Miesystävä oli todella hämmentynyt etteivät "kaikki naiset" osaa neuloa villasukkia vaikealla kuviolla
Mies luuli että tytöt opetetaan jo ala-asteella neulomaan vaikeitakin kuvioita. Itse olen aina inhonnut neulomista ja muutenkin "rättikässää" Silloin neuloin ne yhdet pakolliset säärystimet ja sen jälkeen en ole puikkoihin koskenut.
Mies kysyi minulta, voisinko neuloa sukat tapparan logolla hänen veljensä tupareihin. Oli kuin puulla päähän lyöty kun ilmoitin että viimeksi neuloin n. 20 vuotta sitten ja etten osaa neuloa edes yksivärisiä sukkia.
Kysyi hämmentyneenä "No eikö se kuvioiden teko ja muu opeteta jo ala-asteella"
Onko muiden kumppaneilla ollut jotain yhtä älyttömiä oletuksia? Pidetään keskustelu kuitenkin asiallisena.
Kommentit (75)
No mun mieheni kerran ehjiä sukkia etsiessään tiuskaisi mulle, että säkin voisit opetella parsimaan sukkia, säästettäisiin rahaa siinäkin. Tokaisin saman tien, että herra on hyvä ja itse opettelee, kun sukat on aina hajalla.
Hänen lapsuudenperheessään äiti on aina ommellut ja neulonut ja isä puuhaillut autojen kanssa. Itse olen vähän erilaisesta perheestä, meillä äitille kalja oli tärkeintä koko maailmassa ja isäni, joka oli raavas duunarimies, ompeli meille lapsille vaatteita, verhoja ja päiväpeittoja sekä parsi sukat ja teki ruoat. Itse en koskaan oleta toisesta sukupuolesta mitään ja on aina ihanan virkistävä huomata, jos toinen osaa jotain poikkeuksellista.
Niin ja meillä mä korjaan elektroniikkaa, mulla on kotona oma kolvi ja työpiste ja monesti puuhailen siinä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syksyn aikana tehnyt neulekoneella satoja tonttuja ja olen tehnyt kummitädillekin villatakin.
Olin ex mieheni kanssa 20 v ja hän hämmästyi, kun näki tonttukasan eilen.
Minä muutuin hyvinkin paljon eron myötä, kun rahat eivät riittäneet.
Miten se tonttukasa paransi rahatilannettasi?
Ai näin pyysi? Ja hämmästyi, kun et neulo? En minäkään osaa kaikkea mitä naisen kuuluisi osata. Toisaalta osaan ajaa jäärataa, kartingia. Vaeltaa. Kalaakin osaan pyytää. Jopa neuloa raitaa ja kirjoneuletta, tehdä juurileipää, ja voileipäkakkua, piparitaikinaa ym.
Osaan hoitaa eläimiä, ja lapsianikin olen hoitanut. Puutarhahommia osaan sopivasti.
Mutta kiesus kun pitäisi osata olla joskus jotenkin edustava, minä mokaan- joko pukeudun täysin sopimattomasti, vaikka mietin mutten vaan osaa. Vähintään on väärän pituinen tai värinen hame, tai oon unohtanut rintsikat- joita en arjessa käytä.
Ex-miesystävä huusi minulle usein pukeutumisesta, ja muutamasta muustakin asiasta. Taisin kerran hermostua kunnolla itse siihen rähjäämiseen.
On niin että kullakin on ne lahjat, mitä on annettu, ja se osaaminen mitä on tullut opeteltua. elä välitä, opettelin sukat neulomaan kun olin yli 20. Siihen asti tuttuja työkaluja oli moottorisaha, tasohöylä, vannesaha, jne puuntyöstötyökalut. Minulle ompelujuttujen kaavat on ihan hepreaa.
Välttävästi osaan käyttää ompelukonetta- perusasioihin.
Luitko oikein? Hän kävi testeissä, eikä mitään löytynyt. Miten henkilö jolla ei ole mitään sp tautia, voi tartuttaa sen toiseen ihmiseen?
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin naiset luulevat, että jokainen mies pystyy korjaamaan auton läpikotaisin, tai ei ole mies.
t. akateeminen mies, joka osaa jotain pientä auton kanssa kuten vaihtaa suodattimia ja jarrulevyjä, ja se on todellisuudessa jo ENEMMÄN KUIN KESKIMÄÄRÄINEN SUOMALAINEN KAUPUNKILAISMIES OSAA
No eikä luule.
Jo 80-luvulla oli myös pojilla tekstiilikäsitöitä ja tytöillä teknisiä käsitöitä, ja sit sai valita kumman ottaa loppuajaksi. Kuinka vanha sun mies oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samoin naiset luulevat, että jokainen mies pystyy korjaamaan auton läpikotaisin, tai ei ole mies.
t. akateeminen mies, joka osaa jotain pientä auton kanssa kuten vaihtaa suodattimia ja jarrulevyjä, ja se on todellisuudessa jo ENEMMÄN KUIN KESKIMÄÄRÄINEN SUOMALAINEN KAUPUNKILAISMIES OSAA
No eikä luule.
Ei luulekaan. Naiset vaan ei pidä miehinä niitä miehiä, joilla ei ole yli-inhimmillisiä korjaus- ja rakennustaitoja, vaikkei ole ikinä ollut edes mitään tilaa missä harjoitella, ainakaan yläasteen veiston tuntien jälkeisessä elämässä.
Muistan, kun vielä vuonna 2004 ja 2005 kaikki tytöt laitettiin yläasteella tekstiilityön tunneille ja pojat tekniseen, vaikka sai valita, mutta tytöt, jotka valitsivat teknisen, niin heidän valintansa vain sivuutettiin, koska "pojat". Meillä oli ainakin ala-asteella sekä tekninen että tekstiilipuoli pakollinen sekä tytöille että pojille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monen mielestä sukan kutomista vastaa talon rakentaminen? :D
Ei ne vastaakaan. Olen tehnyt molempia. Talo rakennettiin kyllä yhdessä ja myönnän helposti että mies tietää siitä asiasta enemmän kuin minä, osaan neuloa sukkia vaikealla kuviolla ja mies osaa tehdä autoremonttia reippaasti enemmän kuin ekan sivun akateeminen. Kumpikaan emme silti ole olettaneet automaattisesti toisen osaavan, yleensä taidot kyllä tulee esille seurustelun edetessä ja vähintää keskustellessa.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä miestäsi rakentamaan teille talo, kaikki miehethän sen osaa tehdä 🤩
Joo, ja kaikki miehiä varmasti kiinnostaa rassata jotain autoa illat pitkät. Ei todellakaan, mielummin teen vaikka hyvää ruokaa tai siivoan kämppää.
Käsitöistä innostuneille on muuten olemassa oma radio-ohjelma:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/10/16/puikko-ja-koukku-kasityot-valt…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä luule.
Ei luulekaan. Naiset vaan ei pidä miehinä niitä miehiä, joilla ei ole yli-inhimmillisiä korjaus- ja rakennustaitoja, vaikkei ole ikinä ollut edes mitään tilaa missä harjoitella, ainakaan yläasteen veiston tuntien jälkeisessä elämässä.
Naiset sitä ja naiset tätä. Miksi pitää yleistää? Ei aloittajakaan ole yleistänyt oman kumppaninsa harhaluuloa kaikkiin miehiin. Ihmisiä on erilaisia, eikä kaikki naiset ole keskenään samanlaisia kuten eivät miehetkään. Keskustelu olisi kivempaa ilman turhia yleistyksiä.
Vierailija kirjoitti:
BB-talossakin ainoa joka osasi neuloa suoriltaan kyselemättä, oli miesoletettu.
Että se niistä nykynaisten taidoista.
Bb-talon asukkaiden taidot muka määrittelee kaikkien naisten taitoja? On sulla kapea näkemys veikkoseni, kertoo enemmän sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sukkien kutomisen pitäisi oikeasti jokaiselta onnistua pienen perehtymisen jälkeen. Itse kudon joka vuosi monet sukat. Hauskaa puuhaa. Kokeilkaa! Ohjelehtiä löytyy kaupoista ja tietysti vaikkapa youtube-videoita.
Älkää ihmeessä kokeilko. Minä neulon kymmeniä sukkia joka vuosi ja olen ihan pulassa, jos en saa jaettua niitä eteenpäin. Minultahan häviää harrastus ihan kokonaan.
Tosimiehet osaa skeitata ja snoukata hyvin. Se ei ole mikään mies ollenkaan, jos ei noita kahta taitoa osaa. Ja tosinaiset ovat isotissisiä. Se ei ole nainen eikä mikään, jos on pienet mandariinit tai rusinat:D