NETTIHUIJAUS MENOSSA? AUTTAKAA!
Myin erästä tavaraa nettimarkkina.comissa, hp 50e. Eräs ulkomaalainen englanniksi kysyi onko tuote vielä myynnissä ja sanoi ostavansa sen. Ilmoitti heti osoitteen mihin lähettää tuote ja sanoi että maksaa tuotteen heti kun annan tilinumeron ja voin lähettää tuotteen kun näen rahat tilillä. Sovittiin näin. Seuraavana päivänä nordeasta tuli sähköpostia että tämä henkilö on maksanut 50e ja menee hetki ennen kuin suoritus rekisteröidään valmiiksi että se voidaan siirtää tililleni, ja että minulla on 24h lähettää tuote postissa ja lähettää seurantakoodi nordealle, jonka jälkeen rahat vasta tulevat tililleni. Ihmettelin tätä ja nordean sähköpostissa oli hirveät selitykset miten joudun vastuuseen jos sen tuotetta lähetä ja oikeuteen ja kaikkea. Koko ajan minulla oli outo tunne tästä, mutta kun en ollut yhtään varma oliko kyseessä huijaus, tai en tiedä sitä vieläkään, tilanne vielä kesken.
Nordean sähköpostissa oli osoite mihin minun kuuluu tuote lähettää, osoite oli suomeen (sen nimistä henkilöä ei löytynyt enirosta) ja osoite oli erään firman. Lähetin kuitenkin paketin postissa koska 24h tunnin raja oli täysi ja olin ihan paniikissa. Kysyin tältä ostajalta tästä nimestä jolle paketti piti lähettää ja firman osoitteesta, ilmoitti vain että osoite on hänen toimistonsa ja sieltä paketti lähetetään hänelle. Nordean sähköpostiosoitetta ei netistä löydy, ja yksi nordean posti oli osoitettu ihan jollekkin toiselle kuin minulle, ihan eri sähköpostiosoite oli, kenties toinen ketä huijataan? En tiedä mitä teen... Tekisi mieli hakea postista paketti takaisin (ei ole ehkä vielä lähtenyt kun viikonloppu) mutta mitä jos tämä kuitenkin on ihan totta ja sitten oikeasti olen kohta oikeudessa kun en lähettänytkään pakettia?
Kommentit (41)
kun itse menin postin sivuille löytyi tällainen:
http://posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/Palvelu_01012014_FI.pdf
Sivulla 9 on kohta postiennakosta, hinta 4,10e. Pelkkä kirjeen postitus ilman sitä postiennakkoa maksoi 2e ja ilmeisesti siis tuohon on lisätty postiennakko 4,10 eli postimaksuiksi tuli tuo 6,10e.
Olen itse tehnyt paljon netissä kauppaa (myynyt ja ostanut ) toistaiseksi en ole tullut huijatuksi mutta empä myöskään usko kaikkia sähköposteja joita minulle tulee...ja en ole ihan mikään teini vaan jo hyvinkin elämää nähnyt mummi...ja johan järkikin sanoo ettei pankki kenenkään posteja välitä :) Voihan olla että saat lisää uhkauskirjeitä ja uhkaukset kovenee mutta so what...delete nappi on tietokoneessa niitä varten.
Jesjesjes! Kävin aamulla postissa eikä paketti ollut vielä lähtenyt. Olin valmistautunut siihen etten saa takaisin n. 6 euron postareita ja saatan joutua maksamaan 15e lisää että saan paketin takaisin. No 15e ei ollut mitään puhetta, minulta kysyttiin vain että laitetaanko postimaksut 6e tilille! Eli eipä tämä möhläys maksanut minulle mitään muuta kuin vaivaa :) eikä huijaristakaan ole enää kuulunut mitään! wiuuu. Onneks kaikki kääntyi hyvin :)
Älä vielä nuolase, pönttö: huijareiden pointti ei välttämättä ollutkaan saada sut lähettämään fyysisesti postitse ties mitä vaan avaamaan ne "Nordealta" tulleet meilit...Kannattaa varmaan putsata puhelin ja tietokone sekä tsekkaa äkkiä verkkopankin maksuliikenne
HUOMIO! Jos ostatte Tori.fi palvelusta jotain: VAROKAA nimiä Mika Lampinen, Jori Venäläinen ja Jussi Laitinen. Ovat kaikki huijanneet PS3 peleissä!
No onhan tuo huijaus. Nordean palveluihin ei todellakaan kuulu mikään tavaranvälitys, voit vaikka asian varmistaa heiltä jos et tervettä järkeä usko, heillä on viikonloppuisinkin avoinna asiakaspalvelu ympäri vuorokauden, puh. 0200 3000.
Postista paketti pitäisi saada käännettyä sinulle palvelumuutoksella (15 e): http://www.posti.fi/hinnatjaohjeet/hinnatjamaksutavat/muutpalvelutjamaksut.html
kopsaa nordeaan tuo saamasi sähköposti, kunhan ensin haet sen paketin postista pois!!
Miten tyhmä voitkaan olla??
Miten ei ap:llä mikään kello kilkata siinä kohtaa, kun "pankki" muka pyytää jotain lähetyskoodia itselleen ennen kuin voi tehdä rahansiirron ap:n tilille?! Mieti nyt vähän. Pankki on pankki, ei sitä kiinnosta kenenkään lähetyskoodit eikä postittelut eikä miksi ihmiset toisilleen rahoja siirtää. Jos ne alkaisi muka ihmisten ostoksia, nettiostoksia jne jne jne jne seurata ja pyytää joka jeesuksen kaupasta kuittia ja lähetyskoodia ja herraties mitä niin ei ne muuta ehtisi tekemäänkään. Ja toimenkuva olisi ihan eri kuin pankki.
Oma postini antaa kyllä paketin takas, jos on se kuitti tallella, eikä ole lähtenyt.
ihan ilmaiseksi. Mutta postimaksut toki menetti, muttei tullut tuota extra maksua!
Joo ei ole Nordea tuollaisessa busineksessa mukana. Halpaan menit.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 19:36"]
Oma postini antaa kyllä paketin takas, jos on se kuitti tallella, eikä ole lähtenyt.
ihan ilmaiseksi. Mutta postimaksut toki menetti, muttei tullut tuota extra maksua!
[/quote]
Tuo riippuu tosiaan ihan postitädin/sedän ystävällisyydestä ja toimipaikastakin. Jos Helsingin pääpostista lähtisi kyselemään yhtä lähetystä sieltä tuhansien joukosta, nauraisivat varmaan partaansa. Valintatalosta, josta on ostanut leivontahiivat 20 vuotta, saisi varmasti paketin hymyn kera mukaansa.
Mutta palvelumuutoksella ainakin tosiaan onnistuu, osoitteeseen palvelumuutos@itella.com paketin seurantakoodi ja pyyntö palauttaa sulle. Eivät käsittele noita viikonloppuisin, maanantaina sitten.
ei tullu mieleen soittaa nordeaan ? ;) sä oot joutunu huijatuks, toivottavasti ehtis vielä postin kauttaa saamaan tavaran takas. hyvä neuvo muuten, en ite ees tienny tollasesta.
kyllä tiedän ettei suomessa pankit lähetä sähköpostia, mutta menin ihan lukkoon kun nordealta tuli siis englanniksi viestiä, mutta sähköpostiosoitetta ei löynyt mistään (osoite oli nordeabank@europe.com).. Ää tiiän että oon niin tyhmä! mut ei tullu mieleen miks kukaan huijais jotain noin halpaa juttua, 50e hiustenpidennyksiä??? oikeesti. pitää heti maanantaina mennä postiin jos paketti ei olis vielä lähtenyt. Mutta eikö posti saata liikkua jo su-ma välisenä yönä..? vai ehtiiköhän maanantaina aamulla heti kasilta menee käymään siellä.
Nordea ei ensinnäkään hoitaisi tuollaista asiaa, jos hoitaisi, ei käyttäisi englantia viesteissään ja sähköposti tulisi "nordea"-domainista, ei mistään "europe.comista".
Niin, aika halvan tuotteen takia joku näki kusettamisen vaivan, mutta eipä tuo kusettaminen maksanut sille tyypille kuin tosiaan sen vaivan. Saa sitten joko pidennykset tai myy ne eteenpäin. Tai no, saisi, jos et olisi tajunnut tuon olevan huijaus. Et voi muuta kuin mennä maanantaina heti postin auettua siellä käymään, jos ovat lähteneet jo, niin tee tuo palvelumuutos.
Kysy aina joltakin vanhemmalta ja viisaammalta, jos olet asioista epävarma. Ei yksin kannata asiaa miettiä.
tuohon postimaksuun vielä, en minä mitään tietoja netistä etsinyt. menin postiin ja siellä neuvoivat jos haluan niin, että pakettia ei saa ellei postimaksua maksa ensin (olisin voinut valita myös että paketin sisältö maksetaan samalla), eli postiennakkokirje pitää silloin olla. Kirjattua kirjettäkin siis suosittelivat, mutta se oli vähän kalliimpi (tuo reipas 7e siis).