lahjojen takaisin pyytäminen
No nyt sattu omalle kohdalle näin omituinen ilmiö. Käly anto meidän lapselle säkillisen vaatteita, hänen lapsiensa vanhat vaatteet. Ja nyt haluaa ne takaisin!
Ensinäki, mistä hitosta mun pitäisi muistaa mitkä vaatteet saatiin sieltä? Me saatiin niin paljon vaatteita niin monilta ihmisiltä, että on vaikea muistaa mitä saatiin mistä. Argh! Ja kuka oikeasti pyytää vaatteita takaisin? Mä oletin että lahja on saajan. Olis sanonut että ne on vain lainaksi!
Isoin herne nenässä on siitä kun pyysi kaikki kengät takaisin - mainitsi erikseen Nike lenkkarit. Ne oli synttärilahja! Se haluaa takaisin lenkkarit jotka osti 1-vuotis lahjaksi! Anteeksi mutta nyt ei riitä huumori. Siis, mitä helvettiä? Tekis mieli kysyä haluaako takaisin lelutkin jotka joululahjaksi osti
Ei tää voi olla normaalia! Vai?
Kommentit (28)
Ja seuraavilla synttäreillä kysyn saako lapsi pitää lahjansa, onko tämä nyt hänen vai vaaditaanko sitä takaisin jossain vaiheessa
Voisin suhtautuu vähän kypsemmin tähän mutta nyt veetuttaa
ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:14"]
Sinuna kysysin noista joululahjoista myös. Pyydä luettelo tavaroista, mielellään valokuvan kera, ja kerro ettet voi muistaa kaikkia. Ja sao että tottakai saa takaisin sen jälkeen.
[/quote]
Jep. Ja jatkossa kysy aina lahjoja avatessa, että haluaako käly ne heti takaisin vai vasta vuoden päästä.
sanot että ei ollut puhetta lainasta ja pyydä valokuvallista listaa vaatteista, että sitten voit katsoa onko jotain jäljellä. ja synttärilahjoja ei anneta takaisin. jatkossa en kyllä vastaanottaisi lahjoja kun ei voi tietää koska vaatii takaisin ja aiheuttaa pahaa mieltä lapselle.
Jos ne ovat pieneksi jääneitä niin voihan ne kierrättää seuraavalle. Mutta minäkin olen törmännyt tuohon että lahjan antaja vaatii lahjaa takaisin. Tuollainen aikuinen ihminen on jotenkin lapsen tasolle jäänyt ja äärettömän itsekäs. Sama on joissakin tontin tai kiinteistön myyjissä jotka yrittävät määräillä mitä uudi omistaja saa tehdä.
Nyt katselet kaikki romut mitä teiltä löytyy, pieneksi menneet ja risat kengät, vaatteet, lelut, jotka lapsille eivät ole muodostuneet tärkeiksi tai ovat käyttökelvottomat. Laita isoon pussiin ja viet perille. Sanot että kaikki saa pitää, takaisin EI SAA tuoda. Ja muista olla mairea ja hymyillä koko tekareittesi voimalla!
Jatkossa kälyä ei kutsuta juhliin, perustele, ettei hänelle tule kulja lahjasta!
Vieläkö ne lenkkarit mahtuu lapselle?
Voithan sä pyytää kälyä teille valkkaamaan vaatteet muiden joukosta. Sanot vaan, että et millään muista, mikä on heiltä peräisin.
Mä ymmärrän kälyäsi. Mä annoin aikoinaan miehen siskon tytölle esikoiselta pieneksi käyneet juhlakengät. Oletin saavani ne takaisin, kun meillä on kaksi nuorempaa tytärtä. Vaan siskopa oli antanut ne eteenpäin jollekulle. Mut joo, olisi pitänyt selkeästi sanoa, että haluan kengät takaisin.
Lahja vaihtaa omistajaa kun se annetaan toiselle.
Mutta teillä on ilmeisesti epäselvyyttä siitä että onko vaatteet annettu vai lainattu.
Itse annoin siskolleni vauvanvaatteita lainaan. Sanoin vielä, että haluan niistä pari juttua takaisin. Sisko lupasi antaa ne takaisin. Nyt oli kuitenkin antanut ne eteenpäin, ja jotain vienyt jopa Uffin laatikkoon. Kun ihmettelin tätä, hän kuittasi, että eikai teille tule lisää lapsia.
Harmittaa. Olisin halunnut säästää ne muistoina.
Mutta lahjat on aivan toinen juttu. Ei niitä voi pyytää takaisin. Ei missään tapauksessa!!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:37"]
Voithan sä pyytää kälyä teille valkkaamaan vaatteet muiden joukosta. Sanot vaan, että et millään muista, mikä on heiltä peräisin.
Mä ymmärrän kälyäsi. Mä annoin aikoinaan miehen siskon tytölle esikoiselta pieneksi käyneet juhlakengät. Oletin saavani ne takaisin, kun meillä on kaksi nuorempaa tytärtä. Vaan siskopa oli antanut ne eteenpäin jollekulle. Mut joo, olisi pitänyt selkeästi sanoa, että haluan kengät takaisin.
[/quote]Pointti on viimeisessä lauseessa. Jos antaa jotain lainaan, niin se pitää muistaa sanoa.
Minä olen laittanut oitakin vaatteita muistoksi sivuun. Mutta siis vain jokusen tavaran. Muut olen antanut eteenpäin. Kaikkea ei voi säästää.
[/quote]
Totta ihmeessä sun olis pitänyt sanoa, että haluat ne takaisin.
Kohta ei nähtävästi uskalla ottaa mitään vastaan, kun suomalainen ei puhu. Annetaan vaikka juhlamekko lapselle ja se on siinä. Sitten kuulee 8 vuoden päästä naapurista, että antaja itkee kaikille, että en anna takaisin sitä juhlamekkoa.
Mistä ihmeestä voi tietää, että antaja haluaa lahjan takaisin, kun suomalainen on sellainen tuppisuu ja olettaa toisen osaavan lukea ajatukset.
Olen myös saanut kauniita käsintehtyjä vaatteita kummeilta. He sanoivat vaatteilla olevan tunnearvoa ja pyysivät voinko antaa takaisin kun käyvät pieneksi. Tottakai!
Jos käly sanoo "haluatko meidän pieneksi jääneet vaatteet" oletin sen olevan lahja enkä laina
Lenkkarit ovat liian isot. Säästin niitä kesää varten, eli ihan uudet ja käyttämättömät ovat. Menen kauppaan ja ostan uudet tilalle. Lapsen OMAT lenkkarit.
pentele
ap
Työnnä sille kälyllesi pussillinen vanhoja lasten vaatteita, mitä nyt sattuu löytymään ja sano että ne oli nyt tässä. Enempää ei ole, eikä tule. Pääset siitä eroon ja käsket lopettamaan sen jankuttamisen. Tai vielä parempaa, jos vaan ilmoitat lahjoittaneesi kaikki eteenpäin.. hehe! Siinäpähän rähisee. Ei se ainakaan tule uudestaan pyytämään.
Kälysi on naivi, ehkä kannattaisi ottaa etäisyyttä tuollaiseen tyyppiin.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:20"]Ap
T:v<3
[/quote]
Anteeksi mutta mitä toi tarkoittaa?
ap
Pyydä ihmeessä sinäkin sitten takaisin jotakin, mitä olet antanut lahjaksi kälyllesi. Ihmeellistä toimintaa kälyltäsi.
Meillä kulki lasten vaattet suvussa. Risat tipuivat kierrosta ja uusia osttettiin tuohon kiertoon. Serkut antoivat ne toisilleen.
Sitten eräs päätti myydä nipun kirppiksellä.
Muita vitutti melkoisesti kun toiselle/kolmannelle ei saatukkaan edes itse ostettuja takaisin.
[/quote]
Taikasana lienee tässä olevan tuo "oletin". Miten voit olettaa tuollaista, jos on laina se pitää selkeästi kertoa. Itse en edes suostu vastaanottamaan käyttötavaraa lainaan, kuluu kuitenkin. Jos haluaa säästää jonkin rätin, niin pitää sitten itselleen. Luuleeko ihmiset oikeasti, että toiset osaavat lukea ajatuksia?
Ja aloittajalle sanoisin, että tosiaankin pyydä lista vaatteista jotka haluaa takaisin. Vaihtoehtoisesti kysyisin millä hinnalla hän voisi myydä vaatteet teille, säkillisestä voisi varmaan maksaa 20e. Ja älä ikinä vastaanota häneltä mitään, ainakaan ilman kirjallista sopimusta. Ja synttärilahjoja ei anneta takaisin. Sano kälyllesi ettet anna lahjoja takaisin, koska se on hyvien tapojen vastaista ja haluat ettei lapsestasi kasva mitään huonotapaista moukkaa.
Sinuna kysysin noista joululahjoista myös. Pyydä luettelo tavaroista, mielellään valokuvan kera, ja kerro ettet voi muistaa kaikkia. Ja sao että tottakai saa takaisin sen jälkeen.