Kanaharrastaja, salakuljetatko laittomia kananmunia ilmaiseksi sukulaisillesi?
Tiesitkö että kotimaisen kanamunatuotannon turvaamiseksi se on Suomessa väärin?
Kommentit (34)
Sarjassamme oudoimpia aloituksia palstalla.
Mitäs niille ylijäämä munille pitäis tehdä?
Eivät ole laittomia eikä salakuljetusta tapahdu jos ei ylitetä valtiorajoja.
Voi sentään meillähän on rikolliskopla. Tytär salakuljettaa kanaharrastaja anoppinsa munia mulle. Nyt ollaan jännän äärellä.
Mulla on neljä kanaa. Jos annan joskus ystävälleni muutaman kananmunan, niin mikä tässä on se laittomuus?
Vierailija kirjoitti:
Voi sentään meillähän on rikolliskopla. Tytär salakuljettaa kanaharrastaja anoppinsa munia mulle. Nyt ollaan jännän äärellä.
Miksei sen kanan...?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs niille ylijäämä munille pitäis tehdä?
Moni av-mamma olisi onnellinen isoista ylijäämämunista. Ruskeat munat suosituimpina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä kanaa. Jos annan joskus ystävälleni muutaman kananmunan, niin mikä tässä on se laittomuus?
Varmaankin veronkierto sosialistien mielestä. Sama kuin talkoiden tai naapuriavun kanssa. Pitäisi maksaa verot ilmaisestakin ja tietenkin maksaa AY-mafian jäsenmaksua ja suorittaa nippu lupia ja kortteja hyväveliverkon riistohinnoin. Protektionismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sen kanan...?
No kanojen tietenkin. Mulla meni ajatukset sekasin, kun tyttäreni on salakuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Laki sallii että harrastaja voi vapaasti kasvattaa munia vain omaan käyttöön, mutta jos tämä luovuttaa munia maksusta tai ilmaiseksi muille niin pitää sekä muna, kana että kanala olla rekisteröityjä, tarkastettuja että viranomaisten hyväksymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin veronkierto sosialistien mielestä. Sama kuin talkoiden tai naapuriavun kanssa. Pitäisi maksaa verot ilmaisestakin ja tietenkin maksaa AY-mafian jäsenmaksua ja suorittaa nippu lupia ja kortteja hyväveliverkon riistohinnoin. Protektionismia.
Mitä veroa kierretään ja kumpi kiertää veroa muutamasta lahjoitetusta kananmunasta kuussa, sanotaan vaikka viidestä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko rekisteröinyt kanat? Oletko rekisteröinyt munat? Oletko rekisteröinyt kanalan? Entä turvallisuus- ja terveystarkastus sekä viranomaisten lupa munien kasvatukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sen kanan...?
No kanojen tietenkin. Mulla meni ajatukset sekasin, kun tyttäreni on salakuljettaja.
Okidoki, ymmärrettävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki sallii että harrastaja voi vapaasti kasvattaa munia vain omaan käyttöön, mutta jos tämä luovuttaa munia maksusta tai ilmaiseksi muille niin pitää sekä muna, kana että kanala olla rekisteröityjä, tarkastettuja että viranomaisten hyväksymiä.
Vai niin, no voin ne kananmunat laittaa roskiinkin, kun joskus on muutama liikaa. Enpä ilahduta ystävääni niillä sitten enää, niin en riko lakia ja asetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan koska jos kaverisi saa munistasi salminella, suu- ja sorkkataudin tai influenssan niin kuka on vastuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko rekisteröinyt kanat? Oletko rekisteröinyt munat? Oletko rekisteröinyt kanalan? Entä turvallisuus- ja terveystarkastus sekä viranomaisten lupa munien kasvatukseen?
Kamalaa tenttausta. Ihme munapoliisi.
Näillä laeilla ja asetuksilla vain halutaan että ihmiset ostaisivat kananmunansa kaupasta eikä kasvattaisi niitä itse ja jakaisi ilmaiseksi tutuilleen. Markkinatalous menee muutoin rikki.
Vierailija kirjoitti:
Näillä laeilla ja asetuksilla vain halutaan että ihmiset ostaisivat kananmunansa kaupasta eikä kasvattaisi niitä itse ja jakaisi ilmaiseksi tutuilleen. Markkinatalous menee muutoin rikki.
Markkinatalous mahtaa olla aika heikko rakennelma jos se menee rikki kahdesta tai kolmesta ilmaisesta kananmunasta.
On kyllä oudoin aloitus hetkeen, mutta yllätys kyllä elintarvikkeiden tuotantoa säännellään eri tavoin. Tässä vaikuttaa olevan kyse salmonellavalvonnasta ( https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikkeiden-a…), ja ehkäpä voimme mesoamisen sijaan myöntää, että on täysin perusteltua estää kyseisen taudin leviämistä.
Lol, kanaharrastaja