Loikkaavatko suomenruotsalaiset jos Ruotsi hyökkää??!?!?
Mitä mieltä? Ovatko kuin ne venäjänmieliset ukranalaiset ja luovuttavat alueet? Niin kuin Ahvenamaan? Ehkä Vaasan ja Turunkin?!
Kommentit (81)
34, Olen samaa mieltä kanssasi! Näin ainakin ruotsinkieliset sukulaiseni tekevät. Itse äänestän, niinkuin sanoin jo, toista puoluetta joten olen kai 32:n mukaan fiksu. Nojaa enpä nyt tiedä.
Pointtini on tässä vaan se, että ihan sama vaikka 20, 50 tai 80% suomenruotsalaisista tekee jotain/on jotain mieltä - emme kaikki todellakaan! Joten lopettakaa yleistäminen. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 23:37"]
No, se tuntuu, että he, suomenruotsalaiset, eläävät ihan omaa elämää. Ehkä siksi, että keskittyvät vain sinne, missä sitä ruotsia puhutaan. Esimerkiksi Vaasassa en saanut suomenkielistä palvelua. Mietin kyllä, että suomenruotsalaiset eivät ihan täysin ole suomalaisia.. Kieli on yhdistävä tekijä, mutta tässä tapauksessa kieli erottaa ihmiset toisista...
[/quote]
Vaasassa saa kyllä joka paikassa suomenkielistä palvelua. Oon aina saanut suomenkielistä palvelua myös ruotsinkielisissä ympäryskunnissa jos oon käynyt esim. huoltsikalla. Oon asunut noin 2 vuotta täällä ja ainoastaan kerran oli niin, että kapakassa en saanut kuin ruotsinkielistä palvelua: mä puhuin suomea ja kassa jatkoi vain ruotsiksi. Mutta 2 vuoden aikana tää oli yks ja ainoa kerta, joten ei kyllä voi sanoa että täällä ei saa suomenkielistä palvelua.
[/quote]
Joo, siis se oli yks kerta ja silloin, kun pyysin apua vaatekaupassa. Tyttö sanoi vain "En puhu suomea". Olin "okei..." ja olin hämillään. Mietin vain, missä päin maailmaa mä oikein olen. Muutenkin, kun menee vaikka Vaasan ulkopuolelle, mutta lähikyliin, niin puhutaan pääasiassa vain ruotsiksi. Se on se ensisijainen kieli kummiskin.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:36"]
No tota.
Loikkasivatko marsalkka Mannerheim ja jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrooth?
Taitaa nyt persuilta unohtua, mikä oli SUOMALAISTEN sodan johtajien äidinkieli viime sodassa!
[/quote]
Ja kannattaa myös muistaa, että monet historian ruotsinkieliset merkkihenkilöt ovat alunperin suomenkielisiä / suomenkielisistä suvuista, joiden oli ollut pakko vaihtaa kielensä, koska suomenkielisillä ei ollut mitään oikeuksia.
Ja 36, ensinnäkin et voi verrata ruotsia ja saamea, ne ovat suomen lain mukaan eri asemissa. Haluaisitko muuten että suomenruotsalaisia syrjitään samalla tavalla kuin saamelaisia? Vain koska osa meistä äänestää RKP:tä? Ja loput niinkuin minä ei haluaiskaan muuta kuin elää "tavallisesti" ilman että ainakin kerran päivässä on pakko puolustautua ennakkoluuloja vastaan...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:43"]
Ja 36, ensinnäkin et voi verrata ruotsia ja saamea, ne ovat suomen lain mukaan eri asemissa. Haluaisitko muuten että suomenruotsalaisia syrjitään samalla tavalla kuin saamelaisia? Vain koska osa meistä äänestää RKP:tä? Ja loput niinkuin minä ei haluaiskaan muuta kuin elää "tavallisesti" ilman että ainakin kerran päivässä on pakko puolustautua ennakkoluuloja vastaan...
[/quote]
Täh? Totta kai voin verrata, molemmat ovat vanhoja vähemistökieliä Suomessa ja molemmille kuuluu vähemmistökielen asema myös virallisesti. On aivan pähkähullua uskotella, että ruotsi olisi jotenkin suomen kielen kanssa rinnakkainen kieli, kun ei se sitä ole, eikä sellaiseksi tule. Lakia tulisi tältä osin muuttaa.
[/quote]
Perustuslakiin ei alunperin pitänyt tulla kuin yksi virallinen kieli (suomi), mutta Ruotsin painostuksesta laitettiin myös ruotsi. Eikö olisi jo aika todeta, että Suomi on itsenäinen maa ja täällä on vain yksi valtakunnallinen virallinen kieli, suomen kieli?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:16"]
...joten kaikki suomenruotsalaiset ovat rasisteja ja katsovat suomenkielisiä nenänvartta pitkin? Tämäkö on pointtisi?
Ainiin, ja itse olen muuten suomenruotsalainen ja olen äänestänyt aina vihreitä.
[/quote]
Ruotsinkielisiä on n. 5% ja RKP:n kannatus on n. 4%, joten kyllä RKP aika selkeästi edustaa teikäläisiä.
[/quote]
Useimmat jotka äänestävät RKP:tä tekevät käsittääkseeni sen takia että säilyttäisivät kielellisen asemansa nykyisessä muodossaan. Eli periaatteessa ihmiset joilla on eri poliittiset näkemykset ja mielipiteet äänestävät puoluetta sillä heidän "kuuluu" tehdä niin jotta ei suomenruotsalaisten asema huonontuisi. Näin sanoo ainakin ruotsinkieleinen mieheni.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
Jokaisella puolueella on myös ruotsinkielinen osasto. Niin porvari- kuin vasemmistopuolueillakin.
Luuletko todella, että vasemmistolainen äänestäisi porvaripuoluetta? Oli äidinkieli mikä hyvänsä.
Tunnen paljon vasemmistolaisia ruotsinkielisiä. Eivätkä he koskaan äänestäisi RKP:tä tai muitakaan porvaripuolueita eli Kokoomusta, Keskustaa tai Perussuomalaisia. He äänestävät SDP:tä tai Vasemmistoliittoa.
Tunnen myös paljon liberaaleja, jotka äänestävät RKP:tä, vaikka ovat äidinkieleltään suomenkielisiä. Lisäksi RKP:tä, joka on liberaali puolue, äänestävät monet vähemmistöjen edustajat, kuten seksuaalivähemmistöt ja saamelaiset.
Esimerkkinä tulee mieleen se Estonian pelastustöitä johtanut suomenkielinen kommodori, joka valittiin RKP:n kansanedustajaksi laivatragedian jälkeen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raimo_Tiilikainen
Ruotsin kieltä ei olisi pidännyt virallistaa koskaan. Se on varmasti hyvä kieli, mutta miksi se on virallinen?! Mitä sillä halutaan viestittää toisille valtioille?!.. Ruotsin kieli pois - se on hankala ja turha. Muutenkin, maahanmuuttajat joutuvat opettelemaan suomen ja englannin kielen lisäksi ruotsin! Siis yhteensä kieliä pitäisi hallita neljä! Ja suomalaisten tietty kolme. Puhutaan kahdesta kielestä, mutta tosiasiassa kyse on kolmesta kielestä suomalaisille. Se on aika paljon se.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:45"]
[/quote]
Täh? Totta kai voin verrata, molemmat ovat vanhoja vähemistökieliä Suomessa ja molemmille kuuluu vähemmistökielen asema myös virallisesti. On aivan pähkähullua uskotella, että ruotsi olisi jotenkin suomen kielen kanssa rinnakkainen kieli, kun ei se sitä ole, eikä sellaiseksi tule. Lakia tulisi tältä osin muuttaa.
[/quote]
Ruotsi on virallinen kieli Suomessa, samalla tavalla kuin suomi. Saame on väheimmistökieli. Tässä sulle Suomen perustuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:45"]
[/quote]
[/quote]
Ruotsi on virallinen kieli Suomessa, samalla tavalla kuin suomi. Saame on väheimmistökieli. Tässä sulle Suomen perustuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
[/quote]
Oletko vähän tyhmä? Minähän kirjoitin yllä, että "lakia tulisi tältä osin muuttaa".
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:50"]
...joten kaikki suomenruotsalaiset ovat rasisteja ja katsovat suomenkielisiä nenänvartta pitkin? Tämäkö on pointtisi?
Ainiin, ja itse olen muuten suomenruotsalainen ja olen äänestänyt aina vihreitä.
[/quote]
Ruotsinkielisiä on n. 5% ja RKP:n kannatus on n. 4%, joten kyllä RKP aika selkeästi edustaa teikäläisiä.
[/quote]
Useimmat jotka äänestävät RKP:tä tekevät käsittääkseeni sen takia että säilyttäisivät kielellisen asemansa nykyisessä muodossaan. Eli periaatteessa ihmiset joilla on eri poliittiset näkemykset ja mielipiteet äänestävät puoluetta sillä heidän "kuuluu" tehdä niin jotta ei suomenruotsalaisten asema huonontuisi. Näin sanoo ainakin ruotsinkieleinen mieheni.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
Jokaisella puolueella on myös ruotsinkielinen osasto. Niin porvari- kuin vasemmistopuolueillakin.
Luuletko todella, että vasemmistolainen äänestäisi porvaripuoluetta? Oli äidinkieli mikä hyvänsä.
Tunnen paljon vasemmistolaisia ruotsinkielisiä. Eivätkä he koskaan äänestäisi RKP:tä tai muitakaan porvaripuolueita eli Kokoomusta, Keskustaa tai Perussuomalaisia. He äänestävät SDP:tä tai Vasemmistoliittoa.
Tunnen myös paljon liberaaleja, jotka äänestävät RKP:tä, vaikka ovat äidinkieleltään suomenkielisiä. Lisäksi RKP:tä, joka on liberaali puolue, äänestävät monet vähemmistöjen edustajat, kuten seksuaalivähemmistöt ja saamelaiset.
Esimerkkinä tulee mieleen se Estonian pelastustöitä johtanut suomenkielinen kommodori, joka valittiin RKP:n kansanedustajaksi laivatragedian jälkeen.
[/quote]
Tunnen kyllä vasemmistomielipiteitä ilmaisevia ruotsinkielisiä jotka näin tekevät. Eivät kaikki ole kiinnostuneita politiikasta tai halua sen kummemmin pereytyä puolueen ideologiaan. Sen sijaan näkevätkin piirteitä RKP:ssä jotka ovat ajankohtaisija, mainitsitkin muutaman.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
[/quote]
Mistä lähtien persut on ollut porvaripuolue?
Ja mitä liberaalia on sellaisessa puolueessa, jolle hallitusohjelman tärkein asia joka kerta on PAKKOruotsin säilyttäminen?
Miksi esim. ahvenanmaalaiset ja pohjanmaalla asuvat ruotsinkieliset, jotka siis pärjäävät pelkästään ruotsilla, eivät saisi palvelua yms. äidinkielellään? Jos ruotsi siis otettaisiin pois virallisen kielen asemasta. Kuuluisiko heidän puhua pelkästään suomea?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 00:36"]
No tota.
Taitaa nyt persuilta unohtua, mikä oli SUOMALAISTEN sodan johtajien äidinkieli viime sodassa!
[/quote]
Ja kannattaa myös muistaa, että monet historian ruotsinkieliset merkkihenkilöt ovat alunperin suomenkielisiä / suomenkielisistä suvuista, joiden oli ollut pakko vaihtaa kielensä, koska suomenkielisillä ei ollut mitään oikeuksia.
[/quote]
Kannattaa myös muistaa, että RUOTSINKIELISET SUOMALAISET keksivät suomalaisuusaatteen eli fennomanian 1800-luvulla.
Ilman näiden ruotsinkielisten suomalaisuusmiesten taistelua suomalaisuuden puolesta olisimme kaikki nyt venäläistettyjä venäläisiä!
Suomalaisuusaatteen keksijät ja johtomiehet olivat Adolf Ivar Arvidsson, J.V. Snellman ja Gustav Mauritz Armfelt.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Adolf_Ivar_Arwidsson
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
http://fi.wikipedia.org/wiki/Gustav_Mauritz_Armfelt
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 01:00"]
Miksi esim. ahvenanmaalaiset ja pohjanmaalla asuvat ruotsinkieliset, jotka siis pärjäävät pelkästään ruotsilla, eivät saisi palvelua yms. äidinkielellään? Jos ruotsi siis otettaisiin pois virallisen kielen asemasta. Kuuluisiko heidän puhua pelkästään suomea?
[/quote]
Ahvenanmaa suuressa viisaudessaan poisti pakollisen suomen kielen kouluistaan, joten on vain ja ainostaan heidän oma ongelmansa, miten aikovat mantereella asioida.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 01:00"]
[/quote]
Ei tietenkään "kuulu puhua pelkästään suomea", jokainen saa tietysti puhua mitä haluaa. Mutta jokaisen suomalaisen pitäisi OSATA suomea sen verran, että pystyy asiansa sillä hoitamaan. Maan/osavaltion tms. pääkielen osaaminen on itsestään selvä asia kaikkialla muualla, mutta miten tämä on joku ongelma juuri suomenruotsalaisille? Suomeen muuttaneet mamutkin puhuvat kohtuullista suomea jopa jo yhden vuoden jälkeen!
Mielestäni ahvenamaalaiset voivat Suomeen asioitessaan yrittää puhua aluksi ruotsiksi. Jos se ei onnistu, niin sitten englanti tai suomi. Ymmärrän, ettei heillä ole kiinnostustakaan puhua suomea. Mielestäni heidän takia ei kuitenkaan tarvitsisi pitää kahta virallista kieltä yllä. Ruotsi vapaaehtoiseksi kuten englantikin.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 01:10"]
Mielestäni ahvenamaalaiset voivat Suomeen asioitessaan yrittää puhua aluksi ruotsiksi. Jos se ei onnistu, niin sitten englanti tai suomi. Ymmärrän, ettei heillä ole kiinnostustakaan puhua suomea. Mielestäni heidän takia ei kuitenkaan tarvitsisi pitää kahta virallista kieltä yllä. Ruotsi vapaaehtoiseksi kuten englantikin.
[/quote]
Myydään Putinille ja otetaan vaihdossa Petsamo. Jäämeren ranta olisi hyödyllinen Suomelle.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 01:10"]
[/quote]
Myydään Putinille ja otetaan vaihdossa Petsamo. Jäämeren ranta olisi hyödyllinen Suomelle.
[/quote]
Ahvenanmaalaisillekin voisi tulla ikävä suomen kielen opintoja siinä vaiheessa, kun asiointikieleksi vaihtuisi venäjä...
No tota.