Tuilla siipeilijät auttakaa!
Olen 51-vuotias ja tarkistin, että olen kartuttanut valtion työeläkettä melko tasan 2500 euroa. Laskurin antama alin eläkeikä on 65 vuotta ja 7 kk. Tuohon on siis noin 14 vuotta aikaa. Mikäli jäisin työttömäksi niin saisin ansiosidonnaista noin 2600 € / kk bruttona. Käteistä ja nopeasti realisoitavaa omaisuutta on n. 300 000 € ja yhteisessä omakotitalossa minun osuus n. 250 000 €. Velkaa ei ole. Työnteko ja verojen maksu (olen jokusen miltsin maksanut) ei huvita enää yhtään. Kertokaa tukien saajat kuinka saan sumplittua ainakin eläkeikään asti ettei tarvitse isommin elämän laadusta tinkiä? Mitä tukia voin hakea? Karkeasti nykyrahassa sellaiset 3 - 4 t€ olen tarvinnut tämän elämäntyylin rahoittamiseen mutta siinä on kyllä mukana säästöön jääneet rahatkin.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö työskentelemään osa-aikaisena tai keikkatyönä? Jos osa-aikaisuus ei tule omasta aloitteestasi, olet oikeutettu soviteltuun ansiosidonnaiseen. Itse kieltäydyin määräaikaisen sopimuksen jatkosta ja tein samaan paikkaan keikkatöitä nostaen soviteltua samalla. Pääsee samoihin nettotuloihin alle puolella työmäärällä.
Tai sinnittele vielä joku aika töissä ja koita tehdä mahdollisimman paljon yli- ja lisätöitä ennen jättäytymistä ansiosidonnaisen varaan. Kun täytät 55 muuta asumisoikeusasuntoon, sillä sen ikäisenä varallisuutta ei oteta enää huomioon. Oman kodin laitat vuokralle. Ja kun ansiosidonnainen loppuu ja putoat työmarkkinatuelle, laitat oman kodin myyntiin. Ilman vuokratuloja voit hakea asumistukea asumisoikeusasunnon vastikkeeseen.
Ei kai asumisoikeusasuntoa saa jos on omistusasunto?
55-vuotiaita ja sitä vanhempia ei koske varallisuusrajat. Siksi moni on säästänyt numeroaan 90-luvulta saakka ja muuttavat nyt eläkeiän kynnyksellä Kalasataman ja Jätkäsaaren uusiin asumisoikeusasuntoihin.
Ei varallisuusrajat mutta ainakin ennen oli ehto ettei asumisoikeusasuntoa saanut jos oli tai oli ollut aiemmin omistusasunto.
” Varallisuutta ei saa olla niin paljoa, että sen arvolla voisi rahoittaa puolet haetun asumisoikeusasunnon vapaasta markkina-arvosta. Velkaisesta omistusasunnosta voi vaihtaa asumisoikeusasuntoon edellyttäen, että samalla paikkakunnalla sijaitseva omistusasunto myydään. Muulla paikkakunnalla sijaitsevaa omistusasuntoa ei ole pakko myydä, mutta varallisuusrajat eivät saa ylittyä. Poikkeuksena ovat 55 vuotta täyttäneet hakijat. Heillä ei ole varallisuusrajoja.”
Jos ei saa olla omistusasuntoa samalla paikkakunnalla niin sitten myy sen ennen ASO:n hankkimista. Problem solved.
O.k. hyvä homma. Omakotitalon vuokrasta jää asumisoikeusasunnon kulujen jälkeen käteen reilu siivu.
Kyllä mutta haluaako sellaisessa sitten asua. Ovat kerros- ja rivitaloasuntoja. Kommuunielämää, ei välttämättä sovi ap:n imagoon.
Löytyy myös pari- ja erillistaloja jopa Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä sitä eläkettä saa, jollet ole töissä siihen asti kun laskelmassa on.
Tottakai saa.
Tämä luulee saavansa eläkkeen ennen eläkeikää, mutta toki saa jos pääsee sairauden takia eläkkeelle.
Muuten se on se työeläkeotteessa oleva ikä.Miten voi olla luetun ymmärtäminen noin hankalaa? Aloituksessa kysytään kuinka pärjää ainakin eläkeikään asti jolloin siis tietysti eläke lähtee juoksemaan.
Lue nyt vaan keskenäs 2 ja 5 viesti.
Oliko peruskoulussakin vaikeaa? Miten voi olla mahdollista ettet vieläkään tajua. Taidat kuulua tuohon tukien saajien porukkaan.
No saitko mitään toteuttamiskelpoisia ideoita meiltä siipeilijöiltä?
Sano, että sinulla on selkäkipu tai yleinen ahdisteneisuus/masennus. Se riittää siihen, ettei työtarjouksilla häiritä, kun ikääkin on jo yli 45 vuotta. Sitten saa vain olla ja nauttia. Ansisodonnaisen aikana ei välttämättä pahemmin edes häiritä, vasta sitten kun alkaa viimeiset kuukaudet häämöttää voi joku kurssisuositus tulla postilaatikkoon, mutta niistäkin pääsee eroon jos ahdistaa. Omaisuuden myynnillä pärjää ihan hyvin viralliseen eläkeikään asti ja ansisidonnaisen loppumisen jälkeen ei saa kuin peruspäivärahaa ja mahdollisesti asumistukea, jos on myyny asunnon pois ja siirtyy vuokralle myyntirahat takataskussa.
Lue nyt vaan keskenäs 2 ja 5 viesti.