Onko 37,5h työviikko utopistinen ajatus asiantuntija- tai esimiestyössä?
Tuntuu että joka puolella ihmiset tekee 10-12h työpäiviä 5-7 viikossa mukisematta ja vain luuserit kuvittelee että työsopimuksen työajalla olisi jotain merkitystä. Onko se tosiaan niin? Samoin taannoin palstalla joku harmitteli kun ei ollut lomaa tiedossa eikä työnantaja suostunut palkattomaan vapaaseenkaan; niin kärppänä 80% vastaajista oli sitä mieltä että lomattomuus on ihan normaalia. Onko työelämän todellisuus ihan muuta kuin mitä työaikalaeissa ja työehtosopimuksissa on kirjattu? ( ja yrittäjät ovat minusta eri asia, he ovat valinneet yrittäjyyden)
Kommentit (44)
Musta vielä paljon utopistisempi on se ajatus että asiantuntija- tai esimiestehtävissä maksettaisiin ylitöistä.
Itselläni (ja työkavereillani) työmäärä vaihtelee projektien ja tilanteiden mukaan, mutta palkka on ihan sama oli töissä 37,5 tuntia viikossa tai 75 tuntia viikossa.
Olen ollut vuosia it-alalla konsulttina, työpaikat parinkymmenen hengen pikkufirmoista yhteen Suomen suurimmista (myös jenkkifirmassa). Kaikissa on keskimäärin tullut tehtyä tuo 37,5 h.
Oletteko te tyhmiä kun suostutte tuollaiseen??? Älkää suostuko vaan kirjauttakaa korvausmenettely työsopimukseen! Olen itse pomo ja asiantuntijahommissa ja alan työt kun työaika alkaa ja lopetan ne, kun työaika päättyy. Työaika on päivittäin 7,5 tuntia. Kaikista ylimenevistä tunneista juoksee tuplakorvaus, vaadin sen työsoppariini ja tottakai työnantaja yritti venkoilla ettei sellainen ole käytäntö. Siihen sanoin että selvä sitten, en ota työtä vastaan. Joka kerta on toiminut ja alle minuutissa on työnantaja pistänyt nimen paperiin.
Meillä asiantuntijat tekevät keskimäärin tuon 37.5 h/vko, ylitöitä tehdään hyvin vähän. Tehtävät on jouduttu priorisoimaan, joten aika usein sanomme kiitos ei, tuo on tehtävä, jota emme ehdi tekemään. Esimiehillä on toisin eli heillä on kokonaistyöaika ja paljon asiantuntijoita parempi palkka, joten heille ei edes kerry ylitöitä.
Meillä esimies voi määrätä ylitöihin, mutta ne on aina tuplapalkkaisia tunteja.