Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhdevinkki: sopikaa kotitöiden määrä konkreettisesti ennen yhteen muuttamista

Vierailija
09.11.2020 |

Kun asuin yhdessä edellisen kumppanini kanssa, kerroin ennen yhteen muuttamista, montako minuuttia päivässä olin valmis tekemään kotitöitä, ja sitten tein sen verran. Tiesin entuudestaan, että tuossa ajassa oma kotini pysyi siistinä, enkä missään tapauksessa halunnut kotitöiden määrän lisääntyvän yhteen muuttamisen seurauksena.

Tämä oli erinomainen päätös. Ei tarvinnut koskaan riidellä kotitöistä, kun asia oli sovittu etukäteen. Ei tarvinnut myöskään katkeroitua, kun tiesin, ettei tarvinnut siivota yhtään enempää kuin erikseen asuessakaan. Erittäin fiksu siirto.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei sitten yksinasuessakaan koskaan tarpeet muutu mitenkään?

Vierailija
2/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio sopia mitään kotityö määriä.

Pidän ruuanlaitosta ja teen mielelläni ruokaa, astianpesukone hoitaa likaiset astiat.

Kahden hengen taloudessa, jossa on kaikki kodinkoneet ei ole yhdellekään tarpeeksi hommia täyttämään kaiken sen vapaa-ajan mikä jää työn ja harrastuksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten, kun on sovittu konkreettiset työnjaot, mutta mies jättää omansa vaan tekemättä?

Vierailija
4/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt mies joskus olisi sen verran kotona että ehtisi muutakin kuin huomenta ja hyvää yötä sille sanoa.

Vierailija
5/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän tuo ole itsestään selvää että yhteisestä tulevaisuudesta sen arjesta keskustellaan erittäin seikka peräisesti ennen avioliittoon astumista... jos "mutu tunteella" mennään niin erohan siitä tulee.

Vierailija
6/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa, että pystyt minuutin tarkkuudella määrittelemään kotityöhön kuluvan ajan vuosien päähän. Itse en ainakaan osaa ja esim. eri kokoisissa asunnoissa on mennyt eri verran aikaa siivoamiseen tms. 

Vierailija
7/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, ja sitten jos ollaan kolmilapsinen lapsiperhe omakotitalossa niin makaat sohvalla vaimon raataessa, koska ei sen 26-neliöisen opiskelijaboksin kotitöihin mennyt kuin 20 minuuttia päivässä, joten ei saa täälläkään mennä? 

Vierailija
8/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kodinhoidon suhteen. Samalla määrällä olen mennyt siitä lähtien, kun omilleni muutin ja opettelin, miten koti pidetään siistinä ja toimivana. Olen kyllä oppinut tehokkaammaksi vuosien mittaan, joten vaikkapa siivoukseen ja pyykkihuoltoon kuluva aika on huomattavasti vähentynyt.

Se täytyy kyllä huomauttaa, etten laske ruoanlaittoa kotitöiksi. Pidän sitä enemmän harrastatuksena. Jos ei huvita kokata, tilaan tai ostan valmiina.

Vierailija
9/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoa, että pystyt minuutin tarkkuudella määrittelemään kotityöhön kuluvan ajan vuosien päähän. Itse en ainakaan osaa ja esim. eri kokoisissa asunnoissa on mennyt eri verran aikaa siivoamiseen tms. 

Kotityöt vievät täsmälleen niin paljon aikaa, kun niille on valmis antamaan.

Vierailija
10/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten, kun on sovittu konkreettiset työnjaot, mutta mies jättää omansa vaan tekemättä?

Muuttaisin pois. Ei onnistu yhteisasuminen tällaisen ihmisen kanssa.

Vierailija
11/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki, kiitos.

Vierailija
12/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuminen siisteyteen ja kotitöiden teko selvisivät kyllä seurusteluvuosina ihan ilman noin tarkkaa keskusteluakin. Kyllä niistäkin puhuttiin, tietysti, mutta puhetta tärkeämpää on tässäkin asiassa seurata, mitä toinen tekee.

Vierailija
13/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tuo logiikka ei takaa että asu to pysyy asuttavassa kunnossa.

Vierailija
14/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kodinhoidon suhteen. Samalla määrällä olen mennyt siitä lähtien, kun omilleni muutin ja opettelin, miten koti pidetään siistinä ja toimivana. Olen kyllä oppinut tehokkaammaksi vuosien mittaan, joten vaikkapa siivoukseen ja pyykkihuoltoon kuluva aika on huomattavasti vähentynyt.

Se täytyy kyllä huomauttaa, etten laske ruoanlaittoa kotitöiksi. Pidän sitä enemmän harrastatuksena. Jos ei huvita kokata, tilaan tai ostan valmiina.

Et koskaan pese uunia, jääkaappia, ikkunoita, mattoja, parveketta, saunaa, kaappeja tms?

Vierailija
15/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten, kun on minuutit täynnä ja kahvikuppi kaatuu tai koira levittää roskiksen lattialle? Jääkö siivoaminen seuraavalle päivälle?

Vierailija
16/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelu ja asioista sopiminen ei onnistu ennen yhteen muuttoa niin ei kannata muuttaa yhteen.

On oikein hyvä parisuhdevinkki pitää keskustelu juurikin rahankäytöstä ja kotitöistä ennen yhteen muuttoa, koska nämä ovat ne asiat jotka aiheuttavat pahimmat riidat. (päihteidenkäyttöä ja mustasukkaisuutta lukuunottamatta, mutta ne toivottavasti ovat tiedossa ennen kuin yhteen muuttoa harkitaan)

Tietenkin niin että mitään ei lyödä kiveen vaan molemmat lupaavat joustaa ja tarvittaessa keskustella asioista uudelleen. Näistä voisi tehdä oikein kirjallisen sopimuksen ja lupauksen, että sopimusta tarkistetaan vaikka puolen vuoden välein.

Vierailija
17/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sitten, kun on minuutit täynnä ja kahvikuppi kaatuu tai koira levittää roskiksen lattialle? Jääkö siivoaminen seuraavalle päivälle?

Ei, vaan tietenkin sovitaan että yllättävät sotkut siivoaa se joka on ensimmäisenä paikalla. Ei ap.

Vierailija
18/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten toimitaan, jos saadaan/hankitaan lapsi? Kummallakin on sovittuna, että 10 minuuttia tehdään kotitöitä. Miten esimerkiksi imettäminen lasketaan? Onko se kotityö? Lapsen hoitoa se on ainakin. Entä jos imetys ei onnistu. Pullojen pesuun ja keittelyyn menee helposti usein syövällä vauvalla 20-45 minuuttia päivässä. 

Vierailija
19/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et koskaan pese uunia, jääkaappia, ikkunoita, mattoja, parveketta, saunaa, kaappeja tms?

En koskaan kaikkea samalla kertaa. Sen mukaanhan se kotitöihin varattava aika mitoitetaan, että ehtii aina tehdä jonkin harvemmin tehtävän asian myös pois alta.

Vierailija
20/49 |
09.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten toimitaan, jos saadaan/hankitaan lapsi? Kummallakin on sovittuna, että 10 minuuttia tehdään kotitöitä. Miten esimerkiksi imettäminen lasketaan? Onko se kotityö? Lapsen hoitoa se on ainakin. Entä jos imetys ei onnistu. Pullojen pesuun ja keittelyyn menee helposti usein syövällä vauvalla 20-45 minuuttia päivässä. 

Tätä varten on keksitty abortti.