolisi, hän voisi ymmärtää käytökseni. Asiattomasti sanottu mielestäni.
1-2 luokan ope oli ihan karmea. Muistan ainakin kun hän nauroi kun kaaduin jäälle selälleni ja kutsui minua töyhtöhyypäksi. Lisäksi ne ihme näpyttelykokeet joita meillä oli, olivat täysin turhia: opettaja siis näpytti kynällä rytmin ja se piti toistaa, jos meni väärin tuli uusi pidempi. Uudet kirjat jaettiin taas niin, että koko luokka nousi seisomaan ja sitten luettiin pätkiä jostain. Jos meni väärin piti jäädä seisomaan ja odottamaan uutta kierrosta. Jos taas luki oikein ja takeltelematta sai kirjan sekä istuutua. Ulkoläksyjä tuli paljon, virsiä sun muita lauluja esim. kerran piti opetella seuraavaksi päiväksi 7 veljestä- laulu. Muistan sen koska meillä oli pihatalkoot jotka siihen aikaan olivat kova juttu, enkä päässyt osallistumaan kun piti opetella sitä laulua. Myös laulukokeet olivat tärkeitä. Lisäksi muistan kun opettaja sanoi, ettei opettajanhuoneeseen saa pyrkiä ellei ole pää irti.
Kuulostaa 60-luvun lestadiolaisten musiikkiluokalta mutta kyseessä oli 80-luvun turkulainen taviskoulu.
Ala-asteella kiusaajana oli vanhempi naisopettaja, jonka on näin aikuisiällä ymmärtänyt psykopaatiksi. Opettaja oli saanut kätyrikseen heikkotahtoisen kollegan, joten vaikutus ulottui omaa luokkaa laajemmalle. Rehtori oli vanha nyhverö, joka ei saanut akkoihin mitään kuria.
Jep. 1-2 luokalla oli opettaja, jonka elämäntehtävä oli saada mut itkemään. Ja syy oli Äitini kuolema juuri ennen koulun alkua. Eipä Maija onnistunut..
Kyllä, etenkin yksi ämmä. Otti mun lihavuuteni vitsin aiheeksi koko luokan kuullen ja antoi toisten oppilaiden v*ttuilla mulle ihan vapaasti. :(
Ala-asteella oli opettaja, joka kiusasi systemaattisesti koko luokkaa. Tietenkin pahimmat "hevosen huumorit" osuivat sitten niihin erikoisempiin persooniin (ei niin urheilulliset, silmälasipäiset, hassu sukunimi tms.).
Muutamia opettajan tekosia;
- Kokeet vaihdettiin aina vieruskaverin kanssa ja vieruskaveri tarkasti sen opettajan luetellessa oikeita vastauksia.
- Opettaja kirjoitti taululle kokeen mahdolliset pistemäärät ja kutsui aina pistemäärä kerrallaan oppilaat kirjoittamaan nimensä taululle. Näinpä saatiin tietää kuka sai sen huonoimman numeron ja kuka oli hikari. Lisäsi kiusaamista luokan kesken todella paljon.
(Esim. "50 pistettä kokeesta saaneet tulevat nyt kirjoittamaan nimensä taululle" "40 pistettä saaneet kirjoittavat nyt nimensä")
- Urheilussa pelattiin pesäpalloa oli keli mikä hyvänsä. Joukkueet jaettiin hyviin ja huonoihin. Ei edes yrittänyt peitellä tätä jakoa vaan nimi kerrallaan kutsui joukkueeseen. (Esim. "Lauri huonoihin" "Janne hyviin")
- Kutsui kolmea androgyyniä poikaa G-miehiksi, joka kääntyi luokkalaisten suussa gay-miehiksi. Aiheutti todella paljon mielipahaa noille pojille.
Tapahtui 90-luvulla melko ison kaupungin koulussa. Opettaja jäi onneksi eläkkeelle samana vuonna kun luokkamme pääsi ala-asteelta.
Ei nyt välttämättä mitään kunnon kiusaamista opettajan kannalta ollut, mutta lisäsi lasten välistä jännitystä ja aiheutti tosiaan kiusaamista. :(
Taitoaineissa sai aina varautua julkisiin nöyryytyksiin. Kumma ettei esim. äikänopet naureskele luokan edessä jos joku lukee huonommin? No toisaalta, varmaan eri aineisiin hakeutuvat erilaiset opettajat...
Meidän yläasteen opo oli kyllä jäätävä tapaus, en tiedä onko sama kotka vielä valtaistuimellaan. Muistan selvästi kertoneeni seiskaluokalla että haluaisin työskennellä musiikin parissa, opo kohotti kulmiaan ja sanoi niin v-mäisesti "sinusta ei kyllä ole mihinkään sellaiseen, sinä pärjäät vain tavallisissa ammateissa. Mene vaikka lähihoitajaksi pyörittelemään mummoja." Muistaakseni on tämän henkilön oma lapsi ammattimuusikko... Muutenkin oli kyllä sellainen lyttääjä. Juuri yläasteikäisiä pitäisi rohkaista sinne mikä heitä kiinnostaa kun on nuori ja hukassa.
Kyllä. Ala-asteella, ylä-asteella ja myös ammatikoulussa. :(
Kyllä vain, opettaja tarttui heikkoihin ja erilaisiin oppilaisiin, hikareille antoi oman tanssiryhmän, jonka tuotoksia pällisteltiin joka juhlassa.Oikeasti lahjakkaat oppilaat saivat vain nyrpeää naamaa osakseen, jos edes esityksiin pääsivät.
Opettaja nöyryytti erästä luokkalaistamme, jonka äiti oli ulkomaalainen, väittäen koko luokan kuullen että lapsi on "likainen" johon koko luokka vastasi nauramalla.Myös muita oppilaita opettaja nöyryytti koulun ruokalassa tai liikuntatunneilla.Matematiikan tunnilla ei saanut istua, ennenkuin tiesi oikean vastauksen.Ne samathan siellä aina vikana seisoi.
Eivät kiusanneet. Päinvastoin sain opettajilta tukea, kun vanhempani olivat aika onnettoma huonoja. Toki joukossa oli mukana muutama tökerö miesope, mutta toisaalta muutama ihana, todella tärkeä helmi - nämä kaikki naisia.
Eivät kiusanneet. Päinvastoin sain opettajilta tukea, kun vanhempani olivat aika onnettoma huonoja. Toki joukossa oli mukana muutama tökerö miesope, mutta toisaalta muutama ihana, todella tärkeä helmi - nämä kaikki naisia.
Voi että nousee raivo niitä opettajia kohtaan näitä viestejä lukiessa. Kaikki sympatiat teille, jotka olette näitä vajukkeja joutuneet kohtaamaan.
Ylä-asteella eräs miesopettaja kiusoitteli minua tietyllä tavalla koko luokan edessä. Silloin sitä naureskeltiin, mutta jälkeenpäin olen tajunnut, että nykyisin tuota pidettäisi seksuaalisena ahdisteluna. :(
Ei kukaan ope kiusannut. Toki osa oli huonompia ja osa parempia. Muistan erityisen ihanaksi alakoulun opettajan 3. luokalta alkaen ja luokanvalvojan yläasteella sekä äidinkielen open yläasteella. Vanhempani eivät paljon kannustaneet eivätkä arvostaneet minua, mutta koulussa sain tukea ja arvostusta monilta aikuisilta. Viihdyin myös luokassa, vaikka olin ns. hikari ja siten potentiaalinen kiusattava. Eivät minua kuitenkaan oppilaatkaan kiusanneet, mitä nyt muutama bimbo blonfi yläluokilla yritti.
Hiukan tarkoitushakuinen kysymys, mutta vastaus on ei.
Luokanopettajani (miespuolinen) 90-luvulla matki puhevikaani ja teki huonoa vitsiä siitä että minulla on huulihalkion arvet, mm. sai luokan nauramaan sanomalla että koska olen tyttö, niin edes viikset eivät tule peittämään sitä, samoin vitsaili kerran siitä millaista vinoa suuta olisi suudella. Hän pilkkasi minua maanantaipainokseksi ja antoi ideat monille pilkkanimille joita luokkakaverit käyttivät. Hän tiesi että mun kotiolosuhteillani pilkkaamiseen ei puututtaisi (molemmat vanhemmistani olivat alkoholisteja).
Kyllä. Ala-asteella opettajani piikitteli siitä, kun en osannut sanoa ärrää. Kertoi kerran vitsin toiselle opettajalle ärrä-vikaisuudesta, kun seisoin hänen vieressään. Molemmat nauroivat paskaisesti. Vitun "kansan kynttilät".