Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdevinkki: sopikaa kotitöiden määrä konkreettisesti ennen yhteen muuttamista

Vierailija
09.11.2020 |

Kun asuin yhdessä edellisen kumppanini kanssa, kerroin ennen yhteen muuttamista, montako minuuttia päivässä olin valmis tekemään kotitöitä, ja sitten tein sen verran. Tiesin entuudestaan, että tuossa ajassa oma kotini pysyi siistinä, enkä missään tapauksessa halunnut kotitöiden määrän lisääntyvän yhteen muuttamisen seurauksena.

Tämä oli erinomainen päätös. Ei tarvinnut koskaan riidellä kotitöistä, kun asia oli sovittu etukäteen. Ei tarvinnut myöskään katkeroitua, kun tiesin, ettei tarvinnut siivota yhtään enempää kuin erikseen asuessakaan. Erittäin fiksu siirto.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoa, että pystyt minuutin tarkkuudella määrittelemään kotityöhön kuluvan ajan vuosien päähän. Itse en ainakaan osaa ja esim. eri kokoisissa asunnoissa on mennyt eri verran aikaa siivoamiseen tms. 

Kotityöt vievät täsmälleen niin paljon aikaa, kun niille on valmis antamaan.

Valitettavasti tuo logiikka ei takaa että asu to pysyy asuttavassa kunnossa.

Eipä ole koskaan ollut ongelmaa pitää kotia asuttavassa kunnossa, vaikka en tee edes puolta tuntia kotitöitä päivässä.

Vierailija
22/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yllättävää, miten paljon SOPIMALLA voi parantaa parisuhdetta. Voittaa arvailun 100-0.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että toinen sanelee säännöt ja toinen nyökkäilee, ei ole keskustelua.

Ja jos oikeaa keskustelua ei ennen yhteen muuttoa pystytä käymään, ei kannata yhteen muuttaakaan.

Vierailija
24/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö kaikki tee nämät?

Vierailija
25/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jaksaa ihmetyttää, että niin moni kuvittelee, että riidat kotitöistä, rahasta yms. johtuvat siitä, ettei asioista ole sovittu, kun ne todellisuudessa johtuvat siitä, ettei sopimuksia ole pidetty.

Hyväksikäyttävä loishenkilö lupaa kuunkin taivaalta, jotta saa uhrinsa muuttamaan kanssaan yhteen.

Vierailija
26/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa siivooja, niin pääsee vielä helpommalla ja voitte sen ajan viettää yhdessä. 

Vierailija
27/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksaa ihmetyttää, että niin moni kuvittelee, että riidat kotitöistä, rahasta yms. johtuvat siitä, ettei asioista ole sovittu, kun ne todellisuudessa johtuvat siitä, ettei sopimuksia ole pidetty.

Hyväksikäyttävä loishenkilö lupaa kuunkin taivaalta, jotta saa uhrinsa muuttamaan kanssaan yhteen.

Sitten muutetaan asumaan erilleen.

Vierailija
28/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä parempi vinkki, älkää muuttako yhteen. Kumpikin tekee omassa kämpässään kotityöt.

Vierailija
29/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos keskustelu ja asioista sopiminen ei onnistu ennen yhteen muuttoa niin ei kannata muuttaa yhteen.

On oikein hyvä parisuhdevinkki pitää keskustelu juurikin rahankäytöstä ja kotitöistä ennen yhteen muuttoa, koska nämä ovat ne asiat jotka aiheuttavat pahimmat riidat. (päihteidenkäyttöä ja mustasukkaisuutta lukuunottamatta, mutta ne toivottavasti ovat tiedossa ennen kuin yhteen muuttoa harkitaan)

Tietenkin niin että mitään ei lyödä kiveen vaan molemmat lupaavat joustaa ja tarvittaessa keskustella asioista uudelleen. Näistä voisi tehdä oikein kirjallisen sopimuksen ja lupauksen, että sopimusta tarkistetaan vaikka puolen vuoden välein.

Minusta olisi parempi, jos sopimusta voisi tarkistaa ihan milloin tahansa. Tuntuisi aika järjettömältä odottaa kuukausia, jos olisi jo huomattu että sopimuksessa on parantamisen varaa.

Vierailija
30/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän siinä tietysti sitten lopulta käy. Mutta etukäteen sopiminen ei siis ole avain onneen, kuten väität. Vastuullinen ja empaattinen kumppani sen sijaan on. Ja sellaistakin voi ennen yhteenmuuttoa esittää.

Vierailija
31/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommatkaa siivooja, niin pääsee vielä helpommalla ja voitte sen ajan viettää yhdessä. 

Siivoojia ei ole olemassakaan. Siivoaminen on sitä että laitetaan tavaroita paikoilleen, pestään pyykkiä, viikataan sitä ja viedään kaappeihin, tyhjennetään jääkaapista vanhaksi menneitä jämiä roskiin, viedään kierrätettäviä roskia kierrätykseen, rapataan puuroa kattilan pohjasta, tyhjennetään pesukoneen nukkasihtiä, lajitellaan leluja oikeisiin laatikoihin ja kirjoja kirjahyllyyn....

Mikään siivooja ei tee näitä oikeasti veemäisiä hommia. Ei minua auta minkään vertaa se että joku vähän moppaa. Sitä varten pitää ensin itse siivota.

Vierailija
32/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa järkyttävältä.

Vierailija
33/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän siinä tietysti sitten lopulta käy. Mutta etukäteen sopiminen ei siis ole avain onneen, kuten väität. Vastuullinen ja empaattinen kumppani sen sijaan on. Ja sellaistakin voi ennen yhteenmuuttoa esittää.

Etukäteen sopiminen asettaa odotukset oikein kotitöiden suhteen. Se varmistaa myös, ettei kotitöihin tuhlata enempää aikaa kuin mikä vastaa omia arvoja, mikä on vähintään yhtä tärkeää kuin riitojen välttäminen.

Vierailija
34/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei sitten yksinasuessakaan koskaan tarpeet muutu mitenkään?

Ei kodinhoidon suhteen. Samalla määrällä olen mennyt siitä lähtien, kun omilleni muutin ja opettelin, miten koti pidetään siistinä ja toimivana. Olen kyllä oppinut tehokkaammaksi vuosien mittaan, joten vaikkapa siivoukseen ja pyykkihuoltoon kuluva aika on huomattavasti vähentynyt.

Se täytyy kyllä huomauttaa, etten laske ruoanlaittoa kotitöiksi. Pidän sitä enemmän harrastatuksena. Jos ei huvita kokata, tilaan tai ostan valmiina.

Yksin asuin opiskelija-asuntosäätiön kerrostaloyksiössä. Neliöitä n. 20. Liikuin julkisilla.

Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin asun yli 200 neliöisessä omakotitalossa ja pihaakin tässä on. Miehen ja minun lisäksi täällä asuu kolme lasta ja lemmikkejä ja pari autoakin löytyy. Lapsia pitää kuskailla harrastuksiin monta kertaa viikossa. Kotitöiden määrä on aivan eri luokkaa kuin yksin asuessa. Meillä ei silti koskaan riidellä kotitöistä. Mun paras vinkkini on ottaa mies joka tekee osansa ja enemmänkin pyytämättä sekä opettaa lapsetkin tekemään kotitöitä pienestä pitäen.

Vierailija
35/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojia ei ole olemassakaan. Siivoaminen on sitä että laitetaan tavaroita paikoilleen, pestään pyykkiä, viikataan sitä ja viedään kaappeihin, tyhjennetään jääkaapista vanhaksi menneitä jämiä roskiin, viedään kierrätettäviä roskia kierrätykseen, rapataan puuroa kattilan pohjasta, tyhjennetään pesukoneen nukkasihtiä, lajitellaan leluja oikeisiin laatikoihin ja kirjoja kirjahyllyyn....

Mikään siivooja ei tee näitä oikeasti veemäisiä hommia. Ei minua auta minkään vertaa se että joku vähän moppaa. Sitä varten pitää ensin itse siivota.

Ai jaa mulle kunnon perussiivous on sitä siivoamista. Luettelemasi asiat menevät ihan noin vain. Pidän tavarat aina paikoillaan, mitä pesemistä pyykeissä on, kun vaan laittaa koneeseen ja kuivaa toisessa koneessa, nukkasihdin puhdistamiseen menee minuutti ja muutama sekunti menee kun heitää jääkaapista jotkut vanhat ruuat roskikseen, siivooja sitten puhdistaa jääkaapin kunnolla.

Ihana tulla kotiin, kun asunto ihan kunnolla siivottu ja puunattu ja ikkunatkin pesty. 

Vierailija
36/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten toimitaan, jos saadaan/hankitaan lapsi? Kummallakin on sovittuna, että 10 minuuttia tehdään kotitöitä. Miten esimerkiksi imettäminen lasketaan? Onko se kotityö? Lapsen hoitoa se on ainakin. Entä jos imetys ei onnistu. Pullojen pesuun ja keittelyyn menee helposti usein syövällä vauvalla 20-45 minuuttia päivässä. 

Tätä varten on keksitty abortti.

Harmi, että vanhempasi epäonnistuivat neuvosi noudattamisessa. 

Vierailija
37/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun toinen sairastuu? Tilapäisesti ainakin niin tulee käymään. Tai kun toinen jää hetkeksi työttömäksi? Toinen haluaa sotkevan lemmikin? Muutetaan kaksiosta isoon taloon? Toinen joutuu matkustamaan töissä, perustaa oman firman jne?

Pitää valita täysipäinen kumppani, paljon parempi kun kuvitella tulevia kotitöitä

Tai sitten erotaan kun elämässä tulee ensimmäinen muutos tai haaste.

Vierailija
38/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei sitten yksinasuessakaan koskaan tarpeet muutu mitenkään?

Ei kodinhoidon suhteen. Samalla määrällä olen mennyt siitä lähtien, kun omilleni muutin ja opettelin, miten koti pidetään siistinä ja toimivana. Olen kyllä oppinut tehokkaammaksi vuosien mittaan, joten vaikkapa siivoukseen ja pyykkihuoltoon kuluva aika on huomattavasti vähentynyt.

Se täytyy kyllä huomauttaa, etten laske ruoanlaittoa kotitöiksi. Pidän sitä enemmän harrastatuksena. Jos ei huvita kokata, tilaan tai ostan valmiina.

Yksin asuin opiskelija-asuntosäätiön kerrostaloyksiössä. Neliöitä n. 20. Liikuin julkisilla.

Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin asun yli 200 neliöisessä omakotitalossa ja pihaakin tässä on. Miehen ja minun lisäksi täällä asuu kolme lasta ja lemmikkejä ja pari autoakin löytyy. Lapsia pitää kuskailla harrastuksiin monta kertaa viikossa. Kotitöiden määrä on aivan eri luokkaa kuin yksin asuessa. Meillä ei silti koskaan riidellä kotitöistä. Mun paras vinkkini on ottaa mies joka tekee osansa ja enemmänkin pyytämättä sekä opettaa lapsetkin tekemään kotitöitä pienestä pitäen.

Minun kotitöideni määrä on vain vähentynyt siitä, kun muutin ensimmäisen kerran omilleni 15 vuotta sitten. Olen esimerkiksi lakannut ostamasta silitystä vaativia vaatteita.

Vierailija
39/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun toinen sairastuu? Tilapäisesti ainakin niin tulee käymään. Tai kun toinen jää hetkeksi työttömäksi? Toinen haluaa sotkevan lemmikin? Muutetaan kaksiosta isoon taloon? Toinen joutuu matkustamaan töissä, perustaa oman firman jne?

Pitää valita täysipäinen kumppani, paljon parempi kun kuvitella tulevia kotitöitä

Eipä ole sairastuminen tai työttömyys lisännyt millään tavalla tehtävien kotitöiden määrää. Lemmikkeihin, lapsiin tai isoon taloon ei ole koskaan ollut mitään mielenkiintoa. Matkustelu tai muuten kotoa poissa olo vähentää kotitöiden tarvetta.

Vierailija
40/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, ettei kotitöistä sopiminen ole enää mahdollista, jos elämässä tapahtuu muutoksia?