Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hedelmöityshoidoissa. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
09.11.2020 |

Vastaan asiallisiin kysymyksiin, provot ja riidan haastamiset jätän huomiotta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokenut, että sinuun suhtauduttaisiin erilailla siksi, että hankit lasta yksin?

Tsemppiä hoitoihin ja toivottavasti saat niistä apua.

Kiitos!

Hoitavista tahoista yksityinen puoli suhtautuu asiaan neutraalisti, julkisella näyttää olevan vielä vähän totuttelemista asiaan.

Lähipiirini on onneksi suhtautunut asiaan hyvin, ja muista en niin välitäkään. Jotkut tietysti ajattelevat, että yksin lapsen saaminen on vastuutonta tai itsekästä. He eivät tunne minua, eivätkä tilannettani, joten en välitä heistä. Olen käynyt juttelemassa asiasta mm. psykologien kanssa todella paljon, ja tiedän itse, mitä olen tekemässä.

Ap

Vierailija
22/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos tuleekin enemmän lapsia kerralla?

Sellainen mahdollisuushan aina on. Sitten pitää vähän haukkoa henkeä, mutta ihan mieletön onnihan se olisi :). Sitten vaan pitää järjestää oikein vahvat tukiverkostot ympärille. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Millaista työtä teet?

38 vuotta ja toimistohommissa. Ap

Vierailija
24/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan! Viisas ratkaisu hankkia lapsi yksin tuollaisessa tilanteessa. Kunpa olisin itsekin älynnyt erota ajoissa ja mennä hoitoihin yksin sen sijaan, että annoin kumppanille mahdollisuuden olla lupaustensa mittainen mies. Toisin kävi, sillä lapsen syntymän jälkeen kumppani paljastui täysin persoonallisuushäiriöiseksi. Lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pelastaa itseni muuttamalla pois, mutta lasta en valitettavasti pysty suojelemaan mielenvikaiselta isältään, ja se tekee todella, todella kipeää.

Vierailija
25/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan! Viisas ratkaisu hankkia lapsi yksin tuollaisessa tilanteessa. Kunpa olisin itsekin älynnyt erota ajoissa ja mennä hoitoihin yksin sen sijaan, että annoin kumppanille mahdollisuuden olla lupaustensa mittainen mies. Toisin kävi, sillä lapsen syntymän jälkeen kumppani paljastui täysin persoonallisuushäiriöiseksi. Lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin pelastaa itseni muuttamalla pois, mutta lasta en valitettavasti pysty suojelemaan mielenvikaiselta isältään, ja se tekee todella, todella kipeää.

Huh! Voimia sinulle ja kiitos onnentoivotuksista! Onnea tässä tarvitaankin.

Elämässähän ei voi koskaan lopulta tietää, mikä ratkaisu on paras mahdollinen. Ymmärrän hyvin myös toisenlaiset päätökset, mutta itselleni on ollut paras vaihtoehto lähteä hommaan yksin vs. lähteä yrittämään lasta sellaisessa parisuhteessa, josta ei ole takeita. Toisaalta, mistäpä sitä nyt ikinä on takeita. Mullakin on useiden vuosien seurustelujen jälkeen vielä käynyt niin, että on tullut esiin aika yllättäviä piirteitä kumppanissa. Sellaista tämä elämä on.

Ap

Vierailija
26/32 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko yrititte lasta ennen hoitoihin hakeutumista? Paljonko hoidot maksaa? Tiedättekö lapsettomuuden syytä?

Olen hoidoissa yksin. Minulla on endometrioosi, joten lapsen saaminen tulee olemaan vaikeaa. En ole yrittänyt lasta parisuhteessa koskaan, koska avopuolisoni (2 kpl) eivät ole kokeneet olevansa vielä valmiita. Tuli itsellä ikä vastaan, en voinut enää odotella.

Hoitojen hinnoista voi sanoa, että yksityisellä inseminaatio on noin tonnin ja ivf noin kolme tonnia. Tässä on kuitenkin paljon vaihtelua, kaikkien tilanteet ovat yksilöllisiä. Julkisella puolella hoitoja on tarjolla rajoitetusti ja jonot saattavat olla pitkät, mutta siellä ei makseta kuin poliklinikkamaksut ja lääkkeet. Lääkeet ovat kalliita, mutta niistä saa Kela-korvauksen.

Ap

Ei saa kaikesta kelakorvausta, muistaakseni ovitrelle tai siis se irroituspiikki inseminaatiota varten piti maksaa kokonaan ite 90€

Vierailija
27/32 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan. Mekin oltiin 5 vuotta. Ei auttaneet. Valtaosa saa kyllä avun. Minä sain vain 8 lisäkiloa. 

Kiitos! Todella ikävää kuulla, että teille kävi noin. Sitähän ei koskaan tiedä, kun tähän ryhtyy, mikä on lopputulos. Ei voi kuin toivoa parasta. Aika turpea olo täälläkin kyllä kieltämättä, ei oo kivoja noi lääkkeet. Ap

http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0094&p…

Mahtaako olla tuota seassa?

Vierailija
28/32 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauanko yrititte lasta ennen hoitoihin hakeutumista? Paljonko hoidot maksaa? Tiedättekö lapsettomuuden syytä?

Olen hoidoissa yksin. Minulla on endometrioosi, joten lapsen saaminen tulee olemaan vaikeaa. En ole yrittänyt lasta parisuhteessa koskaan, koska avopuolisoni (2 kpl) eivät ole kokeneet olevansa vielä valmiita. Tuli itsellä ikä vastaan, en voinut enää odotella.

Hoitojen hinnoista voi sanoa, että yksityisellä inseminaatio on noin tonnin ja ivf noin kolme tonnia. Tässä on kuitenkin paljon vaihtelua, kaikkien tilanteet ovat yksilöllisiä. Julkisella puolella hoitoja on tarjolla rajoitetusti ja jonot saattavat olla pitkät, mutta siellä ei makseta kuin poliklinikkamaksut ja lääkkeet. Lääkeet ovat kalliita, mutta niistä saa Kela-korvauksen.

Ap

Ei saa kaikesta kelakorvausta, muistaakseni ovitrelle tai siis se irroituspiikki inseminaatiota varten piti maksaa kokonaan ite 90€

Ahaa, okei, en tajunnutkaan. Mulla tuli Kelan maksukatto vastaan, joten saan tuon käytännössä ilmaiseksi. Ap

Vierailija
29/32 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ahaa, okei, en tajunnutkaan. Mulla tuli Kelan maksukatto vastaan, joten saan tuon käytännössä ilmaiseksi. Ap

Ei, pöh, enpäs saakaan, jos ei ole kela-korvattava. No, joka tapauksessa esim. gonal-f ja synarela ovat, joten niistä saa kyllä ihan kivasti hinnasta pois. Ap

Vierailija
30/32 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Kovasti tsemppiä!

Olisin kysynyt, mitkä oli sulla tätä asiaa pohtiessasi isoimmat argumentit puolesta ja vastaan?

Ja että mitkä on sun suurimmat toiveet ja pelot tulevan lapsen suhteen?

Pystytkö valitsemaan luovuttajan, ja mitä tiedät hänestä?

Kiitos paljon ja kivaa päivää!

Vierailija
31/32 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi! Kovasti tsemppiä!

Olisin kysynyt, mitkä oli sulla tätä asiaa pohtiessasi isoimmat argumentit puolesta ja vastaan?

Ja että mitkä on sun suurimmat toiveet ja pelot tulevan lapsen suhteen?

Pystytkö valitsemaan luovuttajan, ja mitä tiedät hänestä?

Kiitos paljon ja kivaa päivää!

Moi ja kiitti!

Isoin, ja oikeastaan ainoa argumentti puolesta oli se, että olen aina halunnut olla äiti. Uskon sisimmässäni, että olen hyvä vanhempia ja mulla on vahva sisäsyntyinen halu hoitaa lasta. Oma lapsuuteni oli hyvä, ja olen aina kokenut sen osana elämänkulkuani, että jossain vaiheessa saan elää lapsiperhe-elämää vanhemman roolissa. Vanhemmaksi tulo ei ole ollut ainoa haaveeni onneksi, olen myös halunnut ja tehnyt paljon muitakin itselleni tärkeitä asioita elämässä. Jouduin rimpuilemaan asian kanssa pitkään, mutta lopulta oli todettava, että tulen olemaan koko loppuelämäni surullinen, jos en nyt edes yritä saada lasta.

Tutustuin mahdollisimman laajasti lahjasolulapsia käsittelevään tutkimukseen ja kirjallisuuteen ja keskustelin asiasta monien ammattilaisten ja vertaisten kanssa. Kun oli aivan selvää, että itsellisesti lahjasolulla vanhemmaksi tuleminen ei vahingoita lasta, uskalsin alkaa ajatella tätä vaihtoehtona.

Suurin pelko on tietenkin nyt se, ettei sitä lasta tule. Seuraavaksi suurin, tai yhtä suuri pelko on se, että lapsi on vakavasti sairas tai vammainen. Ja sitten yksinhuoltajuuteen liittyy toki paljon huolia, mutta paljon niistä olen jo ratkaissutkin, mm. laskenut toimeentuloni mahdollisimman tarkkaan ja tehnyt asumiseen liittyviä päätöksiä ja järjestelyjä ja myös rakentanut ympärilleni tukiverkkoa. Varmaan suuri osa huolista on ihan sellaisia, mitä muillakin vanhemmiksi tulevilla. Että mitenköhän sitä sitten pärjää, ja mitä jos kaikki ei menekään hyvin.

Lahjoittajasta saa yksityisellä puolella valita kansallisuuden, silmien värin, hiusten värin ja pituuden. Julkisella puolella en saanut valita, mätsäsivät itse sillä ajatuksella, että muistuttaisi mahdollisimman paljon minua. Ulkomaisissa solupankeissa saattaa saada valita paljonkin ominaisuuksia ja jopa nähdä kuvia tai kuunnella lahjoittajien äänikirjeitä.

Kivaa päivää sullekin!

Ap

Vierailija
32/32 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauslomatodistuksen voi pyytää ilman diagnoositekstiä, pelkällä diagnoosikoodilla. Tuskinpa kovin moni työnantaja kehtaa noita koodeja Googletella, eivätkä ne kaikki edes tule ylimpiin hakutuloksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi