Onko 37,5h työviikko utopistinen ajatus asiantuntija- tai esimiestyössä?
Tuntuu että joka puolella ihmiset tekee 10-12h työpäiviä 5-7 viikossa mukisematta ja vain luuserit kuvittelee että työsopimuksen työajalla olisi jotain merkitystä. Onko se tosiaan niin? Samoin taannoin palstalla joku harmitteli kun ei ollut lomaa tiedossa eikä työnantaja suostunut palkattomaan vapaaseenkaan; niin kärppänä 80% vastaajista oli sitä mieltä että lomattomuus on ihan normaalia. Onko työelämän todellisuus ihan muuta kuin mitä työaikalaeissa ja työehtosopimuksissa on kirjattu? ( ja yrittäjät ovat minusta eri asia, he ovat valinneet yrittäjyyden)
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:46"]
Naispomot ja etenkin keskiportaan naispomot ovat juuri niin tyhmiä että luulevat, että mitä enemmän painaa duunia ja vielä ilman korvausta, niin sitä varmemmin nousee hierarkiassa ja etenee uralla eikä joudu potkujen kohteeksi. Eivät ymmärrä, että ei työnantaja tuollaisesta piittaa, se ottaa vain näistä hölmöistä kaiken irti ja pistää sitten pellolle ja ottaa uudet tilalle. Sitten nämä tyhmät akat ihmettelee että miten mä sain potkut vaikka mä tein niin paljon töitä ja kaikki ilmaiseksi vielä! Voi apua!
[/quote]
Kylä se ylennys tulee niille jotka sitä työtä painaa.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:46"]
Naispomot ja etenkin keskiportaan naispomot ovat juuri niin tyhmiä että luulevat, että mitä enemmän painaa duunia ja vielä ilman korvausta, niin sitä varmemmin nousee hierarkiassa ja etenee uralla eikä joudu potkujen kohteeksi. Eivät ymmärrä, että ei työnantaja tuollaisesta piittaa, se ottaa vain näistä hölmöistä kaiken irti ja pistää sitten pellolle ja ottaa uudet tilalle. Sitten nämä tyhmät akat ihmettelee että miten mä sain potkut vaikka mä tein niin paljon töitä ja kaikki ilmaiseksi vielä! Voi apua!
[/quote]
Kylä se ylennys tulee niille jotka sitä työtä painaa.
[/quote]
Ehkä. Toinen vaihtoehto on, että tulee vain lisää töitä. Tosin tämäkin on hyvä perustelu palkankorotukselle.
Meidän firmassa poistettiin paikallisella sopimuksella toimihenkilöiltä ylityökorvaukset. Siihen myös loppui ylitöiden tekeminen. Sain suostuteltua pomon "ylentämään" minut ylemmäksi toimihenkilöksi 300 euron palkankorotusta vastaan (tienaan silti vähemmän kun ennen ylitöillä). Ylitöitä en vieläkään tee. Tavallaan jopa parempi tilanne.
Kyllä meillä vaan esimiehemme tekee 7,5h päivässä, kuten me duunaritkin. Mutta toki palkkahan on myös pienempi kuin meillä.
19 jatkaa: Ainakin omalla puolisolla pitkään työviikkoon vaikuttaa monet erilaiset tekijät. Yksi suuri syy on, että mies on oman tutkimusyksikkönsä johtaja ja haluaa ja myös joutuu tekemään sekä sitä varsinaista suunnittelutyötä ja ohjelmointia että myös hallinnoimaan yksikköä, hoitamaan sen rahoitusta (mm. jatkuvasti joku Tekes- hakemus tai EU- rahoituksen haku tms. työn alla) ja jos ei rahoitusta ole, ei porukalle ole töitä eikä rahaa maksaa palkkoja tai hommata alihankkijoita.
Jatkuvasti pitää myös suunnitella ja tehdä ylemmille tahoille selvityksiä tulevista projekteista ja myös raportoida ja vastata edellisen kvartaalin tuloksista. Välillä on yt:t käynnissä ja pistetään koko organisaatio uusiksi ja kolmannes tai puolet porukasta ulos ja nyt taas on kova rekrytointi menossa, nämäkin tietysti hoidettava. Sitten tietysti oman tutkimusryhmän akateemiset projektit eli artikkelien kirjoitus ja kansainvälisissä kongresseissa pidettävät esitykset. Omaa tutkimusryhmää on Suomessa kahdella paikkakunnalla, lisäksi jenkeissä ja Kiinassa. Aikaero tuo omat haasteensa.
Sähköposteja tulee päivittäin vähintään parisataa, näihin reagoitava. Loman jälkeen menee vähintään pari päivää pelkän sähköpostisuman purkamiseen, vaikka ne polttavat asiat olisi lomallakin hoidettu. Matkalaskut, matkojen tilaamiset ym. kongressi- ja työmatkajärjestelyt pitää nykyään itse hoitaa, ennen sitä varten oli sihteerit.... Eli tällaiseen kaikkeen ei millään riitä joku 37 h työviikko, kun yksi tyyppi yrittää hoitaa kolmen ihmisen työt. Toisaalta työpaikka on säilynyt, vaikka porukkaa on pistetty pihalle pilvin pimein viimeisen 3-4 vuoden aikana ja varmaan neljät tai viidet yt:t läpikäytynä.
Olen johtotehtävissä konsulttitalossa. Teen tarvittaessa 12 tunnin päiviä, mutta huolehdin siitä, että saan vastaavasti vapaata kohtuullisen ajan kuluessa. Toisaalta olen myös ilmeisen tehokas. Saan paljon aikaan. Uskon sen johtuvan siitä, että en harrasta 'turhaa sosiaalisuutta' työpaikalla, en roiku netissä tarpeettomasti jne. Pidän huolta kunnostani, enkä juuri sairastele. En ymmärrä niitä, jotka vapaaehtoisesti tekevät ylityötä (ja vapaaehtoista se on) ja sitten valittavat asiasta. Menestyä voi muutoinkin, jos on valmis joustamaan ajoittain kriittisissä tilanteissa. Esimiehenä puutun siihen, jos alaiseni jatkuvasti tekevät pitkää päivää. Kyse on usein joko siitä, että töitä yksinkertaisesti on liikaa resursseihin nähden, tai siitä, että henkilön taidot tai muu työkyky eivät vastaa tehtävän vaatimuksia.
Olen johtotehtävissä konsulttitalossa. Teen tarvittaessa 12 tunnin päiviä, mutta huolehdin siitä, että saan vastaavasti vapaata kohtuullisen ajan kuluessa. Toisaalta olen myös ilmeisen tehokas. Saan paljon aikaan. Uskon sen johtuvan siitä, että en harrasta 'turhaa sosiaalisuutta' työpaikalla, en roiku netissä tarpeettomasti jne. Pidän huolta kunnostani, enkä juuri sairastele. En ymmärrä niitä, jotka vapaaehtoisesti tekevät ylityötä (ja vapaaehtoista se on) ja sitten valittavat asiasta. Menestyä voi muutoinkin, jos on valmis joustamaan ajoittain kriittisissä tilanteissa. Esimiehenä puutun siihen, jos alaiseni jatkuvasti tekevät pitkää päivää. Kyse on usein joko siitä, että töitä yksinkertaisesti on liikaa resursseihin nähden, tai siitä, että henkilön taidot tai muu työkyky eivät vastaa tehtävän vaatimuksia.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 20:18"]
Olen johtotehtävissä konsulttitalossa. Kyse on usein joko siitä, että töitä yksinkertaisesti on liikaa resursseihin nähden, tai siitä, että henkilön taidot tai muu työkyky eivät vastaa tehtävän vaatimuksia.
[/quote]
Ja miten ratkaiset kun töitä on yksinkertaisesti liikaa? Asiakkaat ja johto kiljuu; mitä tehdään kun palkkauslupaa ei tule?
Minkä alan yritys ja mikä on oma koulutuksesi/ asemasi? Kuulostaa hyvältä teidän systeemi.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:54"]
Meillä asiantuntijat tekevät keskimäärin tuon 37.5 h/vko, ylitöitä tehdään hyvin vähän. Tehtävät on jouduttu priorisoimaan, joten aika usein sanomme kiitos ei, tuo on tehtävä, jota emme ehdi tekemään. Esimiehillä on toisin eli heillä on kokonaistyöaika ja paljon asiantuntijoita parempi palkka, joten heille ei edes kerry ylitöitä.
Meillä esimies voi määrätä ylitöihin, mutta ne on aina tuplapalkkaisia tunteja.
[/quote]
Terveiset täältä julkiselta sektorilta. Vedän 15 hlön tiimiä ja vastaan yhden osaston toiminnasta. Ylitöitä ei tule koskaan, ja päin vastoin normaalityöpäiväni on n. klo 8.30-15.00, eikä siksikään ajaksi ole tarpeeksi hommia. Tekisin vielä lyhyempää, jos kehtaisin, mutta säännölliset etäpäivät (jolloin luen lähinnä s.postit kännystä) tasaavat "työkuormaa".
Ja ei, en ole tyytyväinen. En saa asioita eteenpäin, koska esimieheni ei delegoi päätöksentekovaltaa enkä siis itsekseni saa juurikaan asioita eteenpäin. Asiat makaavat hänen pöydällään, ja minä turhaudun lisää. Kohta en jaksa enää edes yrittää. Olen alkanut katselemaan uutta työpaikka, vaikka tuntuukin tosi hassulta kaikkien YT-uutisten keskellä haluta vaihtaa siksi että pääsen liian helpolla. Ja kyllä, olen antanut suoraa palautetta sekä esimiehelleni, hänen esimiehelleen että HR:ään - tuloksetta.
Kunpa saisi tehdä mielekästä työtä.
Ei se ole utopistinen ajatus, toki riippuu paljon siitä mistä alasta ja kuinka vaativasta tehtävästä on kysymys. Olennaisempaa kuin tuntien lukumäärä on se, kuinka ne tunnit käyttää. Jos keskittyy ydintehtävään ja harkitsee tarkoin jokaisen koulutuksen/projektin/lisätehtävän tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden, on mahdollista saada työaika riittämään. Useimmiten työtuntien ylittymisestä kärsivät eniten henkilöt, jotka eivät osaa sanoa ei ja lähtevät impulsiivisesti mukaan jokaiseen vastaan tulevaan hankkeeseen. Toki työaika jokaisella ylittyy joskus, mutta jos ylitys on 10 tuntia joka viikko, on jotain pielessä
Mitkä ovat pahimmat alat työaikojen suhteen? Ilmeisesti ainakin konsulttitalot ja isojen jenkkifirmojen pienet Suomen yksiköt ja rahoitusala?
Ainakin omalla alallani on. Työaika on virallisesti 37h/vko, ylityötunteja tulee n. 50 kuukaudessa. Olen terveyskeskuslääkäri.
Konsulttitalot ovat täysin epäinhimillinen paikka, kokemusta on. Asiantuntijatyö/esimiestyö minulta vienyt välillä enemmän, välillä vähemmän mutta keskimäärin ylitöitä tulee 1-2h päivässä. Paljon menee palkattomaksi eli niitä ei korvata mitenkään.
Asiantuntijatöissä alempana toimihenkilönä tein usean vuoden aikana harvoin ylitöitä. Nykyisin henkilöstön määrä on ajettu niin alas, että viikonlopputöitä (ylitöitä) tulee 1-3 viikonloppuna kuukaudessa. Ylemmäksi toimihenkilöksi ei ainakaan meidän firmassa kannata suostua, sillä heidän isompi palkka ei riitä kattamaan ylitöidensä määrää. Me saamme sentään kunnon ylityökorvaukset.
Parasta jos on kellokortti ja ylityöt korvataan. Itse olen tehnyt parhaimmillaan ylitöitä kuukaudessa enemmän kuin normaaleja töitä. Onneksi meillä maksetaan ylityöt ja vielä prosentteina jos ne tehdään esimiehen pyynnöstä. Ylityöt liittyy yleensä siihen että joku laitos ajetaan nopeasti käyntiin, konttorilla en juuri ylitöitä tee.
Minusta se on kyllä vähän noloa jos ei saa tehtyä normaaleta töitään normaalissa työajassa.
-insinööri
Kyllä se on enemmän omata ajankäytöstä kiinni.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:28"]
Minusta se on kyllä vähän noloa jos ei saa tehtyä normaaleta töitään normaalissa työajassa.
-insinööri
[/quote]
Määrittele mitä on "normaalit työt"? Meillä ainakin työtehtävät, tavoitteet ja mittarit muuttuu koko ajan ja kun väkeä vähennetään jatkuvasti, koko ajan on enemmän töitä kuin oli aiemmin. Vaikea ehtiä tehdä 3 hlön tehtäviä yhden hlön työajalla mutta työnantajan mielestä kyse on vaan siitä, että pitäisi nopeuttaa ja tehostaa tekemistä ( joka oli jo ennen väen vähentämistä vedetty äärimmilleen) Esim. sähköposteja ei ehdi lukea päivän aikana läpi
Meillä on vain yksi elämä: jos sen haluaa viettää työpaikalla, niin se on jokaisen oma asia. Elämän viettäminen jossain työpaikalla ei ole mikään pakko: Suomi on siitä hyvä maa, että täällä voi elää täysin mukavasti ilman työpaikalla oleskeluakin. Toki kohteliasta on ilmoittaa esimiehelle, jos ei aio enää tulla töihin.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:28"]
-insinööri
[/quote]
Määrittele mitä on "normaalit työt"? Meillä ainakin työtehtävät, tavoitteet ja mittarit muuttuu koko ajan ja kun väkeä vähennetään jatkuvasti, koko ajan on enemmän töitä kuin oli aiemmin. Vaikea ehtiä tehdä 3 hlön tehtäviä yhden hlön työajalla mutta työnantajan mielestä kyse on vaan siitä, että pitäisi nopeuttaa ja tehostaa tekemistä ( joka oli jo ennen väen vähentämistä vedetty äärimmilleen) Esim. sähköposteja ei ehdi lukea päivän aikana läpi
[/quote]Hullu se on joka alkaa venymään aina vaan enemmän kun pyydetään. Luuletko että se tuohon loppuu. Jos alat tehdä töitä vapaa ajalla saadaksesi ne tehtyä, niin seuraavaksi teet neljän työt. Jätä jotain tekemättä, tai tee huonosti, ja sano että et ole eihtinyt, niin suunta voi muuttua.
- insinööri
[/quote]
Muuttuuhan se. Saa potkut.