Turhauttava työnhaku
Miten te jaksatte hakea ja innostua työnhausta ja haastatteluista, kun koko ajan tulee ei kiitosta? Pääsen jopa haastatteluihin, mutta vaikka teen kaiken oppikirjan mukaan ja yritän niin aina ratkaisee se, että jollakin on juuri sitä työkokemusta ja tehnyt täysin vastaavaa. Miksi minut edes kutsutaan haastatteluun, jos edellinen työkokemus ratkaisee noin paljon? Rekrytointivinkit voisi myös vetää vessasta alas, koska vaikka tekisit kaiken oikein ja loistaisit haastattelussa niin et saa työpaikkaa välttämättä. Niin moni liikkuva asia ratkaisee lopulta sen ja yleisin syy on vain se, että joku tehnyt juuri vastaavaa työtä ja jopa ollut jo samassa firmassa töissä. Miten jaksaa siis hakea, kun törmää koko ajan vastaavaan tilanteeseen?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että et enää käyttäydy haastatteluissa sen oppikirjan mukaan. Sillä tavalla et erotu niistä muista samaa kaavaa noudattavista hakijoista mitenkään, joten aikaisempi kokemus on oikeastaan ainoa jäljelle jäävä valintakriteeri.
Kokemukseni mukaan rekrytoijat saa syttymään, kun on lähes röyhkeän itsevarma tutkiskellen silti realistisesti omia heikkouksiaan, tuo osaamisensa julki rivien välissä ja omissa kysymyksissään ulkoa opeteltujen vastausten sijaan ja muuttaa haastatteluasetelman sellaiseksi, että onkin oikeastaan itse kyselemässä tarjolla olevan työn sopivuudesta omiin ehtoihinsa eikä toisinpäin.
En tarkoita tuolla oppikirjamaisella suoriutumisella sitä, että en erotu joukosta. Tarkoitan nimenomaan sillä tuota erottuvuutta ja korostusta miksi itse olisin se paras. Vaikea kuitenkin nimenomaan sen takia, koska minulla ei ole työkokemusta juuri tuosta firmasta ja tehtävästä mikä aina ratkaisee lopulta. Ihan turhaa vaikka kuinka muuten erottuisi, koska tuo lopulta ratkaisee aina. Ap
Onko hyviä vinkkejä työhaastatteluun? Olen palaamassa äitiysvapailta työelämään ja nyt tuli haastattelukutsu. En ole käynyt työhaastatteluissa vuosiin.
Kyseessä asiantuntijatason tehtävä. Mitä yllättävää teiltä on haastattelussa kysytty?
Vierailija kirjoitti:
Onko hyviä vinkkejä työhaastatteluun? Olen palaamassa äitiysvapailta työelämään ja nyt tuli haastattelukutsu. En ole käynyt työhaastatteluissa vuosiin.
Kyseessä asiantuntijatason tehtävä. Mitä yllättävää teiltä on haastattelussa kysytty?
Mistä suutuin viimeksi ja milloin. Mielestäni se ei kuulu työnantajalle. Kannattaa vastata tuohon jotain ympäripyöreää. Ilmeisesti tuolla lähinnä testataan miten hakijan pokka pitää hämmentävissä tilanteissa.
Työttömänäkin voi työllistyä, mutta neuvottelutilanne on silloin huono. Kun karenssin uhka on päällä, niin huonoonkin työtarjoukseen kannattaa tarttua. Nopeasti sitten jonnekin muualle vaikka määräaikaiseen työhön, jos ensimmäinen työpaikka on ihan paska. Siitä se vähitellen lähtee paranemaan, kun jaksaa yrittää hakea työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ota haastatteluissa itsellesi rauhassa aikaa, jos tulee vaikeita kysymyksiä. "Kiinnostavaa, tätä pitääkin nyt miettiä, kun tämä on uudenlainen haaste... Näin toimisin tilanteessa X..."
Vierailija kirjoitti:
Jos olet epävarma mitä sinulta kysytään, niin tarkista asia ennen vastaamista. Moniosaisten kysymysten kohdalla tarkenna haastattelijalke mihin osioon kulloinkin olet vastaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota haastatteluissa itsellesi rauhassa aikaa, jos tulee vaikeita kysymyksiä. "Kiinnostavaa, tätä pitääkin nyt miettiä, kun tämä on uudenlainen haaste... Näin toimisin tilanteessa X..."
Kiitos. Onko muuten ok ottaa haastatteluun muistiinpanovälineet? En luota muistiini kiperässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Onko muuten ok ottaa haastatteluun muistiinpanovälineet? En luota muistiini kiperässä tilanteessa.
Kyllä varmaan, jos heti alussa reippaasti avaa sitä, että kokee muistiinpanojen tekemisen hyväksi tavaksi jäsentää omia ajatuksia ja on käyttänyt sitä paljon työelämässä apunaan.
Nostan, sillä itsekin painin saman turhautumisen kanssa. Positiivista toki, että pääsen edes joskus haastatteluihin, mutta palaaminen lähtöruutuun kerta toisensa jälkeen masentaa.
Suosittelen, että et enää käyttäydy haastatteluissa sen oppikirjan mukaan. Sillä tavalla et erotu niistä muista samaa kaavaa noudattavista hakijoista mitenkään, joten aikaisempi kokemus on oikeastaan ainoa jäljelle jäävä valintakriteeri.
Kokemukseni mukaan rekrytoijat saa syttymään, kun on lähes röyhkeän itsevarma tutkiskellen silti realistisesti omia heikkouksiaan, tuo osaamisensa julki rivien välissä ja omissa kysymyksissään ulkoa opeteltujen vastausten sijaan ja muuttaa haastatteluasetelman sellaiseksi, että onkin oikeastaan itse kyselemässä tarjolla olevan työn sopivuudesta omiin ehtoihinsa eikä toisinpäin.