Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 37,5h työviikko utopistinen ajatus asiantuntija- tai esimiestyössä?

Vierailija
02.03.2014 |

Tuntuu että joka puolella ihmiset tekee 10-12h työpäiviä 5-7 viikossa mukisematta ja vain luuserit kuvittelee että työsopimuksen työajalla olisi jotain merkitystä. Onko se tosiaan niin? Samoin taannoin palstalla joku harmitteli kun ei ollut lomaa tiedossa eikä työnantaja suostunut palkattomaan vapaaseenkaan; niin kärppänä 80% vastaajista oli sitä mieltä että lomattomuus on ihan normaalia. Onko työelämän todellisuus ihan muuta kuin mitä työaikalaeissa ja työehtosopimuksissa on kirjattu? ( ja yrittäjät ovat minusta eri asia, he ovat valinneet yrittäjyyden)

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te tyhmiä kun suostutte tuollaiseen??? Älkää suostuko vaan kirjauttakaa korvausmenettely työsopimukseen! Olen itse pomo ja asiantuntijahommissa ja alan työt kun työaika alkaa ja lopetan ne, kun työaika päättyy. Työaika on päivittäin 7,5 tuntia. Kaikista ylimenevistä tunneista juoksee tuplakorvaus, vaadin sen työsoppariini ja tottakai työnantaja yritti venkoilla ettei sellainen ole käytäntö. Siihen sanoin että selvä sitten, en ota työtä vastaan. Joka kerta on toiminut ja alle minuutissa on työnantaja pistänyt nimen paperiin.

Vierailija
2/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:58"]

Musta vielä paljon utopistisempi on se ajatus että asiantuntija- tai esimiestehtävissä maksettaisiin ylitöistä.

Itselläni (ja työkavereillani) työmäärä vaihtelee projektien ja tilanteiden mukaan, mutta palkka on ihan sama oli töissä 37,5 tuntia viikossa tai 75 tuntia viikossa.

[/quote]

MIksi ihmeessä 75h/työstä pitäisi saada saman verran palkkaa kuin 37,5h:sta? Miksi esimiehen pitää tehdä töitä tuplasti alaisiinsa verrattuna?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 11:30"]

Työaika on päivittäin 7,5 tuntia. Kaikista ylimenevistä tunneista juoksee tuplakorvaus, vaadin sen työsoppariini ja tottakai työnantaja yritti venkoilla ettei sellainen ole käytäntö. Siihen sanoin että selvä sitten, en ota työtä vastaan. Joka kerta on toiminut ja alle minuutissa on työnantaja pistänyt nimen paperiin.

[/quote]

Sun tarvii olla joku tosi erikoisasiantuntija / expertti; asiantuntijaMoilaselle tuo ei onnistu. Ylitöistä ei makseta; aina löytyy joku muu samaan hommaan joka ei ole "hankala"

Vierailija
4/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 11:30"]

Oletteko te tyhmiä kun suostutte tuollaiseen??? Älkää suostuko vaan kirjauttakaa korvausmenettely työsopimukseen! Olen itse pomo ja asiantuntijahommissa ja alan työt kun työaika alkaa ja lopetan ne, kun työaika päättyy. Työaika on päivittäin 7,5 tuntia. Kaikista ylimenevistä tunneista juoksee tuplakorvaus, vaadin sen työsoppariini ja tottakai työnantaja yritti venkoilla ettei sellainen ole käytäntö. Siihen sanoin että selvä sitten, en ota työtä vastaan. Joka kerta on toiminut ja alle minuutissa on työnantaja pistänyt nimen paperiin.

[/quote]

Miten sun alaisilla, saavatko hekin vähintään työaikalain mukaiset korvaukset ylityötunneista? Hyvän sopimuksen olet saanut itsellesi neuvoteltua kun tuplapalkka alkaa juosta heti kun normityöaika ylittyy. :) Riittääkö sun oma ilmoitus tehdyistä ylitunneista vai pitääkö olla esimiehen lupa / pyyntö?

Vierailija
5/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso IT-alalla ja työajat ei päde oikeastaan lainkaan, koska ajatustasolla mies on aina töissä. Työtä on liikaa mutta on varmasti myös persoonakysymys ja myös huonoa johtamista. Työ imaisee mukaansa ja välillä työn lopettaminen on ärsyttävämpää kuin esim. perhe-elämä tai muu ns. tavallinen arki - etenkin kun työ on sellaista, joka ei koskaan tule ns. valmiiksi. Myös aikaerosta johtuen mitään säännöllistä työaikaa ei ole, välillä on videopalavereita iltaysiltä kiinalaisten ja jenkkien kanssa, koska löydettävä sellainen aika, joka kaikille sopii. Myös oma esimies järkkää säännöllisesti viikkokeskusteluja ym. vasta esim. klo 16-18. Tosin ei hän heillä kukaan ole olan takana kurkkimassa, että työt alkaa juuri klo 8.00 tai mitä teet klo 10.47 mutta ainakaan ei varmasti tule miinustunteja.... Yleensä on joku puhelinkokous tms. jo heti kasilta eli ei siinä myöhään nukuta tai aamulenkillä käydä sen kummemmin eli kyllä se realistinen viikkotuntimäärä on lähemmäs tai yli 50 kuin se 38 - ja ajatukset on kiinni työssä joka tapauksessa... Lomaviikoillakin on aina työläppäri mukana ja päivittäin on joku pakollinen juttu hoidettava ja muutama sähköposti lähetettävä, jotta hommat etenee. Kun on kansainvälinen työpaikka, jollain suomalaisella kesälomalla tai hiihtolomalla ei ole mitään merkitystä - kun asia on hoidettava, se on hoidettava. 

Itsellä on säännöllinen työaika sairaalassa erikoislääkärinä mutta tietysti päivystykset sitä sotkee 2-3x/kk. Eli todellinen tuntimäärä itselläkin selvästi yli 37h/vko.

Vierailija
6/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkohan työaikalaki päivitetään? Älytöntä että suomalaisille valitetaan liian lyhyestä työajasta kun varmaan suurin osa tekee tilastoja pidempää päivää, joka ei vaan kirjaudu yhtään minnekään. Sitten saadaan laskennallisesti että työteho on huono vaikka todellisuudessa asia ei ole sinnepäinkään

Vierailija
7/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää useimmiten tuo 37,5h/vko. Keskityn töissäni täysillä enkä häröile asioista toiseen, ihmisten kanssa juoruten, kahvia juoden ja taas häröillen asiasta toiseen ADHD-meiningillä. Moni työpaikallamme "pitkää päivää tekevä" ei osaa priorisoida ja keskittyä olennaiseen - tulosten tuottamiseen. Sitten päivät venyy iltaan ja tunteja kertyy. Aika paljon on esim. palavereja, joissa jaaritellaan hyvin pitkään asioista kun ne voisi käydä läpi tiiviimmin.

Palkkani lähentelee viittä tonnia kuussa. Enemmän toki saisi jossain muussa duunipaikassa mutta vitosella, kutosella jne. alkava kk-palkka tarkoittaa yleensä sitten ihan erilaista "sitoutumista" - sinulla ei siis saa olla omaa elämää, ei energiaa ja aikaa olla perheen kanssa. Ei ole mun juttu.

Vierailija
8/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ihan samanlainen työpaikka kun tuon 19 miehellä. Ollaankohan samassa paikassa duunissa? Meillä on muka joustoa molempiin suuntiin, eli ei kukaan kysele missä olet mihinkin aikaan tai mitä teet, mutta käytännössä hommaa on niin paljon ettei lorvailemaan todellakaan ehdi.

Mä en enää jaksa, olen vaihtamassa huonompipalkkaisempaan työhön. Jos sitten pystyisi edes lomat viettämään ilman työläppäriä.

Vierailija
9/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt opiskelujen jälkeen pelkkiä asiantuntijatöitä, eikä tarvetta ylitöihin ole koskaan tullut, poislukien erityistilanteet kuten kriisit tms. En tiedä olenko osunut vain sattumalta paikkoihin, joissa töitä on sen verran vähän, vai olenko ainoastaan niin paljon tehokkaampi ja kykenevämpi organisoimaan omia hommiani. Veikkaan jälkimmäistä, sillä aika monessa paikassa tässä on jo ehtinyt työskennellä.

Jokaisessa näistä paikoista muut työntekijät ovat tehneet runsaasti ylitöitä ja valittaneet kiirettä. Itse en voinut käsittää, ja koska olen saanut kiittävää palautetta, olen aina hoitanut varmasti kaiken (ja ylikin) mitä minulta on odotettu.

Työsähköposteja en lue vapaa-ajalla lainkaan. Mikään asia ei ole niin kiireellinen, etteikö se voisi työaamun asti odottaa.

Uskon, että monet tekevät sen kiireen ihan itse, suurimmassa osassa tapauksia lienee näin. Mutta tietenkään minulla ei ole kokemusta kaikista työpaikoista...

Vierailija
10/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT-alalla ja teen tasan 37,5h enkä yhtään yli. Ylitöitä vaan hyvissäajoin etukäteen sovittuna äärimmäisessä tilanteessa. Olen omaishoitaja, joten en voi tehdä pitkää päivää. Työnantajalle tämä on ok. Ei meillä moni muukaan silti tee ylitöitä.

Vierailija
11/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni on jo aloittanut ensi viikon työt vaikka sunnuntai ei olisikaan työpäivä?

Hep täältä, pari tiedotetta on saatava matkaan heti klo8:00 huomenna aamulla ja mieluummin teen ne tänään kuin aloitan hommat klo6

Vierailija
12/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimiestyössä. Alaisia noin 170. Ylitöitä ei kerry, koska hallitsen ajankäytön. Muistaakseni myös Hjallis on kertonut, että lähtee töistä klo 16. Ei ihminen pysty työskentelemään tehokkaasti, jos tunteja kertyy liikaa.

Vierailija
13/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on asiantuntija ja hyvin harvoin ylitöissä. Tosin palkka huonohko (4000€/kk) eli ehkä näkyy sitten tuossa. 

Vierailija
14/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjallis ei taidakaan olla palkkatyössä jonkun toisen firmassa vaan päättää ajankäytöstään ja työtehtävistään ja tehtävien muille delegoinnista ihan itse. Luulen myös, että mitenkään ei ole mahdollista, että Hjalliskaan tekisi 8-16 toimistoaikaa eikä koskaan iltaisin tai viikonloppuisin miettisi tai tekisi työasioita, etenkin kun hänelläkin on sen tyyppinen ala, että ajatuksissa työssä on kiinni vaikka työaika olisikin täynnä ja ihmisten tapaaminen ja verkostoituminen myös vapaa-ajalla on sitä työtä. Ei hän varmaan toimistossa istu päätteen edessä koko päivää mutta töitä varmasti tekee enemmän kuin 8-16. 

Vierailija
15/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 16:22"]

Olen esimiestyössä. Alaisia noin 170. Ylitöitä ei kerry, koska hallitsen ajankäytön. Muistaakseni myös Hjallis on kertonut, että lähtee töistä klo 16. Ei ihminen pysty työskentelemään tehokkaasti, jos tunteja kertyy liikaa.

[/quote]

Tähän. Hyvä pomo osaa delegoida ja jakaa vastuuta ja itse olen opetellut sellaiseksi. Ei kannata urakoida yli jaksamisensa, muuten ei pysty tekemään töitä.

Vierailija
16/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:28"]

Minusta se on kyllä vähän noloa jos ei saa tehtyä normaaleta töitään normaalissa työajassa.

-insinööri

[/quote]

Määrittele mitä on "normaalit työt"? Meillä ainakin työtehtävät, tavoitteet ja mittarit muuttuu koko ajan ja kun väkeä vähennetään jatkuvasti, koko ajan on enemmän töitä kuin oli aiemmin. Vaikea ehtiä tehdä 3 hlön tehtäviä yhden hlön työajalla mutta työnantajan mielestä kyse on vaan siitä, että pitäisi nopeuttaa ja tehostaa tekemistä ( joka oli jo ennen väen vähentämistä vedetty äärimmilleen) Esim. sähköposteja ei ehdi lukea päivän aikana läpi

[/quote]Hullu se on joka alkaa venymään aina vaan enemmän kun pyydetään. Luuletko että se tuohon loppuu. Jos alat tehdä töitä vapaa ajalla saadaksesi ne tehtyä, niin seuraavaksi teet neljän työt. Jätä jotain tekemättä, tai tee huonosti, ja sano että et ole eihtinyt, niin suunta voi muuttua.

- insinööri

Vierailija
17/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimies- ja asiantuntijatyössä ja minulla työaika on se normaali mistä maksetaan. Meillä kellokortti ja yleensä mun saldo on 3-5 t plussaa. JOskus  tulee muutama tunti enemmän mutta käytän ne heti pois. Ennen kesälomaa laitan saldon nollalle.

Vierailija
18/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 09:25"]

Ei se ole utopistinen ajatus, toki riippuu paljon siitä mistä alasta ja kuinka vaativasta tehtävästä on kysymys. Olennaisempaa kuin tuntien lukumäärä on se, kuinka ne tunnit käyttää. Jos keskittyy ydintehtävään ja harkitsee tarkoin jokaisen koulutuksen/projektin/lisätehtävän tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden, on mahdollista saada työaika riittämään. Useimmiten työtuntien ylittymisestä kärsivät eniten henkilöt, jotka eivät osaa sanoa ei ja lähtevät impulsiivisesti mukaan jokaiseen vastaan tulevaan hankkeeseen. Toki työaika jokaisella ylittyy joskus, mutta jos ylitys on 10 tuntia joka viikko, on jotain pielessä 

[/quote]

Kumman luulet saavat ylennyksen: sen joka teke enemmän vai sen jota kiinnostaa päästä kotiin? Jos ei ole valmis uhraamaan jotain työn eteen niin on turha odottaa menestystä.

Vierailija
19/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispomot ja etenkin keskiportaan naispomot ovat juuri niin tyhmiä että luulevat, että mitä enemmän painaa duunia ja vielä ilman korvausta, niin sitä varmemmin nousee hierarkiassa ja etenee uralla eikä joudu potkujen kohteeksi. Eivät ymmärrä, että ei työnantaja tuollaisesta piittaa, se ottaa vain näistä hölmöistä kaiken irti ja pistää sitten pellolle ja ottaa uudet tilalle. Sitten nämä tyhmät akat ihmettelee että miten mä sain potkut vaikka mä tein niin paljon töitä ja kaikki ilmaiseksi vielä! Voi apua!

Vierailija
20/44 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen insinööri, tosin ihan rivimies, kuitenkin ylempi toimihenkilö. En tee ylitöitä, eikä siitä kukaan ole mitään rutissut. Eipä tuo mun esimieskään tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän