Miten kauan te pystytte opiskelemaan päivässä?
Mulla on ADHD ja olen tosi ylpeä ja iloinen itsestäni, jos olen saanut opiskeltua tunnin päivässä. Sitten luen jotain pääsykokeisiin valmistautumiskeskuteluja, joissa ihmiset kertoo, että ne on opiskelleet kuutena päivänä viikossa 8 tuntia joka päivä.
Tiedän, että mulla on vaikeuksia opiskella pitkäaikaisesti, mutta onko noi 8 tuntia päivässä ihmiset oikeasti jotain superahkeria vai onko se ihan normaalia pystyä tuollaiseen?
Kommentit (15)
Olin pari vuotta sitten opintovapaalla, opiskelin varmaan neljä-viisi tuntia päivässä aikavälillä 8:30-16. Sen lisäksi tein ruuat muulle perheelle, kävin salilla ja lenkitin koiriani.
Yliopistossa 4-6h, mutta pääsykokeisiin jaksoi sen 1 kk ajan tsempata ton 8 h. Tekee vaan hyvän lukusuunnitelman, jossa riittävästi taukoja. Voi opiskella vaikka aamulla 4 h, käydä urheilemassa, tehdä ruokaa ja nukkua päikkärit ja sit jatkaa toiset 4 h iltapäivällä.
Opiskeluaikoina luin ennen tenttejä ja pääsykoetta hulluja aikoja. Esim päivä ennen tärkeää koetta 24h => 4h unta ja 20h kirjojen lukua.
Näin toki nuorena ja lapsettomana. Nyt lapsiperheellisenä nelikymppisenä olen onnellinen jos pystyn töiden jälkeen lukemaan ihan mitä hyvänsä kirjaa tunnin ajan.
Sanoisin että riippuu kovasti minne haet. Yliopistoon en sinuna lähtisi. Se on kova paikka sinulle. Tenttiin saattaa tulla jopa 2000s luettavaa. Ihan tavallista on kuitenkin 500-1000 sivua.
Saattaa työttömänä mennä joskus koko päivä, jonain päivinä taas ei sitten jaksa montaakaan tuntia. On se tuntikin hyvä alku, pikkuhiljaa se keskittyminen paranee, kun pitkäjänteisesti yrittää. Koita pitää 10-15min taukoja tunnin välein, jaksaa taas paremmin. Ihan päätöntä touhua opiskella tähän tahtiin omasta mielestäni.
Tarvittaessa noin 20 tuntia per vrk viikon-pari. Olen aina myös noin tehnyt, eli vetelehtinyt ja lykännyt aloittamista, mutta sitten hurjalla rupeamalla energiajuomien ja kaljan avulla vääntänyt opit päähäni viime hetkessä.
Mul.la siis on aika pahana prokrastinaatio-ongelmaa eli en saa motivoiduttua edes aloittamaan ennen kuin iskee deadlinepaniikki. Onneksi siinä vaiheessa sitten irtoaa opiskelu- tai työntekotehoja uskomattomia määriä enkä juuri untakaan tarvi kun stressihormoneilla hyrrään.
6h maksimi aika lailla oppimisen kannalta.
T. yliopistossa
Pystyn useamman tunnin, jos saan itse tahdittaa ja tauottaa toimintaa esim 20-30min välien nousta ylös ja kävellä, juoda vettä, tehdä jotain muuta hetken jne. Minulla kans adhd.
Täällä ADHD joka on miettinyt samaa. Saako noi pitkään opiskelevat aina tasaisesti saman määrän lukemista, kirjoittamista tai mitä tekeekään aikaan? Omalla kohdalla vaikeuksia aiheuttaa sekin että ajankäyttöä on mahdoton suunnitella, koska sama asia saattaa viedä eri päivinä täysin eri ajan. Kirjoitan vaikkapa tiistaina sivun ja suunnittelen kirjoittavani toisen sivun keskiviikkona, mutta saankin vain puoli sivua aikaan. Tuo puoli sivua lisää siirtyykin torstaille, jolloin piti aloittaa jo uutta tehtävää, joka myös siirtyy... tukin tarvitsee avata miten tämä saa aikataulun heittämään hyvin äkkiä.
Pääsykokeisiin tuli joo luettua n. 8h joka päivä siinä n. 3kk ajan. Varmaan siinä satunnaisia vapaapäiviä oli ja ei ihan aina 8h. Tota ennen kans puli vuotta n. 6h arkisin. Tentteihin tuli usein päntättyä muutama päivä - pari viikkoa. ihan lähes koko valveillaoloaika. Ite en ole kokenut olevani mikään ahkera, mut mulla ei ole mitään adhd/add- oireiluja.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikoina luin ennen tenttejä ja pääsykoetta hulluja aikoja. Esim päivä ennen tärkeää koetta 24h => 4h unta ja 20h kirjojen lukua.
Näin toki nuorena ja lapsettomana. Nyt lapsiperheellisenä nelikymppisenä olen onnellinen jos pystyn töiden jälkeen lukemaan ihan mitä hyvänsä kirjaa tunnin ajan.
Sanoisin että riippuu kovasti minne haet. Yliopistoon en sinuna lähtisi. Se on kova paikka sinulle. Tenttiin saattaa tulla jopa 2000s luettavaa. Ihan tavallista on kuitenkin 500-1000 sivua.
Oikeastaan mulla on jo melkein kaksi tutkintoa. Ensimmäisen tein vuosia sitten ja valmistuin keskivertoa huonommin arvosanoin. Tokasta viimeistelen just maisteriopintoja ja arvosanat ovat olleet about keskitasoa. Sain diagnoosin vasta pari vuotta sitten, ja olen sen jälkeen hieman saannut parannettua opiskelutekniikoita ja muita. Mutta ei opiskelu edelleenkään helppoa ole. Kolmannen tutkinnon aloitin viime vuonna, mutta puolen vuoden opintojen jälkeen jouduin laittamaan sen jäähylle, että saisin tämän maisterin valmiiksi. Rakastan opiskelua, vaikka olenkin siinä aika huono. :D
Ap
En todellakaan pysty 8h päivässä opiskelemaan itsenäisesti, etenkin jos opiskelu pelkkää lukemista. Laskuja pystyn tekemään pari tuntia putkeen, mutta silloinkin niiden on oltava minulle vaatimustasoltaan sellaisia, että saan suurimman osan oikein ilman esimerkiksi koko luvun/kappaleen pänttäämistä.
Jos saan pakotettua itseni opiskelemaan useamman tunnin päivässä ja pystyn vielä keskittymään siihen ihan kohtalaisesti, olen todella väsynyt seuraavat päivät ja nukunkin enemmän. Tää alkoi joskus yläasteen lopulla ja oli ihan tuskaa, kun lukiossa joutui niitä 7h koulupäiviä jaksamaan ja sen jälkeen olisi kotona vielä pitänyt läksyt tehdä. Työt ja kevyt koulussa käyminen (esim pari luentoa päivässä)kuitenkin onnistuvat ihan hyvin. Tuntuu juurikin, että se opiskelu on tässä se kaikista kuormittavin tekijä, ei se, että kalenteri olisi jatkuvasti täynnä. Vaikka työkin on keskittymistä vaativaa.
Mulla on myös tuollaisia "luen joka päivä 8h pääsykokeisiin"-tuttuja ja hyvin harva heistä tuntuu oikeasti opiskelevan tehokkaasti sen 8h. Osa esim laskee opiskelleensa 8h, kun menee kirjastoon suurin piirtein kasiksi ja lähtee noin neljältä, minkä aikana he käyvät syömässä lounaan ravintolassa ja monesti myös hakevat lisää kahvia ja somettavat jatkuvasti. Toki siinä tulee monta tuntia opiskeltuakin, vaikka kaikki tauot vähennetään ja on myös jo saavutus jaksaa joka päivö raahautua kirjastolle. Yliopistoon päässeistä kavereistani suurin osa (+minä) opiskeli just jotain pari tuntia päivässä, mutta pätkissä ja tehokkaasti :)
Kannattaa ladata focus-to-do. On liian vähän taukoja, jos tunnin jälkeen pitää vartin, vai mitä joku vinkkasi. Toi sovellus kellottaa 25min, 5min taukoa ja kun on neljä 25min rupeamaa lukenut, on vartin tauko. Tauoilla sit vireystilaa parantavaa toimintaa..
Meillä on ammattikorkeakoulussa oletus että opiskelijat opiskelee kahdeksan tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa, vaikka niin paljoa luentoja ei olekaan. En kyllä itse onnistu opiskelemaan kahdeksaa tuntia sellaisina päivinä kun ei ole luentoja/harjoittelua koululla. Toisaalta esim. viime viikolla tuli yksi 11 tunnin päivä.