Mitä sellaista syöt ilolla mille uskot av-mammojen yökkäilevän?
Mietin minä tässä pilkottuani paistetettavaksi puoli pussia todella itäneitä, täplikkäitä ja pehmenneitä perunoita jotka olivat maanneet ties kuinka monta viikkoa (vai kuukautta?) jääkaapissa. Ällön näköisiä pussissa, mutta hakattuani ne sormenpituiset idut pois, kuka noista enää tietää olivatko tuoreita vai eivät. Kuorista poistin ne kohdat joissa oli jotain mustaa. Hyvää tulee.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:59"]
KTM:n asetuksessa ruokaperunan kaupan pitämisestä (28.6.2006/690) todetaan mm., että ruokaperuna katsotaan laadultaan vialliseksi, jos perunaan on kehittynyt yli 5 millimetriä pitkiä ituja. Jos siis idut ovat aivan pieniä ja peruna tuntuu muuten kovalta ja hyvältä, sen voi kyllä kuoria ja käyttää. Näin etenkin, jos peruna itää vasta ensimmäistä kertaa. Peruna, jossa on suuret idut kannattaa kuitenkin jättää syömättä, luultavasti ne jo maistuvatkin kitkerältä
[/quote]
No en mä nyt tuonnäköisiä tietenkään ostaisi, mutta olen syönyt useinkin(pannulla rapeaksi paistettuna) ja hyvältä ovat maistuneet.
Mulla on aika erikoinen maku. Laitan mielelläni kieltä, maksaa, veriruokia. Hapankaali on lähes päivittäinen herkku. Piimää tai kefiiriä ja talkkunaa. Pitkään, siis todella pitkään, keiteltyjä liha-luuliemiä. Silakkalaatikko, silakkapihvit, muikut.
Tuo ap:n juttu nyt on ihan peruskauraa, ei ne perunat siitä syömäkelvottomaksi muutu.
Läskisoosia! Nam nam.
Aito possunmakkara, hyvin tehty vie kielen mennessään. Luonnonsuoli kuorena, sisäelimiä, possunlihaa, ohraryynejä ja mitä muuta siihen nyt laitetaankaan.
Yleensäkin perinneruokia, joita täällä varmaan kauhistellaan ja pidetään juntteina.
Tällä viikolla käytin vielä kahvimaitona sellaista missä oli päiväys 15.2.
Sitten mulla on vielä muutama pullo itse tehtyä mehua vuodelta 2009. Ihan juomakelpoisia ovat olleet suurin osa.
Tosiaan toivon ettei kukaan tarjoa minulle tuollaisia hermomyrkkyperunoita. Lapseni oli pieni, niin jopa pienet uudetperunat oli kielletty lapsilta. Niissäkin on solaniinia. Ituisissa ja vihreissä on paljon enemmän. Ituinen tai vihreä peruna kehittää solaniinia koko perunaan. Ei riitä, että itukohta poistetaan. Eli kieltämättä syöt sellaista mitä en söisi enkä toivoisi kenenkään minulle syöttävän.
Maksapihvejä, makkaraa, nugetteja ja muita eineksi kuten roiskeläppäpizzaa, pikaruokaa, ruokaa joka on päiväysvanhaa, jos se haisee näyttäö tuntuu ja msistuu ihan normaalilta.
Rapeaksi paistettuja muikkuja ei voita mikään.
Ainakin äyriäisiä, sieniä (sienisalaatti on ihan parasta), sushia, surimipuikkoja, homejuustoja, savusilakoita, muikkuja, maksalaatikkoa, verilettuja.
Paahdan jälkiuunileipää ja laitan päälle tomaattipyrettä ja sulatejuustoa. Nam.
Enkä ole edes raskaana.
Italialaista pizzaa. Kiinalaista ja meksikolaista ruokaa. Näistähän Suomessa sanotaan, että ei niin surkeaa olekaan kuin siellä paikan päällä saatu. Suomessa on paljon parempaa! Saarioisteeennnnn...
silliä :-) varsinkin ne pienet rapeat sipulinpalat siinä suolaveden seassa, nam
Itäneet perunat eivät ole mikään ällötys, vaan ihan oikea terveysriski:
Voiko itäneitä perunoita syödä?
Perunan iduissa on korkea glykoalkaloidi- eli solaniinipitoisuus. Itäminen lisää myös itujen lähellä olevien solukkojen solaniinipitoisuutta. Solaniini on sama myrkky, jota muodostuu myös perunan alkaessa vihertää. Se voi aiheuttaa myrkytysoireita kuten vatsa- tai suolistokipua, ripulia, oksentelua ja hermosto-oireita.
KTM:n asetuksessa ruokaperunan kaupan pitämisestä (28.6.2006/690) todetaan mm., että ruokaperuna katsotaan laadultaan vialliseksi, jos perunaan on kehittynyt yli 5 millimetriä pitkiä ituja. Jos siis idut ovat aivan pieniä ja peruna tuntuu muuten kovalta ja hyvältä, sen voi kyllä kuoria ja käyttää. Näin etenkin, jos peruna itää vasta ensimmäistä kertaa. Peruna, jossa on suuret idut kannattaa kuitenkin jättää syömättä, luultavasti ne jo maistuvatkin kitkerältä